Uusi SP1/SP2/RC51 ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhaV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikawa,

Oonkin tässä melkein naapurissa käymässä eli Shanghaissa
smile_org.gif


Juu, taitaa tämän kesän ajot olla jo aika vähissä eli pitänee siirtyä tuohon virityskauteen.

Pikkuiseen olisi tarkoitus kaivaa se vauhtipyörä näkyviin ja tutkia mitä sille sorvilla voisi tehdä.

Mikawan tavoin voisi ajatella että kuskiakin voisi vähän sorvata kevyemmäksi tuosta keskikohdalta. Mutta en lupaa mitään enkä aloita kevennystä ainakaan vielä täällä kiinalaisten ruokapatojen ääressä.

Palaillaan. JuhaV
 
Mikawa,

Oonkin tässä melkein naapurissa käymässä eli Shanghaissa
smile_org.gif


Juu, taitaa tämän kesän ajot olla jo aika vähissä eli pitänee siirtyä tuohon virityskauteen.

Pikkuiseen olisi tarkoitus kaivaa se vauhtipyörä näkyviin ja tutkia mitä sille sorvilla voisi tehdä.

Mikawan tavoin voisi ajatella että kuskiakin voisi vähän sorvata kevyemmäksi tuosta keskikohdalta. Mutta en lupaa mitään enkä aloita kevennystä ainakaan vielä täällä kiinalaisten ruokapatojen ääressä.

Palaillaan. JuhaV
Kannattaa käydä jossain laitakaupungin hotpot paikassa syömässä niin näkee sitä oikeeta shanghai kulttuuria...Ja Nanjing roadin ostoshelvetissä
smile_org.gif
 
No niin, päivitetäämpäs tilannetta: Niin ku jo edesmenneessä topicissa mainitsin, et vasen syyläri jysähti tallissa ihan omia aikojaan  
mad.gif
Nyt on jäähdytintä tutkittu ja KOLME pahaa vuotoa löytyi, kiinityskorvakoiden lähituntumasta. Koska osumia se ei ole saanut, niin vaihtoehtoja jää oikeestaan pari kpl:tta, että ois tärinän vaikutuksesta tullut vain tiensä päähän,mikä tuntuu kyllä aika uskomattomalta(tosin maailmalta muutama tapaus löytyy), koska oikealla ei kuitenkaan mitään ongelmia näy. Toinen vaihtoehto on(ja todennäköinen), että pyörään huollon tehnyt taho on punonut jäähyn niin tiukkaan,(molemmat korvakot olivat jo hieman vääntyneet...!!!!)joka rikkoi syylärin. Yritän kuitenkin paikata sen, koska orggis jäähyn hinta lähentelee 700:aa €/per puoli  
omg.gif
tarvikkeena tosin briteistä alle 300€  
062802jumpie_prv.gif
 
Syyläreitä, niinkuin muutakin SP1/2 tavaraa löytyy Saksan Ebaystä, esim : KLIK, KLIK

Pienellä tutkimisella voisi kuvitella että sen syylärin saa n. satasella tms. Saksasta ostaen postikulut ovat pienet ja EU-maana muuten sama kuin kotimaasta ostaisi, ei tulleja tms.

Terv. JuhaV
 
Eilen kavin pitkastaaikaa ajamassa Fujin radalla. Keli oli hieno ja vahan turhankin lammin. Kierrosaika parani kuitenkin vanhoilla renkailla yli 3s aikaisemmasta
062802jumpie_prv.gif
Oliskiko kuskin ja pyoran trimmaiksella ollut vaikutusta?? Painoa tippunut kuski+pyora yhdistelmasta ~10kg.

