• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZZR 1100

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terppis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei ole kuplinut,enkä ymmärrä mikä sen voisi tehdäkkään.Tietysti joku vahva liuotin sen voisi tehdä,mutta ei ymmärrä.

Jostain tarttunut aivan hirveä pyöräkuume nyt keväällä
crazy.gif
ja ison zetorin d-mallia olen katsellut seuraavaksi pyöräksi. Vähänlaisesti on vaan vaihtoehtoja tarjolla, kun budjetti ei ole 5000€ isompi. Saa nähdä löytyykö sopivaa vai erehtyykö johonkin muuhun pyörää. Ilmeisesti tuossa d-mallissa ei hirveästi vikoja kuitenkaan ole vaikka tuntuu, että aina pelotellaan kawan moottoriongelmilla.

Tervehdys kaikki zetorimiehet ja naiset
smile_org.gif
Kelpaako joukkoonne tällänen vanhemmalla iällä harrastuksen löytänyt papparainen
wink.gif
pojankloppina mopojen kanssa aloitin,sitten tuli piiiitkä väli kunnes iski mahoton prätkäkuume..eikun pyörän ostoon
smile_org.gif
ensipyöräksi hankin suzuki 750 gsx-äffän jolla pari kesää päristelin,mutta nälkä kasvoi syödessä ja isompi piti saada.Noh,sitten vaihdoin suzukin nykyiseen kawasaki zzr 1100 jolla pari suvea tullut  
062802moto_prv.gif
pyöräni on -93 vuosikertaa mallia D. Mittarissa jo tai vain 63 000km,joista itse ajanut aböut 20 000km
smile_org.gif

Ihan tumpelo olen pyörän huolloissa,kuten arvata saattoikin  
withstupid.gif
Toistaiseksi olen vain öljyt+suodatin vaihdattanut ennen ajokautta paikallisessa mp-huollossa.Viime kesänä vaihdatin myös ketjut ja rattaat.. kun entinen ketju oli venynyt niin ettei voinut enää kiristää.Did ketjurataspaketin tilasin,mutta en saanut didiä niin Reginan vitjan ja rt rattaat vaihtoivat huollossa... ainakin viime kesän ajelut kesti hyvin ja kiristämään jouduin vain kerran ketjua
smile_org.gif
ketjun voiteluun käytän mobilin vaihteistoöljyä 80/90

Mites nuo zetorin venttiilit säädetään,millasin välimatkoin ja ilmoittaako se jotenkin äänellä venttiilinsäätötarpeestaan? itse en rupea venttiileitä rassaamaan,mutta aattelin josko pitäis tänä kesänä huollossa tarkistuttaa kun viimeisen säädön jälkeen kilometrejä tullut osapuilleen 20 000
nixweiss.gif
 Mites nuo sytytystulpat zetoreissa kestää.. kuin usein niitä vaihtelette? takarengas on tään kesän hankintalistalla,parimilliä keskellä enää urasyvyys voip vesikelillä olla vaaraksi. Eturenkaan vaihdoin viime kesänä metzeler z4.Onko jollain muulla kokemusta ko.renkaasta zetorin alla? Mites jos vaihdan takanakin kokoa originaalista 180/55 17 koosta 190/55 17 miten se vaikuttaa ajokäyttäytymiseen vai huomaako eroa mitenkään?
withstupid.gif
Iloisia ja turvallisia kilometrejä kaikille tulevaan ajokauteen
smile_org.gif

Venttiilien välykset kannattaa ehdottomasti tarkistaa kympin välein, kuten huolto ohjekin suosittelee. Pääsääntöisesti kuluminen tapahtuu nimittäin niin, että pikkuhiljaa venttiilit painuvat kanteen jolloin välykset pienenevät. Pahimmassa tapauksessa venttiili(t) alkaa kantamaan, jolloin ensioireena yleensä on huono käynnistyvyys kuumana. Seuraava aste on sitten palaneet lautaset.

