• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jollai Super Duke -osastollakin vois olla vähä tiukassa kymppitonni, jos yhtään ajaa silleen kun pitää.

en saanut vanhalla ärrä dukellakaan ainuttakaa takasta kestämään edes neljää tuhatta, vaikka ajelin sillee semisiististi, miten nyt tällaset vanhat pierut ajelee.
:smoking:

Jollai Super Duke -osastollakin vois olla vähä tiukassa kymppitonni, jos yhtään ajaa silleen kun pitää.

Oiskohan Pilot Power pyöriny Dukessa takana parhaillaan vähän vaille 9tkm. Tosin sillon suurin osa ajosta oli työmatkaa, eli 100km motaria päivässä ja siihen kylkeen sit vähän mutkaa ja parit ratapäivät. Jollain touring kumilla olis ehkä päässy yli kympin, mutta kun tuo pito on myös ihan kiva ominaisuus.

Se on kyllä aika yllättävää. Mä Powerin takasia käytin aiemmin useampia ja tuolla tehottomalla rivinelosella ne loppui aina viimeistään 6-7 tonnin välissä. Enkä usko, että paineissa on paljoa ollut sanomista.

Siihen nähden ysi SD:llä on kyllä aika hurja lukema. Olkoot työmatkaa tai ei.

Omalla kohdalla:

Kawasaki Z1000:ssa pilot road 3:t kesti n. 8500
KTM SuperDuke 990:ssa pilot power 3:t kesti n. 5500
Aprilia Tuono V4R:ssa pilot supersportit kesti n. 6000

Ei ollenkaan työmatkoja, vähän pakollisia motarisiirtymiä, pääosin mutkaa, jokunen ratapäiväkin kesässä.

Alunperin kysymys on Bonen esittämä, joten tulkinnanvaraa lienee reilusti.

^
Niin joo... mä vain pysähdyin miettimään. Siitä ei yleensä seuraa mitään rakentavaa.

^
Niin joo... mä vain pysähdyin miettimään. Siitä ei yleensä seuraa mitään rakentavaa.

Itse ymmärsin tuon niin, että Bonen mielestä ajamme liian sporttisilla renkailla (eli in a sense, liian pitävillä renkailla) ja suurimmalle osalle hänen mielestään riittäisi "vähemmän pitävät" touring kumit jotka kestää sen 20 tkm.

Näin mäkin sen tulkitsen, ja olen tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta samaa mieltä. Perustelut onkin jo tullut aiemmin naputeltua.

Itse ymmärsin tuon niin, että Bonen mielestä ajamme liian sporttisilla renkailla (eli in a sense, liian pitävillä renkailla) ja suurimmalle osalle hänen mielestään riittäisi "vähemmän pitävät" touring kumit jotka kestää sen 20 tkm.

Pitäis kuulla tietty Bonelta, mutta minusta pito on ihan hyvä asia. Sitten päästäänkin takas siihen ajoon. Jos puhdasta katua, niin tuon pidon puolesta sporttikumi (ala Rosso II, SportSmart jne.) on varmaankin parempi vaihtoehto kuin tourinki. Erot katuajossa marginaalisia, mutten vittuilis ihmiselle, joka noilla pelkkää katua tööttää.

Edit: Matkavespat asia erikseen -> tourinkikumi.

Noissa pitkänkilometrimäärän renkaissa on vaan se että jos ne on puolessavälissä käyttöikäänsä 10 000 kilsan kohdalla, niin ne on sitten sen toisen 10 000 ihan paskoja ajaa. Vähemmän kulutusta kestävä sporttirengas on useammin uus ja hyvä ajaa kun tourinkirengas ja paljon vähemmän aikaa kulmikas ja sileä.

Erot katuajossa marginaalisia, mutten vittuilis ihmiselle, joka noilla pelkkää katua tööttää.
Varmaan sun on ihan fiksua olla vittuilematta niille. Ja muillekin. Tulee vielä nenä kipeeksi

(Vittu mul on tylsää)

Varmaan sun on ihan fiksua olla vittuilematta niille. Ja muillekin. Tulee vielä nenä kipeeksi

(Vittu mul on tylsää)

Vittuillaan sit sulle... kaikki. Alkaa veri kiertää.

Mut edelleenkin... ei liian pitävää rengasta ole. Ajoon sopimaton kylläkin. Sit pitää tietää renkaat ja ajot, joissa ainakin kaks asiaa liikaa mulle.(kylmää, kuumaa, märkää, kuivaa, motaria, kuminopolttoa... hei nyt opetetaan isää nussimaan).

