• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha FJR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

marax

New member
Tuli vaihdettua FJR, tänään ensimmäistä kertaa liikenteessä, aika hyvä noin ensimmäisellä ajolla. Kirjoitelkaa kokemuksia ko pyörästä, hyviä ja huonoja puolia tai tyyppivikoja ym.
062802moto_prv.gif
 
Tuli vaihdettua FJR, tänään ensimmäistä kertaa liikenteessä, aika hyvä noin ensimmäisellä ajolla. Kirjoitelkaa kokemuksia ko pyörästä, hyviä ja huonoja puolia tai tyyppivikoja ym.
062802moto_prv.gif
Hyvä pyörä sulla on. Mulla on samanlainen.
smile_org.gif
Jos satula on oikealla korkeudella ja jousituksen ja iskareiden säädöt olet saanut kohdilleen, niin ei kun ajoa vaan. Hard/Soft asennot kannattaa ajamalla testata. Se on aikaslailla makuasia. Itse pidän soft asennossa. Noin 4000 rpm kohdilla mopo vähän resonoi. Sitä pidän huonoimpana puolena. Vauhtia on silloin sopivat 110-130 km/h 5-vaihteella eli ne perusnopeudet. Tuosta yli tai alle, niin resonointi häviää. Mitähän vielä...? Varovaisesti vaan. Voimaa siinä on paljon ja kuulemma osaava keuliikin ko. mopolla?
biggrin.gif
 
Hyvä yleispyörä, sillä voi ajaa matkaa, mennä radalle tai vaikkapa kaupungille cruisailee, yksin tai kaksin. Näyttää siistiltä laukkujen kera tai ilman. Matka-ajossa toimintasäde yli 400 km, jopa lähelle 500 km, joten ei tartte jokaiselle huoltsikalle pysähtyä tankille. Ja ennenkaikkea niin paljon voimaa ja vääntöä, ettei heti kesken lopu vaikka olisi kuormaa.
Täältäkin keskustelufoorumilta löytyy runsaasti FJR topicceja. Käyt vain niitä lukemassa, en jaksa niitä tähän kopioida.
Ei mitään erityisiä vikoja, ehkä eniten on ollut keskustelua pleksin pyörteilystä ja huminasta. Nyt meni TPS anturi vaihtoon, se oli Yamahan oma sisäänkutsu ja koskee muitakin kuin FJR:iä. Itse en ole huomannut ttuttun mainitsemaa resonointia omassa FJRssä. En myöskään ole koskenutkaan iskari- tai jousitussäätöihin, ne ovat tehtaan arvoissa. Rengaspaineet kannattaa laittaa hieman yläkanttiin.
Ei muuta
062802moto_prv.gif
ja
033102beer_1_prv.gif
, siinä järjestyksessä.
 
Hyvä paketti Yamahalta. Ei mitään tyyppivikoja. Hyvä ajaa, tehoa ja vääntöä riittävästi. Kulutukseen ainakin kaks päällä toi 400km on lähempänä max toimintasädettä. Pleksin aiheuttamasta pyörteilystä saattaisi päästä eroon sillä että, kuskin ja pleksin väliin sais ilmaa enemmän. Hyvä pyörä
062802moto_prv.gif
 
biggrin.gif
Minulla jo menossa toinen FJR, eka oli -01 ja se oli jo tosi hyvä ja nykyinen -04 ja tietenkin vielä parempi. Minulle se on paras vaihtoehto, olen testannut kaikki saman kokoluokan bemarit ja pannarit, tietenkin parempi ois uus FJR, mutta ei vielä tänä kesänä. Pleksinä olen molemmissa käyttänyt kappa-touringpleksiä,se on huomattavasti parempi kuin -01:n orggispleksi ja myös vähän parempi kuin -04:n, maksaa muistaakseni alle 100,-. Jos joku tietää vielä paremman pleksin kuin kappa, otan miel. vinkin vastaan ja samoin vinkki siitä voiko jostain saada http://www.micapeak.com/bike/FJR1300/index.html sivulla olevan vakionopeussäätimen?
 
