Vtr 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Testaillaan...

Kuinka korkealle annan lämpöjen nousta, jos flekti ei käynnisty tuossa n.106°C

Pyörään on vaihdettu Koson mittari, mutta kait tuo lämpötila anturin luku paikkansa silti pitänee?

Onko muuten mitään keinoa katsoa kiertääkö vesi järjestelmässä?

Jos systeemi on tiivis ja täynnä niin ei sen alle 120 asteen kiehua, mutta ei sitä ehkä ihan noin kuumaksi kannata käyttää. Mutta jos 100 asteessa alavesiletku on täysin kylmä, niin melkein siellä on pakko olla termostaatti jumissa tai jotain muuta häikkää kierrossa. Tarvikemittariston kanssa olisi tietysti hyvä, jos olisi infrapunalämpömittari tai vastaava millä todentaisi lukeman.
 
Jos systeemi on tiivis ja täynnä niin ei sen alle 120 asteen kiehua, mutta ei sitä ehkä ihan noin kuumaksi kannata käyttää. Mutta jos 100 asteessa alavesiletku on täysin kylmä, niin melkein siellä on pakko olla termostaatti jumissa tai jotain muuta häikkää kierrossa. Tarvikemittariston kanssa olisi tietysti hyvä, jos olisi infrapunalämpömittari tai vastaava millä todentaisi lukeman.


käytin lämpimäksi ja ei ainakaan 112°C lähtenyt flekti päälle...

voinko ottaa termarin pois ja testata mitä tekee?

Mites tässä VTR 1000f vaihdetaan nesteet? missä sijaitsee tyhjennys proppu? nopealla silmäilyllä ei pumpun kyljessä ainakaan ollut..

ja tosiaan onko jotain keinoa todentaa, että kiertääkö vesi?
 
käytin lämpimäksi ja ei ainakaan 112°C lähtenyt flekti päälle...

voinko ottaa termarin pois ja testata mitä tekee?

Mites tässä VTR 1000f vaihdetaan nesteet? missä sijaitsee tyhjennys proppu? nopealla silmäilyllä ei pumpun kyljessä ainakaan ollut..

ja tosiaan onko jotain keinoa todentaa, että kiertääkö vesi?

Sit siellä on varmaan flektin katkaisija rikki. Nesteet piti laskea ulos kahesta eri kohtaa, sielä on roppu lohkon etupäässä ja en muista mikä se toinen oli. Huolto-ohjekirja sen kertoo, semmoseen löytyy vissii linkki tästä ketjusta jostain ehkä. Veden liikkumisen voi todentaa helposti pistämällä koneen käyntiin syylarin korkki auki.
 
Sit siellä on varmaan flektin katkaisija rikki. Nesteet piti laskea ulos kahesta eri kohtaa, sielä on roppu lohkon etupäässä ja en muista mikä se toinen oli. Huolto-ohjekirja sen kertoo, semmoseen löytyy vissii linkki tästä ketjusta jostain ehkä. Veden liikkumisen voi todentaa helposti pistämällä koneen käyntiin syylarin korkki auki.

Saakos ton flektin testattua esim. laturilla?

Ja sitten tuli mieleen sellainen... (varmaan tyhmä ajatus, mutta) tuohon fighter räpellykseen on tehty tuollaiset tuuliohjaimet syyläreiden päälle.. Mutta haittaavatkohan ne lämpimän ilman haihtumista.. Tuskin.. Mutta kuitenkin.. :)

Ja sitten kun pyörää käyttää korkki auki, niin mitään liikettä ei kyllä ole havaittavissa nesteessä... :(
 
Mikäli niitä alkuperäisiä katteita on kovasti menty räpeltämään, saattaapi olla ilmanpaine- eron synnyttäminen pyörän sivuilla oleville syyläreille hieman hankalaa. Syylärin "etu- ja takapuolilla" siis pitää olla ilmanpaine- ero, että syntyy ilmavirtausta= viilentävä ilma kulkee jäähdyttimen läpi.

Yleensähän tuo hoituu niin että syyläri on etupyörän takana, ja liikkeestä johtuva patopaine synnyttää tuon paine-eron ja sitä kautta viilentävän virtauksen, mutta VTRssä tilanne on vähän eri kun ne jäähdyttimet ovat pyörän sivuilla.

Koita testata flekti maadoittamalla flektin maajohto. Eräässä pyörässäni flekti pyöri koko ajan, ja syynä oli puhki hinkkaantunut johto=jatkuva maadoitus. En tiedä toimiiko VTR samalla tavalla, mutta luulisin.
 
Ja sitten kun pyörää käyttää korkki auki, niin mitään liikettä ei kyllä ole havaittavissa nesteessä... :(

Kyllä sielä on sitte vesipumpussa joku vika. Hitto ku alkaa olemaan jo muutama vuosi siitä, kun omistin vintturin ja siitä viimeksi oli kone levällään... Löysitkö sen huolto-ohjekirjan? Siellä on paljon hyödyllisiä kuvia ja tekstiä. Termostaatti on muistaaksee tankin alla vähän hankalasti, mutta kyllä sen sieltä esille saa...
 
