Vakuutukset radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jules

New member
Paivaa kaikille. Parikytvuotta suomesta pois, nyt muuttamassa takas..(alkaa kysyko miksi...
biggrin.gif
)..Kymysys olis....Muuttolaatikoissa tulis mukana ainoastaan ja vain ratakaytossa/ratakayttoon tuleva Mp, eli vakuutuksia siihen ei ole ikinä ollu....elikka..miten suomesa homma toimii?? Minkalaiseen vakuutuksen( vai tarviiko ollenkaan) radalle paasy vaatii?? Suunnitelmissa ei ole kilpailla, vaan normaalit ratapaivat.
Anteeksi, jos asia on kasitelty jossain osiossa..(linkki sit kiitos...)
Kiitos jo niille jotka viitsii tahan vastata
062802jumpie_prv.gif
 
Liikennevakuutus kait on hyvä olla? Korvaa mahdolliset henkilövahingot ja muille aiheutetut vahingot (mp-tuen ratapäiville ei käsittääkseni ilman sellaista pääsekään?). Eikä maksa ratapeliin kovinkaan paljon. Ja tää tuli sit aika lailla mutulla, mutta ite olen vetänyt pelkällä liikennevakuutuksella ja kilvellisellä pelillä tämän kesän radoilla ja liikenteessä.
smile_org.gif
 
Jep, liikennevakuutus on pakollinen ja se myös pitää pystyä todistamaan tarvittaessa.

Muutenkin se on kyllä ihan pätevä olla olemassa, kuten Mr. Relander on usein tuonut julki. Harvemmin harrastajan takataskusta löytyy tarpeeksi hyvää vakuutusta korvaamaan tutkimuksia, sairaalahoitoja ja kuntoutuksia. Puhumattakaan siitä, että jos ne on vielä aiheuttanut toiselle osapuolelle.
 
Liikennevakuutus on lähes kaikilla järjestäjillä pakollinen + Juutana antoi hyvät perusteet, miksi se kannattaa olla. Jossain yhtiössä voi vielä saada omaa ratalaitteille tarkoitettua edullisempaa vakuutusta, jotkut yhtiöt taas hinnoittelevat ratalaitteet samalla tavalla kuin kilvelliset. Tarjouksia kyselemällä selviää. Se mistä liikennevakuutus sinänsä on, ei ole väliä, koska ehdot (koska perustuu lakiin) on kaikilla yhtiöillä samanlaiset (parannuksia toki saattaisi jollain yhtiöllä olla, muttei ainakaan huononnuksia).

Itse myös suosittelen osakaskoa. Hinta ei kovin kummoinen ole vuodessa ja antaa turvaa ainakin varkaustapauksien varalta. (mahdollisesti myös ilkivaltatapauksista - yhtiökohtaista kuuluuko ilkivalta vakuutukseen tai onko sitä mahdollista saada lisäosana).
 
Itse myös suosittelen osakaskoa. Hinta ei kovin kummoinen ole vuodessa ja antaa turvaa ainakin varkaustapauksien varalta. (mahdollisesti myös ilkivaltatapauksista - yhtiökohtaista kuuluuko ilkivalta vakuutukseen tai onko sitä mahdollista saada lisäosana).
Jep, 190e liikenne ja n. 95e palo ja varkausvakuutus Aktiassa. jossain vakuutusketjussa noita käsiteltiin ja samanlaiset hinnat sain itselleni kuin siinä ketjussa oli mainittu. Halvempia "maastoliikennevakuutuksia" myy ilmeisesti enää Aktia ja Lähivakuutus.
 
Liikennevakuutus ON pakollinen jokaisella suomalaisella moottoriradalla ELLEI rataa ole eristetty muulta liikenteeltä. Yhdessäkään RR-kilpailussa jossa itse olen ollut yleisönä, järjestäjänä tai toimitsijana, rataa ei ole lain edellyttämällä tavalla muulta liikenteeltä eristetty ja vielä vähemmän niin on yhdessäkään ajoharjoittelutapahtumassa tai muussa vastaavassa tilaisuudessa (Radalle.comin ajot jne.)

Radalle voi toki mennä ajamaan ilman liikennevakuutusta siinä missä päihtyneenäkin. Riski jäädä kiinni on kummassakin aika pieni, jos ei aiheuta vahinkoa. Jos taas vahinko sattuu, kiinnijäämisriski kasvaa aika suureksi (kummassakin tapauksessa) ja sitten myös lompakkoa päästään kaivamaan. Kummassakin (esim. törkeä rattijuopumus tai liikennevakuuttamattomalla ajoneuvolla ajettaessa) korvaukset peritään sitten vahingon aiheuttajan takataskusta. Kännissä ajosta seuraa rikosoikeudellisia sanktioita bonuksena ja liikennevakuuttamattomalla ajoneuvolla ajosta sitten taas lisämaksuna vakuutuksen hinta x 10 jos vahinko on aiheutettu.

