• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopean ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huudellaan nyt härskisti vieraisiin pöytiin/ryhmiin.
Kuluneella kaudella aloin jostain syystä hidastella näköjään vähän enemmän.
Alkuvuonna jarrut oli ,9 tuntumassa mutta kun piti koittaa ajaa vähän kovemmin :doh:
Ainoa mitä tuosta seurasi oli sisääntulonopeuden mahalasku ja kierrosaikojen kärsiminen.
Ykkönen ja Palmas pyöri siellä 1-1,15 haarukassa mutta siltikin tuntui että olisi voinut vielä vähän puristaa alussa lisää.
Marko FZS pentele vinoili kun Rotax syöksyy kuski kyydissään, takarengas viipottaen ohi ja sekunnin kuluttua oltiin parkissa keskellä kaistaa.

jarru1.jpg

^
Oisko niin, että noissa riisipaahtimissa ei ole jarruja?

Siks ne menee niin kovin. +200 kiloa Italian ihmettä on varusteltu planeetan pysäyttimillä :D

Tää on ollut tiedossa jo pitkään ja oon siitä sunkin kanssa keskustellut. Ei noin saisi tehdä, mutta tuleepa vain tehtyä. Aina kun annan lisää jarrua mutkan loppua kohden, niin kiroan mielessäni.

Tänä talvena ois tarkoitus kääntää ajatusmaailmaa ja ensi kesänä yrittää toteuttaa.
Yksi syy tuohon on se, että sun nykyinen ajolinja antaa siihen erinomaisen hyvän mahdollisuden.

Huudellaan nyt härskisti vieraisiin pöytiin/ryhmiin.
Kuluneella kaudella aloin jostain syystä hidastella näköjään vähän enemmän.
Alkuvuonna jarrut oli ,9 tuntumassa mutta kun piti koittaa ajaa vähän kovemmin :doh:
Ainoa mitä tuosta seurasi oli sisääntulonopeuden mahalasku ja kierrosaikojen kärsiminen.
Ykkönen ja Palmas pyöri siellä 1-1,15 haarukassa mutta siltikin tuntui että olisi voinut vielä vähän puristaa alussa lisää.
Marko FZS pentele vinoili kun Rotax syöksyy kuski kyydissään, takarengas viipottaen ohi ja sekunnin kuluttua oltiin parkissa keskellä kaistaa.

katso liitettä 24502

Jos se sun vessan geometria oli pitkäänkin niin hyvä kuin sillon, kun mä sitä kävin kokeilemassa niin ei se mikään ihme ole, että parkkeerausta esiintyi. Se kun ei kääntyny mihkään ennen kuin nosti jarrupaineen kokonaan pois ja heti kun kaasuun hipasi niin se pomppas 15-20 astetta pystyyn.

Tossa kuvakaappauksena Alastaron kolmen ekan mutkan jarrut kolmelta eri kierrokselta, kolmelta eri vuodelta ja kahdella eri pyörällä. Saa arvata minkä värinen käppyrä on nopein tolla pätkällä. Kierrosajoissa eroa hitaimman ja nopeimman välillä on n. 4sekkaa ja tolla pätkällä n. 0,65s.

Huippuarvot:
Punainen: 1,23g
Vihreä: 1,38g
Sininen: 1,1g

Liitetiedostot

• Jarruttelua.JPG
    Jarruttelua.JPG
    70,9 KB · Katselut: 79
Tässä pari todistusaineistoa. Vertailua Isä Nitrouksen random kierros vuodelta 2018. Hänellä 1000cc ja mulla 600cc.
Nitrous on kirkkaampi viiva ja minä haaleampi.

Ykkösmutka:
Nitrous: -1.02G
T1mppa: -0.85G
263513590_1588701944801887_30230727502965657_n.jpg

Ei taida olla ihan vertailtavissa nuo g-voimat eri laitteiden kesken, mulla on -1,23G ykköseen, Palmasiin ja Lemminkäiseen ABS oli noissa toiminnassa eikä etu-ABS mielestäni mennyt päälle (R1 2015), sillon kun se kytkeytyy menee yleensä jarru pitkäksi. Vaikea uskoa että mulla olisi noin kovat jarrut, vaikka perä aina välillä vaelteleekin. Laitteena Garmin GLO 10hz.

