• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uusi Monkey 125

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mukava kuulla, että pyörästä on iloa.:thumbup: ite laitoin seisontaan mankin vähäksi aikaa, ei ole ehtinyt ajamaan, kesäloma tulossa vielä, niin jos sitten ehtisi ajaa isommilla kuin pienemmilläkin.

onhan se ketterä peli, etenkin taajamassa ja kaupungilla ajaessa. :) ja huomita se keräää edelleenkin, vaikka malli onkin ollut myynnissä jo neljättä kesää. :D

Joo kyllä se hieman katseita kerää. Itse laitoin shadow:n myyntiin ja savage odottelis vielä akkua, sama kai nuo olisi laittaa seisontaan ja ajella vaan mankilla
 
Kyllä se myös katseita antaa, tossa Alepan kulmilla kerran näytin peukkua :thumbup:, kuski katteli sen näkösenä että tais luulla keskariks.. :p
 
Minun pitäisi yrittää saada asennetuksi nuo Kitacon keltaiset etujouset tänä vuonna mielellään (taisin viime vuonna ne jo hankkia). Asennusohjeet löytyvät täältä: https://www.kitaco.co.jp/data/product/media/500-1432100~30en.pdf . Autossa nyt on ihan helppo asentaa alustasarja kun puristaa jousista jännityksen pois ja irrottelee vanhat jouset ja iskarit ja asentaa uudet. Prätkässä ihan eri juttu. Onkohan tuo vaikeakin operaatio ja tarvitseeko siinä välttämättä sen jumitusblokin pitelemään sitä iskaria kiinni kun sen mustan alapään irrottaa (eikös nahkapalat ruuvipenkin väliin riitä)?

Elikä mustassa alapäässä on kierrelukitetta ja liekillä/kuumailmapuhaltimella poltetaan lukite pois ja sitten kierretään se auki myötäpäivään (kunhan putki ensin irrotettu ja pistetty ruuvipenkkiin)? Ennen tätä on irrotettu yläpään pultti ja tyhjennetty öjyt (joutuuko sitä kauankin runk...pumpata ulos)? Sitten mustan alapään irrotuksen jälkeen 14 mm kuusiokolo irti (ja jousi pongahtaa tietenkin kovalla voimalla ulos), jousi irti ja uusi jousi värimerkki poispäin putkeen? Asennus väärinpäin, mutta tarvitseeko välttämättä kierrelukitetta siihen mustaan alapäähän?

Ja öljytason mittaus sitten kun jousi, musta alapää yms. on asennettu? Itselleni oikea öljytaso olisi 75-80 mm. Mites mitataan? Kun kaikki paitsi putken yläpultti kiinni, niin lisätään öljyä ja pumpataan, kunnes öljyn määrä on sellainen, että iskari joustaa tuon määrätyn määrän? Se siis ei jousta sitä enempää vaikka kuinka yrittäisi apinan raivolla pumpata kovaa? Joku nyt voisi kertoa miten tuo öljyn taso oikeaoppisesti mitataan ja että oliko ymmärrykseni irrotuksesta/asennuksesta suunnilleen oikeanlainen.
 
Tilailin MNNTHBX:ltä yoshimuran kokoputkiston ja mtaken siihen samaan syssyyn, nokkaa kuulemma ei ole ja toimitusajasta ei tietoa eli katsellaan talvella jos sen vielä laittaisi.

Valtio näkyy napsivan hienosti 221eur veroja vielä tuosta lähetyksestä tullissa... (ihan kun en makselisi jo tarpeeksi veroja).

Kilpiteline olisi kiva laittaa sirommaksi joten onko kukaan löytänyt suomesta niitä?
 
Nahkapaloilla et saa pysymään pyöreää putkea ruuvipenkin leuoissa, voit tehdä prismapalat vaikka vanerista tai tiukasta puusta. Videon perusteella menee kuten ohjeissa on kerrottu, tarvitsee lämmittää lukite pehmeäksi ja kasatessa pitää käyttää lukitetta. https://www.youtube.com/watch?v=-75_pKb7QIo&list=PLr78mT9fnwns_tXh0Itdpe040-Uz19iaM

