virran ulosotto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
NC 700 X:ään tarvitsi vielä Quartet johtosarjan releellä ja yksi sulake piti vaihtaa isommaksi .
Asennusohjekirja oli 20 sivuinen ja puoli pyörää piti paljastaa että net sai kiinni .
Kyllä sittä ei satasella vielä selvinny mutta en tarkkaan muista .
Tosin siinä samalla tuli erittäin edulliset Hondan lämpökahvat kytkettyä ja navi .
Ompahan sitten kytketty niinkuin Hirohito haluaa ja kaikki sammuu virta-avaimesta nätisti.
Elämä on !!

Joo, vifferin harnes johtosarjan liitäntä on oikealla sivukatteiden alla.....

Jaa, mitäköhän olis mopon ostaja tuumannut markka aikaan kun myyjä olis sanonu" joo ja laittaan tästä sulle tällänen tupakansytytin pistoke kans, halpakin viel, vaan reilu tonni asennuksen kanssa"

No mut niinkuin sanoin, persaukisia tuo vaan hirvittää(joka myös itse olen noilla kuluttaja hinnoilla):p

Tuohon 150€ hintaan saa ostaa releet,piuhat,kolvin, laadukkaat sähköpihdit+muut tarvikkeet ja vielä yleismittarin. Kun mukaan lasketaan vielä asennushinta niin voi käydä syömässä perus amarillo mätön ja riipaista kalsari kännit:paikallatuulee:

Muoks: Asiaan tietysti vaikuttaa se, että minusta on hyvää ajanvietettä rakennella tuollaisia yksikertaisia sähkövirityksiä itse. En siis yritä sanoa, että on väärin asentaa liikkeessä nuo palikat, se vain on osa harrastusta itselle.

Tällä kertaa otin nuo lämpökahvat ,töpselin ja navin tuolla quartetilla kun tiesin Hondaa ostaessani että akun kaapelikenkien ruuvit pitää kumminkin vaihtaa pitemmiksi kun sinne kytken suoraa parit kolmet Xenonit ja lämpöliivien töpselin .
Se rakenteluhan ei lopu koskaan ennenkuin pyörä taas vaihdetaan ja taas saapi alkaa alusta :blink:
Juuri aamulla löysin sopivan vaihdenäytön eepaysta het 13 eurolla .
Nyt on onneksi kaksi pyörää niin ei rakentelu lopu helpolla.

Hondaa en tunne, mutta Bemun kaapeli maksoi ellen ihan väärin muista niin 12€ ja siihen päälle tupakansytytinpistoke jotain 3€ luokkaa. Eipä tullut mieleenkään alkaa virittelemään akusta mitään suoria vetoja tai muitakaan virityksiä, kun valmista liitintä käyttämällä sulake ja rele on jo valmiina, lisäboonuksena vielä se, että ainakin Bemussa virrat pysyy noin 10min päällä avaimen irrottamisen jälkeen. Kätevää kun ei tarvitse tankkaus yms taukojen jälkeen käynnistellä Navia uudestaan eikä muutenkaan muistaa irrottaa laitteita pistokkeesta kun lopettaa ajamisen.

Jos mopossa ei ole valmiita liittimiä tilanne on tietysti aivan toinen, mutta jos on, niin miksipä niitä ei käyttäisi.

Ainoa huono puoli tuossa Bemun liittimessä on se, ettei sen kautta latailla akkua (muulla kuin Bemun omalla laturilla). Joillakin on myös ollut vaikeuksia saada liian pieni virrankuluttaja pysymään päällä. Pyörän äly kun on sulkenut tuon pistokkeen kun ei ole havainnut sen olevan käytössä.

Ottaen huomioon kuinka naurettavan helppoa parin johdon ja sulakkeen, tai vaikka yhden releenkin asentaminen on, en miettisi sekuntiakaan maksavani kymppejä siitä, että saa "aidon" BMW-Honda-Whatever "merkki-töpselin". Jokainen tietty tekee omat päätöksensä kukkaronsa, lasikuutensa ja osaamisensa pohjalta.

