Vakuutukset radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vilkase tuo viesti tuosta Privateerin viestin yltä, siinä hieman tarkemmin samasta asiasta.

Joo, kiitos, vilkaisin, lainaus tuli vain tuosta Privateerin viestistä, mutta siis kursseilla AT4:sta lukuunottamatta voimassa, muuten ei. Tosin eipä tuossa mun ritsassa varmaan täyskaskoa muutenkaan kannata pitää, sen verran vanha peli, ja näköjään tässä kuitenkin melko kohtalaisesti pystyssä pysyy jos ei ala kummempia kikkailemaan.
 
Joo, kiitos, vilkaisin, lainaus tuli vain tuosta Privateerin viestistä, mutta siis kursseilla AT4:sta lukuunottamatta voimassa, muuten ei. Tosin eipä tuossa mun ritsassa varmaan täyskaskoa muutenkaan kannata pitää, sen verran vanha peli, ja näköjään tässä kuitenkin melko kohtalaisesti pystyssä pysyy jos ei ala kummempia kikkailemaan.

Ja sit vaikkei pysyiskään, niin kaato harvoin meinaa täystuhoa.

Vähän laastaria ja taas mennään.
 
Olisko kenelläkään viime hetken vakuutustiedustelun tuloksia kilvettömille.

Pitäs hommata kilvettömään GSXR1000 vakuutus.

Ensimmäinen kilvetön vehje, joten oppia ikä kaikki :)
 
Olisko kenelläkään viime hetken vakuutustiedustelun tuloksia kilvettömille.

Pitäs hommata kilvettömään GSXR1000 vakuutus.

Ensimmäinen kilvetön vehje, joten oppia ikä kaikki :)

Op pohjolassa n.4,5€/ pv ja 14€ minimimaksu. Otat aina vakuutuksen voimaan niille päiville kun ajat.
 
9.7.2020 kirjoitettu näin:

FIM:n presidentti Jorge Viegas tiedotti jäsenliittoja FIM:n tekemästä aktiivisesta työstä moottoriurheilun huomioimiseksi tulevassa EU-direktiivissä, joka tulee vaikuttamaan myös Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että FIM:n linjauksen mukaisesti moottoriurheilun ei tulisi kuulua liikennevakuutuksen piiriin. Asian käsittely jatkuu ja Saksa otti hoitaakseen EU:n neuvoston puheenjohtajuuden 1.7.2020.

https://www.moottoriliitto.fi/uutis...pMuv2oU_sXpEFp_QIrRcNvcI4U_FRjOdk3QGWurfQ_naI
 
9.7.2020 kirjoitettu näin:

FIM:n presidentti Jorge Viegas tiedotti jäsenliittoja FIM:n tekemästä aktiivisesta työstä moottoriurheilun huomioimiseksi tulevassa EU-direktiivissä, joka tulee vaikuttamaan myös Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että FIM:n linjauksen mukaisesti moottoriurheilun ei tulisi kuulua liikennevakuutuksen piiriin. Asian käsittely jatkuu ja Saksa otti hoitaakseen EU:n neuvoston puheenjohtajuuden 1.7.2020.

https://www.moottoriliitto.fi/uutis...pMuv2oU_sXpEFp_QIrRcNvcI4U_FRjOdk3QGWurfQ_naI

Ja mikä sitten lasketaan moottoriurheiluksi ja mikä ei? Pahimmillaan tästä seuraa se, että katupyörällä satunnaista rata-ajoa harrastava maksaa liikennevakuutuksen lisäksi toista vielä kalliimpaa vakuutusta. No, aika näyttää.
 
Veikkaan että tässä mennään kalliimpaan suuntaan.

Tulee erillinen "moottoriurheilu" vakuutus jonka hinnat on taas pykälää isommat.
 
Veikkaan että tässä mennään kalliimpaan suuntaan.

Tulee erillinen "moottoriurheilu" vakuutus jonka hinnat on taas pykälää isommat.

No tavallaan kisatouhuissahan me jo maksellaan sitä täysin turhaa lisenssiä, vaikka pelkkä liikennevakuutus riittäisi kattamaan kaiken mitä siellä kisassa voi tapahtua. Ehkä toi lisenssi tulee sitten kallistumaan (!!!) ja liikennevakuutus jää pois.

Ratapäiville voi sit ostaa jonkun 200€ / vkl ratavakuutuksen tms. Takuulla ei tuu hinnat ainakaan putoamaan :|
 
No toisaalta miten se eroaisi kilvettömien hinnoittelusta, kun aika selkeästi siinä rangaistaan crossi/ratasuhaajia vaarallisesta harrastuksesta johtuen. Itse liputtaisin ainakin jonkinlaisen henkilökohtaisen vakuutuksen puolesta, joka kattaisi sitten kaikki kilvettömät.
 
Kilpipeli on usein vakuutuksessa koko kesän ja kilvetön vain kun ajetaan, jostain ne koittaa sen rahan repiä joka tapauksessa.

Joo, mutta esim. minulla toinen kilvissä ja toinen kilvetön ja molempien käyttö ainoastaan radalla. Aika monella sama tilanne. Toki joissain vakuutuksissa jo kilvellisestäkin kysytään, onko muuta kuin normaalia liikennekäyttöä. Jos vastaat ei, ja radalla aiheutat vahinkoa, voi olla mielenkiintoinen regressikeissi.
 
Joo, mutta esim. minulla toinen kilvissä ja toinen kilvetön ja molempien käyttö ainoastaan radalla. Aika monella sama tilanne. Toki joissain vakuutuksissa jo kilvellisestäkin kysytään, onko muuta kuin normaalia liikennekäyttöä. Jos vastaat ei, ja radalla aiheutat vahinkoa, voi olla mielenkiintoinen regressikeissi.

