Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanopas Jaska onko tossa rykkösessä ajotettavat nokat valmiina? Kävi mielessä et saisko sitä hönkyä käännettyä enempi keskialueelle päin?
 
Orkkis nokkapyörissä on myös ovaalinmuotoiset kiinnitysreiät valmiina. Niitä käytettäessä pystyy ajotusta muuttamaan.

Sanopas Jaska onko tossa rykkösessä ajotettavat nokat valmiina? Kävi mielessä et saisko sitä hönkyä käännettyä enempi keskialueelle päin?
 
Hitsi ku tekis mieli laittaa kokoränni ja koittaa säätää vähän nokkia. Ainut vaan että se säädättäminen on todella kallista huvia. Siinä voi äkkiä palaa rahaa pitkälle toista tonnia...:p Ja mun pudjetti alkais mennä jo nurin pelkästä kokorännistä nykyisessä taloustilanteessa. Siis ongelma on se että tuon kaiken jälkeen pitäis vielä olla varaa pitää pyörä ajossa ja käydä ajaan sillä:dunno:
 
Onkos kukaan kokeillut GPS:n kanssa paljonko 07-08 malli täysin vakiona kulkee? Tietysti saksan paanoilla:p

Miksi pitäs Saksaan asti lähteä? Toki hyvät lukemat saisi, kun 3-4km pitkään alamäkeen vetäisi menemään. Joskaan pyörällä tuo alamäki vähäisestä massasta johtuen ei edes hirveitä auta.

Kyllä riittävän tarkasti saat lukemat selville kun gps-softan otat mukaan ja menet lentokentälle. Tasamaan huippuja et välttämättä selville saa, mutta 10km/h sisään pääset vakiopyörällä. Moni ei ymmärrä miten pitkästä vedosta vaikka 1,7km on kyse, ennenkuin on itse käynyt ajamassa. Aerodynaaminen ajoasento korostuu tällaisella pyörämallilla, jossa on eritoten melko huonosti suojaava kate(r1set, cbr rr:t jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Miksi pitäs Saksaan asti lähteä? Toki hyvät lukemat saisi, kun 3-4km pitkään alamäkeen vetäisi menemään. Joskaan pyörällä tuo alamäki vähäisestä massasta johtuen ei edes hirveitä auta.

Eihän niin saa tehdä? Eihän?:right: Onks vinkkejä hyvistä paikoista 200 km säteellä helsingistä? Enhän minä sillä kysele, että aikoisin lakia rikkoa... kuhan vain uteliaisuuttani kyselen:jpstyle:
 
Eihän niin saa tehdä? Eihän?:right: Onks vinkkejä hyvistä paikoista 200 km säteellä helsingistä? Enhän minä sillä kysele, että aikoisin lakia rikkoa... kuhan vain uteliaisuuttani kyselen:jpstyle:


Yleisestä tiestöstä en tiedä, mutta kyllä Hallin lentokenttä on nro.1. Suomessa näistä "laillisista" nopeusmittauspaikoista. Taitaa tuolle säteelle juuri ja juuri osua.
 
Hitsi ku tekis mieli laittaa kokoränni ja koittaa säätää vähän nokkia. Ainut vaan että se säädättäminen on todella kallista huvia. Siinä voi äkkiä palaa rahaa pitkälle toista tonnia...:p Ja mun pudjetti alkais mennä jo nurin pelkästä kokorännistä nykyisessä taloustilanteessa. Siis ongelma on se että tuon kaiken jälkeen pitäis vielä olla varaa pitää pyörä ajossa ja käydä ajaan sillä:dunno:


Siinähän se nokkien säätö vois mennä pikku lisähommalla venttiilien tsekkauksen yhteydessä.
Tuskin nokat on alunperinkään ihan tarkasti ohjearvoissa ja sitten vielä kun jakoketju venyy, niin sekin muuttaa ajoituksia, jolloin imu ja pako myöhästyy (imun lobe on kasvaa ja pako pienentyy).
Tiedä sitten parantaisko keskialuetta jos molempien lobea hiukan pienentäis orkkisarvoihin verrattuna :dunno:
 