Ainoa huono puoli tuossa Bemun liittimessä on se, ettei sen kautta latailla akkua (muulla kuin Bemun omalla laturilla).
Ainakin K1200S lataa oman alkuperäisen töpselin kautta Ctekillä.
PS. Mielenkiinnolla odottelen saadaanko tähän treadiin ajokautta odotellessa 100 vastausta tai jopa enemmän :D

Ainakin K1200S lataa oman alkuperäisen töpselin kautta Ctekillä.
PS. Mielenkiinnolla odottelen saadaanko tähän treadiin ajokautta odotellessa 100 vastausta tai jopa enemmän :D

Tää "tupakinsytytin"-töpseli kuuluu kyllä joka talvi toistuviin klassikkoihin :) Soon niin sopivan pieni ja yksinkertainen lisävaruste, että jokainen (ainakin melkein) uskaltaa moisen omin töppösin viritellä. :kääk:

Voiskohan tossa Hondassa olla jo tehtaan jäljiltä valmius lisävirran ulosoton asentamiseen, kyseessä on kuitenkin varsin moderni laite?
.
Ainakin CBF:ssä on jokin lisälaiteliitin penkin alla. Kuusi nastaa. Kahdesta on vilkut (oranssi ja vaaleansininen), kahteen tulee virta lukon kautta (valkoinen/musta ja punainen/vihreä) ja vihreä on maa. Kuudes on tyhjä. Sähköä noista saa noin 60W per virtapiuha.

Tosin tylsäähän se olisi valmiita johtosarjoja käyttää, eikä se itsetehdyn veroinen olisi. Kaupasta valikoima abikoja, muutama metri piuhaa, rele, johtosulake, nippusiteitä ja askartelemaan. Itse toin virrat suoraan akulta mittareiden alle sokeripalarimaan josta voi ottaa lisää sähköjä myöhemmin (esim navin teline, kahvalämppärit yms). Rimaan sähkö tulee releen läpi jolle sai herätteen parkkivalon piuhasta ryöstöliittimellä. Ja tupakansytkäpistokkeen jos laittaa tankoon, niin ei tarvitse porailla reikiä töpselille.

edit: Haynesin kaavioiden pläräilyn jälkeen pientä tarkennusta

5473picture1Upload_400__.jpg

Uuh voinko kytkeä tälläisen suoraan? *offtopic* :D :orgmp:
Säästäisi reissun päällä ku tirrauttais omat sumpit eikä kallista abc kahvia :cruising: :D

joskus kiusasin emäntää,että ota sieltä wingin (homosohva) oikeanpuoleisesta laukusta jääkaapista maggaraa ja laita se sinne vasemman laukun mikroon ,nin pyssätään hetkenpäästä syömään...:p

Minkä näköinen liitin, missä? :O
Katson kun lumet on sulaneet :;): Mutta johtojen väreistä sen tunnistaa, lisäsin ne tuohon ylempään viestiin. Tästä muuten jos vähän oikosulkee, niin menee takavalo ja vilkut. Enemmän virtaa jos tarvitsee niin oma johto akulta on varmempi (+rele ettei ne kahvalämppärit tyhjennä akkua).

Tällä kertaa otin nuo lämpökahvat ,töpselin ja navin tuolla quartetilla kun tiesin Hondaa ostaessani että akun kaapelikenkien ruuvit pitää kumminkin vaihtaa pitemmiksi kun sinne kytken suoraa parit kolmet Xenonit ja lämpöliivien töpselin .
Se rakenteluhan ei lopu koskaan ennenkuin pyörä taas vaihdetaan ja taas saapi alkaa alusta :blink:
Juuri aamulla löysin sopivan vaihdenäytön eepaysta het 13 eurolla .
Nyt on onneksi kaksi pyörää niin ei rakentelu lopu helpolla.

Moi! vaihdenäyttö eebay:sta 13 egee??? Kerro osoite???

Lobedogg:in kysymykseen: Ehkei tuolla tavalla kenties ole fiksuinta antaa/ottaa suoraa starttiin käytettävää apuvirtaa. (Pieni vaara, että jotai hajoaa jostain, koska perus pikkupiuhan neliöt eivät välttämättä riitä startin vaatimalle virralle)Mutta muuten ns. Lisälatauksen otto toisesta akusta onnistuu hyvin. Esim. Ctek akkulaturi myy sellaista adapteri vaihtoehtoa jossa laturista lyödään plugi tupakansytkä koloon ja sieltähän se akku lataantuu ihan normaalisti piuhoja pitkin.

Joo, ei noi ole mitoitettuja tuommoiseen käyttöön. Jos nyt oletetaan ja toivotaan, että tuollaisessa on "normaalikäyttöön" mitoitettu sulake, niin sehän ei moista kestä...

Tästähän on tullut hyvä lisälaitevirta keskustelu.

Tosiaankin omaa tarvetta on ohjannut se että virtaåistokkeesta saa tarvittaessa virtaa kaikille yleisimmille ajoneuvo härpäkkeille. Tällä hetkellä se on lähes joka autosta löytyvä 12-24v tupakansytytin pistoke. Siitä sitten saakin jo adaptereilla ja muilla virtaa kaikkeen mitä autossa on tarkoitettu ladattavaksi.

