Ylinopeus vaarantaa itsesi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja khm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jos joku ny menettää yöunensa siittä että joku toinen ohittaa 20km/h ylinopeudella ja vieläpä kaksipyöräisellä jonkun ihmisen ni ehkä reality check on paikallaan.
Tässä pohjolan banaanivaltiossa on aika monta muutakin isompaa asiaa sen verran pahasti päin per**ttä.
En nyt tarkoita että pitäisi ihannoida tai hyväksyä ylinopeuden ajaminen, mutta jokainen joka sitä kahvaa kääntää tietää kyllä tässä iässä ihan tasan tarkkaan sen mitä on tekemässä ja kantaa itse vastuun omista teoistaan.
Ei sitä ny prkl tartte sosiaalisessa mediassa rummuttaa maailmanloppuna ja olla mesoamassa että "byää ku toi ei leiki sääntöjen mukaan tällä hiekkalaatikolla"
Kyllä se tyyppi sit ite tietää missä meni vikaan kun mutka menee pitkäks tai tulee yllättävä tilanne.

Mua vaan ehkä inasen kypsyttää tää tapa takertua muiden tekemisiin niin paljon että ollaan ihan sokeita niille omille hömöilyille.

Tässä tulikin aivan saatanan hyvin sanottua asia. Ei lisättävää. :thumbup:

...tai ompas, muistin yhden asiaan hyvin sopivan blogikirjoituksen. Suosittelen kaikkia lukemaan:

http://blogbook.fi/alttisalomaki/tunnista-kyrvaytyminen-ajoissa/

Siten sakotusrajan alentaminen johtanee siihen että aiemmin harkittu 50 rajoitus saatetaankin nostaa lukemaan 60.
Elä unta nää. Trafin mielestä onnettomuusmäärät on suoraan verrannollisia KESKInopeuteen. Vai onko muka jossain nostettu rajoituksia?

En nyt tarkoita että pitäisi ihannoida tai hyväksyä ylinopeuden ajaminen, mutta jokainen joka sitä kahvaa kääntää tietää kyllä tässä iässä ihan tasan tarkkaan sen mitä on tekemässä ja kantaa itse vastuun omista teoistaan.
Ei sitä ny prkl tartte sosiaalisessa mediassa rummuttaa maailmanloppuna ja olla mesoamassa että "byää ku toi ei leiki sääntöjen mukaan tällä hiekkalaatikolla"

Tässä ollaan asian ytimessä. Tuskin yksikään ylinopeus jää ajamatta tai reikäpäinen ohitus tekemättä sen takia, että joku kotipoliisi katsoo asiakseen tulla mesoamaan johonkin harrastajafoorumille. Ei ainakaan minun nopeusmittarini näyttämään vaikuta piirunkaan vertaa se, että onko jossain foorumilla "salliva tai paheksuva asenne" ylinopeuteen.

Vaikka itsekään en ole mikään puhdas pulmunen tässä nopeusasiassa, niin likipitäen päivittäin liikenteessä näkee suorituksia, joiden tekijät olisin itsekin valmis viemään saunan taakse. En silti aio niin nyt kuin jatkossakaan olla julistamassa muille moraalikäsityksiäni siitä miten heidän tulee elää, ja toivoisin että mahdollisimman moni muukin ymmärtäisi ihan itse saman asian. Eiköhän se riitä, että lainsäätäjä ja virkavalta tekevät tarpeelliseksi katsomansa asiat saattaakseen kansan kuriin ja herran nuhteeseen.

Elä unta nää. Trafin mielestä onnettomuusmäärät on suoraan verrannollisia KESKInopeuteen. Vai onko muka jossain nostettu rajoituksia?

Ei Trafi niitä liikennemerkkejä asettele. Kyllä siellä on yleensä yksi ihminen joka sen päätöksen tekee ja määrää merkin paikan.

Vaikka itsekään en ole mikään puhdas pulmunen tässä nopeusasiassa, niin likipitäen päivittäin liikenteessä näkee suorituksia, joiden tekijät olisin itsekin valmis viemään saunan taakse. En silti aio niin nyt kuin jatkossakaan olla julistamassa muille moraalikäsityksiäni siitä miten heidän tulee elää, ja toivoisin että mahdollisimman moni muukin ymmärtäisi ihan itse saman asian. Eiköhän se riitä, että lainsäätäjä ja virkavalta tekevät tarpeelliseksi katsomansa asiat saattaakseen kansan kuriin ja herran nuhteeseen.

