Ruokailun tärkeyttä alemmissa temperatureissa ei voi koskaan korostaa liikaa! Tammikuussa tein "aloittelijan mokan", kun Sodankylän hotellin aamiaisen jälkeen, ei tullut sitten syötyä, kuin suupaloja. Esim tankavaarassa vain pannaria, ja tauolla milloin mitäkin välipalapatukkaa, rusinaa tai pähkinöitä taskuista. No sitten kun muut "BWT-17" ohjastajat lounastivat Inarin Nesteellä, meitsi edelleen, (koska ei ollut nälkä), tyytyi vain jälleen suupaloihin ja termospullon kuumaan veteen....... .
No sitten temperaturet laski Vetsikossa, eli Sevetin tiellä -27´c:een, niin ihmekkös tuo, kun ei enää tuliliivitkään, (2 kpl), auttaneet, vaan oli kolisteltava Sevettijärven baarin verannan ovia. ... (remontista johtuen, ei ketään kotona, saati että olisi evästarjoilua ollut saatavilla).
No, paikat kun alko hiljalleen kangistumaan niin yligessusta, kuin itse ohjastajastakin, niin olipa vain sitten viimein kurvattava Porotila Sanilan pihapiiriin, josko siellä olisi pääsy keittolautasen ääreen, vaan "tyhjä arpa" tuli sieltäkin..... !
Sitten vain oli otettava ne omat jäätyneet eväsleivät sivulaukusta kolisten esiin, ja haaleaa termospullo vesi-kaakaota naamariin....... Meinasi tulla jopa viileä fiilis, tai jopa kylymä - sanos joku!
Ja kaikki tämä vain sen takia, kun "ei ollut Inarissa näläkä"!
Ni sitten vastaavasti, kun viime viikolla temperaturet laski -30´c:een, ja kun olin syönyt aamiaisen Aavasaksalla, (-16´c), kevyen kenttälounaan Pellon Seo:lla, (-23´c), kuuman kaakaon Muonion Nesteellä, (-25´c), ja reilun lohikeitto päivällisen Muonion Seo:lla, (- 26´c), niin eipä tullut holotna Hetassa, vaikka siellä oli rapiat -28´c, ja edelleen jatkuen Norjan rajan lähelle -30´c Kelotin rantamajoille. Koska olin syönyt tukevasti koko ajan!
Recept: Esilämmitettyyn termariin kiehuvan kuumaa vettä. Siihen ne varavillasukat vielä päälle, ja samoin toinen termari käden ulottuville kaatumarautoihin, josta jokaisella, pienelläkin taolla hörpyt, - ja vaikka ei janottaisikaan, niin homma toimii! Ja net rusinat, pähkinät, välipalapatukat, pehmosuklaat, jne. taskussa edelleen toki! Ja aina leuka hommiin, kun kelkkasaapas käy maassa!
😀