Yamaha FJR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvä peli. Omani on vm-03 + Power Commander + 4-1 putkisto ja kohta sen jatkeena Devil Magnum. Tulossa myös CalScin medium pleksi.

Huonoa tuon ikäisessä on koneen kuuma puhallus jaloille ja "syliin".
Ois kyllä mielenkiintoista nähdä ja kuulla noi sun putkistoviritelmät
cool.gif
Osuttais vain samoihin miitteihin.
Tohon sylipuhallukseen auttoi CalSci:lta muovisiivekkeet, jotka tilasin pleksin kanssa. Ne voi kyllä rakentaa itsekin, muoviläpyköitä ja vaahtomuovia.
Tuo Devil oli kiinni viikon, mutta teho- ja varsinkin vääntöhäviö oli liian suuri verrattuna Muzzyn putkiston päässä tulleeseen tötteröön. Möreä saundi on nyt palautettu ja yksi uusi Devil Magnum carbon on myynnissä täällä.

CalScin medium pleksi on loistava. Suosittelen kuitenkin alle 175 cm kuskille matalaa versiota, jos haluaa säätövaraa. Itselläni (173 cm) ei medium pleksiä tarvitse nostaa kuin tuuma, jos haluaa kaiken ilman pois naamalta.
 
FJR 07 ajettuna 2240 km.
Hyödynsin aiemmin näillä sivuilla ollutta CO arvon muutos ohjetta.
Muutin 7 yksikköä plussalle. Arvioni muutoksesta on seuraava:
Pyörän käydessä tyhjäkäyntiä 1000 kieppiä, anan pienen - hyvin pienen "heräte" kaasun, kaasu ei vastaa vaan "tokaisee". Tätä ei tehnyt orkkis arvoilla ja muutin takaisin orikinaaleille varmistaakseni asian. Valvoin myös lämpötilan samankaltaisuuden.
Muutin jälleen takaisin 7 arvoa plussalle ja maantielle.
Ainut mielestäni selkeä muutos on vaihtamisessa isompaan. Pintakaasulla ajettaessa esim. kolmosella ja siitä vaihedettaessa neloselle EI siis hanattaen. Isomman vaihteen kytkeytyminen ei tarvinnut aiempaa tarkkaavaisuutta kytkimen ja kaasun käytössä nykäisemättä.
Suomeksi vaihtaminen jotenkin juoheampaa. Olisko moottori paremmin hereillä, koska kierrosluku ehti pudota 1000/rpm rauhallisen vaihtamisrytmin vuoksi.
Kiusalliseen nykimiseen alakierosluvulla co muutoksella ei ollut meikä pyörässä mitään muutosta.
Että tälläsiä tuntemuksia.
Täytynee komentokeskus hankkia.
 
Olikos tässä uudessa -07 mallisessa FJR:ssä jossakin kohtaa virran ulosotto -pistoke, vai olenko käsittänyt jotakin väärin? ( Ei olisi ensimmäinen kerta...
smile_org.gif
! )
 
06 ja 07, pistoke löytyy vasemmalta puolelta, sen lokeron sisältä.
 
Nyt on ajeltu FJR:llä vähän yli 2 tonnia, täytyy sanoa että on tosi hyvä pyörä, parempi kuin Pani (kävin tänään koeajamassa).
Pleksi täytyy tod.näk. vaihtaa. Onko Kapan pleksi hyvä?
Niin, onhan se FJR parempi kuin Pannari.

Aktiivisessa ajossa on hyvä, kun takapenkki tuo matkustajan lähemmäksi kuljettajaa. Passivisessa kruisailussa takamatkustaja viihtyy paremmin Pannarin tilavalla istuimella.

FJR:n peilit ovat värinättömät ja hyvin näkökentässä, Pannarin peilit ovat värinättömät ja pitävät sormet kuivina ja lämpiminä.

FJR:n moottori on tehokkaampi, joten se Biken mittausten mukaan kiihtyy paremmin jo 180 km/h:n yläpuolella. Panin moottori vetää tyhjäkäynniltä alkaen ja aina värinöittä.

FJR on kevyempi ja sporttisempi ajaa, kunhan ei mennä liian tiukkaan syheröön. Pan taipuu vakiojousituksellakin 80 tai satasen nopeudessa keskiviivan pujotteluun vielä aika nätisti. FJR:n takajousena palvelevasta vieteristä tulee tuossa hyppykeppi sama missä säädöissä.