biggrin.gif
Minulla jo menossa toinen FJR, eka oli -01 ja se oli jo tosi hyvä ja nykyinen -04 ja tietenkin vielä parempi. Minulle se on paras vaihtoehto, olen testannut kaikki saman kokoluokan bemarit ja pannarit, tietenkin parempi ois uus FJR, mutta ei vielä tänä kesänä. Pleksinä olen molemmissa käyttänyt kappa-touringpleksiä,se on huomattavasti parempi kuin -01:n orggispleksi ja myös vähän parempi kuin -04:n, maksaa muistaakseni alle 100,-. Jos joku tietää vielä paremman pleksin kuin kappa, otan miel. vinkin vastaan ja samoin vinkki siitä voiko jostain saada http://www.micapeak.com/bike/FJR1300/index.html sivulla olevan vakionopeussäätimen?
Itse olen tilannut http://www.casporttouring.com/store....-Cruise tuolta vakionopeussäätimen. Jos sattuu olemaan tulppien vaihto lähellä niin kannattaa tilata samalla iridium-tulpat samasta paikasta.  
thumbs-up.gif
 
biggrin.gif
Minulla jo menossa toinen FJR, eka oli -01 ja se oli jo tosi hyvä ja nykyinen -04 ja tietenkin vielä parempi. Minulle se on paras vaihtoehto, olen testannut kaikki saman kokoluokan bemarit ja pannarit, tietenkin parempi ois uus FJR, mutta ei vielä tänä kesänä. Pleksinä olen molemmissa käyttänyt kappa-touringpleksiä,se on huomattavasti parempi kuin -01:n orggispleksi ja myös vähän parempi kuin -04:n, maksaa muistaakseni alle 100,-. Jos joku tietää vielä paremman pleksin kuin kappa, otan miel. vinkin vastaan ja samoin vinkki siitä voiko jostain saada http://www.micapeak.com/bike/FJR1300/index.html sivulla olevan vakionopeussäätimen?
Aikaisempaa topiccia Clicks
 
Itse olen tuore FJR ohjastaja, eikä paljon muuta voi sanoa, kuin positiivista. Mallivuosi on -07. Itse käytän korvatulppia ja pienet pyörteilyt eivät haittaa. Kovasti on FJR parantunut vuosien varrella tuon pleksin osalta, ainakin verrattuna -05 malliin.

Ei muuta kuin kivoja reissuja ja lukuisia kilometreja
062802moto_prv.gif
 
Mun makuun lähes täydellinen pyörä, voimakas ja vääntävä vetojuhta joka sopii myös sporttiseen ajoon...keulii myös...todettu puolivahingossa  
062802moto_prv.gif

TPS-anturin vaihto (meni takuuseen) viikko sitten lopetti ajoittaisen, häiritsevän nykimisen  
062802jumpie_prv.gif
 
Hyvä peli. Omani on vm-03 + Power Commander + 4-1 putkisto ja kohta sen jatkeena Devil Magnum. Tulossa myös CalScin medium pleksi.

Huonoa tuon ikäisessä on koneen kuuma puhallus jaloille ja "syliin".
 
Tässä alkaa jo Bemarimiestenkin hehkutus jäädä kakkoseksi  
biggrin.gif


Joo, on se ihan hyvä pyörä vaikka itseltä suurin kuume meni ohi tärinöiden ja melkoisen tuulimelun takia. Moottori oli kyllä mieleen. No, niin sitä on pleximuutoksia tehty Pannariinkin ihan tarpeeksi ....
sport05.gif
 
Mulla on myös juuri hankittu vm -06 FJR. Enpä ole täällä pohjoisessa vielä montaa kertaa päässyt ajamaan. Kävin kuitenkin viikko sitten mutkan Tuusulassa ja täytyy sanoa, että olin tyytyväinen. Kulki kuin juna ja voimaa riitti niin, että uskon sen riittävän ilman ongelmia kaks päällä kesäkuun Wienin reissulla. Alkuun jumi hartiat, mutta oikean ajoasennon viimein löydyttyä, se helpotti. Pleksin korkeuden osalta homma oli vähän hakusessa, mutta näin pitkälle (188) miehelle kohtuu korkea asento osoittautui parhaaksi. Ei kuitenkaan aivan ylin, sillä se aiheutti ikävää ilman pyörimistä pään ympärille.
 