Huippunopeudeksi sain RaceChronon ja ulkoisen GPS:n mukaan 263km/h. Uskosin tuon olevan aika lahella totuutta koska valityksien mukaan pitaisi kulkea 265kmh. Itse asiassa meni kierroksen rajottajalle 263kmh nopeudessa.. Valitykset oli 15-42 ja takarengas BT:n 002 190/55 profiililla. Fujin radan paasuoralla on mittaa 1470m, ja siihen tullaan 2. vaihteella ~70km/h. RaceChronon datasta katsoin etta ajoin paasuoralla kaasu auki 22s putkeen. Kylla lahti karsta ainakin liikkeella. Ja bensaakin paloi rata-ajossa ~14L/100km
smile_org.gif


Kaverit veteli uusilla japsikyykyilla yli 280km/h todellista nopeutta! Siina saa olla tarkkana jarrumerkin kanssa. Alkoi vahan itsekkin tehda mieli tehokkaampaa pyoraa, uusi R1:nen olisi aika namu
inlove.gif
ei vaan hauskempaahan se on noyryyttaa vanhalla alitehoisella ja ylipainoisella pyoralla uusia I4 tykkeja
smile_org.gif


Huonolaatuinen video loytyy taalta:
http://jp.youtube.com/watch?v=FYHmQ_bHZWc

Parin viikon paasta olisi tarkoitus lahtea ajamaan Motegiin, toivottavasti siellakin on vanhat ennatukset paperia. Huomenna kaydaan katsomassa vahan motogp ukoilta vinkkeja ajolinjoihin ;)
 
Mikawa, oon niiiin hemmetin kateellinen tuosta radasta ja turva-alueista. Tuollaisia Suomeenkin! Hyvännäköistä menoa veturilla.

Itselläni on nyt kaksi ratapäivää takana 600cc suzukin puikoissa. Totuus on, että vaikka ajoin ahvenistolla pääsuorat max. 160km/h (veturilla liki 180km/h) niin pääsin samoihin aikoihin kevyesti kurvailemalla. Pyörä oli vielä suoraan motoparkin säädöissä, joten aivan liian kovalla alustan säädöt. Jo ekalla ajokerralla suskan kanssa pääsin motoparkissa samoihin aikoihin kuin veturilla parhaimmillaan koko kesänä
smile_org.gif
Ottaen huomioon, että ensimmäinen kerta rivikoneisella koneella kunnon rata-ajoa ja käännetyn vaihdekaavion kanssa, niin suoritus oli kohtuullinen.

Nämä kaksi ratapäivää ovat siis olleet n. 12 - 15 asteen lämpötilassa ajettuja suhteellisen kovilla renkailla. Ajon taso ei ole läheskään vielä samalla tasolla mihin se kerkesi SP:n kanssa hioutumaan. Pyörän keveys ja ketteryys tuntuu ja näkyy kellossa, mutta eipä tuo suska yhtä luonteikas ja hauska ole ajaa kuin SP.

Harmittaa että talvi tulee. Olis pirunmoinen polte päristellä vielä rataa ja paukutella kaikki omat vanhat enkat historiankirjoihin.
 
Savut otettu, jäähdyttimen paikkaus onnistui...jee! Ei ku mopo nippuun taas  
062802jumpie_prv.gif
 
Haikein mielin väkerrän tätä postausta. Järkevintä minun olisi nykyisessä tilanteessa myydä kilvellinen pyörä pois, eli SP1 lähtisi maailmalle. Ratatouhu kiehtoo ja kilvetön pyörä on sinne hommattuna. Kadulla pääsen ajamaan äffäläisellä, jos niin haluan. Niin ja kyllä tuohon ratatouhuun rahaa uppoaa ihan kiitettävästi.

Jos harkitset hakevasi SP1-2:sen Saksasta tai tuotattavasi semmoisen, niin harkitseppa ensin tätä pyörää.

Honda VTR SP1 vm. 2001
Pyörällä on 29000tkm ajettu ja ostin sen saksasta viime talvena. Tuolloin pyörällä oli ajettu 19000tkm... Edelliset omistajat on tiedossa (kaksi) ja pyörässä on täydellinen huoltokirja. Edellinen 24tkm iso huolto tehtiin Mikkelissä JS-motorsilla ja maksoi uusine Iridium-tulppineen 480€.