No hyvä. Nimittäin tuli tehtyä viime kesänä yks ohitus henkilöautolla ja kas puhelin soi ja kun vastasin siellä se ohitettu valisti minua kuinka vaaralisen ohituksen olin tehnyt jne jne.. pyysin anteeksi ja sitten toivottelimme toisillemme turvallista matkaa:thumbup:
En viitsinyt kertoa hänelle minun käsitystäni hänestä ohitettavana...

Tässä tulikin aivan saatanan hyvin sanottua asia. Ei lisättävää. :thumbup:

...tai ompas, muistin yhden asiaan hyvin sopivan blogikirjoituksen. Suosittelen kaikkia lukemaan:

http://blogbook.fi/alttisalomaki/tunnista-kyrvaytyminen-ajoissa/

Tämä osu ku nyrkki silmään!

Täälläkin ylinopeudesta jeesustelevat voisivat hankkia ihka oman elämän(joojoo tiedäntiedän että se kaahari saletisti ajaa kohta mun päälle ni osuu omaan nilkkaan)
Kuka jumalauta jaksaa vinkua täällä toisten tekemisistä päivästä toiseen?!?
Tätäkin kirjoittaessa joku kusipää tuossa pihalla jätti koiranpaskat keräämättä, sehän jumalauta vaarantaa koko naapuruston. Menen nyt seuraavaksi tekemään näistä vastuuttomista koirankusettajista oman threadin johonkin koirafoorumille! Saadaan neki ruotuun PRKL!!

Tämä osu ku nyrkki silmään!

Täälläkin ylinopeudesta jeesustelevat voisivat hankkia ihka oman elämän(joojoo tiedäntiedän että se kaahari saletisti ajaa kohta mun päälle ni osuu omaan nilkkaan)
Kuka jumalauta jaksaa vinkua täällä toisten tekemisistä päivästä toiseen?!?
Tätäkin kirjoittaessa joku kusipää tuossa pihalla jätti koiranpaskat keräämättä, sehän jumalauta vaarantaa koko naapuruston. Menen nyt seuraavaksi tekemään näistä vastuuttomista koirankusettajista oman threadin johonkin koirafoorumille! Saadaan neki ruotuun PRKL!!

Katso tuota kynttilä/turvallisuusketjua! Siellähän sitä jeesustellaan toisten (lähinnä autoilijoiden) tekemisistä. Antaisitte raatojen ja ehdokkaiden olla!

Katso tuota kynttilä/turvallisuusketjua! Siellähän sitä jeesustellaan toisten (lähinnä autoilijoiden) tekemisistä. Antaisitte raatojen ja ehdokkaiden olla!

Ilmaisin itseäni siis selvästi liian räikeästi...
Tuosta osiosta niitä esimerkkejä saisikin liikenneturvallisuutta parantamaan ja valistamaan, niin valitettavaa kuin se onkin, että se vaatii lähes aina jonkun hengen.
Mutta miten threadit jossa kerrotaan kuinka naapurin Rane hurjasteli ohitseni, vaikuttaa mihinkään ja kiinnostaa edes ketään.
Foorumihan täyttyisi näistä "kaahari-valituksista", jos kaikki kertoisivat kuinka loukkaantuneita henkisesti ovat kun sen Ranen kulkupeli liikahti liikennevaloista ripeämmin kuin oma.

Ilmaisin itseäni siis selvästi liian räikeästi...
Tuosta osiosta niitä esimerkkejä saisikin liikenneturvallisuutta parantamaan ja valistamaan, niin valitettavaa kuin se onkin, että se vaatii lähes aina jonkun hengen.
Mutta miten threadit jossa kerrotaan kuinka naapurin Rane hurjasteli ohitseni, vaikuttaa mihinkään ja kiinnostaa edes ketään.
Foorumihan täyttyisi näistä "kaahari-valituksista", jos kaikki kertoisivat kuinka loukkaantuneita henkisesti ovat kun sen Ranen kulkupeli liikahti liikennevaloista ripeämmin kuin oma.

Tuossa sentään valitettiin kanssamotoristin toiminnasta! Ei noita kynttiläketjun suunsoittoja autoilijat lue (paitsi jos sattuvat olemaan motoristeja), ihan turhaa aukomista, ja pitäisi tapahtua ihan jollain muulla foorumilla. Varsinkin, kun näyttää siltä, että mullan alla on pelkästään syyttömiä...

Niinkö, kyllähän täällä liikennerikollisuuteen yllyttäminen sekä ihannointi tai ainakin hiljainen hyväksyntä on aika korkeassa kurssissa. Näin ei pitäisi olla.

