• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Verge TS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja babblo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

babblo

New member
Tuollaiseen tuli heitettyä pari tonnia ennakkomaksua marraskuussa... onko kukaan muu laittanut tilausta sisään?

Mitään vastausta (tilausvahvistuksen lisäksi) eikä mitään ole kuulunut kyselyihini toimitusajasta sen jälkeen.
Ainakin asiakaspalvelussa toivomisen varaa vaikka ymmärrän että tietoja ei tässä vaiheessa kilpailijoiden takia jaeta kauheasti.
 
Tuollaiseen tuli heitettyä pari tonnia ennakkomaksua marraskuussa... onko kukaan muu laittanut tilausta sisään?

Mitään vastausta (tilausvahvistuksen lisäksi) eikä mitään ole kuulunut kyselyihini toimitusajasta sen jälkeen.
Ainakin asiakaspalvelussa toivomisen varaa vaikka ymmärrän että tietoja ei tässä vaiheessa kilpailijoiden takia jaeta kauheasti.

Laitetaan linkki aiheeseen
https://www.vergemotorcycles.com/
 
Onnittelut rohkeasta ja mielenkiintoisesta valinnasta. Toivottavasti saat heti keväästä ajoon.[emoji106]
 
Tää on oikeesti aika kova teko!! Saako kysyä missäpäin tätä pyörää voisi sitten mahdollisesti nähdä? Eli missäpäin maankamaraa ajelet normaalisti?? Onhan toi messuilla nähty mutta luonnossa varmaan paljon huikeamman näköinen laite.

Pakko laittaa vielä kuva tuosta:
verge-ts.jpg
 
Etelä-Suomessa Kymenlaaksossa toivottavasti nähdään ensi kesänä :)
Tarkoituksena olisi heittää reissuja milloin missäkin ja kenties mahdollisesti jotain blogiakin tehdä. Kaikki vielä avoimena :thumbup:
 
Joko babblolla on tietoa milloin pyörän saa?
Tämä on nyt alkanut puhuttamaan aika paljon itseäni...tuossahan on DC-pikalatauskin :orgmp:
 
Verge TS Pro

Vääntö 1000 Nm
Teho 102 kW
Huippunopeus 200 km/h
Latausaika 35 min
Kantama jopa 350 km
Hinta: 40 709€

Verge TS

Vääntö 700 Nm
Teho 80 kW
Huippunopeus 180 km/h
Latausaika 55 min
Kantama jopa 250 km
Hinta: 33 356€

Liitteessä FI-konfiguraattorista kuvakaappaus.

Taitaa olla ensimmäinen sähkömalli, jolla PK-illan ajokin onnistuisi ilman välilatausta (Verge TS Pro).
 

Liitetiedostot

  • 67120F87-C501-4B86-A94D-E88C7B22897D.jpg
    67120F87-C501-4B86-A94D-E88C7B22897D.jpg
    86,9 KB · Katselut: 69
Verge TS Pro

Vääntö 1000 Nm
Teho 102 kW
Huippunopeus 200 km/h
Latausaika 35 min
Kantama jopa 350 km
Hinta: 40 709€

Mielenkiintoiset speksit. Olisiko kellään heittää linkkiä/kuvaa tämän koneen vääntömomenttikäyrästä kierrosten funktiona? Tuo 1000nm ei kait voi toteutua korkeammilla kierroksilla koska huipputeho vain 102kW.
 
Mielenkiintoiset speksit. Olisiko kellään heittää linkkiä/kuvaa tämän koneen vääntömomenttikäyrästä kierrosten funktiona? Tuo 1000nm ei kait voi toteutua korkeammilla kierroksilla koska huipputeho vain 102kW.

No tuo vääntölukema ei oikeastaan kerro yhtään mitään kun ei ole tietoa välityssuhteesta. Ainakaan sitä ei kannata vertailla polttomoottoreiden lukemiin.

Sähkömoottoreiden kanssa kun kierroslukualue voidaan valita aika paljon vapaammin mopoa suunnitellessa, niin noilla maksimivääntölukemilla ei ole käyttäjän kannalta sitäkään vähää merkitystä kuin polttisten kanssa. Jos päädytään valitsemaan matalakierroksinen moottori ja sen pariksi luonnollisesti harva välityssuhde, niin tuloksena moottorin väännön pitää olla iso suhteessa tehoon. Tuosta saa sitten hätkähdyttäviä vääntönumeroita markkinointimateriaaliin, mutta käytännön merkitystä niillä ei ole.
 
Hieno laite ja speksit riittää mainiosti lähipyörittelyyn. Arvelen kyllä että tuo "jopa"-ajomatka on saavutettavissa vain jos ajetaan kuuttakymppiä.

Käyttökelpoisuutta lisää tuo nopeahko lataus.

Omat tarpeet on kyllä yleensä sellaisia että ajopäivän aikana tuhrautuu takapyörän kautta liki 100kWh. Kakkospyöränähän tuo olisi kyllä mitä mainioin, tunnin-puolentoista lenkin heittoon.
 
Hieno laite ja speksit riittää mainiosti lähipyörittelyyn. Arvelen kyllä että tuo "jopa"-ajomatka on saavutettavissa vain jos ajetaan kuuttakymppiä.

Käyttökelpoisuutta lisää tuo nopeahko lataus.

Omat tarpeet on kyllä yleensä sellaisia että ajopäivän aikana tuhrautuu takapyörän kautta liki 100kWh. Kakkospyöränähän tuo olisi kyllä mitä mainioin, tunnin-puolentoista lenkin heittoon.