Pyörässä on kiilloitetut vanteet, Leo Vincen titanium slip-on putket (mahtavat äänet btw, ja pääsee vielä radallekkin) joihin on db-killerit olemassa. Viime kesänä pyörää on asennettu etupumppuihin ja runkoon kiinnitetty ohjausiskari, joka on oikeasti aivan huippuhalpa henkivakuutus tälläisessä pyörässä. Pyörässä on uudet ketjut ja rattaat (15/42, viime kesänä vaihdettu), sekä etujarrupalat ja speedohealer (mittavirhe korjattu). Lisäksi mukaan tulee racing-jarrupalat, upouudet nekin... Tuplakupla pleksi tottakai, lisäksi undetray ja minivilkut. Vakiohilkkeet kaikki tallessa ja tulee mukaan.

Pyörä on säädätetty viime keväänä Bike & Tuning:illa hollolassa. Takarenkaalta tuli tuolloin 127hv ja huimat 104nm huippuvääntö. Eli edellisestä voitte päätellä, pyörässä on kiinni PC3 USB-versio. Kisakireellä kartalla pyörä kuluttaa 7.5l/100km, netistäkin löytyvällä leo vincen kartalla kulutus 5.8l/100km. Flapper-modi on tehtynä. Pyörän säädätys maksoi yli 300€, ja se on tehty tunteella ja erittäin huolella.

Jos haluat parasta, ja yhden parhaista moottoripyöristä mitä on ikinä valmistettu, niin tässä se on.

2.jpg


1.jpg


3.jpg

- pyörä alkuperäisillä vilkuilla ja kilpitelineellä

4.jpg


Pyyntihinta 9500€. Jos oikein tinkaat niin saat pari settiä renkaita vielä mukaan. Koeajomahdollisuus.

Tosiostajat soitelkaa, numerosta 0407534964 tavoittaa.

Edit: Ja unohdin mainita, CD:eellä tulee sitten pyörän huoltokortit ja huolto-ohjekirja mukaan. Lisäksi löytyy PC3 USB:n softat, piuhat ja rensselit...

Ai niin, ja pyörässä on uusi Vartan 9a/h akku - kevyempi kuin alkuperäinen.

Sliponit tiputtaa pyörän painoa reilusti, samoin minivilkut ja kilpitelineet. Yoshin alkukäyrästön kun laittaa kiinni, niin rapisee taas ylimääräisiä kiloja pyörästä pois.

Edit: Yoshin alkukäyrästö myyty.
 
Zeipii, hieno espe sulla! Taidettiin muuten olla yhden kerran tässä kesällä vierekkäisis varikkopilttuissa kemoralla?
 
Zeipii, hieno espe sulla! Taidettiin muuten olla yhden kerran tässä kesällä vierekkäisis varikkopilttuissa kemoralla?
Niin taidettiin olla, jos sillä ducatin 749:llä ajelet  
smile_org.gif
Kävin muuten samalla reissulla saman mallin ducatia ajelemassa radalla, mukavastihan tuo tuntui taipuvan mutkiin... En ihmettele yhtään, että heippa pyörällään ajelee kovia kierrosaikoja. Ei se teho aina ratkaise, vaan ne ajotaidot!
 
Niin taidettiin olla, jos sillä ducatin 749:llä ajelet  
smile_org.gif
Kävin muuten samalla reissulla saman mallin ducatia ajelemassa radalla, mukavastihan tuo tuntui taipuvan mutkiin... En ihmettele yhtään, että heippa pyörällään ajelee kovia kierrosaikoja. Ei se teho aina ratkaise, vaan ne ajotaidot!
Jep, Ducatilla ajelen:) Oon kyllä itsekkin tykännyt tuosta laitteesta. Tehoilla ei pysty paljo leveileen, mutta ajettavuudeltaan pyörä on hyvä. Seuraavaksi pitäisi sitte opetella vaan ajamaan
biggrin.gif
. No ei jauheta enempää OT:tä, piti vaan kysyy ku muistui mieleen nuo kesän ratareissut.
 
