Hatusta vetäen arvaisin, kisan järjestämisoikeuksien saamisen kanssa voisi olla aika hiljaista ilman uskottavaa suunnitelmaa alueen riittävästä eristämisestä.
Hatusta reilu 30 kilpailua järjestäneenä voisin sanoa, ettei ole mitään ongelmia. Tämä tosin vain kansallisen ja SM-tason kilpailun suhteen. MotoGP- ja MM-kisoja en ole ollut järjestämässä.
Paikan päällä en ole ollut katsomassa Man saarella järjestettyjä kisoja, mutta kuvien perusteella uskaltaisin epäillä, että muulta liikenteeltä eristämistä siellä on yhtä vähän kuin rallikisoissa koti- ja ulkomailla.
Suomessa ei voida näillä nykyisillä radoilla järjestää nykyisiä sääntöjä tarkastellen MotoGP-kisoja, joten sinällään kysymys on teoreettinen. Mikäli Suomeen saadaan (itse en usko, toivon kylläkin) MotoGP-kriteerit täyttävä rata (Kouvolan suunnalla jo tovi askarreltu aiheen tiimoilta), niin siellä rata saattaa olla muulta liikenteeltä eristetty kisan aikana, ehkä jopa muutoinkin.
Henkilökohtaisesti ajaisin mieluummin radalla jonka turvajärjestelyt ovat sitä luokkaa, ettei minun tarvitse pohtia mistä saan rahat sitten kun rampaudun. Sellainen rata, missä ei hirveästi tarvitse pelätä. Motoparkissa, Ahvenistolla, Kemorassa ja Botniaringillä minä pelkään, ehkä siksi vielä kävelen ja päässä pysyy muutakin kuin pari jäljelle jäänyttä haituvaa. Alastarollakin pelkään kun huomasin, että sinne metsikköönkin pääsee R1:llä kun oikein yrittää. Itselläni kun tuota elopainoa on vähemmän kuin ex-moponi pariin otteeseen raiskanneella dinosauruksella, niin tuollainen 10 cm halkaisijaltaan oleva mänty tekee jo kipeää. Motoparkin vietkong -tyyliset keppi- ja kuoppa-ansat ovatkin sitten jo aivan oma lukunsa. Jos niistä selviää vielä jotenkin, niin wc:ssä viimeisetkin eloonjääneet karsitaan. Toimitsijoista pitää huolen portaikko, melkein yhdestä pikkutytöstä sainkin kopin viime kesänä.
Teoriat teorioina ja faktat faktoina. Nykyisessä Suomessa näillä radoilla liikennevakuutus on pakollinen. Sitten kun meillä on uusi liikennevakuutuslainsäädäntö, MotoGP-rata, tilanne voi olla toinen. Siinä vaiheessa tosin jo mietitään mihin luokkaan sijoitetaan sähkömopot, ajavat kusiaisten joukossa vai ehkä jossain muualla.
Jukka