Joo katselin tuota samaa keskusteluketjua, ja sen aloittajan viestikin toteaa tuosta ettei vaijeri liikuta läppiä, vain pelkkää tps:ää näköjään jo vuonna 2016. Onhan tuo muokkaus vähän radikaali ja ainakin työläs toteuttaa, mutta vaihtoehdot lienee vähissä, kun korvaavaa sopivaa löysempää jousta lienee mahdoton mistään taikoa.
Liekö tuo ”liian jäykkä” kaasun jousi osittain seurausta siitä, kun mt-09 sai alkuvuosinaan paljon palautetta äkkinäisestä ja kulmikkaasta kaadunvasteesta, niin jäykällä jousella osaltaan on haluttu rajoittaa kahvan vääntämistä ”vahingossa”. Siihen tuli toki sitten ohjelmistopäivityskin.
Tuo uudemman mallin vaijeriton kahva on sikäli erilainen, että siinä taistellaan vain jousta vasten, kun vaijereiden liikekitka puuttuu. Mutta turhan jäykkä jousi on turhan jäykkä jousi siinäkin, ja tietyllä tapaa jopa korostuu, kun ei ole sitä vaijereiden lepokitkaa helpottamassa tasakaasun pitoa.