Toi 190 taakse on makuasia. Se nostaa perää hieman (190/55 on korkeampi kuin 180/55) joten ohjausgeometria aavistuksen muuttuu herkempään suuntaan. Toisaalta ainakin omasta mielestä 190 tuntui jotenkin "muljuvan" alla (saattoi johtua ko. renkaan ominaisuuksistakin, vaikea sanoa tarkemmin kun en ehtinyt kuin pari tonnia sillä ajaa).

Tulppien kestosta ainakin kawabata tuossa aiemmissa viesteissä jotain jo mainitsikin, itselläni ei ole vielä pitkää kokemusta sen paremmin zetorista, kuin muistakaan kaksipyöräisistä, vaikka tekniikka noin yleisesti on tuttua. Kolmas kausi aluillaan...
062802moto_prv.gif

Muoks: ainiin.. toki toki, teretulemast
biggrin.gif
thumbs-up.gif

kawake, terveoloa. tässäkin ketjussa on moniin kysymyksiisi melko suora vastaus jatai mielipiteitä kysymistäs asioista. myös foorumin hakutoiminnoilla löytyy moniin 1100 zetoria koskeviin kysymyksiin paljon vastauksia.

samoin jonkin verran uudempienkin kawojen asioita on pyöritelty CKCF:n foorumilla "kawazi(piste)net"
ja enemmän hömpähtävämpää ja hieman räväkämpääkin juttua on mun tuupissa:
"kawabata(piste) suntuubi(piste) com"

jaaha, linkit ei toimi työmestan wirustoosalla. linuxilla kotona pelasi ok.
kato haulla, niin löytyyy persiö.

kawapaansiut

ckcf

n. 120€ säästöä omilla ajoillani kesässä, saako sillä sitten n. 100 ploa keppanaa vai enemmänkin jos ostaa natsisiwasta, jopa 170 tölkkiä.

sitten jos kun vaihteisto alkaa tuntua takertelevalta nuilla castroleilla, niin kokeile edes delvacia.

hitsi kun ei ole manuskaa missään tiedossakaan, siis se on ns. varmassa tallessa, mutta ihan muistikuva tuo 95 okt ja sitä olen käyttänytkin ongelmitta vakiovireisessä zetorissa.

se on ainakin varmaa, että zx12r kawassa on 95 suositus ja sillä toimii hyvin.
Hep!
En ole mikään öljy asiantuntija, joten en väitä mitään, mutta ainahan saa kyseenalaistaa
wink.gif

Tuossa linkissä Yamalube, Yamahan alkuperäinen mineraaliöljy  ja Mobilin synteeettinen ja jotain GSX:ssä. Melko vaahdoksi menee paitsi Mobil, joka levittyy tasaisena öljykalvona.
Joten miten käy dieselmoottoriöljyn vaikka 14000rpm kohdalla tai alemmillakin kierroksilla. Onko voitelu vielä ok?
nixweiss.gif

Täytyy kysyä ManOilista, jos Nilsiän öljysheikillä löytyisi faktoja...

http://www.angelfire.com/ia/z/FZ1oil.htm

Castrol R4 !!!

En ole minäkään mikään öljyasiantuntija mutta ainakaan omassa ei delvac vaahtoa ja kone+vaihteisto on toiminut moitteitta.Jos asiaa ajattelee voimien suhteen niin kyllä dieseleissä laakeripintoihin kohdistuvan paineen luulisi olevan kovemman kuin bensa koneiissa eli dieseliöljyn etu.Delvacissa on myös öljykylpyjarrujen lisäaine joka parantaa kääntäen myös märkäkytkimen toimintaa.
Itse ainakin ajelen edullisella delvacilla hamaan tulevaisuuteen eli kunnes zetori menee sulattamoon.

lainasin härskisti ratafoorumilta öljyguru-jaketin kirjoitusta:

ko. treadi löytyy linkistä:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....9;st=40

jaket Offline
etuvetomies

Ryhmä: VIP Jäsen
Sukupuoli:
Liittyi: Kesä. 2005
Lähetti: Heinä. 07 2007,23:42
onhan kuorma-autoissa turbo ahdin, joka kiertää satatuhatta kierrosta ja enemmänkin. joten ei ne kierrokset luulisi olevan esteenä. Lisäksi kuorma-auton kampuralla olevat paineet on ihan omissa fääreissään verrattuna moottoripyörään.?

