Yamaha FZS 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kellään kokemusta lähivuosilta, mitä maksaa venttiilien säätö tonnifasuun? Paloillahan se säätyy. Mitään isoa huoltoa en ole teettämässä kun kaikki muu on aika vasta huollettu mutta venat pitäis kai säätää ku 82 tkm alkaa olla mittarissa ja 40 tkm on säätö / tarkistusväli.
 
Kesällä tehty ja Vantaalla maksoi 200 eur. Jos sulla on vielä ais-härdelit kinni, niin turha niitä enää takaisin laittaa.
 
Ajotuntuma mennyt jotensakin huteraksi ja uraherkäksi. En oikein muuta syytä löydä kuin takarenkaan kuluminen. Siihen on tullut selvästi tuntuva pykälä. Eli keskellä on jotain 3-4 cm tasaista ja sitten selvä pykälä. Pintaa olisi vielä jäljellä jonkin verran. 11000 km ajettu renkaalla. Taitaa olla sama vaihtaa talvella?
 
Kulmikas takakumi kyllä pilaa pyörän käytöksen tehokkaasti, jopa pahemmin kuin kulmikas eturengas, siitä on omakohtaista kokemusta tältäkin kesältä.
 
Onkohan siihen joku syy, että kuluu kulmikkaaksi? Liikaa ilmaa tai jotain? Liian varovasita ajelua, ettei kulu reunoilta?
 
Ellei rengas ole kovin jämerällä teräsvyöllä, niin hiukan korotettu rengaspaine on kerrottu pienentävän renkaan keskikohdan kulumista kantikkaaksi.
 
Veikkaisin viimeistä. Mutkateitä ja rataharjoittelua enemmän niin kuluu nätimmin.

Ei ne mutkatietkään oikein tuppaa auttamaan. Ainakin mulla noihin renkaisiin yleensä muodostuu tavallaan kolme tasaista pintaa ja terävä ”siirtymä” niitten välille. Ehkä tuo ilmiö korostuu kuitenkin enemmän eturenkaassa kuin takana. Liekö tiesuunnittelijoiden harpissa kovin usein sama kääntösäde, vai mukautuuko oma ajotapa sitten muuten tahattomasti ”kiinteän kallistuskulman” suuntaan...
 
Ei ne mutkatietkään oikein tuppaa auttamaan. Ainakin mulla noihin renkaisiin yleensä muodostuu tavallaan kolme tasaista pintaa ja terävä ”siirtymä” niitten välille. Ehkä tuo ilmiö korostuu kuitenkin enemmän eturenkaassa kuin takana. Liekö tiesuunnittelijoiden harpissa kovin usein sama kääntösäde, vai mukautuuko oma ajotapa sitten muuten tahattomasti ”kiinteän kallistuskulman” suuntaan...

Olikohan niin että joissain renkaissa on keskikohdan ja sivujen materiaali erilaista. Voisiko tuo siirtymä tulee niiden seosten saumalle?
 
Joissain on eri materiaalia, mutta kokemusta on yhden kumimateriaalin renkaista, jotka katuajon luonteesta riippumatta kuluvat kulmalle suositelluilla paineilla kohtuullisen lyhyelläkin ajomäärällä.
Omalla kohdalla pykälä on tullut korostuneena takarenkaaseen, ei etuseen.
 
No kulmikkaaksi se on kulunut ja pienessäkin urassa tai asfalttipaikassa tuntuu kuin takaosa lähtisi alta. Ajokausi on kuitenkin loppunut täällä pohjoisessa niin vaihdatan talven aikana tuon renkaan ja säädätän venttiilit. 11000 km tuli Michelinillä ajettua. En tiedä kuluiko liian nopeasti vai normaalisti. Ajotyyli kuitenkin aika rauhallinen jos ei oteta huomioon muutamaa pätkää 200 km/ h.
 
Ensi kerralla kun käytte tankkaamassa tankin täyteen, ottakaas kuva bensamittarista. Mihin asti viisari nousee asteikolla kun on aivan täynnä? Itse vaihdoin mittarintaustat valkoisiksi, ja tuntuu että bensaviisari taisi jäädä aavistuksen "yli"asentoon..
 
Ensi kerralla kun käytte tankkaamassa tankin täyteen, ottakaas kuva bensamittarista. Mihin asti viisari nousee asteikolla kun on aivan täynnä? Itse vaihdoin mittarintaustat valkoisiksi, ja tuntuu että bensaviisari taisi jäädä aavistuksen "yli"asentoon..

Kyllä se mullakin meni aina vähän yli ja laski alkuun hitaasti. Fazer on vaihtunut nyt Varaderoon. On ihan eri tyyppinen pyörä ja välillä on Fazeria ikävä mutta meidän ihan paskaksi kuluneilla pikiteillä pärjää Vara Eerolla paremmin.
 
