• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tuono

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt kun ollaan tässä reissun päällä ja kilometrejä on tullut jo reippaat tuhat, niin huomasin että öljyn taso on tippunut.. sisällä motulin täyssynteettinen 5100 15w-50...
Jostain eilen luin nopsaan tien päällä että ainakin millessä tuollainen öljy häviää suht nopsaan, onko teillä kokemuksia?

Riippuu koneen kunnosta ja syöttämisestä.

Kaikenlaisia öljyjä kulunut kone syö tai vaihtehtoisesti bensalla ohentunutta öljyä syö monikin kone. Nämä Rotaxit lisäksi oksentavat aina hiukka ilmanputsarikoteloon.

Lisäilet reissussa öljyä. Ei ongelmaa. Mulla ajorepussa aina öljyä mukana, joskin tuolla rakennetulla koneella ei tuu öljynvaihtoväliin niin paljon kilsoja, kun käytännössä pelkkää rataa ajellut, että tarvitsisi lisäillä.

Ehkä ens kesänä Eurooppaan kestotestiin?

Motul 5100 on monen suosikki V2 rotaxeihin.
 
Onko gen2:saa sama kuin ykkösessä, että jos täyttää öljyn yli kolmasosaan kone käydessä, ylimääräinen öljy päätyy lähinnä airboxuin? Se voisi selittää tuollaista öljynsyöntiä.

Apriliassa on kyllä vaikeinta ikinä saada öljyn taso kohdalleen :p
 
Onko gen2:saa sama kuin ykkösessä, että jos täyttää öljyn yli kolmasosaan kone käydessä, ylimääräinen öljy päätyy lähinnä airboxuin? Se voisi selittää tuollaista öljynsyöntiä.

Apriliassa on kyllä vaikeinta ikinä saada öljyn taso kohdalleen :p

Sama konehan se on, ja huohotus samalla tavalla putsarikoteloon.

3,7 l öljyä on toimiva määrä, kun laskee kaikista kolmesta kohdasta tyhjäksi, ja vaihtaa filsun.
 
Nyt on reissusta palattu, hyvin taittui tuonolla 2943km viiteen päivään, ja kestikin vielä :smoking: ajettiin sateessa reilut kolme tuntia putkeen niin muutaman kerran syttyi service-valo, ei sen vakavempaa :grin: vähän on haitari hellänä mutta sehän kuuluu asiaan :) ensi vuonna pidempi reissu!
 
inCollage_20190724_105525384_resize_25.jpg
Itselläni Tuono melko keveällä reissuvarustuksella (sis selkäreppu) Norjassa.
Koneessa Motul puolisynteettinen ja mukana lisäöljykanisteri, mutten ole lisäillyt vielä 2500+ jälkeen tilkkaakaan. :WAZAAP:
 
2019-07-24-16-50-52.jpg


Meikäläisen versio pikairrotettavasta satulasta. Nuo rajoittaa liikettä sivu- ja pituussunnassa just saman verran kuin alkuperäiset ruuvit, takasatula pitää jakkaran paikallaan pystysuunnassa.
 
Itselläni Tuono melko keveällä reissuvarustuksella (sis selkäreppu) Norjassa.
Koneessa Motul puolisynteettinen ja mukana lisäöljykanisteri, mutten ole lisäillyt vielä 2500+ jälkeen tilkkaakaan. :WAZAAP:

Eli ei vissiin tuota Motulin 5100 kun se on täysisynteettistä? Joku liputtikin ennemmin puolisynteettistä aprilian myllyyn. Mitenkäs vaihteet toimii tuolla? Ja vielä tarkentava kysymys, onko öljyn taso pudonnut yhtään?

Laitetaan nyt myös maisemakuva alle.. :thumbup:

norjassa.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eli ei vissiin tuota Motulin 5100 kun se on täysisynteettistä? Joku liputtikin ennemmin puolisynteettistä aprilian myllyyn. Mitenkäs vaihteet toimii tuolla? Ja vielä tarkentava kysymys, onko öljyn taso pudonnut yhtään?

Laitetaan nyt myös maisemakuva alle.. :thumbup:

katso liitettä 19177

Motul 5100 15W-50 motonetin tarjouksessa 4+1L 39,90€
Toimii ihan ok - luonnollisesti paremmin kuin ennen vaihtoa vanhoilla öljyillä. Laittaisin tämän kokemuksen perusteella uudelleen samaa.
Öljyn pinta pudonnut mittaputkessa ehkä alle sentin. Tiedä sitten löytyvätkö öljyt ilmaboksista...
 
Kannattaa muistaa että se tuonon öljysäiliön pinta vaihtelee suuresti koneen ja öljynlämpötilan mukaan.Pinta heittää ihan laidasta laitaan riippuen ajaako keskikesällä vai myöhäissyksyllä.Vedetäänkö radalla,seistään taajamassa flektit huutaen vai kevyttä arkiajoa.Perus neppailussa kylmemmillä keleillä kannattaa osa öljynjäähdyttimestä peittää jotta öljy lämpenee tarpeeksi.Laatikko ja kytkin toimivat paremmin ja samalla pitää huolen että öljy ohene bensalla.
 
Jos jollain on kytkinvivun pääsylinteriä pökkivää ruuvi + tappi nipukkaa ylimääräsenä tallessa, ni voisin vaikka ostaa pois.

Kuseessä siis tämä setti:
https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=7756

Onnistuin mysömään omani säätöruuvin lähes muodottomaksi väkisin vääntämällä. Vasta kun setä Juutubessa näytti että siellä alla on pienen pieni kuusiokolo lukitusruuvina, sain sitä pötikkää ja kytkintuntumaa säädettyä. :sad3:

NPM:n räjäytyskuvaa en osannut tulkita niin, että olisin saanut asiaan varmuuden saako heiltä eivätkä oo vielä vastanneet kyselyyn.
 
Vanhan mallin Tauno sai osakseen hellyyttä, ja putsatessani etukatetta huomasin että hämähäkinverkkomaista murtumajälkeä on koko ajovaloumpion yläpuoliskossa.

Mites muilla? Onko konsteja korjaukseen? Ruudun saa kai uunissa lämmittämällä irti.
 
Vanhan mallin Tauno sai osakseen hellyyttä, ja putsatessani etukatetta huomasin että hämähäkinverkkomaista murtumajälkeä on koko ajovaloumpion yläpuoliskossa.

Mites muilla? Onko konsteja korjaukseen? Ruudun saa kai uunissa lämmittämällä irti.

Noi hapertuu paskaks lämmöstä. Moni meni jo uutena.

Enpä lääkettä niin tiedä. Joskus Wendeliltä sai ihan uuden umpion aika huokealla.
 
Noi hapertuu paskaks lämmöstä. Moni meni jo uutena.

Enpä lääkettä niin tiedä. Joskus Wendeliltä sai ihan uuden umpion aika huokealla.

Italiasta halvin 293e. Wendell melkein 400. Eipä ole huokeaa, ei. Pitänee poiketa lasisepällä syssymmällä.
 
Italiasta halvin 293e. Wendell melkein 400. Eipä ole huokeaa, ei. Pitänee poiketa lasisepällä syssymmällä.

Hinta noussut tai hommasin Tuonoon aikanaan muualta.

Muistelen maksaneeni reilusti alta pari hunttia.
 
Tuli vaihdettua Triple Tuonoon, 2012 aprc. Mikäköhän tossa nyt mättää kun kierrokset ei nouse 6k yli? Muutenhan toi on huippupeli.
 
Back
Ylös