Jaa on tuolla näköjään Nitrolla -1.38G parhaimmillaan, joten ehkä mahdollista ja kun vilkaisin pyörän dataa niin etu-ABS oli sekunnin päällä ykkösen jarrussa, lienee nuo -1,23G hidastuvuudet aikalailla maksimit tämän R1:n ABS:n kanssa.

Jarru.jpg

Ei taida olla ihan vertailtavissa nuo g-voimat eri laitteiden kesken, mulla on -1,23G ykköseen, Palmasiin ja Lemminkäiseen ABS oli noissa toiminnassa eikä etu-ABS mielestäni mennyt päälle (R1 2015), sillon kun se kytkeytyy menee yleensä jarru pitkäksi. Vaikea uskoa että mulla olisi noin kovat jarrut, vaikka perä aina välillä vaelteleekin. Laitteena Garmin GLO 10hz.

katso liitettä 24513

Ihan tontilla toi on. Pyörän geometrianin vaikuttaa aika paljon keulan kantavuuden lisäksi. Se mikä tossa pistää silmään on, että jarru alkaa pehmeästi ja jarruvoima lisääntyy taittoon asti. Nopeemmin vaan täydelle jarrulle niin saa jarrumerkkiä siirreltyä aika paljon

Mahtaako nyt olla sulla "combined G-force" eikä "longitudinal G-force" ?

Ei ole combined päällä, Nitrolla oli näköjään 1,38 max, joten on tuo aika paljon löysempi siihen nähden ja kun nyt tarkistin pyörän datan niin etu-ABS oli käynyt päällä sekunnin ajan, joten tuo 1.23 lienee aikalailla maksimi tuolla 2015 R1:llä ABS päällä, jos tuo nyt sitten näyttää oikein G-arvot.

Ihan tontilla toi on. Pyörän geometrianin vaikuttaa aika paljon keulan kantavuuden lisäksi. Se mikä tossa pistää silmään on, että jarru alkaa pehmeästi ja jarruvoima lisääntyy taittoon asti. Nopeemmin vaan täydelle jarrulle niin saa jarrumerkkiä siirreltyä aika paljon

Mulle on ehkä tullut tuo pehmeä aloitus ABS:n takia, se tahtoo kytkeytyä päälle, jos jarrun nykäisee liian terävästi päälle. Pitää kiristää aloitusta, tosin linjojen venähtäminen on se minun pahin ongelma ajamisessa.
Olen ABSia pitänyt päällä turvaverkkona, vaikka olenkin jostain jenkkifoorumilta tmv. lukenut että se ei ehdi pelasta trail-brakessa slickseillä ajettaessa ts. ovat jarruttaneet trail-brakessa etusia alta vaikka on ollut ABS päällä.

Mulle on ehkä tullut tuo pehmeä aloitus ABS:n takia, se tahtoo kytkeytyä päälle, jos jarrun nykäisee liian terävästi päälle. Pitää kiristää aloitusta, tosin linjojen venähtäminen on se minun pahin ongelma ajamisessa.
Olen ABSia pitänyt päällä turvaverkkona, vaikka olenkin jostain jenkkifoorumilta tmv. lukenut että se ei ehdi pelasta trail-brakessa slickseillä ajettaessa ts. ovat jarruttaneet trail-brakessa etusia alta vaikka on ollut ABS päällä.

Liian herkkä ABS kyllä herkästi pilaa ton jarrun alotuksen. Trail brakingin osalta ABS on aika voimaton, jos pyörä ajetaan kaarrenopeudella luistolle niin ei se ABS enää oikein pysty jarruvirhettä pelastamaan. Jos ABS toimisi rata-ajoon täysin optimisti, ei se kävisi ikinä päällä, jos kuski ei tee virhettä, mutta ihan vielä ei sähköaivo kaikkeen pysty (ja tehtaat jättää koodiin vähän turvamarginaalia).