Haaste tuossa lienee letka-ajossa, jos joutuu välilatauksen tekemään, kun muut on nykyisellään vielä polttisvehkeitä (tulevaisuudessa kenties sitten sähköletkoja).

Toki nopea pikalataus 35min helpottaa.

Mikähän tuossa 350km mallissa voisi olla käytännön kantama ?
 
No tuo vääntölukema ei oikeastaan kerro yhtään mitään kun ei ole tietoa välityssuhteesta. Ainakaan sitä ei kannata vertailla polttomoottoreiden lukemiin.
.
Eikös tuossa ollut suora veto ja moottori takavanteen kehällä? Jos näin, niin tuo 1000Nm ei ole ihan niin valtavasti kuin muuten olisi.
 
On juu. 1000Nm on aika peruspärrän takapyörävääntö. Sitä ekojen mainosten 600Nm vääntöä vähän ihmeissäni laskeskelin, olisi muistaakseni jotain pikkuisen alle 6 sekuntia mennyt 0-100km/h sillä.
Vanha (virheellinen) sanonta on saanut uusia ulottuvuuksia sähkön myötä.
"Sähköajoneuvoja myydään väännöllä mutta ajetaan teholla"
 
No tuo vääntölukema ei oikeastaan kerro yhtään mitään kun ei ole tietoa välityssuhteesta. Ainakaan sitä ei kannata vertailla polttomoottoreiden lukemiin.

Sähkömoottoreiden kanssa kun kierroslukualue voidaan valita aika paljon vapaammin mopoa suunnitellessa, niin noilla maksimivääntölukemilla ei ole käyttäjän kannalta sitäkään vähää merkitystä kuin polttisten kanssa. Jos päädytään valitsemaan matalakierroksinen moottori ja sen pariksi luonnollisesti harva välityssuhde, niin tuloksena moottorin väännön pitää olla iso suhteessa tehoon. Tuosta saa sitten hätkähdyttäviä vääntönumeroita markkinointimateriaaliin, mutta käytännön merkitystä niillä ei ole.

Juu, olen varsin tietoinen väännön, välitysten ja tehon merkityksestä laitteen suorituskykyyn. Lähinnä minua kiinnostaa miten moottorin vääntö muuttuu kierrosten kasvaessa. Näiden sähkövehkeiden teho/vääntökäyriä ei vaan tahdo löytää mistään. Tässä vekottimessa kait on suoraveto.
 
Joo, ei noita käppyröitä kovin usein näe. Mutta tyypillinen ajoneuvon sähkömoottorin käppyrä taitaa olla sellainen, että nollanopeudesta lähdetään liikkeelle maksimiväännöllä, vääntö pysyy tuossa maksimissa kunnes saavutetaan maksimiteho, sen jälkeen teho pysyy vakiona ja vääntö tippuu vastaavasti kunnes jossain pisteessä tehokin lähtee tippumaan. Tätä voidaan sitten tietty ohjauselektroniikalla muokata runsaastikin, mutta lähinnä rajoittamalla halutuista kohdista.

1000Nm väännöllä 102kW teho saavutetaan noin 1000rpm kohdalla. Jos/kun moottori on suoravedolla takarenkaassa, niin nopeutena tuo olisi sitten jotain 120km/h nurkilla, tietty renkaan koosta riippuen.
 
Mikähän tuossa 350km mallissa voisi olla käytännön kantama ?
No paljon on muuttujia "käytännön kantamaa" arpoessa, mutta 20,2kWh akkukapasiteetti (onko tämä annettu 0-100% vai ns. normaalin käyttöalueen kapasiteettina (20-80% maksimista)?, en löytänyt "spekseistä"...)
En löytänyt myöskään pyörän kulutusta (esim WLTP muk.) joten pelkällä spekulatiivisella kaavalla "laskien" kantama vois olla luokkaa 200...250km: ~20kWh / 8kWh/100km = 250km (tämä 8kWh/100km kulutus on sitten ihan mun hihasta vedetty arvio joka ei perustu mihinkään faktoihin, voi olla täysin päin p...että). Ja ajoon kuluvan energian tarve on kulloinki riippuvainen mm kahvan asennosta, ilmanvastuksesta, ajoalustasta / rengastuksesta / rengaspaineista, tuulen suunnasta, ulkolämpötilasta, kuskin massasta ja "tuulipinta-alasta", jne... -reippaassa pk-tyylisessä menossa saattaa toi kulutus olla mun hattuvakiota korkeampikin - jolloin toimintamatka (latausväli) vastaavasti lyhenee.
 
Tasakaasulla varovasti satasta ajellessä iso moottoripyörä ottaa tehoa 10kW luokkaa. Eli satasen vauhdissa range on jossain 200km luokassa ja 80 vauhdissa ehkä 250km.
 
Nopeudesta se on kiinni ihan hirveästi. Mitä noita sähkövehkeitä oon kokeillut, niin jostain 80 km/h nopeudesta alkaen rupeaa akku tyhjenemään aika rivakasti. Kaupungissa se puolestaan ei kulu juuri yhtään.
Kun otin ensikosketuksen sähköpyöriin, mulle sanottiin viralliseksi toimintamatkaksi jotain reilut 200 kilsaa, "tosimaailmassa" 150 tai enemmän ja vielä "oikein kovaa ajettaessa" yli 100.
Siitä sitten ajamaan, sopivasti hyvä mutkatiekin. Noin 25 kilsan jälkeen tuli taajama ja käänsin katseen mittaristoon. Siellähän oli varoitusvalo päällä, akku melkein tyhjä ja rangea muutama kilometri jäljellä. Toisaalta oikein varovasti ajaen pääsin jäljellä olevalla akulla vielä 15 km.
 
Back
Ylös