Siinähän se nokkien säätö vois mennä pikku lisähommalla venttiilien tsekkauksen yhteydessä.
Tuskin nokat on alunperinkään ihan tarkasti ohjearvoissa ja sitten vielä kun jakoketju venyy, niin sekin muuttaa ajoituksia, jolloin imu ja pako myöhästyy (imun lobe on kasvaa ja pako pienentyy).
Tiedä sitten parantaisko keskialuetta jos molempien lobea hiukan pienentäis orkkisarvoihin verrattuna :dunno:

Oonhan se jokainen detalji merkityksellinen täydellisyyteen pyrittäessä, mutaa.....

SMRacing on raivostuttavan oikeilla jäljillä..... etten sanoisi.... oikeassa siinä,
että jo "vain" kolmeasataa edes lähestyttäessä ratkaisuja haetaan niin.... niis niin väärältä
suunnalta pääsääntöisesti.

Eli "ohitetaan sujuvasti" tehokiimassa se lopulta edessä oleva.... kaikkein olennaisin.....
AA EE RR OO DD YY NN AA MM II KK A !

"Kaupankutoisten" laitteiden lentokenttähuippuja on valitettavasti kaikkein helpoin ja halvinta
parantaa kahdella perusasialla: Oikein mitoitetuilla välläreillä.... ja
kuskin/laitteen aerodynamiikan optimoinnilla.

Tiivistettynä: Kymppien satsauksilla fyrkkaa noihin asioihin saa parempaa tulosta kuin
muutaman tonnin satsauksella lisälöylyyn...... jos noihin noissa puitteissa olennaisimpiin
asioihin ei liikene ajatustakaan.
 
Oonhan se jokainen detalji merkityksellinen täydellisyyteen pyrittäessä, mutaa.....

SMRacing on raivostuttavan oikeilla jäljillä..... etten sanoisi.... oikeassa siinä,
että jo "vain" kolmeasataa edes lähestyttäessä ratkaisuja haetaan niin.... niis niin väärältä
suunnalta pääsääntöisesti.

Eli "ohitetaan sujuvasti" tehokiimassa se lopulta edessä oleva.... kaikkein olennaisin.....
AA EE RR OO DD YY NN AA MM II KK A !

"Kaupankutoisten" laitteiden lentokenttähuippuja on valitettavasti kaikkein helpoin ja halvinta
parantaa kahdella perusasialla: Oikein mitoitetuilla välläreillä.... ja
kuskin/laitteen aerodynamiikan optimoinnilla.

Tiivistettynä: Kymppien satsauksilla fyrkkaa noihin asioihin saa parempaa tulosta kuin
muutaman tonnin satsauksella lisälöylyyn...... jos noihin noissa puitteissa olennaisimpiin
asioihin ei liikene ajatustakaan.

Se oon vähä ikävää, kun pitäs saada vetää kentällä aika monta vetoa ja siinä välissä vielä kokeilla eri välityksillä. Ja niinkun arvata saataa, niin tämmösen mämmikouran pitäis vetää ainakin kaks vetoa per välityssuhde, koska ei ne vedot ikinä mee kuitenkaan nappiin...

Siis mukavaahan se olis jos sais sen 300 rikki, mutta se onnistuis varmaan parhaiten ostamalla valmiiksi pyörä joka kulkee sen mitä tarvii ja kiihtyy myös riittävän nopeasti.

Lähinnä toi mun rykkösen keskialue on niin arseesta että sylettää... Ja niinkuin todettu se vaatis jonninverran rahhoo, että sinne sais sen riittävän 10-15 hp lisää :)
 
Löytyyköhän jostain ilmanvastuskertoimia noille yleisimmille pyörämalleille? Ois mukava vähän vertaila niitä keskenään... Vaikka tosiasia on se että tämmönen 100 kg painava köriläs tarvii bussin, että pääsee edes jotenkin niiden suojien taa!:grin:
 
Suosittelen käymään kuitenkin edes kerran vaikka ihan vakiopyörällä vetämässä siellä kentällä, Hallissakin uskomattoman hyvä fiilis vetää kun edessä on asvalttisuoraa silmänkantamattomiin + hienot maisemat, melkoinen adrenaliinipiikki siinä tulee kun lähettäjä sanoo että saa mennä. Hieno kokemus se on, sama menikö 300 rikki vaiko ei.

