GuessWho
Mopoton ja veneetön mies
Mene radalle harjoittelemaan. Orgin päivillä tunnetusti sataa aina![]()
ja kilinpimpit sanon minä. Ainuttakaan päivää en ole tänä kesänä ajanut alle +26 asteessa ja paahteetta

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mene radalle harjoittelemaan. Orgin päivillä tunnetusti sataa aina![]()

Meneekös tää nyt pikkuisen OT.ksi, aloitteleva motoristi kyselee vinkkejä ja apuja, te väännätte voimavektoreista rata-ajossa. Haloo!![]()


Alustan säädöistä, niin takapään jousen (esijännityksen?)kiristäminen lisää perän "keveyttä" tiehen ja alttiutta liirtoihin.
Kytkimen käytössä olen ottanut tavaksi, että päästäessä irti, annan pikkasen enempi luistoa sateella.
Eiks esijännityksellä haeta sitä aluetta jossa jousi iskunvaimennus toimii parhaiten tietyllä kuormalla (painuman säätö?) ja sikäli pito paras, eli kirein ei ole välttämättä paras, mutta ei kai sitten löysäkään.
Alustan säädöistä, niin takapään jousen (esijännityksen?)kiristäminen lisää perän "keveyttä" tiehen ja alttiutta liirtoihin. Sen huomaa selkeästi kuivallakin alsfaltilla, että perä liitelee helpommin ikäänkuinkuin käsijarrukäännöksissä. Jousen kireyden voi huomata laitteesta riippuen siitä, että kuinka helposti ajossa nypyttää tasaisella ajaessa. Tietyillä asfalttiteillä meinaa vähän nypyttää jos on liian tiukalle kiriny. Tuo vaan jos haluaa, ettei perä irtoa niin helposti.
Painumat ja ohjausgeometriaa sillä säädetään. Isompi esijännitys johtaa pienempiin painumiin ja aggressiivisempaan ohjausgeometriaan -> pyörästä tulee epävakaampi mutta ketterämpi. Kuorman paino ja ajotyyli vaikuttaa tietysti säätötarpeeseen. Samaten ajoympäristö. Mutta ehkä se yleisin virhe on säädellä kauheen tiukalle ja luulla et nyt on pirun kisanen raaceri.
Mutta siis alustan säätäminen tulisi alottaa tolla esijännityksen säädöllä jolloin painumat ja geometria säädetään kuskin ajotyylille ja kuormalle sopiviksi. Tuo säätö on kyllä sellainen että sitten ku se on kohdillaan niin siihen ei kyllä kauheasti tarvitse kajota (radalla tietty eri asia).
Esijännityksen säädin on hyvin harhaanjohtava nimi, koska se ei vaikuta millään tapaa jousen jäykkyyteen tai esijännitykseen. Oikeampi nimi tuolle olisi painauman säädin tai jopa korkeuden säädin.
Meni vähän ot:n puolelle, mutta kai tästä iloa jollekin on.
Eiks esijännityksellä haeta sitä aluetta jossa jousi iskunvaimennus toimii parhaiten tietyllä kuormalla (painuman säätö?) ja sikäli pito paras, eli kirein ei ole välttämättä paras, mutta ei kai sitten löysäkään.
Eikös sillä esijännityksen säädöllä nimenomaisesti "jännitetä jousta kasaan" silloin kun sitä kiristetään ja löysytettäessä "jousen jännitystä pienennetään". Näin se ainakin muissa vehkeissä toimii, mopoista mitään tiedä.. Eli siinä mielessä jousituksen esijännityksen säätö on mielestäni ihan kuvaava termi, itse jousen jäykkyyteen asialla ei tietysti ole mitään vaikutusta.
Muilta osin hyvin kerrottua teoriaa, kiitos siitä
Onhan tästä, kiitos.
Anteeksi OT, mutta mitenkä tuo ketjuvoima? Kun on kardaani?![]()
Ei tarvii olla hirveen vanhakaan, ja takajarrulla jarrutaessa myös niiaa reilusti.Ainakin vanhemmat kardaanivetoiset saivat aikaa vielä ketjua paljon selvemmän hissiefektin kiihdytyksissä.