Xenon-aiheeseen liittyen vertailin tänään xenon-polttimon ja esim. H7-polttimon mittojen eroja. Poikkeamaa on sen verran, että se voi selittää osan epäonnistuneista muutoksista, joista joku jo aiemmin on maininnut.
Liikennevälineiden valosuunnittelu on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kehittynyt huimasti niin ajo- kuin signaalivaloissakin.
Wanhan hywän ajan waloissa vielä 90-luvullakin on valaisimen rakenne sellainen, että heijastinosa on muodoltaan paraboloidi, joka suuntaa kaikki polttimosta tulevat valonsäteet suoraan eteenpäin ja valaisimen lasissa oleva optiikka siteen taittaa ja kääntää valoa sinne minne halutaan, lähelle, kauas jne. Tämä kaikki edellyttää toimiakseen, että polttimon hehkulanka on mahdollimman tarkkaan paraboloidin polttopisteessä. Jos ei ole, niin valo leviää mihin sattuu poikkeaman suuruudesta riippuen. Tätä on helppo kokeilla vaikka Maglite taskulampulla kiertelemällä heijastinosaa eessuntaas. Valokuvio vaihtelee samaan tahtiin.
Suunnitteluohjelmistojen kehittyessä tuli seuraavaksi käyttöön ns. Freeform-optiikka, jossa heijastaja ei enää ole paraboloidi vaan joku muu matemaattinen pinta. Ideana on se, että polttimosta tulevat valonsäteet suunnataan jo heijastimesta siihen suuntaan kuin halutaan sopivan valokuvion aikaansaamiseksi. Lasi voidaan jättää sileäksi. Näinhän se nykyään on jokseenkin kaikissa ajopeleissä.
Jossain välissä tähän tulivat vielä ns. projektorivalot, joissa polttimon edessä olevan linssisysteemina avulla suunnataan valoa. Heijastimen lisäksi.
Mulla ei ole tietoa, minkälaisia valoja nykypyörissä on (omassa 1100RS:ssa on wanhaa teknolokiaa), mutta oleellinen pointti on
mielestäni se, että polttimo ja valon muu rakenne muodostavat yhden kokonaisuuden, joka on suunniteltu toiminaan niill osilla kuin siinä alunperin on.
Kun ajatellaan että xenon-polttimon tuottama valomäärä on n. kolminkertainen tavalliseen haloon verrattuna, niin voi olettaa että pienellä tuurilla muunnossarja voi toimia oikein hyvin verrattuna alkuperäiseen mutta toisaalta huonolla tuurilla muutos on olematon. Kuten näyttää joisskin tapauksissa käyneen.
Muunnossarjojen tms. laillisuus on kokonaan toinen asia. Xenonvalot.com sivuilla myyjä ainakin on varmistanut selustansa toteamalla sivujen lopussa näiden valojen olevan laillisia vain offroad-käytössä.
Olisi kyllä hienoa jos pyörävalmistajat lähtisivät laajemmin asentamaan bi-xenoneja jo uusiin pyöriin. Turvallisuuden kannalta ei ole epäilystäkään niiden etevämmyydestä halogeeneihin verrattuna.
-Jukka-