FJR on paremman näköinen, Pannarin kate ja pleksi ovat hiljaiset.

Panin pyöreät mittarit ovat selkeät, FJR:n LCD näytöstä saa selvän päivälläkin.

Joo, on se parempi. Kumpi, se riippuu käyttäjästä.

Entisenä Bemaristina totean vain, että tuossa ne vaihtoehdot ovat, valitsee vain sen itselle paremmin sopivan
062802jumpie_prv.gif
 
Nyt on ajeltu FJR:llä vähän yli 2 tonnia, täytyy sanoa että on tosi hyvä pyörä, parempi kuin Pani (kävin tänään koeajamassa).
Pleksi täytyy tod.näk. vaihtaa. Onko Kapan pleksi hyvä?
Niin, onhan se FJR parempi kuin Pannari.

Aktiivisessa ajossa on hyvä, kun takapenkki tuo matkustajan lähemmäksi kuljettajaa. Passivisessa kruisailussa takamatkustaja viihtyy paremmin Pannarin tilavalla istuimella.

FJR:n peilit ovat värinättömät ja hyvin näkökentässä, Pannarin peilit ovat värinättömät ja pitävät sormet kuivina ja lämpiminä.

FJR:n moottori on tehokkaampi, joten se Biken mittausten mukaan kiihtyy paremmin jo 180 km/h:n yläpuolella. Panin moottori vetää tyhjäkäynniltä alkaen ja aina värinöittä.

FJR on kevyempi ja sporttisempi ajaa, kunhan ei mennä liian tiukkaan syheröön. Pan taipuu vakiojousituksellakin 80 tai satasen nopeudessa keskiviivan pujotteluun vielä aika nätisti. FJR:n takajousena palvelevasta vieteristä tulee tuossa hyppykeppi sama missä säädöissä.

FJR on paremman näköinen, Pannarin kate ja pleksi ovat hiljaiset.

Panin pyöreät mittarit ovat selkeät, FJR:n LCD näytöstä saa selvän päivälläkin.

Joo, on se parempi. Kumpi, se riippuu käyttäjästä.

Entisenä Bemaristina totean vain, että tuossa ne vaihtoehdot ovat, valitsee vain sen itselle paremmin sopivan  
062802jumpie_prv.gif
Jäin miettimään noita "faktojasi" ja selasin vähän nettiä ja törmäsin siihen, että Bemarit ja Yammu ja Pani ovat uusimmassa Tekniikan Maailmassa (11/07) vertailussa. Muutamia juttuja siitä:

Panin satulaa moitittiin erityisesti, se on liian pehmeä.

FJR painaa Panista ohi 80 km/h:n jälkeen.

Pani sai huomoimmat pisteet ajo-ominaisuuksistaan, se oli kaikkein heikoin mm. mutkateillä. Kaupunkicruisailussa se oli kaikkein paras, mikä on tietenkin matkamotoristille ... hmmm.

Pleksi on kyllä Panissa parempi ja FJR:n ongelma.

Panin mittaristosta saa selvää pilvisellä säällä, auringonvalossa sen nestekidenäytöstä ei saa selvää. FJR:n mittaristo on selkeä ja ainoa ongelma on, että näytössä on liian paljon infoa,

Niin, Bemarit voittivat testin, FJR oli kolmas ja Pani jäi viimeiseksi. Ehkä olis sulle paree vaihtoehto pysyä entisessä.
 
No, testit on testejä. Olikos se Bike joka taas sai Panin voittajaksi kun ajelivat Itämeren lenkkiä. Aika lailla yhdyn Hannu 59 kommentteihin.
- Pani on kevyt ajaa, enemmän matkapyörä päätä
- Yamaha on hieman raskaampi, mutta sporttisempi
Yammun miinuksena näen plexin (joka on kaukana edessä), moottorin tärinän juuri tuossa 4 tonnin kohdalla ja tuon nykimisen. Pannarin isoin miinus on sivutuuliherkkyys takaboxilla ajettaessa ja Pani on nimeomaan matkapyörä eli urheilullisuus ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen. Olin aikanaan kiikun kaakun kumman ostan, mutta Honda-sarjaa tuli jatkettua. Aika paljon olen kyllä omaakin Pania "viritellyt" eli jos hyvän haluaa, vakiona harvassa pyörässä kaikki löytyy: isompi plexi, matkajakkara, tangonnostopalikka, cruise ==> nyt on kyllä homma kohdallaan matka-ajossa eli 1600 km päivässä menee helposti. Paninkin kaasu on myös aika ON-OFF mutta varsinaista nykimistä/nypytystä en myönnä havainneeni. Käyttäytyminen parani huomattavasti vaihtamalla eri tavalla säädetty polttoaineenpaineensäätöventtiili ==> nyt on homma kohdallaan.
sport05.gif
 
