• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos kylmää rengasta kurmoottaa niin pintaa häipyy aika paljon. Jos malttaa ajaa renkaan lämpöseks ennen isommin availua niin kestää huomattavasti enempi. Tosin ison tvinin moottorijarru syö kumia aikalailla.

Juu ja noi kilsathan tuli pääasiassa akselilla helmikuu - huhtikuu. Eli kevään kylmillä keleillä.

Juu ja noi kilsathan tuli pääasiassa akselilla helmikuu - huhtikuu. Eli kevään kylmillä keleillä.

Kevätasfaltti on myös nastarenkaiden jäljiltä karkeampaa, joten se syö rengasta nopeammin. Alan ammattilainen arveli että mp-renkaat kuluvat noin tuplanopeudella keväisin.

Kevätasfaltti on myös nastarenkaiden jäljiltä karkeampaa, joten se syö rengasta nopeammin. Alan ammattilainen arveli että mp-renkaat kuluvat noin tuplanopeudella keväisin.

Jep, eiköhän tuo selitä sen miksi kumi katosi alta niin nopeasti 🙂

Hieman ot, mutta kannattaisiko jousia säätää samalla kun vaihtaa sporttirenkaasta sporttouringii ? Onko tällä merkitystä esim st renkaan käyttäytymiseen/ kulutukseen?

Jep, eiköhän tuo selitä sen miksi kumi katosi alta niin nopeasti 🙂

Jankataan nyt vielä kerran "katuhaukan" olosuhderealiteetit läpi ihan konkreettisin esimerkein.
Samalla voi itse kukin tahollaan miettiä, kuinka paljon (vähän) kannattaa yleisillä laduilla
"vetämistä" ja radalla vetämistä verrata keskenään.

Voihan sitä toki hieroa asioita nippuun murtsikka/metsähiihdon ja rullasuksihiihdonkin kanssa
ja tehdä tuosta tiedettä😀..... vaan mahtaako paljon jäädä käteen.

Siis....

Ajorata ja sen eri osat.... Onhan se pinta keväisin hieman karkeampää kuin kesän mittaan, mutta
herrat on hyvät ja ihan kokeilee.... Ottaa tennarin jalasta ja lähtee sukka jalassa
laahaamaan ojan puolen reunasta keskiviivalle 😀.

Ihanko pikkasen tarraa kiinni ihan ojan reunalla, keskellä ajokaistaa ja taas keskiviivan tuntumassa.

Jo "tapa" ajaa pääosin esim. keskellä omaa ajokaistaasyö rengasta rotan lailla verraten ajourassa
ajamiseen. Ajoura on muuten keväälläkin yllättävän sileä, kun taas ne karheammat paikat ovat
keväällä kuin alle parikymppistä hiomanauhaa.

Samalla voi ottaa reissuun vaikka parimetrisen suoran palikan.... ja puntaroida kuinka "syviä"
ne ajourat monin paikoin (ihan ajoladuilla tuolla teillä) ovat.

Noista kun sitten "leikkaat" yli viistoon ja "availet väärällä kantilla uraa", on turha ihmetellä
että lipsuu... lipsuu ja lipsuu.
Ota siihen vielä normit pölyt ja puiden töhnät höystettynä aamu/iltakosteudella.....
on meno kuin kattorännissä joka on puolillaan tapettiliisteriä 😀.

Että siitä.... ja verrataan "moottorirataan" :;):.
Toki sielläkin olosuhteen vaihtelevat, mutta variassit on suorastaan olemattomat
"viidakon meininkiin".

Sittenhän meillä on vielä tuo realiteetti renkaiden suhteen jotka vaativat jo lähtökohtaisesti
korkean "käyntilämmön" toimiakseen tarkoitetusti..... ja miten tuon saa kadulla/maantiellä
säilymään..... paineet kohdilleen jne.

Saattaisi olla hedelmällisempää keskittyä enemmän "realistisiin seikkoihin" katuhommissa
kun viilata viimeistä kymppiä pois kotipikiksellä tahmakumein :;):.

