• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha Super ténéré 2010?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Transalp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kirjoitellaan tännekin hieman omia kokemuksia pyörästä nyt yhden kauden ja 15 tkm:n jälkeen. Pisin reissu oli viime vuonna pituudeltaan n. 7700 km (lähinnä Alppien solateiden koluamista). Suurin osa tuosta matkasta ajettiin kaksipäällä ja tuohon käyttöön Super Ténéré tuntuu olevan omimmillaan, ei tosin mikään ihme kun miettii GS:ää, jonka haastajaksi pyörä on kehitetty ja sitä kuinka paljon Bemareita näkee Alpeilla.

Ainoastaan kolmen pienimmän vaihteen rajoitukset haittasivat hieman urheilullisempaa menoa ylöspäin serpentiinistä toiseen. Yamaha on tosiaan rajoittanut n. 20-25% tehon ulostuloa pienillä vaihteilla (katso linkki), tämä on kylläkin kierrettävissä mm. ohjelmoimalla ECU uudestaan esim. Off-The-Road nimisen firman toimesta. Tuon jälkeen luulisi olevan luonteikkuutta hieman enemmän tarjolla. :;):

Forumeilla on tullut esiin myös sellainen epäilys, että Super Ténéré on yleensä tehtaan jäljiltä aika laihalle säädetty, mutta kun kytkimen vetää pohjaan antaa ECU hieman rikkaampaa seosta (käynnistystä helpottamaan). Tämän takia kytkinkahvassa on tunnistin, joka kertoo ECU:lle kytkimen asennon. Tämä voidaan esim. klemmarilla asettaa siten, että ECU luulee kytkimen olevan koko ajan pohjassa, josta seuraa rikkaamman seoksen syöttö koneelle (katso lisää linkistä).

Ensi talven ohjelmassa on ehkä itselläkin ECU:n ohjelmoiminen ja sliparin vaihto. Suomessa tuo rajoitus haittaa mielestäni vain paikaltaan kiihdytyksissä ja urheilullisemmassa ajossa poluilla/kapeilla sorateillä (jälkimmäiset eivät tosin kuuluu omaan suosikkiteihin...). Normaaleilla soratiellä pyörä on mielestäni todella helppo ja tasapainoinen vietävä kunhan pitää mielessä 270 kilon märkäpainon. Painosta muuten sen verran, että Etelä-Afrikassa eräs kaveri oli punninnut XT1200Z:n, GS:n, GSA:n ja KTM Adventuren seuraavin tuloksin: http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=12836924&postcount=2381.

Kannattaa lukaista uusin MP Maailma ja siinä oleva tehoputkivertailu. Itseäni tosin ihmetytti se miksi Leo Vince ja Arrow oli jätetty vertailusta pois. Lisäksi vääntökäyrät olisivat olleet kiva lisä.

Australiassa ja Etelä-Afrikasta on kuulunut myös sellaista, että rankemmassa maasto/soratiekäytössä kannattaa huolehtia kunnolla pinnojen kireydestä (niiden tarkistus taitaa kuulua myös jokaiseen määräaikaishuoltoon).

PS. Torstaina olen lähdössä pyörällä Norjaan kymmenen päivän reissulle vuonoja ja ylänköjä koluamaan ja heinäkuussa olisi edessä kolmen viikon Alppireissu. Hieman alkaa reissut jo polttelemaan... :orgmp:
 
Onko liimaukset pysynyt kiinni,mitä nämä kontakti/muovi liimat ovat nimeltään?
Olis samanlainen projekti tehtävänä,ettei taas aloitettu homma menis .ituiksi.
 
Onko liimaukset pysynyt kiinni,mitä nämä kontakti/muovi liimat ovat nimeltään?
Olis samanlainen projekti tehtävänä,ettei taas aloitettu homma menis .ituiksi.

Liimaukset on pysyneet hyvin kiinni, jopa pientä offroad-ajoa on pyörällä kokeiltu (ja tietenkin reilusti soratietä).

Ei millään muistu mieleen merkkiä, täytyy tarkistaa kun käyn tänään tallilla.
 
Hiiohoi!
Onko kaikki Org!in Ténéré-kuskit aina ajelemassa, vai miten on näin hiljaista tämä keskustelu?

Sillä mää vaan kun tuli sovittua kaupat ylivuotisesta laitteesta, niin kiinnostaisi lukea myös suomeksi juttua ko.pyörästä. ADVriderin sivuilla tarinaa kyllä riittää luettavaksi asti:orgmp:
 
Aika hiljaistahan täällä on..
Itsekkin vaihdoin loppukesästä Suzukin DL1000 V-strommin, 1200 Tenereen.
Hemmetin iso ero jarruissa ja jousituksen osalta. Ja eipähän tarvii enään rasvailla ketjuja.
Toinen vaihtoehto oli Bemarin GS, mutta jotenkin ei iske Bmw:n muotoilu (ihmeellinen nokka).
Viimekesänä tuli Tenerellä 4000 tkm mittariin ja nyt vaan odotellaan kevättä.
Tosi kiva matkapyöränä, ainoa mitä pyörään kaipaisin olisi vakionopeussäädin.
 
Kylläpä on pitkä aika odotella kevättä..
Hankintalistalla alkaa olla jo vaikka mitä:jpstyle:

Katselinpa tuossa joutessani S10:n vakuutushintoja. Aina edullisin If heittää mulle huippukaskon kanssa n.1500€ laskun, eipä tarvii sinne vakuutuksia laittaa vaikka kaikki muut vakuutukset Ifissä ovatkin..

