Yamaha MT-09 Tracer

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä laitoin eilen matalamman Puig Racing pleksin paikalleen. Hyvin sopi paikalleen. Asennukseen meni 5min. Ensivaikutelma 10km työmatka-ajon perusteella hyvä. Nyt ei tule pyörteet ehkä niin kypärään. Vaatinee tosin vielä lisää testiajoa eri nopeuksilla ennen kuin uskaltaa syvällä rintaäänellä suositella.

Olis tuollainen matala pleksi joutilaana.
Sen saisi vaikka 20€:lla.
 
Puig Touring pleksi meni viikonloppuna paikalleen MT-09 Traceriin. Asennussarja voisi kyllä olla tarkemmin kasattu, puuttui ainakin ne pehmusteet mitä osalistan mukaan tulee tukemaan pleksiä jos taipuu kovassa ajossa. Jotain pehmusteteippiä askartelin tilalle. Yhdesta pleksin kiinnitysruuvista puuttui myös pehmuste. Ulomman kahvasuojan ruuvit vaatisi myös prikkoja joita ei tullut mukana, saa kyllä kiinni mutta ruuvin kanta ehkä millin suurempi kuin reikä. Ihan kuin olisi väärät ruuvit mutta osalistan mukaan meni ihan oikeaan paikkaan.

Oikealla hyvin tilaa mutta vasemman kahvasuojan saa säätää todella tarkasti ettei ota pleksiin, onnistuu kuitenkin kärsivällisyydellä. En vielä ehtinyt ajossa kokeilla mutta asennuksesta jäi vähän huono ensivaikutelma Puigin laadusta.
 
MT 09 traceriin (2015) tarvitsis sivulaukkuja, mistä hakis? onko jollain myydä?IMG-20210429-WA0000.jpg ja isompi givin laukku kelpais..
 
Jatkuuko tuon uuden Tracer 9 ja GT koskeva keskustelu tässä threadissa vai uusi oma?

Onko kukaan tilannut tuota uutta ja jopa saanut sen alleen? Vantaan yamaha centerissä oli vain yksi ja sekin vielä laatikossa ja menossa asiakkaalle.
 
Eiköhän jouda jatkua tässä kun pitkälti sama pyörä edelleen?

Ehdottaisin sikäli omaa ketjuaan, että onhan se uusi 50cc isompi moottori + eri vaihteisto + kaikki elektroniikka tässä 2021-mallissa ihan eri kuin vanhoissa. 2020 loppunut Tracer 900 taas sitten oli teknisesti hyvin lähellä tuota lähtömallia.
 
Erillinen Tracer 9 ketju olisi kyllä selkeämpi kun on runkoa ja moottoria myöten uusittu ja voidaan puhua jo uudesta mallisukupolvesta, 2018 oli enemmän facelift. Ei tarvi sitten yhdestä pitkästä keskustelusta yrittää erotella mikä kommentti koskee mitäkin mallisukupolvea jos haluaa etsiä tietoa.
 
Alkukesä tuli nyt ajeltua Puig Touring pleksillä ja tässä vähän kokemuksia. Ilmanpyörteet ja niiden aiheuttama melu väheni huomattavasti, itsellä 190cm pituutta ja istuin korkeammassa asennossa mutta silti auttaa hyvin. Ei täristä kroppaa/päätä yhtä paljon ja melu väheni niin että ilman korvatulppiakin voi ajaa. Varsinkin 100-120 nopeudet paljon mukavampia tuolla pleksillä.

Nyt helteillä vaihtui kuitenkin vakiopleksi tilapäisesti takaisin koska Puigilla tulee liian kuuma. Ei pääse riittävästi ilmaa takin ja kypärän tuuletusaukkoihin. Ehkä ensi kesäksi pitää tilata Puig Racing hellekuukausille, tuskin voi olla vakiota huonompi.
 
Givin valtava touring plexi on myös varsin kuuma näillä keleillä. Kiinnitys oli niin hirveä etten jaksa ottaa irti vaikka mieli tekisi. Kovin meluttomaksi tämmöistä pystypyörää ei saa mutta iso tuulilasi toki auttaa.
 
Tulipa kesän aluksi hommattua Tracer 900 vm 2018 ajokiksi ja tuntunut ok peliltä niin yks kuin kaks päälläkin.
Ajamiset jäänyt kuitenkin vähiin ku iski koronan heti mp:n ostamisen jälkeen.

Nyt kuitenkin alkanut kilometrejä kertyä. Itsellä viime reissulla pikkurillin jänne kipeytyi. Reissun alussa yksi ajokavereista kokeili kaasua ja totesi et onpahan jäykkä. En itse aikaisemmin edes ollut tullu ajatelleeksi että olisi. Tutkailin googlella ja jokunen ketju löytyi aiheesta ja jousi modaus ohjeenkin löysin.

Voihan se olla että tuli ajettua liikaa pikkurillin varassa ettei käsi puudu ja siksi tämä jänne ongelma tuli eikä siitä että kaasu edes olisi jäykkä.