Harmittava päätös Zeipii, mutta minkäs tekee jos ratakärpänen on purassu noinkin kovasti
biggrin.gif
Itse ajattelin vielä pysyä SP:n kanssa radalla ja jos oikeasti innostuu kellon kanssa kilpailemaan niin sitten ehkä rinnalle kilvetön kuussatku..
Kävin muuten eilen ottamassa 100km syysajelua. Oli se vaan mukavaa pitkästä aikaa

Mutta kohtahan päivät taas alkaa pitenemään ja kevättä kohti
cool.gif


Ps: Varo Zeipii muuten sitä punasta farmarigolffia siellä suunnalla.. Veli sielläpäin nyt hommissa ja meinasi kortin viedä, 100kmh rajotus ja ylitys 45kmh, mut selvis puhumalla...
 
Zeipii,

Olen pahoillani mutta teit väärän päätöksen tuon ratapelin suhteen
smile_org.gif
Tuo on ns. "massaratkaisu".

Kello näyttää mitä näyttää mutta syvältä sisimmästä kumpuaa hiljainen tieto ratkaisun tuottamista fiiliksistä. Kello on tärkeä jos ajaapi ihan kilpaa, mutta harrastuskurvailussa kokonaisfiilis ratkaisee.

Oikeampi suunta olisi ollut vaikka tämä : http://www.srra.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4083

Tuolla olisi saanut puristettua kierrosajoista ehkä vähän pois ihan tuollaisenaankin.

Tapaamisiin radalla ensi kesänä !

Terv. JuhaV
 
Elähän nyt JuhaV
smile_org.gif
Tuo SP on minulle hyvin rakas laite, ja senkään takia en halua sitä radalla rääkätä jos aikoo oikeasti aikoja alkaa ajamaan. Ja en halua ottaa sitä riskiä, että jonain päivänä tuon kaataisin.

Kuulin villejä huhuja tuosta Thorsten Durbahn pyörästä, joka on myynnissä. Huhut kertovat, että pyörä olisi kevyimmillään kisakoneella painanut 160kg pintaan ajokunnossa... Ja hulluja lukuja tehoista, jotka olisivat tuolla 160 pintaan renkaalta! Siinä olisikin pyörä, jolla voisi oikeasti kokeilla kellottaa aikaa. SP on kyllä luonteikas pyörä ajaa radalla, ja nimenomaan, SP:eellä ajamisessa saa sen kokonaisvaltaisen fiiliksen.
 
itse oon menossa lähi viikkona katsoon tuota sp2 (durbahn)
rakentamaa hondaa siinä on tällä hetkellä lähes
vakio kone paikallaan ja se kisa kone tulis mukaan siihen
mutta se on kilahtanu rikki vissiin kiertokanki
mukaan tulee myös kolmas kone kunnosta ei tietoa

zeipii elä nyt koristeeksi sp:tä jätä ois mukava kuulla
radalla muutakin ku nelareiden ääntä!

smile_org.gif

mitenkähän lie tuommonen takarengas teho 160hp sp2:ssa
toimii että saako sen 500km välein koneen levittää osiksi
blush.gif
bawling.gif
eek.gif


mielen kiintoinen vehje tuo durbahnin rakennelma
062802moto_prv.gif
 
Muistelen jostain lukeneeni että parhaimmillaan SBK-kisakoneista otettiin 180-190 hp kampiakselitehoa. Tuolloin moottorilohkot vaihdettiin 18 käyttötunnin välein ...

- JuhaV

ps. Olishan toi durbahn-versio kiva nähdä radalla joten rc51 osta pois kuleksimasta. Saksasta saa vielä tehdasuusia moottoreita varaosiksi edullisesti.
 
