JT79
New member
Kirjoitellaan tännekin hieman omia kokemuksia pyörästä nyt yhden kauden ja 15 tkm:n jälkeen. Pisin reissu oli viime vuonna pituudeltaan n. 7700 km (lähinnä Alppien solateiden koluamista). Suurin osa tuosta matkasta ajettiin kaksipäällä ja tuohon käyttöön Super Ténéré tuntuu olevan omimmillaan, ei tosin mikään ihme kun miettii GS:ää, jonka haastajaksi pyörä on kehitetty ja sitä kuinka paljon Bemareita näkee Alpeilla.
Ainoastaan kolmen pienimmän vaihteen rajoitukset haittasivat hieman urheilullisempaa menoa ylöspäin serpentiinistä toiseen. Yamaha on tosiaan rajoittanut n. 20-25% tehon ulostuloa pienillä vaihteilla (katso linkki), tämä on kylläkin kierrettävissä mm. ohjelmoimalla ECU uudestaan esim. Off-The-Road nimisen firman toimesta. Tuon jälkeen luulisi olevan luonteikkuutta hieman enemmän tarjolla.
Forumeilla on tullut esiin myös sellainen epäilys, että Super Ténéré on yleensä tehtaan jäljiltä aika laihalle säädetty, mutta kun kytkimen vetää pohjaan antaa ECU hieman rikkaampaa seosta (käynnistystä helpottamaan). Tämän takia kytkinkahvassa on tunnistin, joka kertoo ECU:lle kytkimen asennon. Tämä voidaan esim. klemmarilla asettaa siten, että ECU luulee kytkimen olevan koko ajan pohjassa, josta seuraa rikkaamman seoksen syöttö koneelle (katso lisää linkistä).
Ensi talven ohjelmassa on ehkä itselläkin ECU:n ohjelmoiminen ja sliparin vaihto. Suomessa tuo rajoitus haittaa mielestäni vain paikaltaan kiihdytyksissä ja urheilullisemmassa ajossa poluilla/kapeilla sorateillä (jälkimmäiset eivät tosin kuuluu omaan suosikkiteihin...). Normaaleilla soratiellä pyörä on mielestäni todella helppo ja tasapainoinen vietävä kunhan pitää mielessä 270 kilon märkäpainon. Painosta muuten sen verran, että Etelä-Afrikassa eräs kaveri oli punninnut XT1200Z:n, GS:n, GSA:n ja KTM Adventuren seuraavin tuloksin: http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=12836924&postcount=2381.
Kannattaa lukaista uusin MP Maailma ja siinä oleva tehoputkivertailu. Itseäni tosin ihmetytti se miksi Leo Vince ja Arrow oli jätetty vertailusta pois. Lisäksi vääntökäyrät olisivat olleet kiva lisä.
Australiassa ja Etelä-Afrikasta on kuulunut myös sellaista, että rankemmassa maasto/soratiekäytössä kannattaa huolehtia kunnolla pinnojen kireydestä (niiden tarkistus taitaa kuulua myös jokaiseen määräaikaishuoltoon).
PS. Torstaina olen lähdössä pyörällä Norjaan kymmenen päivän reissulle vuonoja ja ylänköjä koluamaan ja heinäkuussa olisi edessä kolmen viikon Alppireissu. Hieman alkaa reissut jo polttelemaan...
Ainoastaan kolmen pienimmän vaihteen rajoitukset haittasivat hieman urheilullisempaa menoa ylöspäin serpentiinistä toiseen. Yamaha on tosiaan rajoittanut n. 20-25% tehon ulostuloa pienillä vaihteilla (katso linkki), tämä on kylläkin kierrettävissä mm. ohjelmoimalla ECU uudestaan esim. Off-The-Road nimisen firman toimesta. Tuon jälkeen luulisi olevan luonteikkuutta hieman enemmän tarjolla.

Forumeilla on tullut esiin myös sellainen epäilys, että Super Ténéré on yleensä tehtaan jäljiltä aika laihalle säädetty, mutta kun kytkimen vetää pohjaan antaa ECU hieman rikkaampaa seosta (käynnistystä helpottamaan). Tämän takia kytkinkahvassa on tunnistin, joka kertoo ECU:lle kytkimen asennon. Tämä voidaan esim. klemmarilla asettaa siten, että ECU luulee kytkimen olevan koko ajan pohjassa, josta seuraa rikkaamman seoksen syöttö koneelle (katso lisää linkistä).
Ensi talven ohjelmassa on ehkä itselläkin ECU:n ohjelmoiminen ja sliparin vaihto. Suomessa tuo rajoitus haittaa mielestäni vain paikaltaan kiihdytyksissä ja urheilullisemmassa ajossa poluilla/kapeilla sorateillä (jälkimmäiset eivät tosin kuuluu omaan suosikkiteihin...). Normaaleilla soratiellä pyörä on mielestäni todella helppo ja tasapainoinen vietävä kunhan pitää mielessä 270 kilon märkäpainon. Painosta muuten sen verran, että Etelä-Afrikassa eräs kaveri oli punninnut XT1200Z:n, GS:n, GSA:n ja KTM Adventuren seuraavin tuloksin: http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=12836924&postcount=2381.
Kannattaa lukaista uusin MP Maailma ja siinä oleva tehoputkivertailu. Itseäni tosin ihmetytti se miksi Leo Vince ja Arrow oli jätetty vertailusta pois. Lisäksi vääntökäyrät olisivat olleet kiva lisä.
Australiassa ja Etelä-Afrikasta on kuulunut myös sellaista, että rankemmassa maasto/soratiekäytössä kannattaa huolehtia kunnolla pinnojen kireydestä (niiden tarkistus taitaa kuulua myös jokaiseen määräaikaishuoltoon).
PS. Torstaina olen lähdössä pyörällä Norjaan kymmenen päivän reissulle vuonoja ja ylänköjä koluamaan ja heinäkuussa olisi edessä kolmen viikon Alppireissu. Hieman alkaa reissut jo polttelemaan...







