Nahkapaloilla et saa pysymään pyöreää putkea ruuvipenkin leuoissa, voit tehdä prismapalat vaikka vanerista tai tiukasta puusta. Videon perusteella menee kuten ohjeissa on kerrottu, tarvitsee lämmittää lukite pehmeäksi ja kasatessa pitää käyttää lukitetta.
https://www.youtube.com/watch?v=-75_pKb7QIo&list=PLr78mT9fnwns_tXh0Itdpe040-Uz19iaM
Kiitos vinkistä! Olen tuon(kin) videon joskus katsonut, mutta tuo on kyllä yksi parhaista asiaan liittyvistä. Nyt lomalla ja yritin tänään alkaa tekemään tuota keulajousien (ja öljyjen samalla tietenkin) vaihtoa. No kerrotaas eka, mitä ekakertalainen oppi: Jos käyttää sellaista haarukkapukkia, jossa laitetaan tappi siihen haarukan keski-alapuolen reikään, niin pisin aika menee kun irrottelee haarukan reiän ympäriltä jarruletkua, etulokarin pidikettä (4 kuusiokoloa suht ahtaassa) etulokarineen yms., jotta edes saisi sen pukin paikoilleen. Sitten vaan etupyörä irti ja ne 3 haarukkaa kiinni pitävää kuusiokoloa auki, eikä tiputeta kuten tuossa videossa.
Viimeksi en ymmärtänyt miten se öljytaso kuuluu säätää, enkä ollut netistä löytänyt kunnollista tietoa, mutta vasta kun löysin
tämän videon, niin ymmärsin homman jotenkuten. Sen jälkeen löysin Biltemasta
saman työkalun kuin videossa hyvässä tarjouksessa, mutta tosin verkkokaupan puolelta niin piti maksaa tilauskulutkin. No sitten piti tajuta miten se taso sitten säädetään. Kun se (muistaakseni) 36 mm ylämutteri on poistettu (jakoavain ei ole häpeäksi tässä), niin myös ilmatasku poistuu ja iskari löystyy. Iskari pohjaan ja mittasin sitten mainitulla työkalulla taskulampun avulla, että missä vaiheessa se putki/mm-tasomittari iskee öljyyn (helpottaa jos on ensin sen ison ylämutterin "murikan" poistanut iskarista löysäämällä ensin murikan alapään pikkumutterin ja kiertämällä murikan irti tieltä). Näytti olleen siinä 70-75 mm, ehkä just se 75 mm joka on vakiotaso tuossa. Sitten vasta öljyt pois pumpaten ja mittaus paljon sitä öljyä on. Näytti olevan hieman alle 2 dl. Elikä tason säätämiseksi iskari pohjaan, työkalun rinkula haluttuun arvoon mittatikkuun, öljyä putkeen hieman yli 2 dl (sen jälkeen vissiin parit pumppaukset), rinkula paikalleen ja ylimääräisten öljyjen imaisu pois mittatikkuun kiinnitetyllä ruiskulla. Nyt jos joku on ollut yhtä tyhmä kuin minä, niin luulisi tajuavan homman nimen.
Mutta tuo vaikutti olevan se helppo osuus. Vaikea on edelleenkin tuo johon pelkäsin jääväni jumiin, eli sen mustan alapään irrotus. Ei vaan onnistunut ei. Ja kyllä, ei siis riitä pito nahkassa ja ruuvipenkissä (eikä viitsi hajallekaan puristaa, vaikka kovaa kyllä), enkä oikein ymmärrä miten sitten riittäisi. Sitä mustaa osaa tuli kuumennettua kuumailmapuhaltimella ja kaasupolttimella, eli ei luulisi siitä olevan kiinni. Ja onhan se nyt satavarmasti kummassakin etuiskarissa sama homma, eli kun iskari on penkissä kiinni väärin päin musta osa ylöspäin, niin siitä sitten vääntää
myötäpäivään? Mutta pito oli ongelma. Muuten olisi piece of cake. Ei kellään olisi sitä
arvokasta iskarin paikallaan pitävää työkalua lainaan? Tai vaikka pientä korvausta vastaan? Ensi viikko vielä lomaa, eli ei nyt vielä ihan mahdoton hätä, mutta mitä aiemmin voisi saada, sitä parempi. Vaihtoehtoisesti DIY vaikka noista vaneereista tai mistä vaan mikä toimii vahingoittamatta iskarin putkea.