Ja aika nopeasti ne välitykset vaihtaa vetojen välissä, itse ainakin hyvin ehdin vaihtamaan. Tosin melkein oltava toinen rataskilpi varalla, jossa vaihtoratas valmiina kiinni. Pyörä pukille, entinen kilpi irti ja uus tilalle, ketjut momenttiin ja uuteen vetoon. Ja toki se uusi välitys tarvitsee vähän ajotuntumaa, kun tuppaa pienikin ero välityssuhteessa vaikuttamaan pyörän käytökseen suurissa nopeuksissa aikalailla, yksikin vaihto pitkillä välityksillä muutama sata rpm liian aikaisin, niin peli on menetetty. Itse Hallissa ekaa kertaa kun olin ajamassa, niin 1. veto=kutonen rajottimella jo 200-300m ennen mittauspistettä, 2. veto= pienempi takaratas kiinni-> vaihdot pieleen= veto vituiksi(-4km/h vrt. 1.veto) 3. veto= nyt jo vaihdot suhtkoht ok= +4km/h vrt. 1veto. Kyllähän se itelläkin jäi harmittamaan sillon, olisin todennäkösesti pystynyt hiukan parempaan jos olisi välitykset osannut arpoa oikein jo lähtökohtaisesti, ja saanut vetää 3 vetoa niillä. Toisaalta aivan sama, kun itseäni vastaan kilpailin. Itselläni olisi myös nykyisellä 12r:llä parannella omia ennätyksiäni, mutta taitaa 300km/h maililla vähän utopiaa olla korkeintaan pikkumodauksilla(+100kg ilman varusteita). No näkee ensi kesänä mihin rahkeet riittää, jos kentälle selviää. Kyllähän se 300km/h rajapyykki olisi mukava rikkoa silti joskus. Madallan kyllä aina itse pyörän ennenkuin kentälle menen, oli pyörä mikä tahansa. Jos ei välttämättä nopeuseroa hirveämmin tule, niin ainakin huomattavasti mukavampi on matalaa pyörää kiihdyttää.

Ja oli muuten sportriderin 2000 vuoden tuulitunnelitestissä A-mallin 12r, gen1 busa ja gsx-r750, busassa oli pienin ilmanvastus, gsx-r:ssä hieman suurempi ja 12r:ssä kaikkein suurin siitä porukasta. Tosin madalluksesta voi tuollainen rata-ajoon suunniteltu pyörä kuten gsx-r tai r1 hyötyä enemmän kuin vaikkapa busa, koska madallusvaraa on enemmän.

http://www.leesperformance.com/articles.php?id=20&act=view

Tämä on tiettävästi viimeisin tuulitunnelitesti sporttisista moottoripyöristä:


sport%20rider%20test.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eri hommissa on aina ns. huonoja yhdistelmiä.

Kuten esim. "virtahepo olohuoneessa" :D

Sitten tulee... kenttäajot ja vajaa parimetrinen, reilusti yli 100 kiloinen kuski.

Balettia ei varmaan kannata tähän sotkea :;):
 
Talven tullessa myydään tarpeettomina ja uutukaisina säädettävät LSL kultakahvat 08 rykköseen. Lukekaa toi myyntikeskustelu jos ketään kiinnostaa.
 
Onneks tässä on talvi aikaa soutaa ja huovata, kesällä tämmöstä säätämistä ei kestäis ku ajokelit menis hukkaan!
Leovincen kannut meni harakoille, ilmeisesti oli 04-06 R1 malliin sopivat ja uusia ei vissiin tehtaalta enää tähän RN19 malliin oo tulossa, näin Saksan pojat mua informoi.

Käännyin Italian poikien puoleen, jotka lähetti mulle GPR Deeptone kannut 'todella' kilpailukykyiseen hintaan.

