• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZX-10R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anttari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo, Scuubaa kompaten, tota relettä mäkin epäilen. Kokeilin vielä startata kytkin pohjassa, ei mitään. Lisämaa runkoon ei auttanut.
Kun painaa starttinappulaa niin pätkäisee virrat poikki, myöskään jännitettä ei tule johdoille pääsulakeboxin jälkeen kun starttinappula on painettuna. Tutkin seuraavaksi koneen päältä maadoituksen - tämä virivelhon vinkkaamana. Fläshivika se ei sittenkään taida olla.
Joutuu jo melko paljon purkaan levälleen... :no: Kysäisen Sumekolta onko relettä hyllyssä.....

Voiko starttireleen vika muka hävittää sähköt pääsulakeboksin jälkeisistä johdoista? Kytkentäkuvaa näkemättä ja noin lausuttuna kuullostaa oudolta, kun itse miellän että starttireleen jälkeen ei ole kuin paksu piuha suoraan startille... Ettei kuitenkin olis vaan tämä uusikin akku sisäisesti rikki? Tai sitten starttimoottori oikosulussa, tosin silloin luulisi tulevan äkkiä jostain savumerkkejä.
 
Ei oo uusi akku sökö eikä vanhakaan. Latailin molemmat täyteen ja toimii virtalähteenä ok, mutta peli ei lähde tulille vieläkään. En oo työkiireiden takia ehtinyt asiaa paljon touhuta, mitä nyt selvitin startti- releen saatavuuden ja sain vian selvitykseen viennin sovittua tiistaille. Starttireleen vikaa asiantuntija piti "ihmeenä". Ecu vikatilaa varovasti veikkailtiin mut nää on arvailuja. Tiukalle voi mennä et la-su Motoparkkiin pääsen, liput ja hotelli maksettu. Tai sitten tuun pojan Pianolla jos vieroitusoireet käy liian kovaksi. Tuolla omalla rupulikumiräpättimellä ei sentään....:kääk:
 
^No nyt on ainakin ensimmäinen vika selvitetty, startti on mennyt tuusan nuusaksi. Uusi matkalla Hollannista ja pelihän vääjämättä tulee kuntoon....:jippikaijee:

Mikä tuon startin sitten lie rikkonut? Heaven knows...

Vielä tässä julkinen ja iso kiitos Fredille kuskausavusta pakulla! :thumbup::thumbup::thumbup:
 
Kiitos.
Eipä tuosta vaivaa ollu. Meni mukavasti työmatkan ohessa.
Olisi kiva tietää mikä startin rikkoi ja miksi lähti akun vaihdon jälkeen käymään?
 
Hajosiko startti uudestaan?

Noo startti toimii kyllä. Alko vaan kaikki mahdolliset varoitusvalot palaan ja vilkkuun kuin italian ihmeissä "Milano by night" -tyyliin.
Vien tänään uudestaan hoitoon. Toivottavasti vain kiireellä kasatessa jäänyt joku liitin löysälle :kääk:
Pyörä toimii kuitenkin ihan oikein, mutten uskaltanut tollasessa Fiat-tilassa ratapäiville matkaa jatkaa, ihan vaan etten ois johkin skugeen jäänyt jumiin tai saanut jotain vehkeestä lisää rikki.
 
Noo startti toimii kyllä. Alko vaan kaikki mahdolliset varoitusvalot palaan ja vilkkuun kuin italian ihmeissä "Milano by night" -tyyliin.
Vien tänään uudestaan hoitoon. Toivottavasti vain kiireellä kasatessa jäänyt joku liitin löysälle :kääk:
Pyörä toimii kuitenkin ihan oikein, mutten uskaltanut tollasessa Fiat-tilassa ratapäiville matkaa jatkaa, ihan vaan etten ois johkin skugeen jäänyt jumiin tai saanut jotain vehkeestä lisää rikki.

