• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vinkkejä sadeajoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaitsuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei mun mielestä tee ollenkaan pahaa antaa aloittelijalle tietoa myös alustan toiminnasta, koska oikein toimiva alusta voi pelastaa kuskin kaadolta niin märällä kuin kuivallakin. Tuolla orgin summermeetissä tuli ronkittua päivän aikana aika monen mopon alustaa ja aika harvalla edes perusasetukset olivat siellä päinkään.

Mun piti kovasti tuoda pyörä sinne ronkittavaksi mutta ajelut suuntautuikin sitten eri suuntaan. Tietoa on tosiaan hyvä antaa, voin tunnustaa kuuluvani tuohon joukkoon joka muuten ropaa pyörän sujuvasti mutta alusta on täysin vieras alue. Siispä Bulun säädöt on takajousen kireyttä lukuunottamatta (sen uskalsin muuttaa) samat kuin ostohetkellä. :no: Tarttis varmaan tehrä jotain.

voin tunnustaa kuuluvani tuohon joukkoon joka muuten ropaa pyörän sujuvasti mutta alusta on täysin vieras alue.
Samassa läjässä on kuule iso kasa muutakin pyöräkansaa itse mukaan lukien ennen tätä suvea. Sinänsä metkaa, että aina löytyy alueita, joilla pienellä viitseliäisyydellä parantaa ajoaan kummasti.

Kokeilin tänään tuota visiirin vahausta. Mielestäni ei ollut merkittävää vaikutusta pisaroiden "liukumiseen" pois näkökentästä. Liekkö ollut väärän merkkinen vaha:blink:
Liukuminen alkaa tehollisemmin 80 kmh ja ylöspäin. Silti vahaaminen auttaa pienemmissäkin nopeuksissa, kun sormella pyyhkäisee, niin pisarat valuvat pois herkemmin. Eli kyllä se vahaaminen on hjuva juttu.

Visiiriin olen kokeillut/käyttänyt 5sateesta ja nestemäistä vahaa. Melko pieni on kummankin vaikutus, mutta auttaa. Kunnon sadekeli on sikälis näkemisen kannalta hyvä, tiettyyn rajaan saakka, että visiirille tulee riittävästi 'pesuvettä'. Silloin nuo lisäaineetkin pelaa. Mutta sitten pienemmällä sateella, ja varsinkin sen juuri alettua, ollaan hankalammassa tilanteessa. Yleensä visiiriin on karttunut kuivan kelin aikaan kaikenlaista raatoa ja sitten kun pieni sade alkaa, niin pisarat eivät paljon liiku mihinkään, ja käsin pyyhkäisten nuo raadot vain leviävät näkökenttään. Lisäksi Suomen teiltä nousee aina kuraa, jota hanskalla pyyhittäessä visiiri naarmuuntuu.

Josta päästäänkin visiirin huoltoon tien päällä. Miten putsaatte sitä päivän mittaan pitemmällä reissulla?

Kuivuneille ötököille sun muille raadoille kastelen talouspaperin, asettelen sen visiirille, pari minuuttia likoamista ja ötökät lähtevät siististi ja loput kevyesti pyyhkäisemällä. Talouspaperia on aina tankkilaukussa ja vettä pulloon, josta myös hörppäisee.

Ei mun mielestä tee ollenkaan pahaa antaa aloittelijalle tietoa myös alustan toiminnasta, koska oikein toimiva alusta voi pelastaa kuskin kaadolta niin märällä kuin kuivallakin. Tuolla orgin summermeetissä tuli ronkittua päivän aikana aika monen mopon alustaa ja aika harvalla edes perusasetukset olivat siellä päinkään. Nähtävästi myös tehdyt muutokset onnistuivat kun kukaan ei ole jälkeenpäin tullut kertomaan, että moposta tuli huonompi ajaa.

Toki tässäkin keskustelussa lipsuttiin ehkä turhan syvälle tuonne alustan maailmaan, mutta en ymmärrä sitä, että monet kokeneet(kin) motoristit kokevat alustan säätöruuvit hirveänä peikkona, joihin ei parane koskea. Samalla sitten varoitellaan aloittelijoita, että älä vaan mene siihen alustaan koskemaan, vaikka vähintään painumien säätö pitäisi tehdä aina kun uuden mopon ostaa. Alusta kuitenkin on renkaiden jälkeen se tärkein linkki tien ja kuskin välissä. Tästä huolimatta n. 99 kuskia sadasta laiminlyö alustan huollon vaikka alle työnnetään Superhypersportenitentäysiä -renkaita. Näistä syistä johtuen pidän erittäin tärkeänä tuoda esille tietoa alustan toiminnasta ja säätötarpeesta varsinkin aloittelijoille. Ehkä lisääntyneen tiedon avulla saataisiin tuo peikon selkä nujerrettua ja alustan perusasetusten säätämisestä tulisi samanlainen rutiinitoimenpiden kuin esim. ketjujen kiristyksestä.