sitä paitsi se öljymonekyyliketjujen pilkkoutuminen. Itse asiassa delvacissa on erittäin paljon viscosity modifier aineita, joilla siitä esim 15W-40 tehdään semmoinen, että se on kylmänä 15 ja lämpimänä 40. 15W-40 öljy tehdään käyttäen 15W base öljyä. siihen lisätään viscosity modifier aineita, jotka on jonkinlaisia kerällä kylmässä olevia molekyyliketjuja. Kun öljy lämpenee niin nämä ketjut suoristuvat ja pitävät 15W öljyn 40:senä lämpimänä. näiden ketjujen katkeilu aiheuttaa viskositeetin laskua. eli kun öljyillä on ajettu jonkinverran niin öljy on muuttunut esim 15W-35:seksi.

kuorma-auto öljyissä näitä on paljon, jotta se kestäisi ne 50tonnin huoltovälit.

tuossa viscosity modifierissa on myös se syy miksi kannattaa käyttää aina 15W-40 öljyä tai 15W-50 tai jopa 20W-50 öljyä ennekuin 10W-40 öljyä.

10W öljyssa on basestock hyvin ohut, eli 10wattista öljyä. ja siihen on tarvinnut lisätä aika paljon modifiereita, että siitä saadaan 40wattista lämpimänä, joten se on herkempi myös menettämään viskositeettiaan.

jos taas base on 15W tai 20W, niin pohjaöljy on paljon paksumpaa ja viskosity modifaiereita ei tarvitse olla niin paljon ja myöskään niiden hajoaminen ei vaikuta niin paljon öljyn ohenemiseen.

10W pohjalle ei ole tarvetta kuin kylmässä. ja ratapyörä ei semmoista näe.

tässä taas kawiksen omaa tekstiä eteenpäin:
itse en ole sen kummempi öljyasiantuntija kuin maukka persiöjätkäkään. pääasia, että koneessa on öljyä sopivasti ja se on polttomoottorikäyttöön soveliasta. tuossa ratafoorumin öljythreadissa on paljon delvac-asiaa ja linkkejä monenlaisiin tutkimuksiin. useimmissa delvacin traktoriöljy on ollut paras vaihtoehto verrattuna testattuihin huippukalliisiin ultrahyper-öljyihinkin.

se on kevät, siis öljykeskustelu on pulpahtanut pinnalle tai toisinpäin.

onhan kuorma-autoissa turbo ahdin, joka kiertää satatuhatta kierrosta ja enemmänkin. joten ei ne kierrokset luulisi olevan esteenä. Lisäksi kuorma-auton kampuralla olevat paineet on ihan omissa fääreissään verrattuna moottoripyörään.?
Kun puhutaan turbon voitelusta ja kierroksista, on mielestäni aivan eriasia kun paineenalainen öljy puristetaan liukulaakereille vrt. vaihteiston ja kampikoneiston tekemää vispaamistyötä.
nixweiss.gif

Pistäppäs mp-moottoriin ja vertailun vuoksi johonkin turboon tms muuhun liukulaakeriin paineistettua kuohukermaa, kummasta tuli ennempää vaahtoa
wink.gif

Mites tää?
Sais 209L tynnyreissä ja on halpaa...

Farmoil Universal 10W-30 on monikäyttöinen STOU-yleisöljy maanviljelyskoneisiin (Super
Tractor Oil Universal) ja se sopii käytettäväksi nelitahtisissa diesel- ja bensiinimoottoreissa,
vaihteistoissa, varsinkin ns. märillä jarruilla varustetuissa vaihteistoissa (öljyssä uivat jarrut) sekä
hydrauliikassa.
Farmoil Universal 10W-30 –laatua suositetaan nelitahtisiin ahdettuihin ja ahtamattomiin
dieselmoottoreihin sekä vanhempiin bensiinimoottoreihin suorituskykyluokkiensa mukaisesti.

