• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja jälkimmäinen mutteri kiristetään sormin ja kohdistetaan alemman mutterin kanssa, jotta tuo prikka "1" menee paikalleen.

Vaan sanokaapas viisaammat tuosta kuvan momenttiavaimesta. Onkohan suurikin ero, jos tuon kiristääkin tuollaisen 90 asteen kulman sijaan kruunuhylsyllä suoraan akselin yläpuolelta? Eli pitäisikö asia ottaa huomioon kiristysmomentissa jotenkin? :dunno:

Ei ole eroa. Tärkeetä tuollaisella haka-avain+momenttiavain kombolla kiristäessä on, että momenttiavaimen ja haka-avaimen varret ovat suorassa kulmassa toisiinsa nähden, muuten momenttiin tulee heittoa. Hylsyllä menee sit helpommin kun ei tartte tuosta kulmasta huolehtia.
 
Vaan sanokaapas viisaammat tuosta kuvan momenttiavaimesta. Onkohan suurikin ero, jos tuon kiristääkin tuollaisen 90 asteen kulman sijaan kruunuhylsyllä suoraan akselin yläpuolelta? Eli pitäisikö asia ottaa huomioon kiristysmomentissa jotenkin? :dunno:


Vaikka se hassulta tuntuukin, niin 90 asteen kulmaan laitettu jatkovarsi ei muuta momenttia. Samoin kuin esimerkiksi käytetyn hylsyn pituus tai jatkovarsi "alaspäin" ei vaikuta lopulliseen momenttiin.

Asian ymmärtää helpommin kun ajattelee että vain momenttivarren jatkaminen samaan suuntaan (vääntöpiteestä eteen- tai taaksepäin) muuttaa momenttia.


- T -


Edit: Esa oli nopeampi :D
 
Kiitokset! :) Taisin ihmetellä asiaa itsekseni jo edellisenä talvena, mutta enpä ole muistanut keltään kysyä. :p
 
Sattuiskohan jollai olla tietoa r1 2007 läpistä trc jos oikeen muistan viralliselta nimeltä. Laitoin pärrään pc 5 plus autotunen seka smog off palikat sekä yashimura koko röörin ja nyt tua läppä hässänkän moottori joka muuttaa lääppien asentoa kun kaasua vääntää niin alkoi pitää sellaista tinnitystä että. Kuulostaisi siltä että se koittaa väntää sitä koko ajan kiinni vaikka ovat jo pohjassa. Kaasua kun vääntää läpät aukeavat jä ääni hiljenee vähäsen muttei poistu. Olisko niissä asento tunnustimissa jotain feilua? Vaikka niihin nyt ei oo koskettukkaa


Kuvaa vielä kohteesta:
http://tinypic.com/view.php?pic=2r2w2et&s=9

Ps jos kuva ei näy klikkaa zoomaa
 
Viimeksi muokattu:
Sattuiskohan jollai olla tietoa r1 2007 läpistä trc jos oikeen muistan viralliselta nimeltä. Laitoin pärrään pc 5 plus autotunen seka smog off palikat sekä yashimura koko röörin ja nyt tua läppä hässänkän moottori joka muuttaa lääppien asentoa kun kaasua vääntää niin alkoi pitää sellaista tinnitystä että. Kuulostaisi siltä että se koittaa väntää sitä koko ajan kiinni vaikka ovat jo pohjassa. Kaasua kun vääntää läpät aukeavat jä ääni hiljenee vähäsen muttei poistu. Olisko niissä asento tunnustimissa jotain feilua? Vaikka niihin nyt ei oo koskettukkaa

YCC-T on tuon systeemin nimi eli ride by wire -kaasu. Ainakin R6R:ssä nuo servot pitää aina semmoista pientä vinkunaa ja ininää. Olisko kuitenkin normaalia? Ei pitäis PC:n muuttaa kuin polttoainakarttoja.

Airbox ja tankki vaimentaa tuota ääntä reilusti eikä sitä oikein kuulu normaalisti (ja harvoin sitä tulee virrat päällä kaasua pumppailtua). R6:ssa on ainakin mahdollista laittaa (muistaakseni) säätyvien imutorvien ja tuon läppärungon liittimet väärinpäin, niin sit pitää hassua ääntä ja tekee kaikkea ihmeellistä..



- T -
 
YCC-T on tuon systeemin nimi eli ride by wire -kaasu. Ainakin R6R:ssä nuo servot pitää aina semmoista pientä vinkunaa ja ininää. Olisko kuitenkin normaalia? Ei pitäis PC:n muuttaa kuin polttoainakarttoja.

Airbox ja tankki vaimentaa tuota ääntä reilusti eikä sitä oikein kuulu normaalisti (ja harvoin sitä tulee virrat päällä kaasua pumppailtua). R6:ssa on ainakin mahdollista laittaa (muistaakseni) säätyvien imutorvien ja tuon läppärungon liittimet väärinpäin, niin sit pitää hassua ääntä ja tekee kaikkea ihmeellistä..



