Vastaohjaus eli työntöohjaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.
Samaa ihmetellen!!
Nopeissa väistöissä ainut tapa saada pyörä reagoimaan riittävän nopeasti.
buttrock.gif
 
Tuttu ainakin minulle. TM:ssä oli hyvä artikkeli tuosta (suosittelen hankkimaan). Välillä joutuu käyttämään, kun tulee tiellä riistaa vastaan. Eilenki oli lähellä ettei menty Nauvon reissulla yhden tynnyrin kannen päältä. Aiai ku olis sattunut. Vastaohjaus todellakin tepsii äkkinäisissä käännöksissä.
wink.gif
 
Tuon vastaohjauksen tiedostamiseen vaikuttaa myös minkalainen pyörä on.
Onneksi tuli hankittua vaimolle harjoittelupyöräksi ennen autokoulua RG125 gamma, joka on melkoisen kankea ilman vastaohjausta. Hänen eka varsinainen pyörä (kawan ER-5) on sen verran helppo kantattava, että normaalivauhdeissa riittää se painon siirtokin kaartoon. Pyörän geometria vaikuttaa siis ajotapaan.
Autokoulujen piikkiendurot ym. eivät kunnolla tuo esille sitä vastaohjauksen tarpeellisuutta, siis niissä vauhdeissa mitä niillä ajetaan. Näin opit jäävät oikeastaan vain sanojen varaan ennen kuin niitä ekan tiukan paikan tullen tarvittaisiin oikeasti.

Edit: Vielä jos vertaa esim. vanhaa iö gikseriä nykyisiin kyykkyihin, ei oikeastaan ole edes mahdollista säilyä hengissä moisella vekottimella ilman tietoisuutta vastaohjauksesta. Se ei yksinkertaisesti muuten taivu mutkaan...
 
Homman palauttaminen mieleen onnistuu, ruuhka Suomen ulkopuolella
biggrin.gif
: tyhjä tie!, 80 - 100 vauhtia, pujottelee joka toisen keskiviivan välistä. Parikin kilsaa kun on takana, alkaa taas pikkuhiljaa olla vastaohjaus mielessä. Auttaa myös renkaan kulumiskulmiin  
062802moto_prv.gif
 
Kyllähän sitä tulee käytettyä tietenkin.
Asia, jota oon sitten miettinyt on se, että mitä jos suoraan ajaessa tuleekin eteen jotain yllättävää, ja sen pystyis väistämään vain toiselta puolen, tuleeko se tuolloin automaattisesti, vai teenkö automaattisesti väärinpäin? No, toivon mukaan ei tule tilannetta, että se tulisi kokeiltua.
 
Korttia ajaessa opettaja toi asian tarpeeksi hyvin esille ja muistutteli ajotunneilla aina mutkissa sitä käyttämään tietoisesti.

Mutta samaa kuin tuossa yllä, se vähän askarruttaa että kun auton ovi aukeaakin äkisti eteen, niin tuleeko se selkärangasta vai mennäänkö autoon kylään...
 
Sotketaan vielä hiukan tätäkin soppaa.Voidaan sanoa että kaikki jotka ajavat kohtuullisia nopeuksia tätä käyttävät,toiset tietävät käyttävänsä ja muut käyttävät vaikkeivat tiedä käyttävänsä.
Vastaohjaus ja työntöohjaus hmm.Työntöohjaus on sinänsä hiukan epäkelpo sana koska joissakin pyörissä on luonnollisempaa vetää kahvasta.Tämä on ennenkin todettu asia.Varmasti tulee vääntöä tästäkin,luulisin ainakin.
Juu, sama homma täälläkin. Tule pikemminkin vedettyä vastapuolen (ei kumminkaan vastaantulijan) kahvaa kuin työnneltyä mutkan puolelta.
sport05.gif
 
Video <- Tuossa esimerkkivideo tilanteesta, kun yritetään mopoa ohjata ainoastaan painonsiirrolla, ilman kosketusta tankoon. Pyörässä on erillinen, kiinteä tanko opetustarkoituksessa.
 
Onhan se mahdollista ajaa motukkaakin vaikkei vastaohjaakkaan.Pitädy kohtuullisissa vauhdeissa,pidä pyörää kohtisuorassa ajorataan nähden ja kehoa siirtämällä tasapainossa niin siinähän ohjaat etupyörää kaarteen mukaan.Ei se sen vaikeampaa ole.
Toimii varmaan tosi hyvin esim. kohtuullisessa 80 km/h vauhdissa...
ghostface.gif
 
Onhan se mahdollista ajaa motukkaakin vaikkei vastaohjaakkaan.Pitädy kohtuullisissa vauhdeissa,pidä pyörää kohtisuorassa ajorataan nähden ja kehoa siirtämällä tasapainossa niin siinähän ohjaat etupyörää kaarteen mukaan.Ei se sen vaikeampaa ole.
Toimii varmaan tosi hyvin esim. kohtuullisessa 80 km/h vauhdissa...
ghostface.gif
Et kai kuvittelekkaan että jonkun pitäisi niin ajaa mutta kun oli kysymyksiä miten ajaminen ilman vastaohjausta olisi edes mahdollista niin pitihän se teoria kirjoittaa.Kyllä kai joku tarpeeksi painava ja taitava voisi jostain mutkasta 80/h selvitäkin,tiedä häntä sitten.
 
ite oon käyttänyt vastaohjausta jotain 30 vuotta enkä enää muista et tuliko se selkärangasta vai kuulinko siit jostain ja aloin kokeleen sitä
 
Mitenkähän kävis, jos ajais sopivalla vauhdilla, esim 80..100 jyrkähköön kurviin ja väkisin estäisi tangon kääntymisen vastaohjauksen suuntaan ja vaan vääntäisi pakolla kurvin mukaan ja vielä auttaisi kääntymistä kallistamalla oman painon avulla sisäkurviin päin. Siis varmistus siitä, että etupyörä ei käänny vastaohjauksen suuntaan.
 