Jep, puhut asiaa, mutta Hannu59:n tapa esittää asioita oli se, joka pani kirjoittamaan. Antoi kuvan asioista ikään kuin tosiasioina ja moni asia voidaan todeta toisinpäin.

Itselllä FJR on eka iso matkapyörä, enkä muilla ole ajanutkaan, joten omakohtaista vertailua en voi tehdä. Aiemmat kokemukset enemmän sellaisista yleispyöristä ja ennen kaikkea vähän pienemmistä. Mutta sellaisillakin on tullut käytyä aikanaan mm. Portugalissa saakka. Niihin nähden FJR tuntuu melkosen hyvältä matkakaverilta. Ja osin nämä on jopa tunneseikkoja: jotenkin Bemari tuntuu vastenmieliseltä, vaikka se taitaa olla matkapelinä tässä luokassa se paras.
 
Vasta 3tkm ajettu 06 mallilla mutta wanhana FJ kuskina täytyy todeta,että hyvän pyörän ovat tehneet Japanin maalla.
Valitettavaa on toki se, että moottoripyörät on pääosin suunniteltu 160-180 senttisille jolloin pidemmät kuljettajat joutuvat hakemaan ajoasentoa ja tuulisuojaa erilaisten säätöjen ja viritysten kautta.(Itse olen 189/86)
Jousituksen olen pitänyt hard asennossa,istuimen yläasennossa ja plexiksi vaihdoin CeeBaileysin 10cm korkeamman flipipillä varustetun suojan.

Nyt voi ajaa ilman tulppia jos haluaa mutta käytän niitä kuten olen vuodet ennen tätäkin käyttänyt.

Korkeaplexi yläasennossa on hieman koomisen oloinen mutta on parempi ja ala/yläasennossa kuin alkuperäinen.

Pyörä kaikkinensa hyvä mutta hinta on kova...mutta niinhän se on että köyhälle on kaikki kallista mutta kerranhan täällä vain ollaan.

Suosittelen FJR:ää jos etsit pyörää pitkille ajomatkoille ja useaksi vuodeksi eteenpäin.
 
[ FJR:n mittaristo on selkeä ja ainoa ongelma on, että näytössä on liian paljon infoa,
Yllä oleva lainaus on Panikuskin suusta. Tänään 03.06. KOKO Suomessa ei ole nähnyt Panin LCD näytöstä yhtään mitään ulkosalla vain tallin pimennossa.
Voipi olla, että päivälläkin näkyvä näyttö on sen verran koeajo tilanteessa kiinnostavan erilainen, että näkyvän infon määrä tuntuu yltäkylläiseltä. En ole huomannut yhtään päällekkäisiä tekstejä, joten kaikki on luettavissa omilta paikoiltaan, vm. 07.
Turvallisuus syistä näytön tarkastelu on syytä lopettaa, jos tieltä suistuminen on toinen vaihtoehto.
 
Panin satulaa moitittiin erityisesti, se on liian pehmeä.

FJR painaa Panista ohi 80 km/h:n jälkeen.

Pani sai huomoimmat pisteet ajo-ominaisuuksistaan, se oli kaikkein heikoin mm. mutkateillä. Kaupunkicruisailussa se oli kaikkein paras, mikä on tietenkin matkamotoristille ... hmmm.

Pleksi on kyllä Panissa parempi ja FJR:n ongelma.