Ei liian pitävää, mutta mikä on riittävän pitävä? Mikä on optimaalinen pidon ja kulumisen suhde? Entä jos sataa? Tai tie on kylmä? Mun osalta tää on ainakin ylistystä uuden sukupolven tourinkikumeksille.

Onhan ne järkeviä valintoja katuajeluihin, mut en osta niitä, koska tieto & ymmärrys.

Edit:

Pitäis jonkun umpikahelin testata vaikka Pirellin Angelia ja Rossoa kadulla hieman sekalaisissa olosuhteissa.

Taas huikee idis... Eikös ne Motorradin testeissä vedä samaa rataa märänkelin testissä, ja vieläpä kontrolloiduissa olosuhteissa? Pyöräst en oo varma.

Kaivakaas joku germanofiili dataa verrattavaksi, sport vs. tourinki. Ehti olla ihan hetken tylsää.

Ei liian pitävää, mutta mikä on riittävän pitävä? Mikä on optimaalinen pidon ja kulumisen suhde? Entä jos sataa? Tai tie on kylmä? Mun osalta tää on ainakin ylistystä uuden sukupolven tourinkikumeksille.

Komppaan tätä. Itselläkin on pr3:t alla kympissä ja kyllä ne vaan toimii. Profiili ei pilaa pyörän ajo-ominaisuuksia, sekä pito riittää taatusti kaikkeen eri piiskaukseen ja raiskaukseen kadulla joka kelissä. Ei enää ikinä tule minulle kadulle alle mitään ns. oikeaa sporttirengasta mikä kuluu lähes kolmasosa ajassa tarjoamatta kadulle mitään extraa...

Ei olisi itsellä kyllä mitään ongelmia valita rengasta jos olisin lähdössä johonkin CBR:ään rapsuttelemaan jalkatappeja ja säästämään etusta. 😀

Tulkinnan varaa on tosiaan oltava.
Ihan siitä samasta yksinkertaisesta syystä..... kuin
helvetin monen muunkin konkreettisen "häröpallon" suhteen.

Tuo häröpallohan tarkoittaa siis mitä tahansa juttua jossa
on niitä kuuluisia muuttujia jonniivverran enemmän
kuin napapiirin sankarien tikipoksin metsästyksessä.....
ja niinkin vähillä muuttujilla pojilla oli pakka kohtalaisen
sekaisin 😀.

"Paras rengas" mopon alle on siis oikeesti aikamoinen
häröpallo vaikka isot pojat muuta välillä vakuutteleekin.

Ihan hyviä näkökantoja ja perusteluja on laitettu
varsin laidasta laitaan.... ja kuten yleensä,
"totuus on taas perinteinen fifty-sixty.

Yksi ei pääse mihinkään, eikä tunne mitään
ilman pimpattua kilokyykkywä... ei ies kaapunnissa
nakareita kiertelöillessä. Eikä varsinkaan ilman tahmakumeja.

Toinen ajaa perkeleellisellä möhköseikkailuenskalla katukumein
ja "seikkailee" lähinnä märissä unissaan asvaltin ulkopuolella.

Kolmas ei pysy pystyssä yleisilläladuilla ilman
kunnon lämpöjä vaativia tahmakumeja.

Neljäs taas ei löydä ajoillaan koko hevon vitun suomesta
yleisiä latuja joilla "kunnon kumit" saisi edes
riittäviin lämpöihin jotta ne alkaisivat toimia....
puhumattakaan että ne saisi pidettyä toimivina.

Toiset sitten kurvailee ihan kivalla tuntumalla
kaikki sekalaiset ajonsa uudenpolven
uskomattoman monipuolisilla sport-touring
kumeksilla... jotka toimii hienosti märällä,
kylmällä.... kylmänä, eli olosuhteissa joissa
useimmilla ne kilometrit joitain poikkeuksia
lukuunottamatta kertyvät.

Vähän paineita pimppaamalla voi vielä
ihan havaittavasti säädellä tarpeiden mukaan
pidon/kuluman suhdetta......
ja useimmilla mopoilla saa hieman rispattua
rautaakin latuun kun vaan runttaa menemään.

Tätä listaamista "muuttujista" ja niiden
merkityksestä missäkin voi tosiaan jatkaa
lähes hamaan tappiin saakka ja aina jollain
johonkin kohtaan ihan perusteltu "eriävä
mielipide".... omalla kohdallaan jopa hyvin
perusteltukin.

Kannattaa kuitenkin aina pitää mielessä....
kysyessäkin..... että ajatteleminen kannattaa
siitä huolimatta, se pitää tehdä itse....
ja raskain mielin.... pisteet savoon....

VASTUU ON KUITENKIN KUULIJALLA 😀

Mut joo... ihan hyviä kannanottoja eri kumeihin.

Back