Siiihen, miten viranomaiset ja oikeuslaitos noita tulkitsee, ei ole mitään vaikutusta mitä mieltä kattojärjestöt tai lajipäällikkö ovat asiasta.

Toistoa toistojen perään, mutta kertaus ei tässä ole pahitteeksi. Tällä hetkellä Käpylässä on kuntoutuksessa kaveri joka kaatui eteeni ja jonka yli ajoin. Kuntoutus ja mahdollinen pysyvä työkyvyttömyys ja sen aiheuttamat kulut tullaan korvaamaan liikennevakuutuksesta. Pakollisen lisenssin (kisassa pakollinen, ei muualla) korvauskatto on 8.500 euroa. Se summa on aikaa sitten tuossakin tapauksessa mennyt, samoin kahden muun henkilön tapauksessa jotka näitä juttuja myös lueskelevat ja joita olen aihepiirin tiimoilta avustellut kun yhtiöt ovat hankaliksi ryhtyneet.

Summa summarum. Liikennevakuutus on pakollinen näillä meidän radoilla. Jos pakollisuuden haluaa pois, niin tällöin rata-alue tulee eristää. Varovainen arvio tarvittavasta henkilömäärästä on n. 200 henkeä riippuen vähän radasta. Toinen varma vaihtoehto on sähköistetyn n. 3 metriä korkean betoniaidan rakentaminen rata-alueen ympärille ja aitojen väliin nälkäisiä koiria juoksemaan. Tällöin rata on aivan varmasti lain tarkoittamalla tavalla muulta liikenteeltä eristetty, vaikka teoriassa tst-vaunulla läpi vielä voisikin päästä.

Jukka
 
Yhdessäkään RR-kilpailussa jossa itse olen ollut yleisönä, järjestäjänä tai toimitsijana, rataa ei ole lain edellyttämällä tavalla muulta liikenteeltä eristetty
Onko MotoGP pyörissä vakuutus ?

Misanon rata ei vaikuttanut olevan kovinkaan hyvin eristetty viikonloppuna, päätellen siitä ihmismassasta joka Rossin ympärillä pyöri.

Tukee vain tuota Jukan usein esille tuomaa käsitystä että eristettyä aluetta on aika vaikea ellei lähes mahdoton toteuttaa.

Vakuutus kannattaa aina, ainakin vakuutusyhtiölle.
 
Yhdessäkään RR-kilpailussa jossa itse olen ollut yleisönä, järjestäjänä tai toimitsijana, rataa ei ole lain edellyttämällä tavalla muulta liikenteeltä eristetty
Onko MotoGP pyörissä vakuutus ?

Misanon rata ei vaikuttanut olevan kovinkaan hyvin eristetty viikonloppuna, päätellen siitä ihmismassasta joka Rossin ympärillä pyöri.

Tukee vain tuota Jukan usein esille tuomaa käsitystä että eristettyä aluetta on aika vaikea ellei lähes mahdoton toteuttaa.

Vakuutus kannattaa aina, ainakin vakuutusyhtiölle.
Suomessakaan ei SM-RR Ja Suomen Cup kisoissa ole liikennevakuutus pakollinen. Mielestäni kyllä pitäisi olla.
Kilvettömissähän se on aina tilaisuuden järjestäjästä kiinni.
 
Yhdessäkään RR-kilpailussa jossa itse olen ollut yleisönä, järjestäjänä tai toimitsijana, rataa ei ole lain edellyttämällä tavalla muulta liikenteeltä eristetty
Onko MotoGP pyörissä vakuutus ?

Misanon rata ei vaikuttanut olevan kovinkaan hyvin eristetty viikonloppuna, päätellen siitä ihmismassasta joka Rossin ympärillä pyöri.

Tukee vain tuota Jukan usein esille tuomaa käsitystä että eristettyä aluetta on aika vaikea ellei lähes mahdoton toteuttaa.

Vakuutus kannattaa aina, ainakin vakuutusyhtiölle.
En tiedä onko MotoGP-pyörissä vakuutus. En myöskään tunne kovin syvällisesti espanjalaista liikennevakuutuslainsäädäntöä (joutunut vain kerran selvittämään sitä ja lainvalintasääntöjä eräällä espanjalaisella radalla tapahtuneen vakavan loukkaantumisen johdosta, jossa suomalaisella kuskilla onneksi oli liikennevakuutus ja hänen loppuelämänsä hoidot siitä maksettiin). Espanjalaisen liikennevakuutuslainsäädännön mukaan ei olisi korvattu, mutta lainvalintasäännöt johtivat siihen, että tapaukseen sovellettiin suomalaista lainsäädäntöä tuolta osin ja koska radan ei näytetty olleen muulta liikenteeltä eristetty, korvaukset tulivat suomalaisesta liikennevakuutuksesta. Ja ei, en tiedä edes missä maassa Misano on, liekö Japanissa. Japanilaisesta lainsäädännöstä en tiedä yhtään mitään.