Taitaa olla nämä alustaan liittyvät asiat niitä harvoja, joissa "tieto ei lisää tuskaa" :D.

Kadulla pärjää toisiaan mainiosti kun perusasiat saadaan tonteilleen.
Kaikki toimii kuten kuuluu ja perusasetukset "alueella".

Ylläpidon suhteen kun vielä saataisi hieman asennemuutosta ja enemmän huomioitua
sekin perusasia, että optimaalisissa oloissa vuoden ympäri huilaava hevonen jota
ulkoilutetaan käytännössä vain kuivilla keleillä, selviää alustan osalta "toimintakuntoisena"
ihan eri tavalla kun märässä ja paskassa paljon uitettu, painepesurilla raiskattu hangessa talvehtiva lajitoverinsa.

Erot ovat tähtitieteelliset "tarvittavan" ylläpidon suhteen.

Josta päästäänkin visiirin huoltoon tien päällä. Miten putsaatte sitä päivän mittaan pitemmällä reissulla?

Kesäloman lapin reissulla tuli nuo ötökät visiirissä tutuiksi. Aikamoisia määriä läjähteli. Tiukassahan tuommoset on välillä, riippuen mitä ötököitä osuu. Huoltoasemilla tietty pystyy putsaamaan, mutta tien päällä havaitsin nämä pyyhkeet tehokkaiksi. Joutu sen verta monta kertaa putsailemaan kesken ajon, että piti kaikki käsillä oleva käyttää. Irrottaa ötökätkin kertapyyhkäisyllä taikka parilla. Mä pidän tuommosia mukana, jotta voi putsata käsiä tarpeen vaatiessa. Noita kun on kertynyt ja vaihdan ea-pakkiin uusia kun päivämäärät menee reilusti yli.

http://www.firstaid.cederroth.com/fi/Tuotteet/Hygienia/Savett-Haavapyyheautomaatti/

Muuten yritän olla varovainen, ettei visiiri kärsisi tai naarmuuntuisi kemikaaleista taikka jynssäämisestä, mutta olen jo asennoitunut ostamaan uuden visiirin heti kun tarve vaatii. Tarkistin hinnan ja omaan kypärään saa visiirin alle neljällä kympillä. Ei mahdottoman paha hinta uusia. Tien päällä itelle on tärkeintä saada näkökenttä puhtaaksi vaivattomasti.

Liittyyhän tämäkin sateella ajoon, sillä silloin on hyvä olla visiiri puhdas kaikesta liasta ja rasvasta. Laskin jo itelle muistiinpanoihin ylös, että montako pyyhettä pitää varata ajopäivää kohti seuraavalle lapin matkalle.

Viimeksi muokattu:
Joo, nuo elukat on aika rasvaisia, minkä takia pelkkä vesi ei tuota parasta tulosta. Kunnon huoltoasemallahan visiirin voi toki pestä saippuallakin.

Itse käytin kesän reissulla mitälie yksittäispakattuja pyyhkeitä (joita myyvät varaosaliikkeissä yms), joita joskus lähettivät nettiostoksen kylkiäisenä. Sen ensin levitin auki ja pyyhkäisin kertaalleen tietyllä kohdalla taittaen seuraavaan pyyhkäisyyn aina puhtaan kohdan. Sitten kun moskat näytti olevan pois, niin puhtaalla paperilla kuivaus. Nopeaa ja täysin kirkas lopputulos. Käytin välillä jopa Savetin Supercleaneja, joissa tehoaine on vanha kunnon pirtu, eikä niissä ole mitään aloeveeroja tms turhaa. Tuollainen taitaa viedä vahatkin mennessään, mutta mitään muuta vahinkoa ei ole tullut. Supercleanit on tarkoitettu samaan kuin käsidesit, mutta pyyhkeillä voi tehdä missä vain kasvojen ja käsien pesun myös, ja tehoaa rasvaan. Itsellä ainakin loppupäivästä alkaa silmät kirvelemään hien/ihorasvan vuoksi ja nuo auttaa siihen, toisin kuin jotkin kosteuspyyhkeet.

Visiiristä puhun siksi, että sen läpinäkyvyys sateella on oleellisen tärkeää. Ja nuo moskat kun on visiiristä pois, niin silloin voi pyyhkäistä vaikka hanskalla lisää näkyvyyttä.

Jaa, mä olen vaan ajanut sateessa. Ehkä vähän varovaisemmin kun muuten mutten ole uhrannut ajatustakaan alusta säädöille, rengaspaineille, renkaan lämpötiloille ym.
Ajaminen on näemmä vaarallista jos ei fundeeraa noita juttuja. Pitää varmaan lopettaa tän foorumin lukeminen niin ei tartte pelätä niin perhanasti liikenteessä...:D
Niin ei mun rakkineessa niitä alustan säätöjäkään ole ettei sen puoleen....:)- Ja renkaatkin jotkut heidenau-barum linjalla...