Ja ennen kuin se yks kaikkitietävä tulee taas pätemään niin sanottakoon sen verran säätötekniikasta, että teoriassa helppoa, käytännössä todella haastavaa optimoida labiiliin optimiin.

Ei taida olla ihan vertailtavissa nuo g-voimat eri laitteiden kesken, mulla on -1,23G ykköseen, Palmasiin ja Lemminkäiseen ABS oli noissa toiminnassa eikä etu-ABS mielestäni mennyt päälle (R1 2015), sillon kun se kytkeytyy menee yleensä jarru pitkäksi. Vaikea uskoa että mulla olisi noin kovat jarrut, vaikka perä aina välillä vaelteleekin.
Varsinkin jostain +200kmh nopeudesta aloitetussa jarrussa kannattaa muistaa ilmanvastuksen aiheuttama hidastuvuuden lisäys jarrun alussa, joka on tuosta mainitsemastasi lukemasta ehkä noin kolmasosa. Eli tuossa tapauksessa vain kaksi kolmasosaa tuosta maksimihidastuvuudesta tulee varsinaisesta etujarrun käytöstä.

Yksi ongelma kovassa jarrun aloituksessa on se, että jos pää on tottunut maksimissaan +-1G hidastuvuuksiin, niin paniikkimoodi menee helposti päälle siinä vaiheessa kun hidastuvuus alkaa ylittämään tuon, ja alitajuinen pelko yksinkertaisesti estää jarrun tehokkaamman käytön.

Varsinkin jostain +200kmh nopeudesta aloitetussa jarrussa kannattaa muistaa ilmanvastuksen aiheuttama hidastuvuuden lisäys jarrun alussa, joka on tuosta mainitsemastasi lukemasta ehkä noin kolmasosa. Eli tuossa tapauksessa vain kaksi kolmasosaa tuosta maksimihidastuvuudesta tulee varsinaisesta etujarrun käytöstä.

Yksi ongelma kovassa jarrun aloituksessa on se, että jos pää on tottunut maksimissaan +-1G hidastuvuuksiin, niin paniikkimoodi menee helposti päälle siinä vaiheessa kun hidastuvuus alkaa ylittämään tuon, ja alitajuinen pelko yksinkertaisesti estää jarrun tehokkaamman käytön.

Ilmanvastus toki selvä asia ja varmasti paremmat kuskit osaavat toimia tehokkaammin purjeena. Tässä on kuitenkin jarrudata niin kuin R1:n CCU on sen tallentanut alussa, jarrupaine (sininen käyrä) nousee, mutta sitten se tipahtaa ja nousee taas, en tiedä tekeekö ABS sen vai minä, digitaalinen F-ABS näyttää sen kun etupyörän ABS kytkeytyy päälle (tai ainakin pitäisi näyttää), silloin jarrupaine putoaa jyrkästi. ABS:n kytkeytyminen jarrussa tuntuu sille kuin pyörä ei pysähtyisikään kunnolla, olen esim. ajanut ykkösen läpi suoraan sen takia, voi tietysti olla vain tunne.

Oliko sulla bemarissa ABS päällä silloin kuin ajoit sillä?

Jarrudata.jpg

Nyt mä sen keksin. Taas ollaan katseltu dataa ravihevosen silmälaput silmillä :|

Vaikka oon ajanut tuon kierroksen nopeiten, niin siinä edessä on varmaankin ollut joku toinen kuski. Muistan, kun ykkösmutkaan usein "ajelin yhdellä kädellä", koska etummainen ajeli sen niin paljon hitaammin. Tämän takia, en jarruttanut mahdollisimman myöhään ja kovaan, koska muuten olisin osunut edessä ajavaan pyörään keskellä ykkös mutkaa. Siksi pienet G-voimat.