Mikäli niitä alkuperäisiä katteita on kovasti menty räpeltämään, saattaapi olla ilmanpaine- eron synnyttäminen pyörän sivuilla oleville syyläreille hieman hankalaa. Syylärin "etu- ja takapuolilla" siis pitää olla ilmanpaine- ero, että syntyy ilmavirtausta= viilentävä ilma kulkee jäähdyttimen läpi.

Yleensähän tuo hoituu niin että syyläri on etupyörän takana, ja liikkeestä johtuva patopaine synnyttää tuon paine-eron ja sitä kautta viilentävän virtauksen, mutta VTRssä tilanne on vähän eri kun ne jäähdyttimet ovat pyörän sivuilla.

Koita testata flekti maadoittamalla flektin maajohto. Eräässä pyörässäni flekti pyöri koko ajan, ja syynä oli puhki hinkkaantunut johto=jatkuva maadoitus. En tiedä toimiiko VTR samalla tavalla, mutta luulisin.

Alkuperäisiä katteita ei ole yhtään pyörässä jäljellä :)
Syyläreihin on laitettu ilmaohjaimet (auton scooppi)

Flekti testattu maadoituksella ja se toimii. :)

Saiskos tohon jonkun katkaisimen tehtyä, että saisi ite flektin päälle..
 
Kyllä sielä on sitte vesipumpussa joku vika. Hitto ku alkaa olemaan jo muutama vuosi siitä, kun omistin vintturin ja siitä viimeksi oli kone levällään... Löysitkö sen huolto-ohjekirjan? Siellä on paljon hyödyllisiä kuvia ja tekstiä. Termostaatti on muistaaksee tankin alla vähän hankalasti, mutta kyllä sen sieltä esille saa...

Huoltokirja löytyi. Mistäköhän saa tilattua uuden vesipumpun? Jos siinä vika.
Ja onkohan se kuinka paha homma. Ohjekirjan mukaan ei kovinkaan ihmeelliseltä hommalta vaikuta, mutta...

Termarin otin irti ettei ainakaan siitä ahdista, kun etsiskelen vikaa..
 
Huoltokirja löytyi. Mistäköhän saa tilattua uuden vesipumpun? Jos siinä vika.
Ja onkohan se kuinka paha homma. Ohjekirjan mukaan ei kovinkaan ihmeelliseltä hommalta vaikuta, mutta...

Termarin otin irti ettei ainakaan siitä ahdista, kun etsiskelen vikaa..

Älä turhaan tilaa pumppua ellet tiedä että se on rikki. Vesiletku pumpun jälkeen irti ja katso liikkuuko vesi ja millainen on näppituntuma paineelle.
 
Alkuperäisiä katteita ei ole yhtään pyörässä jäljellä :)
Syyläreihin on laitettu ilmaohjaimet (auton scooppi)

Flekti testattu maadoituksella ja se toimii. :)

Saiskos tohon jonkun katkaisimen tehtyä, että saisi ite flektin päälle..

Mikäli katteet on riivitty pois, ei ihme että lämmöt nousee. Syylärien läpi ei käytännössä luultavammin ilmaa läpi virtaa paljoakaan/lainkaan, ja jäähdytysteho jää todella pieneksi.

Scooppiviritykset saattavat jopa huonontaa asiaa.
 
Mikäli katteet on riivitty pois, ei ihme että lämmöt nousee. Syylärien läpi ei käytännössä luultavammin ilmaa läpi virtaa paljoakaan/lainkaan, ja jäähdytysteho jää todella pieneksi.

Scooppiviritykset saattavat jopa huonontaa asiaa.

No tätä juuri meinasin, että onkohan noilla scoopeilla haitallinen vaikutus, koska jotenkin tuntuu että ne estävät ilman virtauksen pois syyläriltä ja jättävät lämpimän ilman "loukkuun".

Otan pois ja testailen lisää :)
 
Jos flekti kerran toimii suoralla virralla, mutta ei käynnisty ennen keittämistä, olis varmaan hyödyllisintä ensin tarkistaa/uusia se flektin katkaisija:p
 
Älä turhaan tilaa pumppua ellet tiedä että se on rikki. Vesiletku pumpun jälkeen irti ja katso liikkuuko vesi ja millainen on näppituntuma paineelle.

Varmaan taas tyhmä kysymys, mutta siis minkä letkun otan irti?

Ja sitten kone käyntiin ja ihmettelen pyöriikö pumppu? :blink:

Kuulostaa hurjalta..

Voiko tuon pumpun kyljen avata ja ihmetellä, jos siellä näkyy jotain merkittävää? Siivekkeet kuluneet?
Voiko olla jostain vielä järjestelmä tukossa? Koitin kyllä huuhdella järjestelmää, mutta...
 
Varmaan taas tyhmä kysymys, mutta siis minkä letkun otan irti?

Ja sitten kone käyntiin ja ihmettelen pyöriikö pumppu? :blink:

Kuulostaa hurjalta..