Jaa, mä olen vaan ajanut sateessa. Ehkä vähän varovaisemmin kun muuten mutten ole uhrannut ajatustakaan alusta säädöille, rengaspaineille, renkaan lämpötiloille ym.
Ajaminen on näemmä vaarallista jos ei fundeeraa noita juttuja. Pitää varmaan lopettaa tän foorumin lukeminen niin ei tartte pelätä niin perhanasti liikenteessä...:D
Niin ei mun rakkineessa niitä alustan säätöjäkään ole ettei sen puoleen....:)- Ja renkaatkin jotkut heidenau-barum linjalla...

Eihän tossa mitään ongelmaa ole :D.

Tärkeimmät asiathan on ymmärtää "millä mennään, missä mennään ja miten mennään" :thumbup:.

Joku noista kun pettää, ei paljoa auta vaikka alla olis sadekisaan ruuvattu, maailmanluokan
lähemmäs sadantonnin kilpuri.

Tien päällä näkee kyllä monenmoista kampetta, joilla jo kuivalla ajo täytyy olla melkoisen haastavaa. Tossa aamullakin yksi kaveri ajoi edellä ja justjust ylettyi tankoon roikkumaan. Yleensä nämä laitteet pitää sellaista harvakseltaan paukahtelevaa ääntä ja joissakin on takana auton rengas. Ja puheet kuskin kypärän visiiristäkin voi huoletta unohtaa. Osuiko mikään? :grin:

monien kokeilujen jälkeen päätynyt tuommoseen:
Pieni spraypullo (100-125ml) mietoa saippualiuosta ja pari mikrokuituliinaa miniminigrip pussissa tankkilaukussa/taskussa/takapaksissa.
Muutama suihkaus nestettä linssiin, antaa vaikuttaa sen aikaa kun kaivaa liinoja ja mikrokuitua perään. Toistaa tarvittaessa.
Tai päiväajeluilla toinen mikrokuituliina märkänä ja toinen kuivana miniminigrippusseissa

Kun on tankkilaukssa/taskussa noi, voi pestä visiirin edes avaamatta sitä- monesti onkin tullu pitstopattua ku joku isompi on osunu keskelle näkökenttää.

Pitemmillä tauoilla sit oikea pesu irtovisiirille tai pitempi liuotus esim märällä talouspaperilla/mikrokuituliinalla jos on tarvetta.
Mikrokuituliina on osoittautunu siitä hyväksi että se imee kuran eikä naarmuta visiiriä niin helposti.

Ja ainakin B-marketista niitä saa hintaan, jolla niitä raskii uusia ainakun tarttee.

ja mitä tähän varsinaiseen aiheeseen tulee - niin kun pyörän on kunnossa- renkaat ja jarrut on ok ja alusta ehjä ja edes sinnepäin säädöissä niin sit vaan tarkkuutta liukkaiden paikkojen huomioimiseen, ennakoitia ja pehmeämpiä ohjausliikkeitä niin niillä pärjää pitkälle.

Mulla ainakin iso osa tätä pyöräharrastusta on huoltoa ja ropaamista sekä pohdintaa, joten miksei. Ei omasta työstä tartte maksaa.

Joillekin on vaikea yrittää selittää. Ei ymmärrä vaikka kuinka vääntäisi rautalangasta.

Tuossa aiemmin kesällä lenkillä ajaessa poukkasi tielle päättömästi sinkoilemaan jalankulkija edetakaisin, jonka seurauksena kaikilla kolmella kaistalla samaan suuntaan ajaneet ajaneet joutu vetään liinat kiinni. Itekin keskimmäisellä kaistalla tein täysjarrutuksen. Ei paniikkijarrutusta kun ei ollut paniikkia. Vain tehokkaasti molemmilla jarruilla. Pysähty hyvin, mutta kiinnittyi huomio siihen kun takarengas meni hetkeksi lukkoon, sanotaan metrin parin luokkaa ulvahti sekä kymmenisen senttiä piirti sivuun. Mun mielestä takanen meni aika herkästi lukkoon suhteessa siihen paljonko annostelin jarrua taakse. Mä olen tehnyt kovempiakin jarruharjoituksia toisella uudemmalla pyörällä. Toki mietin miksi noin kävi. Päättelin, että perä keveni aikasta jousituksen rajoille vaikkei noussut ilmaan. Sekä varmasti olisi hyvä kiinnittää etuiskareiden kuntoon ja huoltoon huomiota jottei painu nypäyksessä "vaimentamattomana" alas tippakaan enempää kuin kuuluisi. Ja tämä vaan sen takia, että seuraavalla kerralla yllättävässä tilanteessa saa maksimisuorituksen irti eikä vahinkoa kolahda. Sellasta missä jää mustapekka käteen.