Olet väärillä jäljillä. Kyse on kansalaistottelemattomuudesta älyttömiä nopeusrajoituksia vastaan. Ensi viikolla mennään tielle 66, kahlitaan itsemme liikennemerkkeihin ja soitetaan kännyllä Jussi Raittista lujempaa kuin laki sallii. Nih!

Peace and free love & speed limits!

Ja asiaan: en ole yllyttämistä täällä nähnyt. Kukin ajaa omia ajojaan ja vastaa omista tekemisistään.

Ihmettelen että mitä sitten, antaa sen toisen paaahtaa pää kolmantena jalkana jos kiinnostaa, pääasia on että itse olet kaukana jos jotain sattuu, että oma terveys on taattu....
Vai onko se kateus astunut sieltä hartian takaa, kun mitä sitten. Näitä urpoja näkee aina, jolla on nopeusrajoitukset, siihen vain että so what...

Onhan se selvä homma, että jos tiellä on ajolinjoilla jotain työkalustoa ja -miehiä töissä, niin tiputetaan sitten vaikka 80 -> 30 jotta taataan työmiehille turvallinen työpäivä. Juttu erikseen on kuitenkin se kun illaksi ja yöksi ne työkoneet ajetaan läheiselle sorakentälle parkkiin ja työmiehet painuvat kotiin kaljaa juomaan mutta kas kummaa 30 kylttejä kukaan ei viitsi käydä kääntämässä tai peittämässä.

Tiestysti jos se tie on kunnossa, mutta näitä on nähnyt ihan kaveri piirissä, että työmaalla nopeus merkit käännetty ja jostain syystä joku on jotain kiusaa tehnyt, siis että on sattunut sitten jotain, esim sen nopeuden takia. Niin on varmaan otettu opiksi, en usko että ne turhaa on siellä.
Tuossa Helsingissä on yksi tie, Porvoon motarin yli kun mennään, kohti itää, niin 30 nopeus, on väistämisvelvollisuuksia kohdattaessa jne. Niin siinä ei kukaan saatana edes noudata niitä, kiva siinä 40 metrin matkalla kun kaikki ajaa ilman turvaväliä sen 40-50 siinä ja sellainen 20 auton letka, no on kyllä aikaa odottaa. Mutta siitä se ruuhka äkkiä alkaa..

jos joku ny menettää yöunensa siittä että joku toinen ohittaa 20km/h ylinopeudella ja vieläpä kaksipyöräisellä jonkun ihmisen ni ehkä reality check on paikallaan.
Tässä pohjolan banaanivaltiossa on aika monta muutakin isompaa asiaa sen verran pahasti päin per**ttä.
Kyllä se tyyppi sit ite tietää missä meni vikaan kun mutka menee pitkäks tai tulee yllättävä tilanne.

Mua vaan ehkä inasen kypsyttää tää tapa takertua muiden tekemisiin niin paljon että ollaan ihan sokeita niille omille hömöilyille.
Se kateus, minä, minä, minä, kateus, kateu.
Tuolla kaupassa saa nauraa porukalle, kun ollaan niin maailman omistajia, sama pätee parkkipaikalla, kun viereiseen ruutuun parkkeeraa sellainen auto joka on toisen mielestä parempi, nini kyllä sen näkee kun leuka pystyssä mennään, sama on punttisalilla kuka nostaa eniten tai näyttä isoimmalta vaikka olisi lipputanko, sama pätee kavereissa se joka puhuu eniten, niin sitä katsotaan "pahalla", kun on kokoajan äänessa, muijat katsovat toisen muijan vaatteita ja ajattelee, että mulla on paremmat tai toivottavasti.

Niille tyhjäntoimittajille pitää olla vain :)-:)-
Kyllä tätä kansaa olen katsonut että olenko oikeasti täältä:doh:

En nyt ihan hirveästi lippistä hepulle nosta, joka viime sunnuntaina reipasta 180kmh vauhtia 80 alueella 10-tiellä Pyyttämössä tutkaan jäi. Ei hän ollut vaaraksi vain itselleen. Oli tuossa kait muutama muukin vaarassa.

@Livigno

Mä oon ollu nyt 2tkm taas Saksa, Itävalta ja Italia pörräämässä. Ei oo passoilla natsivalvontaa ja kyllä on kiva ajaa kun ei tarvi olla jääpuikko perseessä lakien kanssa. Kaikki joustaa ja yhtään läheltäpitiä ei oo näkyny. Liikenne sujuu ja pirun kiva ajaa. Reippaasti on tultu. Autobahnalla meni tuhannen kilsan aikana yksi AMG Mese niin lujaa ettei kestäny kyydissä. Passoilla kolme mopoa on menny ohi. Ite ohitettu varmaan yli tuhat auto&mopoa.

