Yamaha YZF-R1

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Staattorissa oli usea käämi palanut, mutta nyt ei lähde enää sitten käyntiin.

Akussa oli vähän virtaa, eikö jaksanut pyörittää. Startattiin sitten boosterilla, joka työnsi virtaa aika reilunlaisesti. Pyöritti, mutta mittaristo alkoi välkkymään ja sekoilemaan eikä käynnistynyt. No kytkin 12v 35ah akun pyörään kiinni käynnistyskaapeleilla kun sellaisen löysin. Nyt pyörittää, mutta ei käynnisty. Mittaristo on aivan sekaisin heti kun starttinappulaan koskee, nopeus näyttö sammuu tai alkaa näyttään outoja. Bensapumppu kuitenkin pyörii ja yoshimura ems:ssä palaa kaasun asennon valot.

Mikähän sieltä nyt sitten paloi vai mikä voisi olla vikana ? :ohmy:

E: työntämällä yritin käyntiin, ei lähde. Tämän jälkeen kuitenkin tallentui vikakoodi 12, kampiakselin asentotunnistin. Miten helvetissä se nyt tuossa hajosi ?

Bensa muuten haisee kun starttaa.

E2: pyörästä löytyy myös yoshimura EMS ecu, jos sillä on jotain merkitystä.

Problem solved, pyörä menee ilmeisesti sekaisin liian suuresta akusta ja kun oma akku oli latautunut yön yli, suoraan napista tulille. Erikoista...

Problem solved, pyörä menee ilmeisesti sekaisin liian suuresta akusta ja kun oma akku oli latautunut yön yli, suoraan napista tulille. Erikoista...

Kyllähän tuo mittariston sekoilu ja väärä vikakoodi enemmän alijännitteeseen viittaa.

Voipi olla että kaapeleissa, liitoksissa tai isomman akun kunnossa oli jotain häikkää. Ei se pyörä tiedä kuinka isosta akusta virta tulee.. Jännite kun notkahtaa startatessa niin voipi olla ettei ecu tunnista kampiakselin asentoa eikä anna kipinää lainkaan.

- T -

Eli olen nyt soitellut/@viestitellyt suurelle osalle takahaarukan jatkoja kaupittelevalle firmalle mutta jatkot tuntuvat olevan vain tilaus tavaraa eli ei pääse kauppaan testaamaan. Mulla olisi nyt taka swingi irrallaan ja jos jollakulla muulla olisi mahdollisesti R1:sen swingi myös pöydällä voisin tulla mittanauhan kanssa tutkimaan asiaa jos vaan passaa.. Asun itse Pirkanmaan alueella mutta voin tarvittaessa tulla vähän kauemmaskin tutkimaan. Jos joku vaan viitsii niin voi laittaa viestiä @ tai puh: o4o-747973o. Thanks

Mulla olis Vesilahdella kaasarimallin R1:n swingi irrallaan jos siitä on jotain apua? Ilmeisesti kumminkin uudemman mallin swingiä haeskelet..

- T -

Seinäjoella olis yks irtonainen 06' vuotisen takahaarukka irrallaan. Olisitpa viikko takaperin kysellyt niin olisin sen laittanut rouvan siskon matkassa Kangasalalle... :;):

Kyllähän tuo mittariston sekoilu ja väärä vikakoodi enemmän alijännitteeseen viittaa.

Voipi olla että kaapeleissa, liitoksissa tai isomman akun kunnossa oli jotain häikkää. Ei se pyörä tiedä kuinka isosta akusta virta tulee.. Jännite kun notkahtaa startatessa niin voipi olla ettei ecu tunnista kampiakselin asentoa eikä anna kipinää lainkaan.

- T -

Silloin kun boosterilla alkoi mittaristo sekoilemaan, oli napajännite 16.5v starttimoottorin pyöriessä, eli ei ainakaan alijännitettä. 12v/35ah akku oli juuri ladattu exide, jossa 13v lepojännite ja startti pyöri todella iloisesti, mutta mittaristo sekoili. Todella omituista, koska nimenomaan kyseessä ei ollut alijännite:blink: Olen huomannut tuon mittariston sekoilun huonolla akulla startatessa, mutta silloin ei jaksa kunnolla startti pyöriä ja koko moposta loppuu virta. Nyt taas startti pyöri tuolla isommalla akulla iloisemmin kuin normaalistikaan ja silti mittaristo sekoili eikä käynyt.. Todella erikoista kyllä

