• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vinkkejä sadeajoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaitsuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiinnitin huomiota Alastarolla pääsuoralla miten nopeen/keskiryhmän porukalla joillain perä niiaa nopeesti kun työntävät isompaa pykälää. Toisilla taas ei värähdäkään. :dunno:
 
Tuo oli aika havainnollinen video. Takapää nousee ja ihan reilusti kun avaa kaasua. Ei uskoisi että näin on mutta uskottavahan se on kun näkee.

Edit: tietysti tilanne vähän muuttuu kun pyörä on liikkeessä ja tulee nuo hitausvoimat mukaan...


Lähestulkoon kaikki keppivetoiset nostavat perää kiihdytyksessä ja ketjuvetoiset pudottavat.
 
Kiinnitin huomiota Alastarolla pääsuoralla miten nopeen/keskiryhmän porukalla joillain perä niiaa nopeesti kun työntävät isompaa pykälää. Toisilla taas ei värähdäkään. :dunno:

Shifterillä veto ei katkea kuin millisekunneiksi, niin keinulautailmiötä ei tule. Pyörän eläminen riippuu myös kuskista jos vaihdetaan ilman shifteriä. Suurimmat heilahdukset tulee jos käyttää kytkintä ylöspäin vaihtaessaan.
 
Moottoriteiden rampit on liukkaita sateella. Huoltoasemien rampit ja lähellä olevat liikenneympyrät varsinkin. Jotain polttoainetta aina roiskuttavat niihin :kääk:

Tänään oli tämä viesti mielessä, kun ajoin ylivarovasti alas kiihdytyskaistan ramppia.
Silti meinasi lipsahtaa mopo alta ja rekan alle, kun keskellä ajolinjaa oli liukas kohta.

Onneksi pelivarat riitti tällä kertaa
 
Nousee se.http://www.youtube.com/watch?v=7xhEwWhnZ44. Volyymit kaakkoon, sanoiko joku ettei Vifferistä ääntä lähde.
Eipähän sitten keuli niin herkästi.

Juu, nouseehan se kun etupyörä on kiinni. Asia taitaakin kääntyä toisinpäin kun ollaan live-elämässä, etupää irti ja pyörimässä. Asia joka vaikuttaa mutkista ulostullessa kaasua avattaessa tehden pyörää vakaammaksi. Ja mutkiin mennessä etupään painuma jarruissa herkemmin kääntyväksi.
 
Tietääkseni hissi-efektiä on pidetty lyömä-aseena keppivetoisuutta vastaan. Mutta voihan sitä noinkin kai tulkita.
 
Juu, nouseehan se kun etupyörä on kiinni. Asia taitaakin kääntyä toisinpäin kun ollaan live-elämässä, etupää irti ja pyörimässä. Asia joka vaikuttaa mutkista ulostullessa kaasua avattaessa tehden pyörää vakaammaksi. Ja mutkiin mennessä etupään painuma jarruissa herkemmin kääntyväksi.
Meinasin tämän saman asian laittaa, mutta kerkisit. Asiahan on täysin toinen normaalissa ajossa ja pätkän esimerkissä vedettiin äärikiihdytyksillä, jos näin tehdään livenä, nousee se keulakin tuntuvasti.
 
Tietääkseni hissi-efektiä on pidetty lyömä-aseena keppivetoisuutta vastaan.
Kevyt keppi, loppujen lopuksi... Sinänsä aihe ei enään liity sateeseen, mutta sitä huomioiden triidi alatriideineen tarjoaa merkittävät vinkit, niin eipä kait tämä ketään haittaa.:dunno:
 
Juu, nouseehan se kun etupyörä on kiinni. Asia taitaakin kääntyä toisinpäin kun ollaan live-elämässä, etupää irti ja pyörimässä. Asia joka vaikuttaa mutkista ulostullessa kaasua avattaessa tehden pyörää vakaammaksi. Ja mutkiin mennessä etupään painuma jarruissa herkemmin kääntyväksi.

Sama tapahtuu ihan normaalissa ajossakin, mutta huomattavasti kevyemmin, koska seinän sijasta vastassa on vain mopon oman massan hitaus. Parhaillaan tuo massan hitaus kompensoi painonsiirron muodossa täysin tuon hissiefektin. Aika paljon muuttujia mukana tuossa yhtälössä.
 
mulla on ollut havaittavissa etupäässä hissi-ilmiötä kovissa kaasun avauksissa.
 
Katselin noita märän kelin testejä, ja kun on kysytty vinkkejä, niin tiedoksi. Ensi suvena valikoin Ajotaito II koulutuspäivän sateisena päivänä: I jos kursseja järjestetään ja II jos sattuu sateinen päivä, olipa radalla millä hyvänsä.
 
Olin keväällä (ja ens vuonna taas) tuollaisella temppukurssilla, jossa erittäin pätevät kouluttajat, nimenomaan märällä. Ensin ajattelin, että kyllä varmaan sattuu ja tapahtuu, mutta ei mitään ongelmia kellään. Antaahan se jonkinlaista uskoa tekemiseen ja varsinkin jarrutuksiin. En nyt kuitenkaan lähtisi ulosmittaamaan mutkatiellä nopeuden kautta sitä nykyrenkaiden märkäpitoa, koska siellä on muitakin tekijöitä kuin vesi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme juttuja tässä ketjussa. Kirjoitellaan jostain perän laskusta tai noususta kiihdytyksissä ja katsellaan dynopenkkiä.
Ja jousituksesta on vaikka kuinka paljon juttua, vaikka sillä ei ole paljonkaan merkitystä sille pysytkö märällä pystyssä.
Jutun aihe oli "Vinkkejä sadeajoon".
Koettakaa nyt pysyä edes asiassa.

Sateella oppii ajamaan, kun vain harjoittelee.
Omien renkaiden pidon oppii ajamalla. Niissä on kyllä paljon eroa; Mun TKC 80 renkaat on tosi liukkaat märällä.
Tourancet, eli ne "asfalttirenkaat", pitävät märällä erinomaisesti.
Sen huomaa hyvin, kun kiihdyttelee risteyksestä ulos. Siinähän noita renkaita voi hyvin testata. Pieni sladi ei ole silloin kovin vaarallista.
Liukkaita paikkoja on paljon ja niitä pitää varoa.
Laittakaa nyt vaikka seuraaviin viesteihin juttua mitä sateella liukkaita paikkoja pitää varoa.
Minulla on mielessä aika monta, mutta annetaan nyt muillekin puheenvuoro.

Pekka
:O:O:O
 
Viimeksi muokattu:
Jos sateella meinaa lähteä ajamaan, niin visiirin käsittely esim autovahalla ennen ajoa. Lähtee vesipisarat helpommin liikkeelle kun ilmanpaine visiiriä vasten kasvaa. Tosin kannattanee ensin kokeilla sivummalle, että visiiriin ei jää himmentävää pintaa tms. :thumbup:

Kokeilin tänään tuota visiirin vahausta. Mielestäni ei ollut merkittävää vaikutusta pisaroiden "liukumiseen" pois näkökentästä. Liekkö ollut väärän merkkinen vaha:blink:
 
Back
Ylös