Ulkonäkö vaatii totuttelua ainakin omaan silmään, mutta meteli on aika bueno ja killerillä pääsee varmasti radallekin, joten koen tehneeni hyvät kaupat :orgmp:

Pari fotoa asennetuista rööreistä:

r1sidemod.jpg


r1backmodcrop.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onneks tässä on talvi aikaa soutaa ja huovata, kesällä tämmöstä säätämistä ei kestäis ku ajokelit menis hukkaan!
Leovincen kannut meni harakoille, ilmeisesti oli 04-06 R1 malliin sopivat ja uusia ei vissiin tehtaalta enää tähän RN19 malliin oo tulossa, näin Saksan pojat mua informoi.

Käännyin Italian poikien puoleen, jotka lähetti mulle GPR Deeptone kannut 'todella' kilpailukykyiseen hintaan.

Ulkonäkö vaatii totuttelua ainakin omaan silmään, mutta meteli on aika bueno ja killerillä pääsee varmasti radallekin, joten koen tehneeni hyvät kaupat :orgmp:

Pari fotoa asennetuista rööreistä:

r1sidemod.jpg


r1backmodcrop.jpg

Ettei vain olis noikin kannut tohon 04-06 malliin? :grin: Muistelen että jaska joutui nimenomaan lyhentämään 07-08 pönttöjä, että sai ne sopimaan 06 malliin:)
 
Ettei vain olis noikin kannut tohon 04-06 malliin? :grin: Muistelen että jaska joutui nimenomaan lyhentämään 07-08 pönttöjä, että sai ne sopimaan 06 malliin:)
Kyllä näissä oli merkinnät stanssattuine e-teksteineen ja tyyppitodistuksineen, että ois ihan 07-08 modeen.

Alla kuva aiemman vuoden mallista ja vähän tyngiltä näyttää siinäkin:
a355f98e48bc2d99321f95858ad7d642_5.jpg


Noo, näillä mennään nyt ainaki toistaiseksi. Ei mulla mitään noita stubby tyylisiä kannuja vastaan oo :orgmp2:
 
Mistähän sais motivaatiota.... jostain syystä hommat seisoo enmmän kuin järki. Ei ollut työmaan pikkujoulustakaan apua, ei seurannut kuin väsyä ja morkkista yhdestä sun toisesta. :;):

Falcontin konttikin on ollut maassa jo viime viikolla, joten lähipäivinä pääsee varmaan käpistelemään sieltä tulleita osia. Mitä nyt sitten ovatkaan mulle paketissa amerikan immeiset sinne toimittanut.
 
Mistähän sais motivaatiota.... jostain syystä hommat seisoo enmmän kuin järki. Ei ollut työmaan pikkujoulustakaan apua, ei seurannut kuin väsyä ja morkkista yhdestä sun toisesta. :;):

Falcontin konttikin on ollut maassa jo viime viikolla, joten lähipäivinä pääsee varmaan käpistelemään sieltä tulleita osia. Mitä nyt sitten ovatkaan mulle paketissa amerikan immeiset sinne toimittanut.
Nooh noh, pari asennusöljyä kurkkuun ja hyvää musaa taustalle ni homma pelaa!
Itellä lähinnä vaimokkeen 'nalkutus' ja ajanpuute tuo omat rajoitteensa tallinäperryksiin :häähää:

Vaikkei just nyt ois motivaatiota aloittaa prokkista, niin kyllä se viel iskee, talveeki niin p*leesti jäljellä. Etenki uudet osat on aina sellasia et tekee heti mieli lyödä kiinni ku paketti on käsissä :bisseä:
 
Itellä lähinnä vaimokkeen 'nalkutus' ja ajanpuute tuo omat rajoitteensa tallinäperryksiin :häähää:

No itsellä ainakin jos ois talli, niin lähtisin sinne aina jos muija alkais nalkuttaa:p Ja ajanpuutetta ei olisi koska kyllä se emäntä nalkuttais tarpeeks usein:p
 
Back
Ylös