Eli Hondan myyjän mainitsemat 160-170hv takarenkaalta saattavat olla täysin mahdollisia. Kuullostavat hyvin karuilta SP:n kaltaiseen laitteeseen... Järkevinhän olisi rakentaa laadukkaista osista semitehokas kone, n. 145-150hv takarenkaalta, ja pyrkiä tekemään koneesta mahdollisimman kestävä. Vakiokone sitten varalla, jos joutuu kesken kauden laittamaan konetta.

Kyllä tässä nyt olisi tarkoitus suskalla ajella rata-ajot ensi vuonna. Mutta voipi olla ettei hirmuisesti tälläiselle harvinaisemmalle ja kalliille pyörälle löydy ostajia tämän talven ja ensi kevään aikana. Mimotolla näytti olevan täysin vakiokuntoinen SP myynnissä 8000€, joka ei mielestäni ole kovin järkevä sijoitus. Huoltohistoriasta ei ole tietoa, ja kyllähän tuohon pyörämalliin joutuu muutoksia tekemään, että siitä mieleisen saa
smile_org.gif
Eli kannattaa ostaa valmiiksi rakennettu ja sellainen, mistä on huoltohistoria tiedossa
cool.gif


Tuo Durbahn versio on kyllä kovin kiehtova SP. Isoveljellä on enemmälti osaamista tuon tekniikan suhteen, niin pyörän rakentelu ja huoltokin onnistuisi. Lisäksi olisi vielä tilat missä rakennella... Mutta mutta, eipä ole tähän väliin tuota tarvittavaa 7500€ ja tallissa on jo 1000F VTR, 1000 SP1, 600 GSX-R ja 450 CRF... Siihen vielä yks pyörä + 2 moottoria lisää tallin nurkkaan niin hyvä tulee
biggrin.gif
"Ai mikä lama?"
 
Muistelen jostain lukeneeni että parhaimmillaan SBK-kisakoneista otettiin 180-190 hp kampiakselitehoa. Tuolloin moottorilohkot vaihdettiin 18 käyttötunnin välein ...

- JuhaV

ps. Olishan toi durbahn-versio kiva nähdä radalla joten rc51 osta pois kuleksimasta. Saksasta saa vielä tehdasuusia moottoreita varaosiksi edullisesti.
se varmaan pitää aika hyvin paikkaansa sbk veturissa
tuo "huolto homma" mutta niillä ei oo paljoakaan tekemistä
tuon durbahn sp2 kanssa saati sitten normivirityksellä varustetulla
sp:een koneella.
muuten joku reilu vuosi takaperin ebajassa oli myytävänä
jotain kilin kolinin (colin edwardsin) kisa koneen lohkoja
ja plus hilppeitä niin ne lohkot näytti aivan erinäköiseltä
mitä tommonen "vakio"? vesipumppun putket meni ihan
erikohdassa ja näytti olevan vähän eksoottisempaa materiaalia
käytetty.

zeipii sulla on melko työmaa jo tosiaan huoltojen kans
ja vielä pitäs keretä ajaakin! ootko tykänny tosta
crossista? aattelin ku itellä on ollu tuo pelkkä cr joskus
joo tosiaan rakennettu sp on hyvä vaihto ehto ku harkitsee
sp:een ostoa mutta kaikki ei vaan tahdo arvostaa/ymmärtää
osien hintaa millään lailla vaikka osien hinta ois isompi
kun itse pyörän!
 
Äffäläinen ja CRF ovat isoveljen pyöriä
smile_org.gif
CRF on kyllä äkäinen peli ja toimintavarmaksikin osoittautunut parin vuoden sisään. Mitään isompia vikoja ei ole ollut. 450cc on jääradalla pirun mukava peli, kun vääntöä riittää.. Montulla tuo on harrasteajalle vähän turhankin äkäinen ja iso kone = paljon painoa. Tuon kokoisen nelarin vääntö crossivälityksillä on kyllä ihan uskomaton, ei ole niin justiinsa millä vaihteella ajaa ja aina löytyy potkua.

