Yamaha TRX

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja latenight
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei huutonetissä näytti olevan kiertokanki vikainen TDM 850:sen kone myynnissä ainakin eilen tai lauantaina.
 
Moi, mä sen taxfree pyörän kävin virosta hakemassa, verot oli sen 1001,- e.
Nyt pitäis laittaa etupään stefat kuntoon, hain jo jotain ohjeita netistä, mutta onkos hyviä vinkkejä/ohjeita vaihto operaatioon? Ohjeiden mukaan pitäis avata sisältä mutteri, minkäs kokonen avain jatkovarrella pitäis sinne pujotella?
 
Ennen kun irrotat iskareita niin löysää niiden alapään pohjassa oleva pultti. Tätä varten iskaria tarvii painaa kasaan ja se on paljon helpompaa kun iskarit on vielä kiinni pyörässä. (Itse en tätä tajunnut ja oli melkoinen äheltäminen iskareiden kasausvaiheessa.) Ja jos tuota pultin löysäämistä ei tee ennen iskareiden avaamista niin homma menee todella hankalaksi ellei satu kotihyllystä löytymään yamahan omaa speciaalityökalua tuohon hommaan.

Iskareiden sisällä ei ole mitään mutteria tms mikä pitäisi avata. Koko purku onnistuu esim kiintoavaimilla.

edit: Haynesilta löytyy hyvä opus joskin lontoon murteella ja tarvii todennäköisesti tilata, mutta tilaaminen onnistuu ihan jonkin kirjakaupan kauttakin.
 
Se spesiaalityökalu on yhtä kuin metri kierretankoo ja kaks mutskua vastakkain kummassakin päässä...mutskut avainkoko 30mm.
 
Anyway helpommalla pääsee kun höllää ne pultit valmiiksi
cool.gif
 
Mietin tässä josko kanssa tilaisi vaan sen Haynesin oppaan ja opettelisi itsekin tekemään jotain muuta kuin istumaan peukalo perseessä. Ajattelin että vaihtaisin nokkaketjun kiristäjän, säätäisin venttiilit ja vaihtaisin tulpat, sekä eturattaan akselin stefan tuossa kun ajokausi alkaa olemaan pulkassa. Tuleeko mieleen jotain muuta mitä kannattaisi samalla tehdä? Normaali öljynvaihto + suodatin + suodatinkotelon molemmat O-renkaat tuohon tietty lisäksi ja ilmanpuhdistimen vaihto.

Tuollainen projekti tuskin olisi kovinkaan halpa teetettynä jossain?
 
Eipä juuri muuta kuin tarkistaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman toiminta ja kunto. Siinä haynesin oppaassa kyl on lista mitä voi ja on syytä tehdä. Minkäs takia oot muuten sitä kiristäjää uusimassa? Jos se ei rikki ole niin tuossa huollon yhteydessä vain tarkistaa, että toimii jouhevasti ja että se jousi on kunnossa. Uusii sitten mikäli huomaa siinä jotain epätoimivuutta.
 
Jotenkin kuvittelin sen kuuluvan huolto-ohjelmaan, mutta jos noin on niin kiitoksia tiedosta. Tarkastetaan ensin.
 
850 tdm:n kone on osapuilleen samanmoinen kuin trx:ssä. 900 tdm:n kone onkin sitten hieman erilaisempi. 850 koneissa kiinnitykset käy muistaakseni aikas mukavasti päikseen, mutta 900 koneessa osa kiinnityksistä on hieman eri kohdissa kuin 850 koneissa. Tämän lisäksi sitten tulee hieman kustannusjuttujua sillä 900 kone on ruiskuvehje ja 850 on kaasareilla joten tarvitaan hieman lisää palikoita, jotta saa koneen toimimaan.

Onhan tuo mahdollista ja joku on tehnytkin, mutta kovin järkevää hintapolitiikkaa ajatellen se ei taida olla.
 
Pieni korjaus öljynsyöntiin oman pyöräni osalta. Pari kertaa nyt oon käyttänyt tuota radalla ja öljyä on huvennut noin 0,5 litraa. Eli kun konetta käyttää kunnolla niin alkaa öljyäkin näemmä menemään.

Muuten radalta hyviä kokemuksia. Täysin riittävät ajo-ominaisuudet on ainakin minun taidoille ja tuntuu todella rauhallisesti käyttäytyvän lähes tilanteessa kuin tilanteessa tuolla radalla.
 
Hei, onkos TRX:sä minkäänlaista öljyvaloa tai muuta vastaavaa öljyn loppumisen varoitusta? Minulla ei ainakaan pala käynnistyksen yhteydessä mittaristossa mitään valoa. Kurkitaanko vaan ikkunaa useasti...
 
MUI IMPORTANTE !! (Tärkeää öljyasiaan liittyen)

Vahingosta viisastuneena, ja omakohtaista kokemusta siis on...

Siellä kannessa on sellainen pieni ruuvi, joka kannattaa pitää mielessä öljynvaihtojen yhteydessä (6tkm:n välein). Haynesin oppaan ostin ja huomasin tällaisenkin asian. Tämä liittyy juurikin tuohon öljynpaineen arvioimiseen.

Kun olet öljyt vaihtanut niin avaa ruuvia (ÄLÄ OTA KOKONAAN POS). Pistä mopo käymään ja 1min kuluttua pitäisi tulla öljyä jengojen välistä hiljalleen. Jos näin on ja juuri tuossa ajassa, on kaikki kunnossa. Jos öljyä tulee samantien -> liian korkea öljynpaine (etsi syy) jos ei tule ollenkaan edes 2min kuluessa -> SAMMUTA KONE! liian alhainen öljynpaine, etsi syy.

Veikkaanpa, että tämä tarkistus jää useimmilta tekemättä. Itsekään en tätä tiennyt ja kokokansi onkin nyt sitten entinen.

Kannattaa muuten 10/40 öljyä käyttää kuten ohjekirjassakin on ja jättää ne 15/50 öljyt muille. Ihan varmuuden vuoksi.

Hyviä ja monia ajokilometrejä toivottaen.  
buttrock.gif
 
Ja muistutus edelleen, että muistakaa tarkkailla sitä öljysilmää varsinkin, jos yhtään ajatte kovemmin kuin normaalisti.

EvilHR: Mites sun TRX? Tuleeko siitä vielä peliä vai menikö mopojen hautuumaalle?
 
Ja muistutus edelleen, että muistakaa tarkkailla sitä öljysilmää varsinkin, jos yhtään ajatte kovemmin kuin normaalisti.

EvilHR: Mites sun TRX? Tuleeko siitä vielä peliä vai menikö mopojen hautuumaalle?
Moro moro. Kiitos kysymästä. Nyt on pieni viritys tosiaan työn alla. Jos hyvin käy pääsen remppaamaan uutta konetta kiinni tässä kohta puolin.
smile_org.gif
En tosin nuolase ennen kun tipahtaa. Kyllä siitä vielä ajopeli tehdään, se on varma. Katsotaan nyt tuleeko tälle syksylle ajoa, mutta rakentelua ainakin.
 
Back
Ylös