Väittäisin edelleen.... että katuhommissa se "luotto" on ja löytyy pääosin
ajoympäristön ja olosuhteiden "ymmärtämisestä", hahmottamisesta ja niiden riittävästä
huomioimisesta.

Katuhommissa kun myös sekin realiteetti, että marginaalit on kaikista em. asioista johtuen
pidettävä aivan eri luokassa kuin radalla tai "kotipikiksellä"..... jos meinaa viettää
enempi terveenä elonpäiviään....puhumattakaan että pitkään :;):.

Hieman ot, mutta kannattaisiko jousia säätää samalla kun vaihtaa sporttirenkaasta sporttouringii ? Onko tällä merkitystä esim st renkaan käyttäytymiseen/ kulutukseen?

Ei ole tarvetta jos vaan olet painumat tarkistanut jo ennestään. Elikkäs painumat kuskin kanssa edessä ja takana n. 1/3 joustomatkasta.

Ei ole tarvetta jos vaan olet painumat tarkistanut jo ennestään. Elikkäs painumat kuskin kanssa edessä ja takana n. 1/3 joustomatkasta.

Nyt on pakko kysäistä: Jos painaumat ei ole tuota luokkaa, niin sekös selittää kumin "Palleroiksi" menemisen? Tuossa ihmeteltiin, että mistä tuo kuluminen johtuu. Paineitakin laskettiin ja lämpimän (radalle ajetun) renkaan paineet (PP3) laitettiin 2,75:een. :dunno:

Eilen ja tänään ei ainakaan ollut kylmä, vaan renkaat olivat varmasti lämpimät, vaikka hitaassa kurvailinkin

Nyt on pakko kysäistä: Jos painaumat ei ole tuota luokkaa, niin sekös selittää kumin "Palleroiksi" menemisen? Tuossa ihmeteltiin, että mistä tuo kuluminen johtuu. Paineitakin laskettiin ja lämpimän (radalle ajetun) renkaan paineet (PP3) laitettiin 2,75:een. :dunno:

Eilen ja tänään ei ainakaan ollut kylmä, vaan renkaat olivat varmasti lämpimät, vaikka hitaassa kurvailinkin

Omat powerit luokkaa 2.3 lämmin (kuuma keli) ja tosi nätti ja tasainen kuluma. Radalle lähtiessä toki aivan kamalat pari ekaa mutkaa mut siellähän on keltaset liput. Kylmänä 1.8.

Ilman kuvaa on tosi vaikee sanoo (ja katukumista kuvankin kanssa joskus), että millasta palleroo se on. Kumin kuluessa se irtotavara kerääntyy siihen renkaan reunaan palloiksi. Noilla painumilla sitten haetaan se mopon perusasento kohdalleen ja varmistetaan, että on riittävästi joustovaraa molempiin suuntiin. Jos joustovara loppuu, rasittuu rengas normaalia enemmän, mutta sun tapauksessa tuo tuskin on ongelma vaan syy on liian kovassa paineessa. Ajosta varmaan joku 2,4-2,5 vois olla passeli. Tosin kyllähän tuommonen touring-kumi ylikuumenee jos sillä reippaammin mutkia päästelee menemään. Itse raiskasin paremman puoliskon moposta Pilot Powerin keskiryhmän kyydissä viime kesänä n. viidessä kierroksessa aika pahan näköseksi, kun unohtu tiputtaa paineita. Ylikuumeni pinnasta ja rupes niin sanotusti kuplimaan.

Viimeksi muokattu:
niin tosiaan , onko liian jäykät säädöt renkaiden surma ?

Liian jäykät säädöt on. Jos vedät vaimennukset kiinni, ottaa renkaat itseensä ihan varmasti, mutta sama tapahtuu toisaalta liian löysilläkin säädöillä. Painumia ei oikeestaan säädetä jäykälle tai löysälle vaan niillä muutetaan mopon korkeutta ja sitä kuinka paljon sisäänjoustoa on käytössä suhteessa ulosjoustoon.