Panin mittaristosta saa selvää pilvisellä säällä, auringonvalossa sen nestekidenäytöstä ei saa selvää. FJR:n mittaristo on selkeä ja ainoa ongelma on, että näytössä on liian paljon infoa,

Niin, Bemarit voittivat testin, FJR oli kolmas ja Pani jäi viimeiseksi. Ehkä olis sulle paree vaihtoehto pysyä entisessä.
Oho, tulipa kirjoiteltua aika vahvalla vakaumuksella makuasioita, joista ei voi kuin kiistellä
tounge.gif


Kuten sigustakin näkee, vertailukohtani on vanha R1150RT, joka on aivan eri peli kuin R1200RT. Siihen verrattuna jää minun perstuntumallani FJR:n ja Panin osaksi kilpailla siitä, kumman satula on enemmän huonompi. Se RT:n valtava lepperi on nimittäin matkamukava. Kaupungissa taas niin leveä, että 180 senttiä lyhyellä kuskilla menee varvisteluksi alimmassakin asennossa.

Ihmettelin vähän itsekin noita Biken mittauksia, mutta pariin kertaan ovat todella mittailleet FJR:n ja Panin kipaisevan 180 nopeuteen rinnakkain.

Jos katsot mihin viestiin vastasin, niin huomaat myös, että kommentoin viestiä, joka sanoi suunnilleen, että FJR on parempi, mistä saa kunnon pleksin?

Olen myös ajanut viime kesänä Bemua hankkiessani uuden RT:n muutaman sata kilometriä yön yli lainassa, mutta koska vanha oli matkamukava, niin ostimme sitten käytetyn.

Ja sanoopa TM mitä tahtoo, niin minulle kumpikin BMW vain on liian raskas käsitellä maantieajon ulkopuolella. Minulle jäi koeajolta vaikutelma, että FJR on kevein, sitten Pan ja painavin on BMW. Vaaka vain näyttää jotain aivan muuta.

En suinkaan epäile, ettei TM:n tiimi osaa arvioida ajettavuutta. Kyllä se 50 kg painoero tuntuu kaarreajossa. Mutta koetapas sillä vakioalustaisella pre-2006 FJR:lla äkkiväistöä ja nopaa paluuta omalle kaistalle tai vaikkapa pujottelua keskiviivanpätkien kahta puolta jotain 80 - 100 km/h.

Nopeissa liikkeissä sen takajousituksen hissin huomaa aika selvästi. Jos haluaa ajaa FJR:lla mutta tuo ilmiö vaivaa, niin vaimentimen / jousen vaihdolla siitä selviää.
 
Minkälaisia kilometrimääriä olette FJR -ihmiset pyörillänne ajaneet ja onko mitään ongelmia/vaikeuksia ollut matkan varrella?

Onko joku päässyt jo yli 100 000 km? Ja mitä olette pyörälle tehneet, vai vaan perinteiset määräaikaishuollot?
 
Minkälaisia kilometrimääriä olette FJR -ihmiset pyörillänne ajaneet ja onko mitään ongelmia/vaikeuksia ollut matkan varrella?

Onko joku päässyt jo yli 100 000 km? Ja mitä olette pyörälle tehneet, vai vaan perinteiset määräaikaishuollot?
Joo,sama kiinnostaisi ja onko kukaan kysellyt paljonko noilla poliisipyörillä on ajettu?
062802moto_prv.gif
 
buttrock.gif
Varmasti Hykiii iii iiii iii
Se on tuon jammun tyyppivika ku tasasella kaasulla n.2300 kierr.nii nykyttää että ihan vituttaa . Olen ajanut 4 kpl . noita jammuja ja maahantuojan edustaja olikohan se Karhu ilmoitti että se on niin laihalla sen seokset et johtuu siitä . Jos jollekin on saatu toi nykiminen pois nii kiitos jo etukäteen neuvostasi jos se on joku muu kuin vaihda merkkiä !!!
 
buttrock.gif
                  Varmasti Hykiii  iii iiii iii
Se on tuon jammun tyyppivika ku tasasella kaasulla n.2300 kierr.nii nykyttää että ihan vituttaa . Olen ajanut 4 kpl . noita jammuja ja maahantuojan edustaja olikohan se Karhu ilmoitti että se on niin laihalla sen seokset et johtuu siitä . Jos jollekin on saatu toi nykiminen pois nii kiitos jo etukäteen neuvostasi jos se on joku muu kuin vaihda merkkiä !!!
Useasta fjr:rasta on nailla ohjeilla saatu nypytys pois. Auttaa lahes aina. 3-6 yksikkoa kun nosta per sylinteri.

