• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ylinopeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Korppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ylinopeus - Huonoista vaihtoehdoista VÄHITEN huono?

• 240 km/h moottoritiellä, rajoitus 120 km/h

Ääniä: 3 75,0%
  • 200 km/h maantiellä, rajoitus 100 km/h

Ääniä: 0 0,0%
  • 160 km/h maantiellä, rajoitus 80 km/h

• 140 km/h maantiellä, rajoitus 70 km/h

• 120 km/h maantiellä, rajoitus 60 km/h

• 100 km/h taajamassa, rajoitus 50 km/h

• 80 km/h taajamassa, rajoitus 40 km/h

• 60 km/h taajamassa, rajoitus 30 km/h

Ääniä: 1 25,0%
  • Minä olen Vetomies, 100%:a ylinopeutta on amatööreille

• Ääniä yhteensä
    4

Korppi

New member
Otetaanpa pieni äänestys, kun tuolla toisaalla on vireillä keskustelu kevään "virallisista nopeusennätyksistä". Mikä näistä on VÄHITEN PAHA???

Kortti toki lähtee kaikista ja sakkoja, vankeutta ja muuta saa varmaan ihan riittävästi, jos mistä tahansa jää kiinni. Mutta mikä monesta huonosta vaihtoehdosta on se vähiten huono???

Perusteluja olisi tietenkin kiva kuulla.

Vähiten huono on mielestäni ylimmäinen vaihtoehto eli moottoritiellä tapahtuva hurjastelu. Perusteluina:
- moottoritien kaksi kaistaa molempiin suuntiin, joten ohi pääsee (mitä tässä lähes väistämättä tehdään) aiheuttamatta jymy-yllätystä vastaantulevalle liikenteelle. Toisaalta nopeuserokin on esitetyistä vaihtoehdoista suurin, eli samaan suuntaan liikkujat eivät osaa varautua moiseen nopeuseroon.
- ei jalankulkijoita tai kevyttä liikennettä samalla väylällä (ainakaan laillisesti)
- liittymistä ennakkomerkit, ei risteävää liikennettä
- jonkin verran tilaa korjata virheitä

Selvyyden vuoksi mainittakoon, että yllä esittämistäni perusteluista huolimatta tämäkin on huono vaihtoehto.

Edit...kirjoitusvirhe

jos kerran menee ylinopeutta niin sitten kunnolla.... ekaan lootaan napsahti
smile_org.gif

Moottoritiellä kaahaamiselle meni ääni. Asia ei tosin ole ihan näin yksioikoinen. Oikea paikka ajaa reipasta ylinopeutta kun riippuu vähän paikasta, kelistä, muusta liikenteestä yms. eikä puhtaasti nopeusrajoituksesta.

Tunnustan että itse pidän muille vaarattomimpana tuota moottoritie juttua.
Silti itse syyllistyn kyllä ylinopeuteen useammin 60 tai 80 nopeus alueilla. Tämä siitä syystä että en yksinkertaisesti pidä yli 140 km/h nopeuksista.

Kuitenkin usein syyllistyn ajamaan edellämainituilla nopeusrajoitus alueilla 80-120 km/h. Puolustuksekseni voin vain todeta niiden olevan tuttuja teitä, joten tiedän missä on suurempi vaara kohdata muita ja himmata ennen niitä.
Ei luonnollisesti koske vastaan tulevia autoja, mutta jos ovat omalla kaistallaan niin ei niillekään käy mitään.

Moottoritie on vähiten paha, koska
- tilaa eniten ohitella
- ei vastaantulijoita samalla kaistalla
- vahingon sattuessa suurimmat vahingot kärsii itse
- kämmin jälkeen ei jää kitumaan

Ei oikeestaan mikään noista, tai mikä tahansa noista, koska ainakin minusta se nopeuden ylityksen 'pahuus' on tapauskohtainen juttu, tai ainakin sen pitäisi olla. Eli ei mennyt ääntä millekään vaihtoehdolle.

No jos tuo pienin sallittu alinopeussuositus pitää tuplata, niin tuo 30km/h rajoitus on niin naurettava, että se kai sitten. 60km/h = 16,7 m/s ja 240km/h=66,7m/s. Eiköhän tuossa pikkuvauhdissa ehdi parhaiten reagoimaan yllätyksiin ja vahingot jää vähäisimmiksi.

Moottoriteiden nopeusrajoituksia saisi minun puolestani nostaa. Länsiväylälle 120, Turun-, Hämeenlinnan- ja Lahdentielle 140. Itäväyläkin jos olisi Espanjassa, niin siinä olisi 100 rajoitus.

No jos tuo pienin sallittu alinopeussuositus pitää tuplata, niin tuo 30km/h rajoitus on niin naurettava, että se kai sitten. 60km/h = 16,7 m/s ja 240km/h=66,7m/s. Eiköhän tuossa pikkuvauhdissa ehdi parhaiten reagoimaan yllätyksiin ja vahingot jää vähäisimmiksi.

.
Eli taajamassa missä liikkuu jalankulkijoina lapsia, vanhuksia ym...

Sori vaan mut kannattaiskohan pikkaisen miettiä
confused_orig.gif

Moottoriteiden nopeusrajoituksia saisi minun puolestani nostaa. Länsiväylälle 120, Turun-, Hämeenlinnan- ja Lahdentielle 140. Itäväyläkin jos olisi Espanjassa, niin siinä olisi 100 rajoitus.
Noita nopeuksiahan on jo vuosia tullut sovellettua, joten siinä vain virallistettaisiin vakiintunut käytäntö.
eek.gif

240km/h ei ikinä tapahdu vahingossa, paitsi mikäli yritti ajaa 239:ää tietty.
Sanoisin että löytyy paikkoja jossa on (tilapäisesti) 30:n rajoitus johon voi vahingossa tulla 60:iä. Tällainen on vaikka Pitäjänmäentien uuden liikenneympyrän työmaa. Pitkä alamäki joka on juuri vaihtunut turuntien 60:stä 30:iin. Siinä ei ole suojateitä ja jalkakäytäväkin on puiden takana. Siinä voi vahingossa ajaa reilusti yli nopeusrajoituksien vaikka ei tunnu kaahaukselta.

Laitoimpa 200km/h satasen tiellä, edellyttäen kuitenkin että kyseessä on paikka jossa suora pitkä näkyvyys ja mahdollisesti ohituskaista kanssa. Eikä tietenkään muuta liikennettä...

Riippuu tosiaan ajasta, paikasta, tien kunnosta ja muusta liikenteestä. Ei mulla kävis edes mielessä vetästä tossa motarilla turusta tampereelle päin 240km/h, sen verran paskassa kunnossa tie on. Tilanne on toki toinen jos on hyvä pinta. Silloin se lienee vähiten paha, mikäli ei ole muuta liikennettä.

Toisaalta 80km/h alueella rauhallinen paikka, esim. joku peltoaukea, jossa ei ole sivuteitä ja näkee kauas jne. ei ole ollenkaan paha paikka kiihdyttää hetkellisesti 160km/h.

Back