Kiitos vinkistä! Olen tuon(kin) videon joskus katsonut, mutta tuo on kyllä yksi parhaista asiaan liittyvistä. Nyt lomalla ja yritin tänään alkaa tekemään tuota keulajousien (ja öljyjen samalla tietenkin) vaihtoa. No kerrotaas eka, mitä ekakertalainen oppi: Jos käyttää sellaista haarukkapukkia, jossa laitetaan tappi siihen haarukan keski-alapuolen reikään, niin pisin aika menee kun irrottelee haarukan reiän ympäriltä jarruletkua, etulokarin pidikettä (4 kuusiokoloa suht ahtaassa) etulokarineen yms., jotta edes saisi sen pukin paikoilleen. Sitten vaan etupyörä irti ja ne 3 haarukkaa kiinni pitävää kuusiokoloa auki, eikä tiputeta kuten tuossa videossa. :D

Viimeksi en ymmärtänyt miten se öljytaso kuuluu säätää, enkä ollut netistä löytänyt kunnollista tietoa, mutta vasta kun löysin tämän videon, niin ymmärsin homman jotenkuten. Sen jälkeen löysin Biltemasta saman työkalun kuin videossa hyvässä tarjouksessa, mutta tosin verkkokaupan puolelta niin piti maksaa tilauskulutkin. No sitten piti tajuta miten se taso sitten säädetään. Kun se (muistaakseni) 36 mm ylämutteri on poistettu (jakoavain ei ole häpeäksi tässä), niin myös ilmatasku poistuu ja iskari löystyy. Iskari pohjaan ja mittasin sitten mainitulla työkalulla taskulampun avulla, että missä vaiheessa se putki/mm-tasomittari iskee öljyyn (helpottaa jos on ensin sen ison ylämutterin "murikan" poistanut iskarista löysäämällä ensin murikan alapään pikkumutterin ja kiertämällä murikan irti tieltä). Näytti olleen siinä 70-75 mm, ehkä just se 75 mm joka on vakiotaso tuossa. Sitten vasta öljyt pois pumpaten ja mittaus paljon sitä öljyä on. Näytti olevan hieman alle 2 dl. Elikä tason säätämiseksi iskari pohjaan, työkalun rinkula haluttuun arvoon mittatikkuun, öljyä putkeen hieman yli 2 dl (sen jälkeen vissiin parit pumppaukset), rinkula paikalleen ja ylimääräisten öljyjen imaisu pois mittatikkuun kiinnitetyllä ruiskulla. Nyt jos joku on ollut yhtä tyhmä kuin minä, niin luulisi tajuavan homman nimen.

Mutta tuo vaikutti olevan se helppo osuus. Vaikea on edelleenkin tuo johon pelkäsin jääväni jumiin, eli sen mustan alapään irrotus. Ei vaan onnistunut ei. Ja kyllä, ei siis riitä pito nahkassa ja ruuvipenkissä (eikä viitsi hajallekaan puristaa, vaikka kovaa kyllä), enkä oikein ymmärrä miten sitten riittäisi. Sitä mustaa osaa tuli kuumennettua kuumailmapuhaltimella ja kaasupolttimella, eli ei luulisi siitä olevan kiinni. Ja onhan se nyt satavarmasti kummassakin etuiskarissa sama homma, eli kun iskari on penkissä kiinni väärin päin musta osa ylöspäin, niin siitä sitten vääntää myötäpäivään? Mutta pito oli ongelma. Muuten olisi piece of cake. Ei kellään olisi sitä arvokasta iskarin paikallaan pitävää työkalua lainaan? Tai vaikka pientä korvausta vastaan? Ensi viikko vielä lomaa, eli ei nyt vielä ihan mahdoton hätä, mutta mitä aiemmin voisi saada, sitä parempi. Vaihtoehtoisesti DIY vaikka noista vaneereista tai mistä vaan mikä toimii vahingoittamatta iskarin putkea.
 