ghostface.gif

Minulle uusi Fjr-2005 ajossa jo ensikeleiltä 2007 lähtien. Akku ilmoitti väsymyksestä yllättäen eikä suostunut latautumaan...on kuulemma tyyppivika on-off-tyyliin
Mistä muuten johtuu, varsinkin alemmilla nopeuksilla,jopa kytkin pohjassa, hieman kumiseva...ilma-"kavitoiva" ääni? Moottorista tai voimansiirrosta se ei näytä kuuluvan vai liekö se sitä paljon puhuttua resonointia, katteiden ilmaääntä....tulee inhottavasti korviin... lävitse ja häiritsi alussa? Voiko selityksenä olla myös tyhjät boxit? Muuten olen pyörään tosi tyytyväinen kunhan hienosäädöt esim. visiirin suhteen on tehty. Tasapainoinen pyörä, voimaa riittää jne terveisin Henkka
 
ghostface.gif

Minulle uusi Fjr-2005 ajossa jo ensikeleiltä 2007 lähtien. Akku ilmoitti väsymyksestä yllättäen eikä suostunut latautumaan...
Minulla kävi viime talven aikana melkein samoin. Kyseessä oli täysin ajamaton mopo ja akku. Soittelin myyjäliikkeeseen ja sieltä sanottiin, että FJR käyttää virtaa koko ajan mm lämpömittariin ja kelloon. Mopon akut ovat kuulemma "aikas huonoja" - niitä pitää ladata aika ajoin myös talviseisonnan aikana. Hommasin moiseen latailuun soveltuvan laturin ja sen jälkeen ei moisia ongelmia ollut. Suosittelen vanhan akkusi päivitystä ja laturin hankkimista, jos latailu on mahdollista seisonnan aikana.
 
Nyt on ajeltu FJR:llä vähän yli 2 tonnia, täytyy sanoa että on tosi hyvä pyörä, parempi kuin Pani (kävin tänään koeajamassa).
Pleksi täytyy tod.näk. vaihtaa. Onko Kapan pleksi hyvä?
 
Hyvä peli. Omani on vm-03 + Power Commander + 4-1 putkisto ja kohta sen jatkeena Devil Magnum. Tulossa myös CalScin medium pleksi.

Huonoa tuon ikäisessä on koneen kuuma puhallus jaloille ja "syliin".
Ois kyllä mielenkiintoista nähdä ja kuulla noi sun putkistoviritelmät
cool.gif
Osuttais vain samoihin miitteihin.
Tohon sylipuhallukseen auttoi CalSci:lta muovisiivekkeet, jotka tilasin pleksin kanssa. Ne voi kyllä rakentaa itsekin, muoviläpyköitä ja vaahtomuovia.
 
Mistä muuten johtuu, varsinkin alemmilla nopeuksilla,jopa kytkin pohjassa,  hieman kumiseva...ilma-"kavitoiva" ääni? Moottorista tai voimansiirrosta se ei näytä kuuluvan vai liekö se sitä paljon puhuttua resonointia, katteiden ilmaääntä....tulee inhottavasti korviin... lävitse ja häiritsi alussa? Voiko selityksenä olla myös tyhjät boxit?
Veikkaan, että kyse on noista ilmapyörteistä. Ääni riippuu omasta pituudesta, kypärän mallista, kaulasuojista, pleksin asennosta ja ties mistä. En usko, että bokseilla on asian kanssa tekemistä.
Toisaalta tietty määrä ääniä kuuluu mopoiluun. Korvatulpat on myös keksitty...
 
Nyt on ajeltu FJR:llä vähän yli 2 tonnia, täytyy sanoa että on tosi hyvä pyörä, parempi kuin Pani (kävin tänään koeajamassa).
Pleksi täytyy tod.näk. vaihtaa. Onko Kapan pleksi hyvä?
Luepas tuo läpi ja tee päätelmiä PLEXI
Mielestäni ainakin ennen ongelma oli enemmänkin katteen tekemä alipaine kuin sen alkuperäinen muotoilu
062802moto_prv.gif

Kokeilin syksyllä kokonaan ilman plexiä, uskomaton kokemus, aivan eri pyörä äänien suhteen
biggrin.gif

Nykyään on sellainen kotitekoinen californiamalli, jotain pikkusen parempaa havaittavissa
smile_org.gif
 
Onko kenelläkään kokemuksia Laminar Lipistä eli sehän kiinnitetään alkuperäisen pleksin yläosaan. Vanhan Fjr:n Givin pleksin jälkeen nykyinen -07 mallin alkuperäinen pleksi aiheuttaa liikaa melua.
 
Back
Ylös