Suomessa kouluttajat käyttävät nimitystä;TYÖNTÖOHJAUS.
Selvempää, kun käännyt vasemmalle työnnä vasenta ja samoin oikealle kääntyessä, työnnä oikeaa koska olet sinne menossa.

Voitaisi varmaan org:n sivuillakin käyttää samaa nimitystä.

Se vaan on niin helppo ohjaustapa kun siitä tulee tapa.
Ei ainakaan meijän koulussa, vaan nimenomaan painottavat, että se on vastaohjaus..Työntöohjaus on vanhentunut nimitys.

Anyway, ite en ainakaan oikein millään opi sitä sisäistämään, kun se on niin luonnonvastaista.
Liikaa tullu varmaan istuttuu auton ratissa
 
Joku sanataituri vois vielä kertoa selvästi ja yksinkertaisesti mitä se ns vastaohjaus on.

Lukijoita on tullut lisää paljon ja osa varmaan niin uusia, että tieto olis hyväksi. Huom. yksinkertainen ja selvä esitys. pls.
 
Se on yksinkertaisesti sitä että ajat suoraa tietä vaikkapa 80km/h ja käännät himpunverran vaikkapa vasempaan niin pyörä alkaa kulkeutua oikealle tai käännät himpunverran oikealle niin pyörä alkaa kulkeutua vasemmalle.Teet tämän tietysti kun ketään muita tienkäyttäjiä ei ole yhtäaikaa paikalla.Siis nopea muutaman millin stongan kääntö eikä mitään etupyörä poikittain.
Niin etkä siirrä omaa painoasi ollenkaan vaan istut tattina paikallaan.
 
Mitenkähän kävis, jos ajais sopivalla vauhdilla, esim 80..100 jyrkähköön kurviin ja väkisin estäisi tangon kääntymisen vastaohjauksen suuntaan ja vaan vääntäisi pakolla kurvin mukaan ja vielä auttaisi kääntymistä kallistamalla oman painon avulla sisäkurviin päin. Siis varmistus siitä, että etupyörä ei käänny vastaohjauksen suuntaan.
Tätäkin ollut jo aiemmin.Teoriassa mahdollista,Pyörän pitää olla vähintään kohtisuorassa tiehen nähden tai peräti ulospäin kallellaan.80km/h vaatii jo varmaan erittäin painavan kaverin joka osaa roikkua vielä kaukana sisäkurvin pulella.Jokuhan voisi kokeilla ja panna tänne tuloksen,minulla ei paino riittäisi(55kg).
 
Vastaohjaus on kyllä helppo omaksua ja varmaan se tulee suurimmalla osalla ihan luonnostaanki.
Oikeaoppinen ajoasento on yhtä tärkeä.
Itellä tuppaa olemaan ajoasento ihan liian jäykkä, eli jotenkin olen oppinut "röhnöttämään" tankojen varassa kädet jäykkänä, ja eron kyllä huomaa heti kun muistaa potkaista ittiään persuksille ja siirtää painon enempi jalkoväliin ja tapeille.

Just tossa tänään ehdin pelästyä kun motarin ramppia(pitkä vasen kaarre alamäkeen) laskettelin.. Tuttu paikka mistä ajan joka päivä mutta tälläkertaa aattelin etten jaksa sitä tuttua röykkyä siinä oikealla kaistalla kiertään vaan oikasen pyörän ja lasken päältä. Eipä siinä, turvamarginaalia olisi muuten ollu reilusti mutta se hiekka siellä ulkokaarteessa unohtui.. Kyllä se sitten taittu takas kädet jäykkänäkin, mutta muistutti taas että pitää tosta pahasta tavasta oppia äkkiä eroon.
 
Itellä tuppaa olemaan ajoasento ihan liian jäykkä, eli jotenkin olen oppinut "röhnöttämään" tankojen varassa kädet jäykkänä, ja eron kyllä huomaa heti kun muistaa potkaista ittiään persuksille ja siirtää painon enempi jalkoväliin ja tapeille.
Erittäin tuttu tunne. Siinä äkkiä väsyy kädet, hartiat, niska ja koko yläkroppa. Sitten kun muistaa taas hellittää tiukan puristuksen tangosta ja puristaa pikkasen reisillä, niin taas yläkroppa rentoutuu samalla kun alakroppa ottaa itse pyörästä tukevamman otteen jaloilla. Näin oma painopiste pysyy tiukasti pyörän mukana samalla kun yläkroppa ja kädet vapautuvat. Sillai ajaminen on taas hauskaa...
thumbs-up.gif
 
Luin bikestä joskus 80-90 luvun vaihteessa vastaohjauksesta ja oudoltahan se kuulosti.
omg.gif

Sitä piti sitten kaverin kanssa lähteä polkupyörillä testaamaan (ei oltu vielä mopo iässä) ja kas kummaa, kun työnsi oikeaa sarvea, kaatui oikealle ja päin vastoin
thumbs-up.gif

Se oli hyvä kun jo nassikkana luki tuon homman, niin kevarilla luonnistui ohjaaminen tietoisesti oikein
biggrin.gif
 
Back
Ylös