Viimeksi muokattu:
Vedetään takaisin tuo pyyntö iskari-työkalusta. Motorkitissä se näköjään maksaa 75 euroa. Löytyi kuin löytyikin kuitenkin DIY-työkalu halvalla ja ilman mitään vaivannäköä. Honda Grom -foorumilla joku kirjoitti käyttävänsä kahta jääkiekkoa ruuvipenkissä puristamaan iskarin paikoilleen, ei kuulemma vahingoita, mutta antaa hyvän pidon. Tämä on fakta ja testasin sen eilen illalla. 2 kiekkoa Budget Sportista 1,50 € / kpl. On hieman halvempi kuin se työkalu ja toimii yhtä lailla. Suosittelen. :thumbup: Puuilosta metrin pituinen 12 mm tanko vääntämään iskarin jalan reiästä myötäpäivään auki, olipahan tarpeeksi vipua. Mutta oli se silti kaikesta lämmittelystä huolimatta hemmetin tiukalla. En suosittele DIY-amatöörille tuota työtä (itse tehnyt mopo-iästä asti kaikenlaista). Vaihdoin jousen keltaiseen Kitaco-jouseen väri ulospäin asentaen ohjeistuksen mukaisesti ja uudet O-renkaat siihen mutteriin. En laittanut iskarin jalkaan vanhan kierrelukitteen putsaamisen jälkeen uutta, koska en nähnyt siihen mitään järkevää syytä, sillä iskari menee ties kuinka monella pultilla/mutterilla eri paikkoihin kiinni, niin ei se jotenkin maagisesti voi alkaa kääntyä auki + tuolla metrin vääntimellä sai käännettyä jalan saletisti tarpeeksi tiukalle. Öljyä laitoin jotain 2,1-2,5 dl, toki välillä pumpaten jotta imeytyy iskarin syövereihin ettei yli vuoda. Sitten varovasti ilmat pois pumppaamisen jälkeen mainitsemani videon mukaan keulan öljytasotyökalulla mittaus, asettaen siihen 75 mm ja ylimääräiset öljyt pois imien. Hyvä ja jämäkkä tuli. Vielä toinen kuntoon, niin pääsee testailemaan. :;):
 
Tilailin MNNTHBX:ltä yoshimuran kokoputkiston ja mtaken siihen samaan syssyyn, nokkaa kuulemma ei ole ja toimitusajasta ei tietoa eli katsellaan talvella jos sen vielä laittaisi.

Valtio näkyy napsivan hienosti 221eur veroja vielä tuosta lähetyksestä tullissa... (ihan kun en makselisi jo tarpeeksi veroja).

Kilpiteline olisi kiva laittaa sirommaksi joten onko kukaan löytänyt suomesta niitä?

Torissa näyttäis olevan uusi kilpiteline ja jonkun verran myös muutakin osaa nyt tarjolla 125 mankiin.
 
Torissa näyttäis olevan uusi kilpiteline ja jonkun verran myös muutakin osaa nyt tarjolla 125 mankiin.

Joo niin näyttää olevan.

Meni suunnitelmat pariin kertaan uusiksi toimitusvaikeuksien vuoksi mutta kerkisin jo kilpitelineen, etulokarin laskusetin ja rouheemmat renkaat hommaamaan ja jätin tuon virityspuolen vielä muhimaan jos sattuu tulemaan kuningasidea pyörän vaihdosta tms. ikinä ei tiedä :grin:

Reilu tonnin saanut mittariin ja eka huoltokin teetetty.

Täytyy kyllä myöntää, että vastatuulella suoralla tiellä kysyy huumoria kun ei meinaa vauhti riittää autojen seassa (80 alueella). Ihan tyynellä kelillä näkyy ottavan joku 94km/h mittariin eli oikea nopeus lienee siellä 85 tms.
 
Täytyy kyllä myöntää, että vastatuulella suoralla tiellä kysyy huumoria kun ei meinaa vauhti riittää autojen seassa (80 alueella). Ihan tyynellä kelillä näkyy ottavan joku 94km/h mittariin eli oikea nopeus lienee siellä 85 tms.

oma ennätys kerran mittarin mukaan 108. toista kertaa ei ole mennyt eli oli varmaan henkiolennot olkapäillä kun mentiin. oikeaa nopeutta en halua edes ajatella oliko vähemmän.. :grin:
 
oma ennätys kerran mittarin mukaan 108. toista kertaa ei ole mennyt eli oli varmaan henkiolennot olkapäillä kun mentiin. oikeaa nopeutta en halua edes ajatella oliko vähemmän.. :grin:

Mulla riipas 106km/h alamäessä mittariin parhaimmillaan mutta ei puhuta sitä seuranneesta ylämäestä :thumbsup:
 