Hintavertailuhan on hankala kaikkien keskittämisalennusten ym.takia. Mut suuntaa-antava vertailu on kuitenkin.

Vertailin Ifin hintoja lähes vastaaviin pyöriin, eli Triumphin Explorer ja BMW 1200GS, mielenkiintoista:
Huippukasko: Yamaha n.1676€, Triumph 807€ ja BMW n.623€
Täyskasko: Yamaha n.1577€, Triumph n.708€ ja BMW n.524€
:blink:
(Prätkän liikennevakuutuksessa mulla 40% boonuksia ja kaskoon se normaali 70pinnaa.)

Te kun kuitenkin olette nuo Teneren vakuutukset kilpailuttaneet, niin mistä olette saaneet edullisimman/parhaan vakuutustarjouksen?

Toki pelkkää hintaa ei sokeasti pitäisi tuijottaa, vaan ehtoja myös. Lisäksi kiinnostaa esim.ulkomaan reissuja ajatellen, että miten helposti vak.yhtiön asiakaspalveluun saa yhteyden esim.iltaisin.
 
1200 tenere täydet bonukset liikenne/fenniakasko=558,36.tämä lasku on maksettu vuonna -13.Omavastuu 200e ja
ehdot on...:dunno:
 
Jahas,mielenkiintoista. Mulla odottelee uusi tenere vielä kaupassa. Kaipa ne sitten vaihtaa siihenkin ennen luovutusta uudet piuhat. :jpstyle:
 
Viimeksi muokattu:
Saapui Fennialta vakuutuslasku 1.4.2014-31.3.2015. 530,16e

Kiitos tiedosta! Uskallatko kertoa millaisilla bonuksilla tuollainen loppusumma..?:right:

Fennian laskuri antoi nimittäin mulle laajan fenniakaskon kanssa summaksi rapeat 963,71€.
Ei muita Fennian vakuutuksia, Bonukset 40/70, ikää 32 ja kotipaikka Kuopio..
 
Viimeksi muokattu:
Isot Teneret on olleet pusikossa jumppaamassa ja lopputuloksena on syntymässä pienempi MT-09 Tenere:)

yamaha-mt-09-tenere-concept-oberdan-bezzi.jpg
 
Kiitos tiedosta! Uskallatko kertoa millaisilla bonuksilla tuollainen loppusumma..?:right:

Fennian laskuri antoi nimittäin mulle laajan fenniakaskon kanssa summaksi rapeat 963,71€.
Ei muita Fennian vakuutuksia, Bonukset 40/70, ikää 32 ja kotipaikka Kuopio..

Yli viiskymppinen,pääkaupunki,bonukset 70/70%,keskittämis ale (auto)3%,maksutapa 2,5%,tfmk jäsenetu 30%(fenniakaskosta),omavastuu 200e.Turvassa oli pyörät aikaisemmin,teneren vakuutus olis ollu huomattavasti hintavampi Fenniaan verrattuna,muualta en ole kyselly:tyhmäminä:
 
Viimeksi muokattu:
^no sullahan on sit varmasti kaikki mahdolliset alennukset tuossa:thumbup:
Tuolla Touringin edulla tippuis itseltäkin n.100€ hinnasta pois, joten melko hyvä etu!
Pakkohan tuo on vakuuttaa, joten se on vaan mukisematta maksettava mitä pyytävät:itkupilli:
 
^no sullahan on sit varmasti kaikki mahdolliset alennukset tuossa:thumbup:
Tuolla Touringin edulla tippuis itseltäkin n.100€ hinnasta pois, joten melko hyvä etu!
Pakkohan tuo on vakuuttaa, joten se on vaan mukisematta maksettava mitä pyytävät:itkupilli:

No joo,alennukset lasketaan(jos oikein olen ymmärtänyt)ensin bonus,sitten jäljelle jäävästä summasta keskittämisale,sitten jäljelle jäävästä touring-ale,sitten jäljelle jäävästä maksutapa-ale ja sitten on käsillä loppusumma:O
ja se tourinki ale on vaan kaskoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa olis yhdet tiedot vakuutusten hinnasta.
Yhtiö on Pohjola, asuinpaikka Espoo ja kuljettaja 44v ja pyörä vuosimallia -10.
Vakuutuskirjasta suoraan kopioitu:

Veroton perusmaksu 724,24
Bonus 35,0 -253,48
Keskittämisalennus 7,0 -32,95
Liikenneturvallisuusmaksu (1,01010 %) 1,0 +4,42
Vakuutusmaksuvero 24,0 +106,13
Maksu yhteensä 548,36

Osakasko
Veroton perusmaksu 132,81
Keskittämisalennus 7,0 -9,29
OP-bonusasiakkaan lisäalennus 3,0 -3,70
Vakuutusmaksuvero 24,0 +28,75
Maksu yhteensä 148,57

-Jyki
 
Onko kokemuksia tuolla säädättämisestä?
Liekköhän säilyy Yamahassa takuu, jos tuolla käyttää ohjelmoinnissa:dunno:

Kysymällä selviää. Ainakin kauppasivat mielellään takuunalaiseen pyörään penkitystä + powercommanderia, ja käsittääkseni takuun piti säilyä. Enemmän minä olisin huolissani takuun säilymisestä siinä tilanteessa, jos huomaavat että joku ulkopuolinen on sorkkinut ecun softaa...
 
Back
Ylös