Kelkkailussa vasta niitä alustan säätöjä sitten onkin.

Mukanani on parin desin suihkepullo laimennettua astianpesuainetta, ehkä noin 5% (mieluiten sellaista jossa ei ole käsivoiteita mukana). Kastelen visiirin, asetan talouspaperin visiirin päälle ja vähän lisää liuosta visiirin kohdalle. Liotusaikana voi vaikka tankata, ja sitten samalla paperilla kevyesti pyyhkien visiiri puhtaaksi. Ei haittaa jos liuosta jää vähän visiiriin, kirkastuu vaan paremmin.

Suupertin visiiri on melkein satasen, pinlockin kanssa reilusti yli, joten kyllä sitä mielellään vähän varoo.

Kokeile liuosta visiiriisi ennen lähtöä, jos käytät eka kertaa. Esimerkiksi joidenkin iridium-visiirien pintaan jää harmaita laikkuja, lähtevät toki jollain toisella aineella pesemällä pois, mutta eipä paljon lohduta jos satut olemaan korvessa.

Liikenteeseen lähden puhtaalla visiirillä, joten vanhoja kökköjä ei pahemmin ole. Sateen sattuessa annan kastua sen verran, että voi nahkahanskan etusormen saumalla pyyhkiä; kuuluu ihan kiva äänikin pottaan..kwiik.kwiik.kwiik.

Huoltiksella tankin yhteydessä sutasen sillä autojen tuulilasisienellä (sipasee ämpärin pinnasta veden+pesuaineen) pahimmat skeidat pois, ravistus ja taas mennään. Hotellilla illalla jos sattuu muistamaan vähän pyyhkäsen märällä vessapaperilla sisäpinnan tai jos jaksan, irrotan ja pesen lavuaarissa.

Näin siksi, että en kyllä satavarmasti ala reissuun kuljettelemaan pesusettejä:jpstyle:

Noni, siinä tuli ohjetta kerrakseen. Kylmillä asemilla kun varsinkin tankkaa, niin ainakin tuo yksi vaihtoehto jää pois. Mutta pesee sitten joskus, jos muistaa. :thumbup:

Liikenteeseen lähden puhtaalla visiirillä, joten vanhoja kökköjä ei pahemmin ole. Sateen sattuessa annan kastua sen verran, että voi nahkahanskan etusormen saumalla pyyhkiä; kuuluu ihan kiva äänikin pottaan..kwiik.kwiik.kwiik.

Huoltiksella tankin yhteydessä sutasen sillä autojen tuulilasisienellä (sipasee ämpärin pinnasta veden+pesuaineen) pahimmat skeidat pois, ravistus ja taas mennään. Hotellilla illalla jos sattuu muistamaan vähän pyyhkäsen märällä vessapaperilla sisäpinnan tai jos jaksan, irrotan ja pesen lavuaarissa.

Näin siksi, että en kyllä satavarmasti ala reissuun kuljettelemaan pesusettejä:jpstyle:

Määpä jutasinki ennen avopotalla nii jäi tuokin ylimääräinen stoppi & homma tykkänään poes! Posketki ovat nykyään niin karastuneet ettei partahöylän tylsät terätkään tunnu miltään vaikka kuivana ajelis ja tollei...:WAZAAP:

Mut jos milloin reissussa halusin partaa ajella niin huoltamolle kurvasin ja lasisienellä vähän poskia vaahdotin niin lähtihän se sänki paremmin..:thumbup:

Isompi esijännitys takana kääntää mopoa enemmän nokalleen, jolloin mopo periaatteessa kääntyy herkemmin. Isompi esijännitys edessä taas vaikuttaa päinvastaisesti. Hyvä nyrkkisääntö lähes jokaiseen katupyörään painauman säädölle on, että painuman kuskin kanssa pitäisi olla n. 1/3 kokonaisjoustomatkasta. Käytännössä siis sporttipyöriin ~30-40mm eteen ja 5-10mm etupäätä vähemmän taakse. Pyörä, alusta, kuski ja miljoona muuta asiaa sitten vaikuttaa siihen, että mikä on se tarkka luku. Tuolla 1/3 säännöllä pääsee helposti tontille.

Jeah, mutta tuolla puhuttiin vain takapäästä niin siitä mäkin huutelin =)

Esijännityksen säädin on hyvin harhaanjohtava nimi, koska se ei vaikuta millään tapaa jousen jäykkyyteen tai esijännitykseen. Oikeampi nimi tuolle olisi painauman säädin tai jopa korkeuden säädin.
Suurimmassa osassa seteistä näin, mutta ei aina. Mutta 2000 luvun pyörissä joo.

Back