Sen kuitenkin tiedän, että jos joku tulee MotoGP-pyörällä meidän järjestämille ajoharjoittelupäiville, niin häneltä tullaan tarkastamaan liikennevakuutuksen voimassa olo, samoin kuin tarkastettiin kahdelta henkilöltä jotka ajoivat MM-tason super bikeilla.

Valistunut arvaukseni on, että MotoGP- ja MM-tasolla budjetit ovat hieman suuremmat kuin YCC:n kisoissa ja varmaan myös kuljettajien saamat korvaukset niin ajamisesta kuin loukkaantumisistakin on huolehdittu hieman toiseen mittakaavaan. Tämä vain arvaus, mutta tuntuu jotenkin siltä.

Rossin voisin ehkä päästää kuitenkin ajamaan radalle ilman liikennevakuutusta. Uskoisin, että Rossin budjetti kestää sellaiset liikennevakuutuksen kertakorvaussummien maksimit (muistaakseni 2 miljoonaa euroa/vahinkotapahtuma). Ratapäivillä en muista kovinkaan montaa sen näköistä kaveria vielä nähneeni joilla vastaava tilanne olisi, mutta eiköhän niitäkin siellä ole ollut, pitävät vain pienempää melua itsestään kuin me persaukisemmat.

Jukka
 
Suomessakaan ei SM-RR Ja Suomen Cup kisoissa ole liikennevakuutus pakollinen. Mielestäni kyllä pitäisi olla.
Kilvettömissähän se on aina tilaisuuden järjestäjästä kiinni.
Kyllä se on pakollinen, ELLEI rata-aluetta ole eristetty lain vaatimalla tavalla muulta liikenteeltä ja yhdessäkään kisassa näin ei ole ollut missä itse olen ollut eri rooleissa paikalla. Se, ettei sitä valvota tapahtumanjärjestäjän toimesta, onkin sitten eri asia. 90-luvulla ajettiin vielä pienessä pierussakin ja olenpa ollut kisassa jossa kuljettaja puhallutettiin aika-ajon jälkeen ja viisari heilahti oikein huolella. Häntäkään ei olisi puhallutettu ellei eräs nimeltä mainitsematon taho (en minä) olisi mennyt aiheesta kilpailunjärjestäjälle ilmoittamaan. Tästäkään valvonnan puutteesta ei voitane vetää johtopäätöstä, että RR-kisoissa selvinpäin oleminen ei olisi pakollista kilpailuun osallistuville. Myös toimitsijoiden osalta nollalinja on pakollinen, mutta saattaa pienen gallupin ja silmämääräisten havaintojen perusteella tulla mieleen, että ehkä siellä joku ainakin joskus on saattanut pienessä aamututinassa lipun varteen saapua.

Se onkin sitten eri tarina mitä käy ja kenelle käy jos kuski aiheuttaa onnettomuuden ja puhaltaa mittariin kivat lukemat tai toimitsija toikkaroi kännissä ja tulee onnettomuus. Siinäkään tapauksessa on turha vedota "maan tapaa" tai muuhun hatusta repäistyyn syyhyn. Sama pätee myös siihen jos ajetaan ilman liikennevakuutusta. Kilpailunjärjestäjää ei mikään taho tietääkseni velvoita valvomaan onko vakuutus vai ei. Kuski kantaa tuosta ihan itse vastuun. Puhalluttaminenkaan ei ole pakollista, mutta joskus se olisi ihan suotavaa, mutta eihän sitä voi kaikkiin kohdistaa sen enempää kuin 50 euron sakkoa kypärättä ajosta. Sudanissa, Pohjois-Koreassa ja erilaisissa harrastepiireissä säännöt ovat samat kaikille, mutta soveltamiskäytäntö riippuukin sitten siitä millainen kanankasvattaja tai kynänteroittaja on päästetty tuomarin rooliin.

Jukka
 
Onko MotoGP pyörissä vakuutus ?
Eikös nuo kuskit aja ammatikseen?
Ja ylleensä luulis olevan noi vakkuutukset toisenlaiset ammattia hajoittaville.

Mä(kin) käyn töissä, ja paja jossa vasaraa paukutan, on vakuutukset tekijöitä varten.
(-Tai no, mä olen tekevinään, kun ne on maksavinaan)
Alkuperäinen kysymykseni oli liian laajasti esitetty. Jos olisin kysynyt:
Jos Suomessa järjestettäisiin MotoGP kilpailu, pitääkö MotoGp pyörissä olla liikennevakuutus ? Sitten olisin taivastellut Rossin ympärillä hääräävää yleisömäärää.