- T -

Ei niitä piuhoja saa mun mielestä väärin päi pituus ei riitä jaa ei se ennen oo tollasta pitäny 😣 ei muute mut ei menis mitää rikki
 
Vaihdenäyttöä laittelen 2003 mallin r1.een. Mistä mä löydän kampiakselin asentotunnistimen liittimen? Tankki on etu- ja takapäästä irti ja nostettu hieman ylöspäin (palikat alla).
Löytyykö se sieltä tankin takaosan alta, vai joudunko purkamaan ilmanputsarit yms pois ja ettiin sieltä alapuolelta?
 
Vaihdenäyttöä laittelen 2003 mallin r1.een. Mistä mä löydän kampiakselin asentotunnistimen liittimen? Tankki on etu- ja takapäästä irti ja nostettu hieman ylöspäin (palikat alla).
Löytyykö se sieltä tankin takaosan alta, vai joudunko purkamaan ilmanputsarit yms pois ja ettiin sieltä alapuolelta?

Tunnistin löytyy jakopäänkopan alta eli moottorin sivulta oikealta puolelta. Piuha tulee ulos läpiviennistä kopan yläosan etupuolelta. Johtoa seuraamalla liitin löytyy nokkaketjun kiristimen tietämiltä tankin alta.


- T -
 
Tunnistin löytyy jakopäänkopan alta eli moottorin sivulta oikealta puolelta. Piuha tulee ulos läpiviennistä kopan yläosan etupuolelta. Johtoa seuraamalla liitin löytyy nokkaketjun kiristimen tietämiltä tankin alta.


- T -

Kiitos. Tänää kerkesin taas ropailemaan ja löysin myös stormin sivuilta suomenkielisen ohjeen, joka hieman helpotti. Löysin ks liittimen ja sain vermeen toimimaan. Tuotakin liitintä olin moneen kertaan tsekannu, mut näin värit musta ja valkoinen (jotka olikin harmaa ja musta/sininen).
 
No niin... nyt olis vuoden ja 9 kuukauden ajamattomuus korkattu Rykkösellä.

Hyvin se tuntu vanha sotaratsu vetävän, vaikken pitkää lenkkiä ajanutkaan. :WAZAAP:

20160423_175124.jpg

20160423_175142.jpg
 
Suoraa kun ajaa niin yläkolmio on vähän vinossa. Vasen puoli on edempänä kuin oikea. Mites ton sais suoraa, jos saa? Kiitos vastauksista!
 
Suoraa kun ajaa niin yläkolmio on vähän vinossa. Vasen puoli on edempänä kuin oikea. Mites ton sais suoraa, jos saa? Kiitos vastauksista!


Oletten että keulassa kaikki on ehjää, niin ekana kokeilisin avata ja kiristää alakolmion pultit, sen jälkeen sama yläkolmiolle. Älä avaa kaikkia kerrallaa ettei putket pääse tulemaan kolmioista läpi. Ideaalitilanteessa vois tietysti keulaa kevitää sopivalla pukilla tai nostamalla liinalla rungosta tms.

Jos ei rupea oikenemaan, niin vielä etuakselille sama homma ja ennen akselin lopullista kiristystä pumppaa keulaa pohjaan jolloin pumput keskittyy.

Toki jompi kumpi sisä- tai ulkoputkista, etu- tai ohjausakseli voi olla kans kierossa. Silloin ei auta kuin uusien osien hankinta viallisten tilalle.



- T -
 
Nyt kun on oma mopo kasassa, niin on aikaa uhrattavaksi toisten mopoille. :)

Työnalla on 2006 R1:nen mikä pitää melkoista nakutusta venttiilien tai nokkaketjun osalta.

Pyörästä on ilmeisesti joskus moottori irroitettu ja ei ole osattu johtoja laittaa edes lähellekään mihin ne kuuluu. Vasemman yläkatteen takana olevat sulakkeet jotka ovat telineessä syylärin päässä oli mytätty ruiskurungon alle.

Imutorvia irrotettaessa tulikin sitten vastaan taas jonkun järjen jättiläisen tekoset. Eiköhän ne Yamahan suunnittelijat ole todenneet pöydän ääressä että suodatinkotelon tiivistäminen ruiskurunkoihin hoidetaan kahdella tiivisteellä eikä millään saata..n kovalla tiivisteliimalla. Onpa tuota nyt hienoa putsata ja tiivisteetkin on nyt sitten pilalla. :pissed: Ei ole kyllä pahemmin tieto ja taito kohdannut tässä tekemisessä.

20160424_170810.jpg
 
Oletten että keulassa kaikki on ehjää, niin ekana kokeilisin avata ja kiristää alakolmion pultit, sen jälkeen sama yläkolmiolle. Älä avaa kaikkia kerrallaa ettei putket pääse tulemaan kolmioista läpi. Ideaalitilanteessa vois tietysti keulaa kevitää sopivalla pukilla tai nostamalla liinalla rungosta tms.