243_5a5116bec545b7.19430909_CT4384_b_ml.jpg


:grin:
 
Mitäs näyttää muilla staattorin vastus? Nyppäsin jännitteensäätimestä liittimen irti ja antoi kolmesta johtimesta kaikkiin 0.5-0.6 ohmia.

Ongelmia minulla on ollut ylilatauksessa; lataa akkua ihan normaalisti 14.3-.5V, mutta antaessa kierroksia 10k kierroksen kohdalla latausjännite pomppaa yli 18V ja ajovalo palaa. Kytkintä painamalla laskee takaisin normaaliin, kun saa kierroksen alas.
Voiko olla, että staattorista on joku ”vaihe” rikki, kun tekee tuota vain korkeilla kierroksilla?

Tarkoituksena kyllä joka tapauksessa purkaa ja kurkata tuota, kun hankin siihen koppaan uuden tiivisteen valmiiksi, mutta mielipiteitä otetaan vastaan.

Pyörä on 2007 ja siitä on vaihdettu jännitteensäädin, tsekattu liittimet ja maadoitukset.
 
Mitäs näyttää muilla staattorin vastus? Nyppäsin jännitteensäätimestä liittimen irti ja antoi kolmesta johtimesta kaikkiin 0.5-0.6 ohmia.

Ongelmia minulla on ollut ylilatauksessa; lataa akkua ihan normaalisti 14.3-.5V, mutta antaessa kierroksia 10k kierroksen kohdalla latausjännite pomppaa yli 18V ja ajovalo palaa. Kytkintä painamalla laskee takaisin normaaliin, kun saa kierroksen alas.
Voiko olla, että staattorista on joku ”vaihe” rikki, kun tekee tuota vain korkeilla kierroksilla?

Mittasitko staattorin johdoista maihin vastusta? Staattorin kärähtäminen ei voi aiheuttaa ylijännitettä, mutta jos joku käämeistä on yhteydessä maahan, lopputulos on arvaamaton. Jotkut ovat esim saaneet mitattua ac-jännitettä akun navoista jne.

Jos maayhteyttä staattorin käämeistä ei ole, niin jännitteensäätimen viallisuus on oikeastaan ainoa vaihtoehto.
 
Mittasitko staattorin johdoista maihin vastusta? Staattorin kärähtäminen ei voi aiheuttaa ylijännitettä, mutta jos joku käämeistä on yhteydessä maahan, lopputulos on arvaamaton. Jotkut ovat esim saaneet mitattua ac-jännitettä akun navoista jne.

Jos maayhteyttä staattorin käämeistä ei ole, niin jännitteensäätimen viallisuus on oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Juu, ei ole maihin yhteydessä. Jännitteensäätimen vaihdoin pari viikkoa sitten. Ettei olisi käynyt niin hyvä tuuri, että tuo uusi säädin on myös hajalla.

Voiko tuota testata yleismittarilla ja miten? Korjausoppaan mukaan vaatisi jonkun kawan oman testerin.
 
Juu, ei ole maihin yhteydessä. Jännitteensäätimen vaihdoin pari viikkoa sitten. Ettei olisi käynyt niin hyvä tuuri, että tuo uusi säädin on myös hajalla.

Voiko tuota testata yleismittarilla ja miten? Korjausoppaan mukaan vaatisi jonkun kawan oman testerin.

Vaikea sitä säädintä kotikonstein on muuten mitata kuin että mitä sieltä tulee ulos. Tuolla Apriliakeskustelun puolella juuri joku mainitsi halvan kiinansäätimen joka antoi isoilla kierroksilla ylijännitettä, joten ei olisi ensimmäinen uusi väärin toimiva säädin... Se nyt tietty kannattaa katsoa, että akun ja säätimen yhteys on kunnossa, samoin säätimen ja akun maayhteys. Jos säätimeen tulee virtalukolta ohut tunnistinjohto niin kannattaa toki tarkistaa että siihenkin tulee akkujännite ilman isoa häviötä.
 
Kappas! Suomen kesä ja helteet tuo mukanaan sähköviat!

