• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Xenon

Onkos kukaan viritellyt LT:n pitkän umpioon xenonia?  
kynttila.gif
 
No on. LT:ssä on tietty merkitystä vuosimallilla. Alkusarjan malleissahan pitkien ja lyhyiden umpio on yhdistetty. Pitkien valojen H3-poltin tulee oman pikku-umpionsa kanssa lyhyiden valojen H7-polttimon eteen.

Minulla on -99 mallissa juuri tuo rakenne. Lähivalojen H7-Xenon meni heittämällä. Pitkien valojen H3-Xenon vaati jo hieman luovuutta.
 
Joo, unohtui mainita että uudemmassa versiossa olevaan erilliseen umpioon sitä suunnittelen. Puolikkaissa mulla on jo Bemarin oma "edullinen" keenoni ja pitäs varmaan laittaa pitkäänkin kun nyt sen päälläoloa ei juuri muusta huomaa   kun mittarin merkkivalosta.
cool.gif
 
Jou, siinä on vissiin H9 (en oo kyllä satavarma...) ja homma hoituu kyllä aika helposti nykyään kun on ne muuntajatkin pienentyneet miltei tikkuaskin kokoisiksi.
Omani olen hommannut xenonvalot.com :ilta, siellä Mikko tietää kaiken tästä(kin) aiheesta..

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Niitä sivuja itteekkin olen tuossa vilkuillut ja ei ne sarjat näyttäs hirveen tyyriitäkään olevan. Ainakin kun alkuperäiseen puolikkaaseen vertaa
bawling.gif
H9 se tosiaankin taitaa olla, mutta pitänee vielä käydä tallilla varmistamassa ennen kuin tilailee. Onkos Pozo kimpasta kuulunut mitän uutta?
 
Tästä aiheesta vielä sen verran, että ainakin tuohon vanhemman malliseen LoTjaan tuo kaukovalon Xenonointi on täydellistä rahan ja ajan tuhlausta. Kaukovaloheijastin on niin pieni, että Xenon-lähivalon rinnalla tuon vaikutusta tuskin huomaa. Lähivalon Xenonointi sen sijaan oli yksi parhaimmista modifikaatioista, joita on ikinä tullut tehtyä! Tuolla meinaan näkee ja näkyy!
 
Juu, täällä kans on vanhempi konstruktio ja viime viikolla askartelin tuolle lyhkäiselle xeenonin ja yhdyn täysin cadin mielipiteeseen ! Kyllä näkyy
062802jumpie_prv.gif
.

Pitkä on lähinnä kynttilää muistuttava jatke valokuviossa mutta kyllähän se ylemmäs näyttää.

Olin aikeissa laittaa xenonin tuohon pitkäänkin mutta cadin viestin luettuani en taida ryhtyä koko hommaan. Jos jollain on eriävä mielipide tuon vanhemman mallisen "tuplavalo" umpion pitkän(kin) muuntamisesta niin rohkeasti vaan.
 
Vielä tuosta kaukovalokonversiosta. Saattaa hyvinkin riippua Xenon-valotoimittajasta / lampun valmistajasta, mutta minä ainakin jouduin sitä kaukovalon "asetin-tamppoonia
tounge.gif
" dremelöimään ihan kohtuullisesti saadakseni xenon-polttimon isomman kannan mahtumaan sinne. Lopputulos on sitten sen verran väljä, että polttimo ilmeisesti on millin, pari vinossa ja aiheuttaa valokuvioon vääristymän. No ei tuolla väliä, kun koko valo on niin onneton tuon lähivalon rinnalla. Rehellisesti voi sanoa, että hinta-laatusuhde on hyvin huono. Päädyin sitten ostamaan tavalliset apukaukovalot. Hinta on olematon Xenoneihin verrattuna ja lisävalotehokin parempi kuin tuon yhden kynttilän - vaikka kirkkaan sellaisen.
 
Mites sulla cad meni tuo homma dremelöintiin.
Olen antanut itseni ymmärtää, että kun tilaat sen H3 sarjan sille pitkälle tai sen H7 lyhkäselle niin polttimo sopii suoraan vanhan tilalle ja ainoa fiilaamista vaativa osa on se läpivienti johdoille siihen valokotelon takakanteen.
Vai onko pitkän valon kanssa tilanne jotenkin eri kuin lyhkäsen asentamisen kanssa, joka meni kyllä tosi vaivattomasti paikalleen H7 halogeenin tilalle.

Ja sitten kun luin ton sun viestin ihan loppuun asti niin huomasinkin, että se asetin tamppooni aiheuttaa sen dremelöinnin
tounge.gif
 
Mulla meni jo liikkeiden nimet sekaisin! Itte olen kattonut tuolta www.xenonkauppa.fi sivuilta ja vasta nyt vilkaisin tuota Pozon ehdottamaa liikettä xenonvalot.com. Lieneekö noissa sitten laadullisia eroja kun äkkiseltään näyttäs ainakin hinnoissa olevan jotain.
 
