Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästähän tais olla vkl aikana jonkimoinen uutinenkin, kun mopopoika/pojat olivat ratsastajaa ohittaessaan painaneen tööttiä. Jokaisen jonkinlaisella maalaisjärjellä varustetun tielläliikkujan pitäisi tietää se, että heppa ottaa ja pelästyy helposti äkkinäisiä ääniä ja liikkeitä. Oli ilmeisesti käyny ratsatajalle melko pahasti, kun oli pudonnut kyydistä. Ratsastaja oli jopa vakavasti loukkaantunut?.. Tämä osoittaa mopopojilta täydellistä piittaamattomuutta tai tiedottomuutta. Kaikenkaikkiaan sellainen juttu että kaikkien tielläliikkujien täytyisi tiedostaa toimintatavat ko. tilanteen kohdatessa. Eikös autokoulussakin opeteta toimintatavat tällaisiin tilanteisiin...

Meillä on hevonen, ja olen sitä mieltä että ne ei kuulu kuin korkeintaan hiekkateille jotka eivät ole yleisessä käytössä. Kilvetön ajoneuvo muutenkin 😛
Mutta tämä on vain minun mielipiteeni hevosen "omistajana". Vaikken meidän konia omistakkaan
Meillä on hevonen, ja olen sitä mieltä että ne ei kuulu kuin korkeintaan hiekkateille jotka eivät ole yleisessä käytössä. Kilvetön ajoneuvo muutenkin 😛
Mutta tämä on vain minun mielipiteeni hevosen "omistajana". Vaikken meidän konia omistakkaan
Kas kas, miten taaaas sattuikin. Juuri toissapäivänä käytiin piiitkät keskustelut mökkiteillemme ilmestyneestä hevosliikenteestä. Näet nyt kun piiitkän aktiivisuuden jälkeen jätin jäsenyyteni ykstyistien hoitokunnassa, joillekinhan se on tullut selväksi.
Hevosella on jokamiehen oikeuteen perustuva liikkumisoikeus yksityisteillä - mikä on aivan käsittämätöntä, ajatellen, että silloinhan vastaavaan oikeuteen perustuen hevosella voi ratsastaa metsissä ja peltojen pientareilla ikään kuin mikä tahansa jokamiehen oikeuteen perustuva jalankulku.
Mutta varsinkin hevosen omistajat ja ratsastajat tietävät, että mihin kuntoon maasto saadaan hevosratsatuksella tai - ravilla, jääpi näes niistä kavioista melkoiset kuopat hiekkateihin. Ja sitten nämä kuopat sateella keräävät vettä jne ja vot, on soppa valmis.
Aiheuttajahan joutuu jälkensä korjaamaan, mutta kuka ratsastaja tai ravimies on heti lanaamassa hiekkatietä liikkumisensa jälkeen - vaikka pitäisi.
Oma kantani on, hevosilta pois peruste liikkua ns. jokamiehen oikeudella, ja hevonen on aivan liian suuri kotieläin keskeisille ja ruuhkaisesti (Suomessako😛) asutuilla paikoilla.
Tiekunnassamme, johon vaikutan, asia on järjestyksessä, sen verran rankka jätkä kyllä olen, että mun silmille ei hypitä.

Aika moni mooottoripyörälläkin joka ei ole ajajansa hallinnassa, ainakin päätellen ulosajo- ja kaatumistapaukdsia joita sattuu varmaan useammin kuin hepan hyppelya 🙂Hevosta koskee ihan sama sääntö kuin koiriakin, ellei se ole ohjaajan hallinnassa pitää pysyä poissa paikoilta joissa se voi aiheuttaa vaaraa muille liikkujille. En ymmärrä sellaisen ihmisen järjenjuoksua joka tuo häntälottokoneensa liikenteeseen ellei se osaa siellä liikkua pelkäämättä. Johan siinä on omakin terveys kysymyksessä, muiden lisäksi. Olen ihan varma että jos joku motoristi saa hevosen päälleen yleisellä tiellä niin on aika vahvoilla kun aletaan hakea maksajaa. Eikä tämä ole mitään hevosvihaa, siellähän ne voivat ja saavat mennä kuten muutkin kulkijat mutta mun mielestä on vastuutonta lähteä seikkailemaan elukalla jota ei kykene hallitsemaan.