Jos sitten painumia ei saa säädettyä kohdalleen vaan esim. liian löysän jousen takia mopo ui liian syvällä, voi sisäänjoustovara loppua kesken ja alustan pohjatessa sitten rengas ei taaskaan tykkää kun joutuu hoitamaan jousituksen työn. Toisaalta liian jäykällä jousella keula tai perä voi "pohjata" ulosjoustosuuntaan liian herkästi, jolloin rengas ei pysy kunnolla kiinni tiessä vaan voi luistaa ja tuo luisto voi myös kuluttaa rengasta.

Motorgin kesäpäivällä on alustaklinikka. Kannattaa tulla sieltä kyselemään jos aihe kiinnostaa enemmän.

Ilman kuvaa on tosi vaikee sanoo (ja katukumista kuvankin kanssa joskus), että millasta palleroo se on. Kumin kuluessa se irtotavara kerääntyy siihen renkaan reunaan palloiksi. Noilla painumilla sitten haetaan se mopon perusasento kohdalleen ja varmistetaan, että on riittävästi joustovaraa molempiin suuntiin. Jos joustovara loppuu, rasittuu rengas normaalia enemmän, mutta sun tapauksessa tuo tuskin on ongelma vaan syy on liian kovassa paineessa. Ajosta varmaan joku 2,4-2,5 vois olla passeli. Tosin kyllähän tuommonen touring-kumi ylikuumenee jos sillä reippaammin mutkia päästelee menemään. Itse raiskasin paremman puoliskon moposta Pilot Powerin keskiryhmän kyydissä viime kesänä n. viidessä kierroksessa aika pahan näköseksi, kun unohtu tiputtaa paineita. Ylikuumeni pinnasta ja rupes niin sanotusti kuplimaan.

Kiitos ! :thumbup:

Ois vaan pitänyt uskaltaa tulla kysymään tuolla Alastarolla, kun melkein vierekkäin oltiin. Mutta kun ei sitä tällainen noviisi oikein kehtaa hölmöjä kyselemään...:no: Täytyy seuraavalla kerralla laskea paineita edelleen (Alastarolla 27.7) ja samalla tarkastaa noi alustan säädöt ns vakio asetuksiin, mitä huoltomanuaali sanoo. Ja sitten kesäpäivillä klinikalle, jos vaikka pääsis säädättämään ammattimiesten avulla. Nyt tuntuu että alusta on liian jäykällä...

Kiitos ! :thumbup:

Ois vaan pitänyt uskaltaa tulla kysymään tuolla Alastarolla, kun melkein vierekkäin oltiin. Mutta kun ei sitä tällainen noviisi oikein kehtaa hölmöjä kyselemään...:no: Täytyy seuraavalla kerralla laskea paineita edelleen (Alastarolla 27.7) ja samalla tarkastaa noi alustan säädöt ns vakio asetuksiin, mitä huoltomanuaali sanoo. Ja sitten kesäpäivillä klinikalle, jos vaikka pääsis säädättämään ammattimiesten avulla. Nyt tuntuu että alusta on liian jäykällä...

En tiiä kenen vieressä oot siellä ollu, mutta mä olin ainakin ti-ke tiukasti töissä. 😀

Mut ei tuolla varikolla kannata turhaan arastella. Jokainen siellä on joskus ollu alottelija ja pähkäilly ihan just samojen ongelmien kanssa. Lisäks tuolla varikolla porukka on huomattavasti keskimäärästä ystävällisempää ja auttavaisempaa kuin suomalaiset normaalisti.

En tiiä kenen vieressä oot siellä ollu, mutta mä olin ainakin ti-ke tiukasti töissä. 😀

Mut ei tuolla varikolla kannata turhaan arastella. Jokainen siellä on joskus ollu alottelija ja pähkäilly ihan just samojen ongelmien kanssa. Lisäks tuolla varikolla porukka on huomattavasti keskimäärästä ystävällisempää ja auttavaisempaa kuin suomalaiset normaalisti.