Silloin kun boosterilla alkoi mittaristo sekoilemaan, oli napajännite 16.5v starttimoottorin pyöriessä, eli ei ainakaan alijännitettä. 12v/35ah akku oli juuri ladattu exide, jossa 13v lepojännite ja startti pyöri todella iloisesti, mutta mittaristo sekoili. Todella omituista, koska nimenomaan kyseessä ei ollut alijännite:blink: Olen huomannut tuon mittariston sekoilun huonolla akulla startatessa, mutta silloin ei jaksa kunnolla startti pyöriä ja koko moposta loppuu virta. Nyt taas startti pyöri tuolla isommalla akulla iloisemmin kuin normaalistikaan ja silti mittaristo sekoili eikä käynyt.. Todella erikoista kyllä

Todennäköisesti staattori työntää vaihtojännitettä (yhden vaiheen osalta) ohi tai läpi regulaattorin joka siten startatessa aiheuttaa mittariston ja muiden laitteiden vilkkumisen.
Eli todennäköisesti regu on rikki ja mahdollisesti myös johdotusta on palanut kun on maadoitusvikaa.
Jos on oikein huono onni niin kaikki elekroniikka on palanut...

Todennäköisesti staattori työntää vaihtojännitettä (yhden vaiheen osalta) ohi tai läpi regulaattorin joka siten startatessa aiheuttaa mittariston ja muiden laitteiden vilkkumisen.
Eli todennäköisesti regu on rikki ja mahdollisesti myös johdotusta on palanut kun on maadoitusvikaa.
Jos on oikein huono onni niin kaikki elekroniikka on palanut...

Lue ylempi postaus, kaikki hyvin:thumbup: Pyörä lataa 14.2v jännitteellä uudella staattorilla nyt.. Täytyy vielä tasasuuntaaja/säädin tilailla iipeistä ja vaihtaa varmuuden vuoksi, ettei staattori sitten kärähdä taas ennen aikojaan..

Kysynpä täällä: Ryxään on parhaillaan menossa kiinalaiset Yamaha M1 MotoGP 2012 katteet, eikä mulla tietenkään oo mitään oikeeta alumiini heat shieldii siihen tähän hätään laittaa, niin kelpaako keittönkaapista löytyvä tavan alumiinifolio sitä virkaa ajamaan edes väliaikaisesti..? :blink:

Olen uusi R1 omistaja. Pyörä on -07 vuosimallin ja sitä vaivaa älytön tärinä yli 80 km/h vauhdissa. Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Sen verran olen tutkinu, että tärinä tulee koneesta. Kytkintä painettaessa tärinät loppuvat kokonaan.
Onko tämä ominaisuus vai vika?

Olen uusi R1 omistaja. Pyörä on -07 vuosimallin ja sitä vaivaa älytön tärinä yli 80 km/h vauhdissa. Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Sen verran olen tutkinu, että tärinä tulee koneesta. Kytkintä painettaessa tärinät loppuvat kokonaan.
Onko tämä ominaisuus vai vika?

Kyllähän tuo vialta kuulostaa. Kytkimellä irroitat moottorin ja vaihteiston/voimansiirron toisistaan eli vika voi myös olla toisessakin suunnassa kun vetosuunta muuttuu. Täristääkö moottorijarrutuksessa? Jos ei niin vika voi olla vaikka ketjussa, vetoakselin laakerissa, takapyörän tai vetolaitteen laakerissa jne.

- T -

Ex-Z750 täristi kans raskaasti ku oli ketjut finaalissa. Aina ku rasvas ni 50km pääs ilman tärinöitä..

Vanhoissa katteissa jo ajan patinaa ja naarmuja. Aluksi mietin katteiden maalaamista, mutta sitten rupesin miettimäänkin jo uutta väritystä lookkia. Tälläinen sivusto tuli vastaan. Mitä mieltä porukka on? http://www.motocc.co.uk/acatalog/R1-07-08-SANTANDER-FAIRING-KIT.html#SID=131

Itsekin pohdin halvan kiinalaisen katesarjan hankintaa, mutta kaverini, jolla kokemusta moisesta, neuvoi jättämään väliin. Laatu on kuulemma tosi kehno mm. maalipinta ei kestä auringon valoa vaan haalistuu lyhyessä ajassa.

Moro. Kaverin puolesta kysäsen osaisko joku antaa osviittaa.