Kyllä se mullakin meni aina vähän yli ja laski alkuun hitaasti. Fazer on vaihtunut nyt Varaderoon. On ihan eri tyyppinen pyörä ja välillä on Fazeria ikävä mutta meidän ihan paskaksi kuluneilla pikiteillä pärjää Vara Eerolla paremmin.

Joo kyllä se asteikon ylittää täynnä ollessaan, mutta minkä verran. Ongelmaahan tuo viisarin heitto ei itselleni tuo, kun ei ole tapana höyryillä ajella, mutta pidän kun kaikki toimii niinkuin kuuluu.
Jos muut mahdollisesti miettivät taustojen vaihtoa, niin kierrosviisarin saa helposti kohdilleen Throttle Position Sensorin säätömoodin avulla, ja samalla kätevästi säätyy sekin kohdilleen jos ei niin ollut. Nopeusviisarin asensin GPSn avulla, ja korjasin samalla alunperin olleen heiton, jota oli 100kmh vauhdissa jo lähes 20kmh verran. Onko kukaan muu Gepsittänyt nopeusmittarin heittoa, onko ollut noin rajusti yli? Bensaviisari on ainut konstikkaampi saada kohdilleen.
 
Ensi kerralla kun käytte tankkaamassa tankin täyteen, ottakaas kuva bensamittarista. Mihin asti viisari nousee asteikolla kun on aivan täynnä? Itse vaihdoin mittarintaustat valkoisiksi, ja tuntuu että bensaviisari taisi jäädä aavistuksen "yli"asentoon..
Ihan googlella haettu kun ei ole ollut tonnista fasua vaan kusiainen mutta eiköhän tuosta selviä.
clocks fzs 1000.jpg
Kerran eka kuva ei kelvannu niin laitetaan toinenkin.
J662604-YAMAHA-FZS-1000-Fazer.jpg
 
Ihan googlella haettu kun ei ole ollut tonnista fasua vaan kusiainen mutta eiköhän tuosta selviä.
katso liitettä 21316
Kerran eka kuva ei kelvannu niin laitetaan toinenkin.
katso liitettä 21317
Kiitos näistäkin, mutta tuo "parempikin" on vielä sen verta sivusta, että suoraan edestä katsottuna saattaisi olla suurinpiirtein ylimmän viivan päällä. Ja onko juuri tankattu piripintaan? :;):
Ei tuonkaan perusteella pysty tuota omaa asemointia paremmin arvioimaan.
 
Täällä tuore fasun omistaja heti ongelmissa kun ei tullu kunnon koeajoa tehtyä vaan pyörittyä vain kaupungissa.

Eli ongelma on jäätävä täristys 3000-4000 kierrosalueella vetopäällä. Täristys on sitä voimakkaampi mitä enemmän joutuu väännättämään. Oma veikkaus on, että voimasiirrosta tulis mutta mistä sieltä? Voiko kytkin aiheuttaa?

Toinen vika on kierroslukumittarin hetkittäinen sekoilu. Pomppii nollan ja 7000 välissä ja palaa oikeaan lukemaan. Onkohan vika mittaristossa vai kierroslukuanturissa ja missä se on?
 
Täällä tuore fasun omistaja heti ongelmissa kun ei tullu kunnon koeajoa tehtyä vaan pyörittyä vain kaupungissa.

Eli ongelma on jäätävä täristys 3000-4000 kierrosalueella vetopäällä. Täristys on sitä voimakkaampi mitä enemmän joutuu väännättämään. Oma veikkaus on, että voimasiirrosta tulis mutta mistä sieltä? Voiko kytkin aiheuttaa?

Toinen vika on kierroslukumittarin hetkittäinen sekoilu. Pomppii nollan ja 7000 välissä ja palaa oikeaan lukemaan. Onkohan vika mittaristossa vai kierroslukuanturissa ja missä se on?

Aloita yksinkertaisista:

- Tsekkaa ensin kaikki laakeroinnit peräpäästä. Swingi + rengas.
- Kierroslukumittari toimii muistaakseni näissä myös vikakoodien ilmoitukseen. Eli tsekkaa manuskasta et toi ei ole koodi jollekkin? En muista miten tää mittari sen ilmoitti, pomppimalla vai jotenkin muuten? Voihan olla, että nämä molemmat viat liittyy yhteen?
- Voiko esmes olla, että kone ei käy kunnolla tuossa 3-4000 välillä > vetää epätasaisesti > johtuu jostain sensori tms. viasta ja siitä kiekkamittari ilmoittaa? :blink:
 
Back
Ylös