Tarinan vikakasa on vuosimallia 2006.
Oma tarinani menee näin: Ajoin motarilla ihan pikku kierroksilla, jossain kohtaa kierros ja nopeusmittari pimeni. Ajelin valoihin ja pientä käyntihäiriötä oli, mutta kun kaasutteli ei mitään. Matka jatkui jonkun kilometrin seuraaviin valoihin jossa piti jo oikeasti laittaa kierrosta että pysyi käynnissä. Valoista liikkuu ja jonkun sadan metrin jälkeen pätki ja sammui. Perkele. Parkkiin. Virrat pois ja takaisin heräsi mittaristo ja flekti pyöri, mutta ei jaksanut startata. Nakutus oli erittäin kova ääninen. Lämmöt yli 100. Odottelin tunnin että jäähtyy ja uusi starttaus eikä mitään. Mittari näytti reilua 6 volttia. Akku yöksi laturiin ja hain uuden akun myös. Laitoin wanhan akun kiinni ja samointein pörähti käyntiin. Virtaa taisi tyhjäkäynnilla näyttää 12,6. Annoin lämmetä ja kierrosta pidin yllä, missään kohtaa jännitte ei tuosta noussut. Vasta sitten kun lämmöt nousi yli 100 ja flekti pyörähti käyntiin nousi latausjännite sinne 14 voltin tienoille missä pyöri jonkun aikaa. Eipä mitttää. Vaihdoin kuitenkin uuden akun tilalle ja ajoin kotiin 35km. Pyörä seisoi pari päivää ja kun taas lähdin ajaa pääsin ehkä 10km kun punainen valo syttyi ja kuten arvelin tuas menee virrat vituillee. Pääsin töihin normaalisti 25km. Sammutin ja yritin uudestaan starttaa ei perkele jaksanut lähteä käyntiin. Hinaajan kyydillä pihaan ja vitutuksissani en jaksanut edes mitata paljonko virtaa oli.
Joskus teki niin että ajoin tankille ja kun taas käynnisti lähti käyntiin normaalisti mutta sammu heti. Starttaus ja kaasua kunnola lähti taas käyntiin ja toimi normaalisti. Ilman kaasua yritti vaan startata. Tätä tehnyt siis vai muutaman kerran
Mistäs lähtis vikaa selvittämään? Jännitteensäädin vai uutta laturia tilaukseen vai molemmat?
Mistä nämä saa halvalla? Ebay varmaan ja olisiko linkkiä laittaa? Oisko suomesta heti saatavana jostain? Toki maksan mielelläni jonkun euron ylimääräistä jos jostain saisi nyt heti kun on loma ja ois kiva ajellakkin.

Kirjoitusvirheitä on varmasti mutta toivottavasti asia tuli selville :orgmp: Kiitos vinkeistä jo nyt :)
 
Laturin (staattorin) vika ei ole kauhean todennäköinen, kun ainakin hetkellisesti olet saanut tuon 14v latausjännitteen. Kun tuo pyörän lämpeneminen ja flektin päällemeno vaikuttivat, niin tutkisin jännitteensäätimen liitokset ja maadoitukset niin jännitteensäätimestä kuin myös akun ja rungon välistä. Z1000sx:n tyyppivikana oli kuraveden pääsy jännitteensäätimen liittimeen, en tiedä voisiko tässä olla samaa.

Jos liitoksista ja maajohdon kunnosta ei löydy sanomista, niin sitten jännitteensäätimellä lienee helpoin aloittaa. Toki mittaaminen kannattaa aina, ohjeet löytyy tuolta:

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/205374-Moottoripyörän-lataus
 
Huomenna alkaa tutkiminen. Linkissä oleva ukkosen postaus on kyllä loistava. Aloitan tuosta jännittesäätimen tutkiskelusta. Oisko vinkkejä miten helpoin ettei tarvii purkaa koko katteistoa joka on aika veemäistä touhua tässä malli. Jos oikein ymmärsin on säädin ihan siinä iskarin kuppeessa?
 
Back
Ylös