2005 vuoden rykkönen sammu liikennevaloihin. Pyörittää moottoria, mut ei starttaa. Vikakoodeja pyörittää kuulemma seuraavia:
13 15 23 30 47

Ideoita mikä sökönä?

EDIT:

Nyt on veikkailtu TIP-OVER anturia. Kuulostaako loogiselta?

Viimeksi muokattu:
Vikakoodeja pyörittää kuulemma seuraavia:
13 15 23 30 47

Ideoita mikä sökönä?

EDIT:

Nyt on veikkailtu TIP-OVER anturia. Kuulostaako loogiselta?

Ei kuulosta loogiselta kun on noi muutkin vikakoodit samaan aikaan. Maadoitus- tai liitinvika tulis ihan ekana mieleen?

Eli katteleen johtosarjaa läpi katkenneiden tai hankautuneiden johtojen varalta ja kaikki verkoston liittimet auki ja niihin visuaalinen tarkastus ja tarvittaessa putsaus. Maadoituspisteiden tutkiminen ei olis myöskään huono kohta aloittaa. Kyseisen mallin sähköjärjestelmää sen tarkemmin tuntematta myös joku sulake- tai relevika voisi tulla kysymykseen.

- T -

Onko joku laittanu vanhaan (vm.2003) korimalliin ohjausiskaria? Ajattelin esim jotain yleismallista sarjaa.
Esim tommonen LSL

Jos ton toisen pään saa etuputkeen kiinni, niin mites toinen pää?

Onko joku laittanu vanhaan (vm.2003) korimalliin ohjausiskaria? Ajattelin esim jotain yleismallista sarjaa.
Esim tommonen LSL

Jos ton toisen pään saa etuputkeen kiinni, niin mites toinen pää?

Mulla on yks kaasarimallin etuhäkki mihin on rakennettu kiinnike yleismallin iskarin toiseen päähän.

Jos välttämättä haluaa rakentaa niin voihan tommoista kehitellä, mutta maailmalla on noita valmiita sarjoja halvemmalla. Vaikkapa ihan Öhlinssiä:

http://www.ebay.com/itm/Ammortizzatore-di-Sterzo-Ohlins-Steering-Damper-Yamaha-YZF-1000-R1-2002-2003-/112034218233?hash=item1a15c280f9:g:4v8AAOSwc1FXaTZg&vxp=mtr

Bituboakin kohtuullisesti:

http://www.ebay.com/itm/BITUBO-AMMORTIZZATORE-DI-STERZO-YAMAHA-YZF-1000-R1-2002-2003-STEERING-DAMPER-/160898398320?hash=item25764ab870:m:mAbd5FFw1Y94P3XMmkIibwg&vxp=mtr

Tai sit tuosta selaamaan:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=yamaha+r1+2003+steering+damper&_sop=12

- T -

Mulla on yks kaasarimallin etuhäkki mihin on rakennettu kiinnike yleismallin iskarin toiseen päähän.

Jos välttämättä haluaa rakentaa niin voihan tommoista kehitellä, mutta maailmalla on noita valmiita sarjoja halvemmalla. Vaikkapa ihan Öhlinssiä:

http://www.ebay.com/itm/Ammortizzatore-di-Sterzo-Ohlins-Steering-Damper-Yamaha-YZF-1000-R1-2002-2003-/112034218233?hash=item1a15c280f9:g:4v8AAOSwc1FXaTZg&vxp=mtr

Bituboakin kohtuullisesti:

http://www.ebay.com/itm/BITUBO-AMMORTIZZATORE-DI-STERZO-YAMAHA-YZF-1000-R1-2002-2003-STEERING-DAMPER-/160898398320?hash=item25764ab870:m:mAbd5FFw1Y94P3XMmkIibwg&vxp=mtr

Tai sit tuosta selaamaan:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=yamaha+r1+2003+steering+damper&_sop=12

- T -

Thanks! Ei mulla mikää pakko ole tehä mitää viritystä, mutta joku vaan kauppas tommosta vähän käytettyä LSL:llää ja varmaan olis satkulla lähteny.
Toi Öhlins olis aika jees, tohon hintaan. Laitoin kyssäriä, että lähettävätkö Suomeen...

Onko arvioita minkä takia etupää alkaa vatkaamaan + 200 km/h kyydeissä ? -2004 -malli. Ohjausiskari ?

Back