Tumppi
MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava,
Sitten taas muutama kysymys jos joku tietävä viitsisi neuvoa? Onko tossa yammussa mitään tapaa tarkistaa, että öljy kiertää ja löytyy öljynpaine? Mielenrauhan takia tarkistaisin asian, tossa yammussa kun ei oo sitä öljynpainevaloa. Sitten toinen kysymys. Mikä on parasta tapa nostaa kone runkoon, pystyssä vai viedä vinossa se alle ja siellä sitten nostaa pystyyn ja runkoon? Tossa ei varmaan onnistu sellainen, että veisi koneen pakopuoli maahan päin pyörä alle ja sitten takimmaisesta moottorikiinnityspultilla kiinni kone runkoon ja sitten kampeaa koneen pystyy ja loput kiinnikkeet kiinni? Koneen on etu ja takapukin varassa ja tilaa on kohtuu hyvin.
Eipä siitä öljynpaineesta mitään tietoa saa, toki jos ei öljyn paineta ole niin liukulaakerit on jo mennyttä
Varmaan ainoa järkevä vaihtoehto on laittaa öljynpaineanturi siihen isoon öljykanavaan minkä pää on tulpattu lohkon ulkopuolelta. Joskus semmoista suunnittelin omaan pyörään, mutta eipä se ole edennyt suunnitelmaa pidemmälle. Taitaa jossain malleissa olla ihan kierteellä toi tulppa.. Silloin kun voitelu loppuu niin on jo käytännössä myöhäistä. Tuurilla tietysti saattaisi kampiakseli pysyä ehjänä jos koneen saisi heti pysäytettyä kun ongelma ilmenee.
Ite oon koneet nostanut öljypohjasta tunkilla suoraan ylöspäin. Nostokohta vaan pikkasen keskilinjan etupuolelle niin takimmaisen alapultin kiinnityksen jälkeen tunkki pakottaa moottoria oikeaan suuntaan kun yleensä moottorilla on taipumus kaatua eteenpäin. Tolla systeemillä saa sen takimmaisen yläpultin paikalleen helposti. Kahteen pekkaan toi on ihan simppeli homma, jos on vielä erikseen tunkkimies niin se on plussaa.. Vinkkinä semmoinen että ketju kannattaa pujottaa vetoakselin yli jo nostovaiheessa, jossain pyörissä se ei meinaa mahtua tulemaan kun kone on paikallaan.
- T -