Jos ei rupea oikenemaan, niin vielä etuakselille sama homma ja ennen akselin lopullista kiristystä pumppaa keulaa pohjaan jolloin pumput keskittyy.

Toki jompi kumpi sisä- tai ulkoputkista, etu- tai ohjausakseli voi olla kans kierossa. Silloin ei auta kuin uusien osien hankinta viallisten tilalle.



- T -
Eli keula ilmassa ensin löysään alakolmion molemmilta puolilta ja kiristän saman tien takasin? Ja sama homma yläkolmiolle? Kuinka löysällä etuakselin pitää olla siinä vaiheessa kun sitä pumppaa?
 
Eli keula ilmassa ensin löysään alakolmion molemmilta puolilta ja kiristän saman tien takasin? Ja sama homma yläkolmiolle? Kuinka löysällä etuakselin pitää olla siinä vaiheessa kun sitä pumppaa?

Juu tai voi keula olla maassakin. Alakolmio auki voi pitää etupyörää vastaan ja kääntää tangoista putkia paremmin keskittymään. Kyl sen jännityksen sieltä pitäisi lähteä. Etuakseli sillain sormikireydelle eli välykset pois muttei kireälle. Se pumppaus avittaa putkia linjautumaan..



- T -
 
Moro

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko tietoa kuinka monta R1 SP 2006 pyörää Suomeen on ollut tai on?
Tai onko kellään orgilaisella tätä kaunotarta?
 
Juu tai voi keula olla maassakin. Alakolmio auki voi pitää etupyörää vastaan ja kääntää tangoista putkia paremmin keskittymään. Kyl sen jännityksen sieltä pitäisi lähteä. Etuakseli sillain sormikireydelle eli välykset pois muttei kireälle. Se pumppaus avittaa putkia linjautumaan..



- T -

En oo ihan varma ymmärsinkö ton sun vinkin väärin, mutta mun mielestä parhaiten noi kolmiot saa linjattua näin:

1) Etuakseli löysälle.
2) Yläkolmion pantaruuvit (ne mitkä kiristää kolmio iskarin ympärille) löysälle.
3) Yläkolmion keskimutteri löysälle.
4) Pari pumppausta ja kaikki takas nippuun.

Ajatuksena tässä se, että alakolmio käytännössä linjaa pumppujen ulkoputket, ja yläkolmio hakee kyllä paikkansa jos kaikki osat on suoria.
 
En oo ihan varma ymmärsinkö ton sun vinkin väärin, mutta mun mielestä parhaiten noi kolmiot saa linjattua näin:

1) Etuakseli löysälle.
2) Yläkolmion pantaruuvit (ne mitkä kiristää kolmio iskarin ympärille) löysälle.
3) Yläkolmion keskimutteri löysälle.
4) Pari pumppausta ja kaikki takas nippuun.

Ajatuksena tässä se, että alakolmio käytännössä linjaa pumppujen ulkoputket, ja yläkolmio hakee kyllä paikkansa jos kaikki osat on suoria.


Oman kokemuksen mukaan tuo etuakseli ei juurikaan vaikuta yläpäähän ja päinvastoin. Tuntuu että liukuputket antaa periksi ennemmin jolloin vaan pumppujen alapään linjaus kärsii. Pumppaus ei mielestäni vaikuta yläpäähän jos alakolmiot on kiinni. Miksi yläkolmion keskimutteri pitäisi aukaista?


- T -


Edit: ja siksi siis etuakselin löysytys viimeisenä jos akseli on kiristetty pumppujen linjauksen ollessa pielessä niin oikaisun jälkeen edelleenkin pumppujen linjaus voi olla pielessä kun etuakseli vääntää niitä vinoon.
 
Oman kokemuksen mukaan tuo etuakseli ei juurikaan vaikuta yläpäähän ja päinvastoin. Tuntuu että liukuputket antaa periksi ennemmin jolloin vaan pumppujen alapään linjaus kärsii. Pumppaus ei mielestäni vaikuta yläpäähän jos alakolmiot on kiinni. Miksi yläkolmion keskimutteri pitäisi aukaista?


- T -


Edit: ja siksi siis etuakselin löysytys viimeisenä jos akseli on kiristetty pumppujen linjauksen ollessa pielessä niin oikaisun jälkeen edelleenkin pumppujen linjaus voi olla pielessä kun etuakseli vääntää niitä vinoon.

Jos kolmiot on päässy pyörähtämään toisiinsa nähden esim. kaadossa niin yläkolmion keskimutterin avaamalla se yläkolmio pääsee pyörähtämään takas linjaan alakolmion kanssa.
 
Viime kesänä pyörän ostin ja oli mielestäni jo sillon vinossa ja tossa hiljattain oli keula purettuna kun ohj. laakerin rasvasin ja muutenkin sitä tutkailin. Alakolmio ei ollu löysällä missään vaiheessa. Mutta voihan se olla että tossa kasaus vaiheessa on menny jotain vinoon...
20160408_15323309dea.jpg
 
Back
Ylös