OK, lopetan, sori
kaboom.gif

Kun puhutaan turbon voitelusta ja kierroksista, on mielestäni aivan eriasia kun paineenalainen öljy puristetaan liukulaakereille vrt. vaihteiston ja kampikoneiston tekemää vispaamistyötä.
nixweiss.gif

Pistäppäs mp-moottoriin ja vertailun vuoksi johonkin turboon tms muuhun liukulaakeriin paineistettua kuohukermaa, kummasta tuli ennempää vaahtoa
wink.gif
tuo mun nikkiin lainaamasi teksti oli mulla jaketilta lainattua, ei siis mun, mutta voin siihe yhtyä. siinähän lukee suomenkielellä, että kuorma-auton (moottorin) kampuralla olevat paineet ovat... plaa plaa,, paljonkos ahdettu 16 -14 litrainen kuorma-auton tdi painaa? kuinka kovat puristuspaineet kohdistuvat kampuralle? millaiset massat liikkuvat isoissa diisseleissä kun verrataan vaikka kusiaisen koneeseen.

se kalliimpi pro-super-racing-öljy saattaa näyttääkin kermavaahdolta tai kuselta enemmän ajettuna, delvac näyttää ihan öljyltä, kuten jo mainitussa ratafooruminketjussa oli kerrottuna, hehiö.

suosittelen lukemaan ko. ketjun ensin tai testaamaan öljyt ihan itte, niin on omaa näkemystä asiasta.

Täälläkin on delvacit koneessa, ei mitään ongelmia oo ollu ja vaihteisto toimii paremmin mitä ostettaessa jolloin oli "kunnon" mopoöljyt sisässä. Sama homma veljen CBR:Ssä jossa aiemmin käytettiin kunnon öljyjä mutta nyttemmin delvaccia.

Itse käytän tästä lähin vain sitä, sama vaikka tulevaisuudessa tulisikin zzr1400 niin siihenkin sitä luultavasti laittaisin.

Vaihtovälinä olen käyttänyt 5000km, öljyt ja suodatin sillon vaihtoon. Vajaa 90tkm ajettu zetori.

Venttiilien välykset kannattaa ehdottomasti tarkistaa kympin välein, kuten huolto ohjekin suosittelee. Pääsääntöisesti kuluminen tapahtuu nimittäin niin, että pikkuhiljaa venttiilit painuvat kanteen jolloin välykset pienenevät. Pahimmassa tapauksessa venttiili(t) alkaa kantamaan, jolloin ensioireena yleensä on huono käynnistyvyys kuumana. Seuraava aste on sitten palaneet lautaset.

Toi 190 taakse on makuasia. Se nostaa perää hieman (190/55 on korkeampi kuin 180/55) joten ohjausgeometria aavistuksen muuttuu herkempään suuntaan. Toisaalta ainakin omasta mielestä 190 tuntui jotenkin "muljuvan" alla (saattoi johtua ko. renkaan ominaisuuksistakin, vaikea sanoa tarkemmin kun en ehtinyt kuin pari tonnia sillä ajaa).

Tulppien kestosta ainakin kawabata tuossa aiemmissa viesteissä jotain jo mainitsikin, itselläni ei ole vielä pitkää kokemusta sen paremmin zetorista, kuin muistakaan kaksipyöräisistä, vaikka tekniikka noin yleisesti on tuttua. Kolmas kausi aluillaan...  
062802moto_prv.gif

Muoks: ainiin.. toki toki, teretulemast  
biggrin.gif

thumbs-up.gif
Kiitosta paljon tervetulotoivotuksista oikeiden zetorimiästen joukkoon
smile_org.gif
Olen vähän otettu kun kuulun nyt merkkiporukkaan
062802jumpie_prv.gif
ja ne zetorin venttiilit täytyy viipymättä tarkistaa.. olis muute hyvä jos kojetaulussa joku varoitusvalo ilmoittaisi venttiilinsäätötarpeesta
wink.gif
Sitä en muuten ymmärrä miksi 190/55 rengas on korkeampi kuin 180/55 rengas ... luulin vain että se on sen 10mm leveämpi
withstupid.gif
toisaalta korkeampi peräkin kyllä miellyttää
tounge.gif