No *kele, oli pyörän värit melko samat kuin kuvassa. My bad!!!:sad: Kun ei vielä väkeä tunne, niin kuvien perusteella koittaa bongata ja tulokset näkyy

Oon menossa 22.7. Ahvenistolle hitaiden ryhmään (ja AT2:seen). Muistaakseni tuolla hitaiden kuskien topiikissa väännettiin kovasti noista ratapäivien rengaspaineista. Jos tuolloin on lämpimät kelit niin kannattaako mun pudottaa rengaspaineita? Tää jäi mulle vähän epäselväksi kun toiset oli sitä mieltä ettei hitaiden ryhmässä paineilla ole merkitystä ja toiset taas oli päinvastaista mieltä. Vaikka mun nopeudet ei varmaankaan ole päätähuimaavia niin ei viihtis heti raiskata kumeja. Sadekelillä ei varmaankaan ole merkitystä rengaspaineilla mun tapauksessa.

Periaatteessa paine nousee lämpötilan nousun kanssa ja laskee renkaan viiletessä. Ahvenisto on pelkkää syheröä ja paikoin aika karkealla asfaltilla vieläpä. Jos on lämmin päivä niin ainakin itse ottaisin paineita alas. Riippuu toki hieman siitäkin millä paineilla kadulla ajat. Hieman löysempi rengas kun antaa myös pitoa ihan erilailla kuin kivikova kumi, kun renkaan kitkapinnasta isompi pinta-ala koskettaa samanaikaisesti radan pintaa. Kunhan muistat sitten palauttaa paineet kun siirryt takaisin kadulle.

Sen oikean paineen kertoo ns. Targetpaine eli se lämpötila mikä renkaissasi on välittömästi tultuasi radalta varikolle. Se on ainut mikä näyttää todellisuudessa sen mitä renkaasi sisällä tapahtuu ajotapasi ja vallitsevat olosuhteet huomioiden. Pääosin takarenkaasi lämpenee kiihdytettäessä voimakkaasti avauksista ja mutkassa ollessasi lintallaan. Etunen taas lämpenee hieman mutkissa mutta erityisesti voimakkaissa jarrutuksissa. Jos jarrutukset ovat pehmeitä ja avitat niitä takajarrulla, eturengas saattaa jäähtyä hyvinkin setin aikana.

Yleensä hitaan ryhmä ja AT2 ei vauhdiltaan huikeasti poikkea reippaasta mutkapätkäilystä, joten tuskin ne pahasti raiskaantuvat vaikka ajelisit ihan sellaisenaan. Enemmän kyse on turvallisuudestasi mutkapidon suhteen.

Viimeksi muokattu:
Ilman kuvaa on tosi vaikee sanoo (ja katukumista kuvankin kanssa joskus), että millasta palleroo se on. Kumin kuluessa se irtotavara kerääntyy siihen renkaan reunaan palloiksi.

Mulla oli keskiviikkona Alastaron helteessä pilot power 3:ssa kylmäpaine 2.3 bar ja tän näköseksi se menee mulla

image.jpg

Oon menossa 22.7. Ahvenistolle hitaiden ryhmään (ja AT2:seen). Muistaakseni tuolla hitaiden kuskien topiikissa väännettiin kovasti noista ratapäivien rengaspaineista. Jos tuolloin on lämpimät kelit niin kannattaako mun pudottaa rengaspaineita? Tää jäi mulle vähän epäselväksi kun toiset oli sitä mieltä ettei hitaiden ryhmässä paineilla ole merkitystä ja toiset taas oli päinvastaista mieltä. Vaikka mun nopeudet ei varmaankaan ole päätähuimaavia niin ei viihtis heti raiskata kumeja. Sadekelillä ei varmaankaan ole merkitystä rengaspaineilla mun tapauksessa.

Älä laske paineita ainakaan heti aamusta. Päivän pari ensimmäistä settiä ajellaan koulutuksessa niin rauhallisesti, että rengas ei lämpene katuajoa enemmän. Tästä syystä paineiden lasku vain saa mopon luikertelemaan. Päivän edetessä voi sitten kysäistä vaikka kouluttajalta vinkkiä, että onko syytä koskea rengaspaineisiin vai ei.

Terveisin
Koulutusvastaava

Back