Voiko tuon pumpun kyljen avata ja ihmetellä, jos siellä näkyy jotain merkittävää? Siivekkeet kuluneet?
Voiko olla jostain vielä järjestelmä tukossa? Koitin kyllä huuhdella järjestelmää, mutta...

Otat virtaussuuntaan pumpun jälkeisen letkun ja irroitat sen. Kun pyörä käy, sieltä tulisi tulla vettä ja siinä tulisi olla painetta myös. Ellei vettä tule, sitten rupea avaamaan pumppua ja/tai etsimään tukoksia. Voihan se pumppu hajota, mutta ei se nyt ihan yleisimpiä hajoamiskohteita ole.

Arvelen kuitenkin lämpöongelmien syyksi tuota katteiden puutetta, ja siitä johtuvaa ilmavirtauksen vähyyttä syyläreihin.
 
Otat virtaussuuntaan pumpun jälkeisen letkun ja irroitat sen. Kun pyörä käy, sieltä tulisi tulla vettä ja siinä tulisi olla painetta myös. Ellei vettä tule, sitten rupea avaamaan pumppua ja/tai etsimään tukoksia. Voihan se pumppu hajota, mutta ei se nyt ihan yleisimpiä hajoamiskohteita ole.

Arvelen kuitenkin lämpöongelmien syyksi tuota katteiden puutetta, ja siitä johtuvaa ilmavirtauksen vähyyttä syyläreihin.

Oikein paljon kiitoksia! Näin teen ja ihmettelen lisää.
 
Otat virtaussuuntaan pumpun jälkeisen letkun ja irroitat sen. Kun pyörä käy, sieltä tulisi tulla vettä ja siinä tulisi olla painetta myös. Ellei vettä tule, sitten rupea avaamaan pumppua ja/tai etsimään tukoksia. Voihan se pumppu hajota, mutta ei se nyt ihan yleisimpiä hajoamiskohteita ole.

Arvelen kuitenkin lämpöongelmien syyksi tuota katteiden puutetta, ja siitä johtuvaa ilmavirtauksen vähyyttä syyläreihin.

Tyhmät kysymykset jatkuvat. Pyöriikö vesipumppu vapaalla/ paikallaan ollessa?

---

Kävin eilen illalla n. 10km lenkin pyörällä ilman noita scooppeja ja lämmöt nousi max 117. Sieltä tippui sadan tienoille ja pysyi kokoajan 104-117 välissä? Matkavauhti 100km/h.
Koitin silmäillä Flektiä, mutta eipä näyttänyt itse lähtevän pyörimään. Tai sitten en vain nähnyt sitä pyörimässä.. Ilman lämpötila oli illalla n. 16 astessa. Termari on irroitettu.

Voiko pyörän säädöt vaikuttaa lämpöihin noin? Voiko syynä olla viallinen syylärin korkki?..
Säädöt siksi, että pyörään vaihdettu putki ja vain toispuolinen "töpö" eikä varmaankaan ole käyty säätämässä..
 
Vesipumppu pyörii aina kun moottori on käynnissä. Myös vapaalla ollessaan.

Hieman lämpöisenä laitteesi käy. Matkalämmöt (yleensä) pyörivät 75-95- asteen välillä. Epäilen että lämpeneminen johtuu olemattomasta ilmavirrasta syyläreille. Katteet puuttuvat=ei suunniteltua ilmavirtausta.
 
Vesipumppu pyörii aina kun moottori on käynnissä. Myös vapaalla ollessaan.

Hieman lämpöisenä laitteesi käy. Matkalämmöt (yleensä) pyörivät 75-95- asteen välillä. Epäilen että lämpeneminen johtuu olemattomasta ilmavirrasta syyläreille. Katteet puuttuvat=ei suunniteltua ilmavirtausta.

Nooh Entäs, jos pumppu ei pyöri? :)

Melko varma, ettei se pyöri yhtään, kun se kävi pihassa tyhjäkäynnillä.

Oli letkuja irti ja mitään ei tule mistään ulos :)

..

Avaanko vesipumpun kannen? Vai toiselta puolelta poski auki, jos siellä on joku ongelma...
 
Nooh Entäs, jos pumppu ei pyöri? :)
Ellei pumppu pyöri, lämpötilan nousu olisi luultavasti vielä rajumpaa.

Oli letkuja irti ja mitään ei tule mistään ulos :)

..

Avaanko vesipumpun kannen? Vai toiselta puolelta poski auki, jos siellä on joku ongelma...

Irti ei pidä olla letkuja, vaan ainoastaan pumpun jälkeen oleva letku.

Varmista että systeemissä on vettä/nestettä. Korkki systeemistä auki, letku irti pumpun jälkeen ja kone käyntiin. Ellei nestettä tule letkun päästä, saatat olla nesteessä.

Voit tietty avata pumpun kannen, ja katsoa pyöriikö pumpun impeller/siipiosa kuten pitää.

Ja koska nyt on ollut tarkemmin luokittelematon määrä letkuja irti yms. järjestelmässä on luultavammin paljon ilmaa. Se haittaa myös pumpun/systeemin toimintaa.
 
Back
Ylös