Wanhalle miähelle oli muuten alkuun kova homma saada zetori keskijalalle .. melkosen painava matkalehmä kun on,sitten kun sen tekniikan oppii hyvin käy ... yhden kesän tosin harjoittelin
tounge.gif

Onkos muuten 60 000 km zetorin koneelle vasta alkua (sisäänajovaihe) vai lopunko alkua .. ? kun olen kaikenlaista pelottelua näistä nokka-akseliongelmistakin kuullut
nixweiss.gif

Siksi se rengas on korkeampi kun tuo korkeusprofiili ilmoitetaan prosentteina leveydestä. Elikkä se 55 tarkoittaa 55% 190:stä(104,5mm), joka on enemmän kuin 55% 180:stä(99mm)
wink.gif

Kuussatanen Zetori myyty ja uusi tonnisatanen varattuna...

062802moto_prv.gif

nyt löytyy väännössäkin, kusiainen kyllä liikkui riittävästi kun jaksoi kierrättää.

Onkos muuten 60 000 km zetorin koneelle vasta alkua (sisäänajovaihe) vai lopunko alkua .. ? kun olen kaikenlaista pelottelua näistä nokka-akseliongelmistakin kuullut

1100 Zetoreissa ongelmana on enemmänkin kiertokankien laakeroinnin kestävyys, etenkin kolmospytyn. Nokka-akseliongelmia on ollu tuossa uudemmassa 1200-mallissa.

Tuon laakerivian pystyy melko varmasti välttämään, kun pitää riittävän paljon öljyä koneessa. Pinta tarkistetaan näin: ajat kuumaksi, sammutat, laitat keskituelle ja vartoot 10 minuuttia, ja laitat öljyä hieman yli ylärajan, siten että koko ikkuna täyttyy. Tuo kone piilottaa öljyä jonkin verran seisoessaan, eli pinta putoaa itekseen, kun ei muutamaan päivään ajele. Jos silloin tuuppaa täyteen, menee liikaa.  

Jotkut on ajelleet näillä koneilla 200 000 ongelmitta, itsellä tuo kiertokangen laakeri paukahti 57 000 km kohdalla, kun olin juuri hommannut pyörän, ja päästin öljynpinnan liian matalalle. Ikävä kalkatus ja suunnaton v*tutus
smile_org.gif
No, nyt on vaihtokone laulanut komeesti jo pari kesää...

nixweiss.gif
Voisi sanoa sisäänajo suoritettu.Oma -90 c-malli eikä mitään vaivoja jollei vaihdelaatikko juttua lueta mukaan.Paljon kirjoiteltu kampura sun muista mutta ei ole osunut omaani.18v ja toimii kuin uusi.

munkin zetori 1100 on kalakattanut ja rouhealla äänellä rahissut lähemmäs 200 000 tuhatta kilometriä, eikä ole ollut mitään vikaa koskaan moottorissa. eikä lootassa. se välivapaiden satunnainen löytyminen on enemmän zetorin ominaisuus. tuon loota ei ole niin täsmäloota kuin näissä uudemmissa pruukaa olla. mun zx12r kwaakussa ei ole kertaakaan löytynyt välivapaita, joita niitäkin on joissakin joillakin löytynyt joskus, mutta vähemmän väljää ilmeisesti on uudemmissa kawoissa tai onko sit tarkemmin mitoitettu hammasrattaat ja siirtäjät.

kuluminen tietysti voi tuoda nuitakin ominaisuuksia esiin missä tahansa moottoripyörässä.

etupään stefat on pari kertaa pitänyt vaihtaa ja tulpat kun olin ajanut samoilla tulpilla 65 000 km. ne alkoivat yksitellen pimentyä silloin, jolloin peli kävi kolmella eli vajaalla. ihan oli tavalliset ngk b8es tai sinnepäin tulpat eikä kestäneet edes sataatuhatta ajaa.

delvaceilla koneessa olen ajanut yli 130 000 kilsaa ja samanlainen kawamainen rohina ja sepelimyllyn runksutus sieltä kuuluu aina vain.

Back