Nykypyöristä klassikoiksi ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja imppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Honda CB 350 ja Yamahan XJ 650 ja Yamahan TX 750 on kyllä klassikko kelpoisia vanhoista peleistä. Aina vaan jauhetaan niistä vanhoista klassikoista. Mutta uudempaa sukupolvea niin Susukin GXR 1100 vm 85 on klassikko.

Honda CB 350 ja Yamahan XJ 650 ja Yamahan TX 750 on kyllä klassikko kelpoisia vanhoista peleistä. Aina vaan jauhetaan niistä vanhoista klassikoista. Mutta uudempaa sukupolvea niin Susukin GXR 1100 vm 85 on klassikko.
GSXR1100 tuli 86.
GSXR750 tuli 85

Minulla oli 1987 gsxr 1100. Sitä muistelen tietyllä kaiholla ja se 86-87 (ml tietenkin 750 85-87) on todellinen klassikko. Se oli ensimmäinen nykyaikainen täyskatettu japanilainen kyykkypyörä, jota ajettiin polvet koukussa ja joka näytti oikealle kilpapyörälle. Se aloitti koko kyykkypyöräilyn.

Ducati Streetfighter 1098 ehkä on tuleva klassikko. Suht harvinainen, viimeinen "kesyttämätön" kuivakytkimella ja isolla overlapilla kolisteleva outolintu. Ducatilla on monia hienoja malleja, joista voi puhua tulevaisuudessa klassikkoina. Niillä on tietty identiteetti toisin kuin japsikyykkyjen mallivuosilla, joita ei äkkinäinen erota toisistaan.

Noita 80-luvun laitteita ei ehkä voi sanoa nykypyöriksi :D.

1098 SF on varmaan tyrkyllä klassikoksi, mutta ketjussa jo varmasti aiemmin mainittu 98 R1 on sitä.

Sitä seuraava kyykkypyörä onkin varmaan eka S1000RR bemari.

Gen1 Tuonokin on ehkä tyrkyllä, kun aloitti kokonaan uuden supernaku genren, mutten siitäkään ole ihan varma.

Ylhäällä mainittu 640 Adve vois olla jo lähempänä Dakar-mopoja raappahousuille lähestymisellään. Ainakin, jos afrikkalainen pääsee listalle, niin sitten advekin.

Eiköhän bemarilta jokin GS joukkoon mahdu myös.

Klassikon ei mielestäni tarvitse olla mitenkään harvinainen tai kallis, kuten ei autopuolellakaan Ford Mustang ollut.

Mun mielestä viimeisin oikein kunnon klassikkoainesta omaava pyörä on 990 Superduke. Esim. Streetfighter on liian marginaalilaite, kun taas Superduken halusi kaikki. Tai ainakin mun kavereista kaikki.

Marginaalipyöristä klassikoksi nousee ehkä kuitenkin viimeinen Italian Husse, Nuda, erityisesti R-versiona. Paino sanalla ehkä. Sekin voi olla liian kuriositeetti, sekä merkkinä että mallina.

Hayabusa on itsestäänselvä klassikko, sitä etevämpi ZZR1400 tuskin yltää samaan. Kawan H2 sen sijaan on ilmiselvää klassikkokamaa, erityisesti nämä ei-touring-versiot. Muita ihan hirveän päräyttäviä pyöriä ei tule äkkiä mieleen. Joku Gessukin, periaatteessa muuten kaikki ok, mutta ei herätä mitään intohimoja.

Mikäköhän muuten siinä on, että kaikille saatanan Talboteille ja 90-luvun taitteen Corolloille löytyy harrastajia, mutta prätkät, jotka on alle museoikäisiä, mutta yli 15-vuotiaita, on ihan ongelmajätettä?

Mikäköhän muuten siinä on, että kaikille saatanan Talboteille ja 90-luvun taitteen Corolloille löytyy harrastajia, mutta prätkät, jotka on alle museoikäisiä, mutta yli 15-vuotiaita, on ihan ongelmajätettä?

Olen vahvasti erimieltä tuosta ongelmajäte asiasta... tai toisaalta olen tietenkin samaa mieltä, niin saan aina hyviä pyöriä itselleni taskurahoilla.

.

mutta prätkät, jotka on alle museoikäisiä, mutta yli 15-vuotiaita, on ihan ongelmajätettä?

Hyvä niin, koska ne on halpoja ja niihin saa helposti osia.
Ne pitää nyt ottaa talteen, laittaa kondikseen ja sen jälkeen odotella, että tuleeko niistä klassikoita...:grin:

Jos tarkoitat vanhaa ns.jytäjammua, niin sen mallinimi oli XS 650 (jossain päin maailmaa muistaakseni XS2)

Noita 80-luvun laitteita ei ehkä voi sanoa nykypyöriksi :D.

No eihän se vanha ärrä ole nykymittapuun mukaan nykypyörä..

Se oli lajinsa ensimmäinen: alumiinirunko, kokokate, cliponit, kevyt, tehokas jne. Onhan noita ominaisuuksia ollut yksittäin, mutta oli ekaa kertaa samassa paketissa. Se oli ensimmäinen mistä voi käyttää nimeä kyykkypyörä. Ehdoton klassikko joka tapauksessa.

Hahah, koitas nyt päättää :D

Virallisesti ääneen olen siis täysin samaa mieltä ja silloin tällöin voin innostua auttamaan jotain pääsemään eroon ongelmajätteestä jopa tarjoutuen maksamaan siitä nimellisen korvauksen.. samalla hiljaa mielessäni olen ihan täpinöissäni, että jumalauta kun tällaisia hienoja aitoja moottoripyöriä voi saada näin halvalla. :;):

.

Superenduro?

Aiheutti kummastusta ilmestyessään, eli lyhyen elämän, mutta post mortem elämä onkin osoittautunut rikkaaksi, ja pyörä kerää omaa kulttiaan ilmeisesti maailmanlaajuisesti.

onhan noita "kyykkyjä" ollut paljon aiemminkin , CB1000R esim. mutta gixxu taisi tosiaan olla eka missä kaikki palaset oli samassa pyörässä :thumbup:

ja eikös Harrikka yritä kovin irti kyykkypyörän maineesta..

mutta en mä oikein ymmärrä jos puhutaan NYKYpyöristä klassikoiksi ja sitten tyrkytetään jotain jo klassikoita -80 luvulta :kääk: jotka on museovehkeitä

nykypyöristä ehkä Busa ja nykyiset retrot cb1300, kawa z900rs, H2 ja vaikka b-king

mutta en mä oikein ymmärrä jos puhutaan NYKYpyöristä klassikoiksi ja sitten tyrkytetään jotain jo klassikoita -80 luvulta :kääk: jotka on museovehkeitä

nykypyöristä ehkä Busa ja nykyiset retrot cb1300, kawa z900rs, H2 ja vaikka b-king

Busa tuli markkinoille 20 vuotta sitten, joten mikä on NYKYpyörän ikäraja?

Superenduro?

Aiheutti kummastusta ilmestyessään, eli lyhyen elämän, mutta post mortem elämä onkin osoittautunut rikkaaksi, ja pyörä kerää omaa kulttiaan ilmeisesti maailmanlaajuisesti.

Voi kun ymmärtäisivät tehdä uusintapainoksen 1290 koneella. Aivan älyvapaa pyörä mutta silti niin haluttava.

Back