Tupakansytytin pistokkeen virranotto suoraan akulta on ok ja toimiva ratkaisu. Itse olen laittanut virran tulemaan kaikissa jälkiasennuksissa releen kautta. Yhden releen alle on sitten voinut kytkeä navia, kahvalämppäriä ja tupakansytytin pistoketta.

Omassa mopossa oli kaikki navit, kahvalämppärit ja tupakansytytin pistokkeet valmiina. Emännän mopoon kaikki edellä mainittu asennettu releenkautta, ei kuluta ns piilovirtaa ja ettei kahvalämppärit vie akkua vahingossa tyhjäksi.

Oikeaa ja väärää tapaa omiin asennuksiin ei lopulta ole, vaikken itse suoraa virtaa millekkään laitteelle ottaisi esim. Valolle menevästä johdosta koska pääsääntöisesti se on mitoitettu ao polttimolle. Heräte virran ne toki kestää:jpstyle:

BackOnTopic:

Olen tämän hienon taideteoksin viljelly tohon kahvalämppärikeskusteluun joskus aikoinaan ja uskaltanen tähänkin laittaa jos auttaa hahmottamaan kytkentöjä. (Releen 'heräte-virta' on tosiaan otettu takavaloista, mutta ei varmaankaan monesta mA:sta puhuta).

Itselläni tosiaan kahvalämppärit ja virran 12V-pistoke saman releen takana. Eipähän tule vahingossa (tai ilkivallan takia) akkua tyhjennettyä jos vaikka jättää navi pyörään. Olen niin laiska tapaus että saatan taukojen ajaksi heittää kypärähuppu navin päälle ja luottaa siihen ettei kukaan sitä näe.

likeso.jpg

Katson kun lumet on sulaneet :;): Mutta johtojen väreistä sen tunnistaa, lisäsin ne tuohon ylempään viestiin. Tästä muuten jos vähän oikosulkee, niin menee takavalo ja vilkut. Enemmän virtaa jos tarvitsee niin oma johto akulta on varmempi (+rele ettei ne kahvalämppärit tyhjennä akkua).

Se sähkökaavioissa näkyvä 6P lisävirtaliitin ei ollut ainakaan penkin alla, siellä näkyi olevan 4 pinninen diagnostiikkapistoke. Olisikohan se sitten etukatteen alla, siellä muistaakseni oli jokin keltainen liitin. Johtojen värejä vaan katselmaan.

Hei!

Nyt olisi tarvetta usb-johdolle mun triumph street tripleen.

Katoin alustavasti tämmöistä
http://www.digimesta.com/ajoneuvoille/tuote/virranulosotto-2*usb-12v->-5v-2ah/9-1-01251/
ja tämmöistä
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381489/12V-ulosotto-tankokiinnikkeella (en tiedä onko tässä vain pelkkä teline)

Onko noi päteviä vai ihan kuraa vai onko jokin muu mahdollisesti parempi. Tarkoitus olisi saada mun Garmin kameraan virtaa, jos meinaan mennä kehä III ulkopuolelle (lähinnä että akku ei heti lopu kesken) ja sit mahdollisesti pitäisin samsung-puhelimeni myös ehkä piuhoissa että voin kuunnella musiikkia :)

Mulla ei siis ole pyörässä erikseen mitään johtoa, joten tuo piuha pitää vetää akusta oletettavasti.

Hei!

Nyt olisi tarvetta usb-johdolle mun triumph street tripleen.

Katoin alustavasti tämmöistä
http://www.digimesta.com/ajoneuvoille/tuote/virranulosotto-2*usb-12v->-5v-2ah/9-1-01251/
ja tämmöistä
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381489/12V-ulosotto-tankokiinnikkeella (en tiedä onko tässä vain pelkkä teline)

Onko noi päteviä vai ihan kuraa vai onko jokin muu mahdollisesti parempi. Tarkoitus olisi saada mun Garmin kameraan virtaa, jos meinaan mennä kehä III ulkopuolelle (lähinnä että akku ei heti lopu kesken) ja sit mahdollisesti pitäisin samsung-puhelimeni myös ehkä piuhoissa että voin kuunnella musiikkia :)

Mulla ei siis ole pyörässä erikseen mitään johtoa, joten tuo piuha pitää vetää akusta oletettavasti.

Mulla tuo 2xusb malli. Rakentelin sille releohjauksen ja hyvin on pelittäny.

Kyhäilin itte myös tuon kiinnikkeen.
ImageUploadedByTapatalk1434399826.045040.jpg

Onko tuo rele pakollinen? Vai onko se lähinnä semmoisiin usb-ulosottoihin joissa palaa se valo vaikka mitään ei ole kiinni?
Lähinnä, että syökö ne kaikki virtaa vaikka mitään ei ole kiinni vai ainoastaan ne joissa on se valo :P

Back