Mulla meni jo liikkeiden nimet sekaisin! Itte olen kattonut tuolta www.xenonkauppa.fi sivuilta ja vasta nyt vilkaisin tuota Pozon ehdottamaa liikettä xenonvalot.com. Lieneekö noissa sitten laadullisia eroja kun äkkiseltään näyttäs ainakin hinnoissa olevan jotain.
En osaa muuta sanoa kuin että tuo Mikko tuolta Xenonvalot.com:ilta ainakin tuntee LT:n valot ja hän on myös vastannut huutoonsa, kun kerran tuli ongelma yhden muuntajan kanssa.

Eli asiantuntemus, palvelu ja takuut toimii, tavarat on pääosin Hellan tekemiä, hintavertailusta en tiedä kun en ole niitä tehnyt...

Suosittelen asiointia puhelimitse eikä netin kautta, saat varmasti oikeat tavarat ja neuvotkin kaupan päälle.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Xenon-aiheeseen liittyen vertailin tänään xenon-polttimon ja esim. H7-polttimon mittojen eroja. Poikkeamaa on sen verran, että se voi selittää osan epäonnistuneista muutoksista, joista joku jo aiemmin on maininnut.

Liikennevälineiden valosuunnittelu on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kehittynyt huimasti niin ajo- kuin signaalivaloissakin.
Wanhan hywän ajan waloissa vielä 90-luvullakin on valaisimen rakenne sellainen, että heijastinosa on muodoltaan paraboloidi, joka suuntaa kaikki polttimosta tulevat valonsäteet suoraan eteenpäin ja valaisimen lasissa oleva optiikka siteen taittaa ja kääntää valoa sinne minne halutaan, lähelle, kauas jne. Tämä kaikki edellyttää toimiakseen, että polttimon hehkulanka on mahdollimman tarkkaan paraboloidin polttopisteessä. Jos ei ole, niin valo leviää mihin sattuu poikkeaman suuruudesta riippuen. Tätä on helppo kokeilla vaikka Maglite taskulampulla kiertelemällä heijastinosaa eessuntaas. Valokuvio vaihtelee samaan tahtiin.

Suunnitteluohjelmistojen kehittyessä tuli seuraavaksi käyttöön ns. Freeform-optiikka, jossa heijastaja ei enää ole paraboloidi vaan joku muu matemaattinen pinta. Ideana on se, että polttimosta tulevat valonsäteet suunnataan jo heijastimesta siihen suuntaan kuin halutaan sopivan valokuvion aikaansaamiseksi. Lasi voidaan jättää sileäksi. Näinhän se nykyään on jokseenkin kaikissa ajopeleissä.

Jossain välissä tähän tulivat vielä ns. projektorivalot, joissa polttimon edessä olevan linssisysteemina avulla suunnataan valoa. Heijastimen lisäksi.

Mulla ei ole tietoa, minkälaisia valoja nykypyörissä on (omassa 1100RS:ssa on wanhaa teknolokiaa), mutta oleellinen pointti on
mielestäni se, että polttimo ja valon muu rakenne muodostavat yhden kokonaisuuden, joka on suunniteltu toiminaan niill osilla kuin siinä alunperin on.
Kun ajatellaan että xenon-polttimon tuottama valomäärä on n. kolminkertainen tavalliseen haloon verrattuna, niin voi olettaa että pienellä tuurilla muunnossarja voi toimia oikein hyvin verrattuna alkuperäiseen mutta toisaalta huonolla tuurilla muutos on olematon. Kuten näyttää joisskin tapauksissa käyneen.

Muunnossarjojen tms. laillisuus on kokonaan toinen asia. Xenonvalot.com sivuilla myyjä ainakin on varmistanut selustansa toteamalla sivujen lopussa näiden valojen olevan laillisia vain offroad-käytössä.
Olisi kyllä hienoa jos pyörävalmistajat lähtisivät laajemmin asentamaan bi-xenoneja jo uusiin pyöriin. Turvallisuuden kannalta ei ole epäilystäkään niiden etevämmyydestä halogeeneihin verrattuna.

-Jukka-
 
Lähtökohta noiden Xenon-polttimoiden suunnittelussa täytynee (toivottavasti) olla suunnittelu siten, että polttimon polttopiste on mahdollisimman samassa paikassa kuin alkuperäisen Halogen-polttimon hehkulanka. Muutenhan polttopiste tulee väärään paikkaan ja valokuvio vääristyy, oli umpio-teknologia mikä hyvänsä.

Asennellessani noita Xenoneita, vertailin polttimoita silmämääräisesti (tietty puutteellinen tapa) ja vaikuttivat hyvin samoin mittasuhtein tehdyiltä.

Käytännössäkin LT:ssä ainakin tuo H7:n korvaava Xenon onnistuu työssään aika hyvin. Valokuvio on tosi terävä ja selvärajainen. Toki polttimovalmistajia saattaa olla monenlaisia.

Kuveja: LINKKI
 
Jälkiasentajan kannalta valitettavasti ei aina taida käydä noin. Jos polttimo alunperin suunniteltaisiin vaihturiksi halogeenille, se voisi onnistuakin. Mutta eivätkö nuo muuntosarjojen xenon-polttimot ole standardikamaa alan valmistajilta ? Luulen mutta en tiedä.

Paras tulos syntyy tekemällä kaikki alusta lähtien xenonin ympärille, mutta kuten todettu niin xenonista riittää valoa hukattavaksikin. Pääasia silloin, ettei sitä hukata vääriin suuntiin häikäisemään.

-Jukka-
 
Back
Ylös