http://www.fjr1300.info/howto/co_adjustment.html
 
FJR 07 ajettuna 2240 km.
Hyödynsin aiemmin näillä sivuilla ollutta CO arvon muutos ohjetta.
Muutin 7 yksikköä plussalle. Arvioni muutoksesta on seuraava:
Pyörän käydessä tyhjäkäyntiä 1000 kieppiä, anan pienen - hyvin pienen "heräte" kaasun, kaasu ei vastaa vaan "tokaisee". Tätä ei tehnyt orkkis arvoilla ja muutin takaisin orikinaaleille varmistaakseni asian. Valvoin myös lämpötilan samankaltaisuuden.
Muutin jälleen takaisin 7 arvoa plussalle ja maantielle.
Ainut mielestäni selkeä muutos on vaihtamisessa isompaan. Pintakaasulla ajettaessa esim. kolmosella ja siitä vaihedettaessa neloselle EI siis hanattaen. Isomman vaihteen kytkeytyminen ei tarvinnut aiempaa tarkkaavaisuutta kytkimen ja kaasun käytössä nykäisemättä.
Suomeksi vaihtaminen jotenkin juoheampaa. Olisko moottori paremmin hereillä, koska kierrosluku ehti pudota 1000/rpm rauhallisen vaihtamisrytmin vuoksi.
Kiusalliseen nykimiseen alakierosluvulla co muutoksella ei ollut meikä pyörässä mitään muutosta.
Että tälläsiä tuntemuksia.
Täytynee komentokeskus hankkia.

buttrock.gif
Varmasti Hykiii iii iiii iii
Se on tuon jammun tyyppivika ku tasasella kaasulla n.2300 kierr.nii nykyttää että ihan vituttaa . Olen ajanut 4 kpl . noita jammuja ja maahantuojan edustaja olikohan se Karhu ilmoitti että se on niin laihalla sen seokset et johtuu siitä . Jos jollekin on saatu toi nykiminen pois nii kiitos jo etukäteen neuvostasi jos se on joku muu kuin vaihda merkkiä !!!
Useasta fjr:rasta on nailla ohjeilla saatu nypytys pois. Auttaa lahes aina. 3-6 yksikkoa kun nosta per sylinteri.

http://www.fjr1300.info/howto/co_adjustment.html

Kysyn miten tyhjäkäynti (1000rpm) co:n muutos voisi vaikuttaa ajossa käytettävien kierrosarvojen co:n arvoon? Samaa asiaa on epäilty aiemminkin näillä sivuilla.
Viittaan omakohtaisiin kokemuksiini 07 pyörässä. Lue lainaus Kilolokio. On vain uskonasia, jos on parantunut tyhjäkäynti arvojen muutoksella. Vm. 07 ei parannusta. EI PELITÄ alakierroksilla piste.
Jostain syystä on selkeä ero "nappivaihteisessa" FJR:ssä, se ei nyi alakierroksilla. Ei ainakaan se pyörä jolla ajoin. Uskoin omaa persustani. Asian siunasi myös Jammu Center.
 
Kysyn miten tyhjäkäynti (1000rpm) co:n muutos voisi vaikuttaa ajossa käytettävien kierrosarvojen co:n arvoon? Samaa asiaa on epäilty aiemminkin näillä sivuilla.
Viittaan omakohtaisiin kokemuksiini 07 pyörässä. Lue lainaus Kilolokio. On vain uskonasia, jos on parantunut tyhjäkäynti arvojen muutoksella. Vm. 07 ei parannusta. EI PELITÄ alakierroksilla piste.
Viittaan omakohtaisiin kokemuksin -01 -03 ja -04 malleissa joissa nypytys pintakaasulla pienilla rpm poistui. Toimivat noin kymmenesa pyorassa johon tama tehtiin piste ja anteeksi.
 
Onkos kellään tietoa/kokemusta TwoBrothers Racingin putkista joko yleisesti tai tietty mieluiten  FJR:ään liittyen ?
062802moto_prv.gif
Tuolta saattaisi löytyä Click.
Itse en oikein usko, että teknisesti slipareissa on suurta eroa mitä tulee suorituskykyyn. Eroja lienee enemmän hinnassa ja saatavuudessa. Ja tietysti sitten ulkonäössä ja äänessä, mutta niitähän on sitten vaikeampi verrata.
 
Back
Ylös