Jukan komentteja tulkiten pitää olla.

Kyse on laitteen ei kuljettajan/työntekijän vakuutuksista.
 
Hatusta vetäen arvaisin, kisan järjestämisoikeuksien saamisen kanssa voisi olla aika hiljaista ilman uskottavaa suunnitelmaa alueen riittävästä eristämisestä.
 
Hatusta vetäen arvaisin, kisan järjestämisoikeuksien saamisen kanssa voisi olla aika hiljaista ilman uskottavaa suunnitelmaa alueen riittävästä eristämisestä.
Eipä näytä olevan, ainakaan kotimaisissa RR-kisoissa.

Jos tarkoitat MM -startteja niin niistä ei ole tietoa eikä havaintoa, tosin kyllä niillekin radoille porukkaa pääsee lappamaan, olipa eristäminen hoidettu kuinka tahansa.
 
Hatusta vetäen arvaisin, kisan järjestämisoikeuksien saamisen kanssa voisi olla aika hiljaista ilman uskottavaa suunnitelmaa alueen riittävästä eristämisestä.
Hatusta reilu 30 kilpailua järjestäneenä voisin sanoa, ettei ole mitään ongelmia. Tämä tosin vain kansallisen ja SM-tason kilpailun suhteen. MotoGP- ja MM-kisoja en ole ollut järjestämässä.

Paikan päällä en ole ollut katsomassa Man saarella järjestettyjä kisoja, mutta kuvien perusteella uskaltaisin epäillä, että muulta liikenteeltä eristämistä siellä on yhtä vähän kuin rallikisoissa koti- ja ulkomailla.

Suomessa ei voida näillä nykyisillä radoilla järjestää nykyisiä sääntöjä tarkastellen MotoGP-kisoja, joten sinällään kysymys on teoreettinen. Mikäli Suomeen saadaan (itse en usko, toivon kylläkin) MotoGP-kriteerit täyttävä rata (Kouvolan suunnalla jo tovi askarreltu aiheen tiimoilta), niin siellä rata saattaa olla muulta liikenteeltä eristetty kisan aikana, ehkä jopa muutoinkin.

Henkilökohtaisesti ajaisin mieluummin radalla jonka turvajärjestelyt ovat sitä luokkaa, ettei minun tarvitse pohtia mistä saan rahat sitten kun rampaudun. Sellainen rata, missä ei hirveästi tarvitse pelätä. Motoparkissa, Ahvenistolla, Kemorassa ja Botniaringillä minä pelkään, ehkä siksi vielä kävelen ja päässä pysyy muutakin kuin pari jäljelle jäänyttä haituvaa. Alastarollakin pelkään kun huomasin, että sinne metsikköönkin pääsee R1:llä kun oikein yrittää. Itselläni kun tuota elopainoa on vähemmän kuin ex-moponi pariin otteeseen raiskanneella dinosauruksella, niin tuollainen 10 cm halkaisijaltaan oleva mänty tekee jo kipeää. Motoparkin vietkong -tyyliset keppi- ja kuoppa-ansat ovatkin sitten jo aivan oma lukunsa. Jos niistä selviää vielä jotenkin, niin wc:ssä viimeisetkin eloonjääneet karsitaan. Toimitsijoista pitää huolen portaikko, melkein yhdestä pikkutytöstä sainkin kopin viime kesänä.

Teoriat teorioina ja faktat faktoina. Nykyisessä Suomessa näillä radoilla liikennevakuutus on pakollinen. Sitten kun meillä on uusi liikennevakuutuslainsäädäntö, MotoGP-rata, tilanne voi olla toinen. Siinä vaiheessa tosin jo mietitään mihin luokkaan sijoitetaan sähkömopot, ajavat kusiaisten joukossa vai ehkä jossain muualla.

Jukka
 
Viittasin siis tohon kysymykseen liikennevakuutuksesta kuvitteellisessa Suomen MotoGP-kisassa.
 
Ajankohtainen aihe, olisi tarkoitus taas kilpailuttaa vakuutukset.

Onko joku lähiaikoina käynyt yhtiöt läpi, että millaiset rataehdot ovat tänä vuonna? Jostain luin että IFillä vapaassa harjoittelussa omavastuu 25%, onko muita joilla 25% tai pienempi omavastuu? IF ei käy tupla-triplahintansa takia.
 
Turvassa omavastuu ratakaadoissa 50% (nimim. kokemusta on) paitsi hitaassa ryhmässä kun on ohjattua toimintaa. Silloin ymmärtääkseni omavastuu on ihan normaali.
 
Back
Ylös