Täytyypä hieman päivitellä pitkästä aikaa. Vieläkö on pyörät ajossa? Itse pistin tuossa kuun vaihteessa talviteloille. Ennen sitä vaihdoin öljyt, putsasin vaahtomuovi-ilmansuodattimen ja ketjut ja ketjun säätö. Ja tänä vuonna ilmaamisen (siis eka ilmauskerta/nesteiden vaihto) lisäksi jarrut putsattua ja liukuosat rasvattua, kun tahtoivat jarrut alkaa kitisemään. Tuli siis se 6 tkm täyteen about ja tässä vaiheessa ketju on jo toisiksi löysimmässä säätömerkissä. Ilmeisesti kun ketju löystyy löysimpään merkkiin, niin sitä ei enää lyhennetä ja kiristellä vaan ostetaan uusi (eturattaankin voisi uusia kun ei maksa juurikaan mitään)? Kauan on mankisteilla ketjut kestäneet? Itse veikkaan omani löystyvän finaaliin viimeistään 8-10 tkm kohdalla. Ei vissiin kannata mitään O- tai X-rengasketjua ostaa, tulee tehohäviöitä (ja vielä näillä tehoilla...)? Perusketjua kestävämpi vahvistettu ketju lienee alkuperäisketjua parempi?

Mitä tulee ilmanputsariin, ei ollut kovinkaan likainen vielä n. 5 tkm jälkeenkään. Alkuperäisessä mopo-mankissa oli vaahtomuovi-suodatin vakiona ja tässäkin itse väsättynä on hyvä kun pesu on nopeaa ja saa väännettyä nopsaa kuivaksi ja öljyttyä. Öljystä puheenollen, öljy ei mielestäni ollut kovinkaan paskan näköistä tuo Red Line 10W-30 3000 km -> 6000 km jälkeen, vaan vieläkin punertavaa, joskin tumman punaista, verrattuna siihen mitä valtuutettu huolto pisti 1000 km kohdilla ja jonka vaihdoin 3000 km, pikimustaa oli se. Uutta öljyä (samaa "punaviivaa" jota tyhjensinkin) meni tasan 7,25 dl, mittaikkunan tarkastin parikin kertaa. Ja seurasin myös jatkuvasti tuota öljyntäyttötulpan tilalle laitettua öljynlämpö-mittaria. Hieman lämpimänä 40 astetta, keskilämpö ehkä 50-60 nurkilla ja pitkään jos motarilla paahtoi, niin 80 yli ei noussut koskaan, mutta 70-80 paikkeille kyllä. Pistin nettiin kuvia noista ja aiemmasta jousien vaihdosta myös ja öljyjen tyhjennyksestä myös videon, niin saa sitten ihan itse päättää miltä näyttää 3 tkm ajetut öljyt mankissa:

https://imgur.com/a/iXGLHNa
https://streamable.com/xplpkz

Liitteenä vielä kuva tuosta mainitusta öljynvaihdosta 3 tkm kohdalla.
 

Liitetiedostot

  • oljynvaihto_2020_pieni.JPG
    oljynvaihto_2020_pieni.JPG
    95,5 KB · Katselut: 88
Viimeksi muokattu:
Onko noihin helppo laittaa rajoitin?
Kysymys varmaan yllättää näinkin tehokkaan laitteen kohdalla😅. Ajatus oli että jos tommosen laittais itselle iloksi ja 11v moposta kokemattomalle harjoitus vastustajaksi. Voi olla ensikertalaiselle nuokin tehot vähän liikaa alkuun.
 
Onko noihin helppo laittaa rajoitin?
Kysymys varmaan yllättää näinkin tehokkaan laitteen kohdalla. Ajatus oli että jos tommosen laittais itselle iloksi ja 11v moposta kokemattomalle harjoitus vastustajaksi. Voi olla ensikertalaiselle nuokin tehot vähän liikaa alkuun.

Harvoin kai sitä alitehoista piikkiä ruvetaan rajoittamaan mutta eiköhän tuokin jotenkin onnistu :D

Oman työntelin jo olkkariin, olkoon koristeena nyt talven yli. Ellei nyt satu talven aikana joku kuningasidea taas tulemaan. "Talvihuoltona" otin akun irti vaan, ensihuollosta kun ei pitkää pätkää vielä ole. Ajelin loppukesän aikana vain 1200km :)
 
Ja rajoitinhan pitää pystyä näppämään helposti pois, kun lähtee itse kaupalla käymään.
Pitää tutkailla oiskohan JapanianKiinassa jotain säädettävää kierros rajoitinta.
 
Back
Ylös