Mites muilla RN57 mallin omistajilla..onko kaasu teidän mielestä jäykähkö.

Edit: malli tarkennus mukaan.:D
 
Viimeksi muokattu:
Mites muilla rn57 mallin omistajilla..onko kaasu teidän mielestä jäykähkö.

Puhut ilmeisesti siis 2018-20-mallin Tracer 900:sta? Jokos siinä on pelkkä sähkökaasu ilman vaijereita? Itsellä on pykälää uudempi Tracer 9 GT -21 ja sen ride-by-wire-kaasukahva on minusta jäykän puoleinen, pidemmässä ajossa vakkari tulee tarpeeseen. Sen sijaan 2015-mallin MT-09:n kaasun en ainakaan yhtäkkiä muista olleen häiritsevän jäykkä (oletan että rakenne vastaa vanhaa traceria -18 asti).

Edit. Näköjään tuo vanhempi tracer on vielä vaijerikaasukahvalla vaikka se onkin pelkästään tps-anturille ja läppiä ohjataankin pelkällä sähköllä.
 
Juuri näin..vaijerivetoinen on..toi oli uus tieto ettei läppiä ohjaa...outoa et uudemmassa oleva ride-by-wire on jäykkä...mulla se käsitys et noi olis tosi herkkiä.

Mut tosiaan tuo jäykkyys johtuu käsitykseni mukaan tuon tpm anturin yhteydessä olevasta palautusjousesta.
Pikkasen vaan radikaali tää muutos..

https://www.tracer900.net/topic/3442-reducing-throttle-effort/
 
Viimeksi muokattu:
Joo katselin tuota samaa keskusteluketjua, ja sen aloittajan viestikin toteaa tuosta ettei vaijeri liikuta läppiä, vain pelkkää tps:ää näköjään jo vuonna 2016. Onhan tuo muokkaus vähän radikaali ja ainakin työläs toteuttaa, mutta vaihtoehdot lienee vähissä, kun korvaavaa sopivaa löysempää jousta lienee mahdoton mistään taikoa.

Liekö tuo ”liian jäykkä” kaasun jousi osittain seurausta siitä, kun mt-09 sai alkuvuosinaan paljon palautetta äkkinäisestä ja kulmikkaasta kaadunvasteesta, niin jäykällä jousella osaltaan on haluttu rajoittaa kahvan vääntämistä ”vahingossa”. Siihen tuli toki sitten ohjelmistopäivityskin.

Tuo uudemman mallin vaijeriton kahva on sikäli erilainen, että siinä taistellaan vain jousta vasten, kun vaijereiden liikekitka puuttuu. Mutta turhan jäykkä jousi on turhan jäykkä jousi siinäkin, ja tietyllä tapaa jopa korostuu, kun ei ole sitä vaijereiden lepokitkaa helpottamassa tasakaasun pitoa.
 
Näin se varmaan on...mun ex Z900RS:ssä sama "vika" et helposti anto liikaa kaasua ja tosiaan jäykemmällä jousella seongelma osittain katoaa...no ohjelmoimalla tietysti kokonaan.

Tilasin jo "clamp assistin" mut sit ku pikkasen insinööri vikaa päässä niin kaverin "kokeile paksuntaa tennismaila nauhalla" sain "idean".

Mulla tommosta foam putkee niin leikkelin sitä ja ja laitoin sit nippusiteellä kiinni...testaamatta vielä on toimiiko mut toi onneks helppo ottaa kesken ajon pois...ja onhan tossa "damperi" samassa..:D
Foam_Putki.jpg
Foam_Putki_kaasukahvassa.jpg
 
Morjesta

Olisiko porukalla hyviä vinkkejä alustan päivitykseen 2016 mallin traceria varten? Takaiskarin vaihto varmaa tulisi kyseeseen ja sitten etupääähän nesteet + joku päivityskitti? Onko jotain suosituksia ja mistä laittaisi osia tiluuseen?

Mietinnässä olisi että saisi hieman lisää jämäkkyyttä kyytiin. Itsellä on painoa se reilu 100kg + yleensä matkatavarat, joten pääsääntöisesti tulee ajettua kuorma päällä.
 
Ei omaa kokemusta mutta palstan Honda NT1100 keskustelussa suositeltiin Hyperpro:n kittiä ja hintakin aika kilpailukykyinen: https://www.hyperonline.nl/contents/nl/p3533_Yamaha-Tracer-900-2015-2016-Hyperpro-Streetbox.html

On vakavasti harkinnassa kun täälläkin painoa päälle 100kg ja alusta jo kilometrien takia alkaa olla huollon tarpeessa.

Kiitoksia, tämmöistä pakettia oli itsellä juuri hakusessa. Tuo voisi olla juuri oikeanlainen kun ottaa vielä tuolla säätöpotikalla olevan takaiskarin niin saisi paremmin säädettyä tilanteen mukaan.
 
Suomessa 896 Yamahaa joita koskee, valmistettuja 2021/touko-2024/joulukuu välisenä aikana (Saksassa 12000 kpl).
 
Back
Ylös