Joo, eihän asia ole ihan mustavalkoinen, mutta jollain sitä hinnoittelua yritetään määritellä, kilvetön/kilvellinen on ollut helppo linjata, sillä kilvettömällä nyt ei ainakaan ajella rauhallisia pitkiä touringeja, jos vaikkakin kevyt rataharrastelu usein on huomattavasti maantieajoa turvallisempaa.
 
Toki joissain vakuutuksissa jo kilvellisestäkin kysytään, onko muuta kuin normaalia liikennekäyttöä. Jos vastaat ei, ja radalla aiheutat vahinkoa, voi olla mielenkiintoinen regressikeissi.

Mikähän tuollaisen kyselyn legitimiteetti oikeudessa olisi, jos asiaa oikeasti alettaisiin puimaan? Vaikea uskoa, että vakuutusyhtiö voisi alkaa itse keksimään ehtoja noihin. Näistä muistaakseni joskus ollut keskusteluakin.

Anyway, Ducatissa liikennevakuutus 160 euroa vuodessa kilvellisenä(Pohjola). Apriliaan kilvettömänä 1700(lähitapiola). Pohjola tarjosi 13 000 euroa per vuosi. Sitten voidaan miettiä kummalla eroja pyörien välillä. Ok, uudessa tehoa enemmän, mutta toisaalta enemmän elektroniikka ja apuja vs. ei mitään Ducatissa.
 
Pohjantähti antoi lausunnon, että ei korvaa ajokamoja kotivakuutuksesta. Heitin lipat Alastarossa. Kuskin vahingot meni heittämällä IF ja liikennevakuutus (kilvellinen pyörä). Mutta ajokamat pitäisi mennä kotivakuutuksesta.
No, eihän nyt tollanen pari tonnia tunnu missään.

"Kyse ei ole korvattavasta vahinkotapahtumasta, sillä vakuutusehtojen mukaan ei korvata urheilu- tai harrastusvälineen rikkoutumista silloin, kun sitä käytetään urheilu- tai harrastustoimintaan. Välineiksi katsotaan myös urheilussa tai harrastuksessa käytettävät varusteet. Näin ollen korvausta ajovarusteista ei voida suorittaa.

Ehtokohdat:

KO246 Rikkoutuminen
Vakuutus korvaa äkillisen ja ennalta arvaamattoman tapahtuman aiheuttaman rikkoutumisvahingon.

Vakuutus ei korvaa urheilu- tai harrastusvälineen rikkoutumista tai menettämistä silloin, kun sitä käytetään urheilu- tai harrastustoimintaan. Välineiksi katsotaan myös urheilussa tai harrastuksessa käytettävät varusteet. Vakuutus korvaa kuitenkin pyöräilykypärän rikkoutumisen."
 
Pohjantähti antoi lausunnon, että ei korvaa ajokamoja kotivakuutuksesta. Heitin lipat Alastarossa. Kuskin vahingot meni heittämällä IF ja liikennevakuutus (kilvellinen pyörä). Mutta ajokamat pitäisi mennä kotivakuutuksesta.
No, eihän nyt tollanen pari tonnia tunnu missään.

"Kyse ei ole korvattavasta vahinkotapahtumasta, sillä vakuutusehtojen mukaan ei korvata urheilu- tai harrastusvälineen rikkoutumista silloin, kun sitä käytetään urheilu- tai harrastustoimintaan. Välineiksi katsotaan myös urheilussa tai harrastuksessa käytettävät varusteet. Näin ollen korvausta ajovarusteista ei voida suorittaa.

Ehtokohdat:

KO246 Rikkoutuminen
Vakuutus korvaa äkillisen ja ennalta arvaamattoman tapahtuman aiheuttaman rikkoutumisvahingon.

Vakuutus ei korvaa urheilu- tai harrastusvälineen rikkoutumista tai menettämistä silloin, kun sitä käytetään urheilu- tai harrastustoimintaan. Välineiksi katsotaan myös urheilussa tai harrastuksessa käytettävät varusteet. Vakuutus korvaa kuitenkin pyöräilykypärän rikkoutumisen."

En mä oo ikinä saanu kotivakuutukseen mitään mopokamoja. Joko menny liikenteeseen jos lanssissa leikanneet päältä tai sit omasta pussista.
 
Pohjantähti antoi lausunnon, että ei korvaa ajokamoja kotivakuutuksesta. Heitin lipat Alastarossa. Kuskin vahingot meni heittämällä IF ja liikennevakuutus (kilvellinen pyörä). Mutta ajokamat pitäisi mennä kotivakuutuksesta.
No, eihän nyt tollanen pari tonnia tunnu missään.

"Kyse ei ole korvattavasta vahinkotapahtumasta, sillä vakuutusehtojen mukaan ei korvata urheilu- tai harrastusvälineen rikkoutumista silloin, kun sitä käytetään urheilu- tai harrastustoimintaan. Välineiksi katsotaan myös urheilussa tai harrastuksessa käytettävät varusteet. Näin ollen korvausta ajovarusteista ei voida suorittaa."

Itse yrittäisin kyllä vielä viritellä vakuutusyhtiön suuntaan keskustelua siitä, että onko kypärä lakisääteisenä pakkona rinnastettavissa suoraan harrastusvälineeseen toisin kuin muut vapaaehtoiset ajovarusteet.
 
Itsellä omassa lipassa, joka kyllä tapahtui yleisellä tiellä, kypärä meni pyörän (IF) vakuutuksen piikkiin, muista varusteista ei tullut korvauksia.
 
Back
Ylös