Tätä kun lukee ni voi todeta että kun Sääntölään palataan ni taitaa mennä mopo seisomaan. Ei se kuulkaa sääntöjen orjallinen noudattaminen onnelaa tee. Painaa vaan jokaisen hartiat kasaan. Muttei mitään, mä nautin täällä ja toivottelen sinnekin ajokelejä, kyttääjille sekä mielensäpahoittajille myös.

Just näin lisää vaan kieltoja ja rajoituksia suomalainen motoristi/autoilija on järjestään niin tyhmiä ettei ne osaa itte ajatella.Toisaalta vois noi rajoitusten rustaajat miettiä omaa toimintaa kuten edellä mainittiinkin niin liikenne merkit millä ei olee mitään merkitystä kuten varokaa lapsia paikassa missä koulu on ollut vuosia lakkautettu ja älyvapaat nopeusrajoitukset jotka on tarkoitettu vain sakkorysäksi.Mutta ei pitäisi provosoitua vaikka kuinka tietää et jotkut kiellot ja rajoitukset on hanurista:häähää:

Kylläpä nopeusrajoituksista keskustelu nostaa monella verenpainetta yli foorumikeskiarvon :rant: Mikä Sääntölä Suomi muka on??? Täällä saa päästellä sentään suhteellisen vapaasti verrattuna moneen muuhun maahan. No entä sitten? So what. Antaa mennä vaan. No miksi siis nopeusrajoitukset? Palataanpa vähän ajassa taaksepäin: vielä vuonna 1971 Suomessa ei ollut nopeusrajoituksia kuin ainoastaan kaupungeissa. Eli kaupungin ulkopuolella sai päästellä jopa kovempaa kuin Autobahnilla tänään. Jokainen voi tilastoista tutkia mitä jälki oli.

Tän triidin alussa moitittiin kolmenkympin rajoituksia, ehkä aiheestakin kun ne ovat siellä 24/7. No mitä siinä kolmenkympin rajoituksessa on sitten erityistä? No se, että kolmenkympin alueella ei tienpitäjän tarvitse merkitä varoitusmerkillä tienpinnan monttuja, töyssyjä, poikkeuksellisia tiejärjestelyjä tai mitään muutakaan sellaista. Tienpitäjä tai tietyön urakoitsija pesee kätensä vastuusta tällä nopeusrajoituksella eli kannattaa olla kuitenkin varovainen jos ja kun päästelee kovempaa.

Ja lopuksi: mulla ei ole mitään syytä toimia järjestyksenvalvojana enkä vedä hernettä nenään kun joku päästelee kivavikkelää maantiellä. Fysiikan lakeja ei voi rikkoa. (Tai voi yrittää ihan vapaasti.)

Palataanpa vähän ajassa taaksepäin: vielä vuonna 1971 Suomessa ei ollut nopeusrajoituksia kuin ainoastaan kaupungeissa. Eli kaupungin ulkopuolella sai päästellä jopa kovempaa kuin Autobahnilla tänään. Jokainen voi tilastoista tutkia mitä jälki oli.

Et kai sä oikeasti vertaa tähän päivään sitä mitä oli joskus vuonna -71:blink:
Pari muutakin pikku juttua on muuttunut yli 40 vuodessa, kuin ne pelkät nopeusrajoitukset.

Yleensä en toisten ajamiseen kiinnitä minkäänlaista huomiota. Mutta viime lauantaina viiden aikaan näin melko idioottimaista toimintaa. Lahden moottoritiellä Stadiin päin Malmin hautausmaan kohdalla tuli Prätkä yli 200 kmh oikelta ohi. Tuntomerkkejä en laita kun alkavat vainoamaan, mutta sanotaan että pyörä oli valkoinen:)-

Liian alhaisissa tilannenopeuksissa on myös moottoripyörän hallitsemiseen liittyvät riskit; vastaohjaus on huomattavasti vaikeampi suorittaa tasapaino säilyttäen.

Ottamatta kantaa ylinopeusaiheeseen: edes vähän nyt tarkkuutta niiden argumenttien kanssa, kiitos. Toi ylläoleva on ihan täyttä haisevaa potaskaa. Jos joku "motoristi" ei osaa moottoripyörää ohjata, kurvata ja väistää kuin vain ja ainoastaan kovassa vauhdissa, niin ajokortista voi saman tien ruksia sen A:n mustalla tussilla yli ja laittaa oppilaaksi ajokouluun.

Back