Ostakaas joku nyt tuo Durbahn-edition pois kuleksimasta, niin pysyy muutkin sitten ajan tasalla pyörän kuulumisista!
 
Noniin, viimein pääsen ilmoittautumaan tähän threadiin uutena RC51:n omistajana! VFR meni vaihdossa ja punainen SP1 tuli talliin tänään. SP on ollut minulle melkoinen unelmapyörä sen esittelystä lähtien. Tästä yksilöstä löytyy Micronin vaimentimet, PC3, välitykset 15/41, Speedohealer, quickshifter, ohjausiskari, Öhlinsin keulajouset, hugger, undertray, teräspunosletkut, minivilkut yms. pienempää. Rakenneltu ja säädetty pitkälti Jämsän Huolto-Kaksikossa.

Talven aikana pitäisi vaihtaa ainakin kirkas tuplakuplapleksi ja lisäksi ankarasti himottaisi säädettävät jalkatapit. Olen yrittänyt paria Saton settiä jo huudella tuolta Amerikoista (Speedzillan foorumeilta) mutta eivät ole innokkaita lähettelemään Eurooppaan. Eiköhän ne jostain löydy kuitenkin vielä. Mahdollisesti kytkin- ja jarrukahvatkin pitää vaihtaa ihan vain ulkonäön vuoksi. JuhaV:ltäkin löytyvät Gillesin säädettävät cliparit ovat erittäin houkuttelevat mutta hankinta jäänee toistaiseksi tulevaisuuteen. Voi toki vinkata jos ym. kilkkeitä olisi jostain suhteellisen edukkaasti saatavana. Öhlinsin takaiskari lienee myös tulevaisuuden hankintoja, mutta en pysty sitä persaukisena päivittämään vielä tässä kohtaa.

Micronin rööreihin pitäisi nikkaroida db-killerit. JuhaV:n blogeja on tullut lueskeltua tarkkaan, joten näitä ja näitäkin on tullut ihasteltua... Eivät vain taida olla saatavana Löyhän Yhteenliittymän ulkopuolisille?  
tounge.gif


Huoltopuuhia tuon kanssa on tiedossa saman tien. Venttiilit on katsottu ~4tkm sitten joten niihin ei onneksi tarvitse puuttua. K&N ilmanputsarit pitää pestä ja öljytä (tähän lienee paras K&N:n oma pesusetti?), öljyt ja suodatin vaihtaa sekä myös sytytystulpat panna vaihtoon. Mahdollisesti vaihtelen myös jarrunesteet jaksaessani. Vuosi sitten keväällä on vekslattu syylärin vaihdon yhteydessä jäähdytysnesteet, joten siihen en nyt taida ryhtyä. Lisäksi renkaat pitää vaihtaa rata-ajoon sopivaksi, edellinen omistaja ei ole rakkinetta radalla talutellut, joten rengastuskin on sen mukainen (Pilot Road 2). Näihin liittyen pari kyssäriä:

- Öljysuositukset? VFR:llä ajoin Hondan omilla öljyillä mutta tähän ei taida ainakaan GN4 sopia? Ajo tulee olemaan rataa ja katua.
- Mitkä sytytystulpat? Iridiumit lienee paikallaan, kun ei kuitenkaan tarvi kun sen 2kpl? Onko hankala vaihtaa?
- Rengastukseksi olin alustavasti meinannut Metzelerin Rennsportia kokona 180/55. Onko kommentteja tuohon, ja ottaakohan 55-profiilisena Ermaxin huggeriin kiinni? Mikä on hyvä niksipirkkakonsti millä huggeria voi korottaa ylemmäs, vai pitääkö sitten riitsiä kokonaan pois jos on turhan ahtaan näköinen?
 
Back
Ylös