Katselin taas vähän datoja.
Samana päivänä oon yleensä ajanut ykkösmutkan jarruun yleisimmin noin 1G voimalla. Maksimi oli 1.10G.
Alla vihreä on nopeus ja violetti on G-voimat. Leveämpi väri on katseltava kierros ja haaleampi on vertailukierros.
Vertailukierros on 0,04 sekuntia hitaampi tuolla pätkällä.
266335539_341224644032391_3850502764301999510_n.jpg

Historiaa kun katselin, niin sekalaisista kierroksista löysin yhden, joissa G on ollut -1.26G. Sama pyörä. Eri penkki, keula, takaiskari ja etujarrupalat. Vertailukierros on 0.33 sekuntia nopeampi tuolla pätkällä.
266201559_231372272343564_2233093533361255241_n.jpg

Silti tolla 0.85G jarrulla on menty aikaisen kovaa. Ehkäpä se edessä oleva kuski on auttanut, että oon ottanut äijää kiinni ennen kakkosmutkaa ja ehkä yrittänyt ohi 2-3 välissä? :)

Viimeksi muokattu:
Tossa kuvakaappauksena Alastaron kolmen ekan mutkan jarrut kolmelta eri kierrokselta, kolmelta eri vuodelta ja kahdella eri pyörällä. Saa arvata minkä värinen käppyrä on nopein tolla pätkällä. Kierrosajoissa eroa hitaimman ja nopeimman välillä on n. 4sekkaa ja tolla pätkällä n. 0,65s.

Huippuarvot:
Punainen: 1,23g
Vihreä: 1,38g
Sininen: 1,1g

Punainen on nopein?

Punainen ja vihreä on 1000cc ja sininen 600cc? :)

Ykkösen jälkeen voi kiihdyttää enemmän. Aja ulostulossa ihan vasempaan laitaan. Näin sulla on enemmän tilaa kiihdyttää ykkösen jälkeen.
Kakkoseen kun lähdet taittamaan sieltä aivan vasemmalta, valkoisen viivan päältä, niin sulla aukeaa kakkos-kolmos väli vielä helpommin.
Ykkös-kakkosvälin ajamista auttaa hyvin paljon myös se, jos ymmärtää että siinä välissä ei ole ollenkaan suoraa/ mopo ei käy ollenkaan pystyssä, vaan mopo on koko ajan reiluhkosti kallellaan.
Eli koko avaus ykkösestä ajetaan kallellaan, ja jarru kakkoseen alkaa kallellaan.

Jos yrittää ajaa siihen ykkös-kakkosväliin edes jonkinnäkösen suoran, ja nostaa mopoa kunnolla pystyyn, niin radasta jää helposti vajaa puolet käyttämättä leveyssuunnassa koska se ajolinja vaan ei sovi mitenkään päin siihen kohtaan.

Lukuarvoina esim ykkösen apeksi 53 ast, jarrumerkillä 28 ast, kakkosen apeksi 58 ast.

Ykkös-kakkosvälin ajamista auttaa hyvin paljon myös se, jos ymmärtää että siinä välissä ei ole ollenkaan suoraa/ mopo ei käy ollenkaan pystyssä, vaan mopo on koko ajan reiluhkosti kallellaan.
Eli koko avaus ykkösestä ajetaan kallellaan, ja jarru kakkoseen alkaa kallellaan.

Jos yrittää ajaa siihen ykkös-kakkosväliin edes jonkinnäkösen suoran, ja nostaa mopoa kunnolla pystyyn, niin radasta jää helposti vajaa puolet käyttämättä leveyssuunnassa koska se ajolinja vaan ei sovi mitenkään päin siihen kohtaan.

Lukuarvoina esim ykkösen apeksi 53 ast, jarrumerkillä 28 ast, kakkosen apeksi 58 ast.
Onko tossa kakkosen apeksin luvussa kallistus "merenpinnan" mukaan vai asfaltin pinnan? Sehän nimittäin dippaa mukavasti se asfaltti siinä mutkassa.

Maapallon pinnan mukaisesti noi mittarit antaa luvut.

Mulla on vastaavat luvut noin 49, 22, 52 astetta yhdellä kierroksella. Muutamaa muuta kattelin, niin samalla hehtaarilla ovat.

Mutta eipä noita ääriarvoja kannata ylitulkita. Perusajatteluna ihan hyvät infot, mutta noiden ääriarvojen välissä olevilla arvoilla on suurempi merkitys.

Ja nuo numerot kertoo vain pyörän kallituksen. Mike Doohanilla ja minulla pyörien kallistukset ovat hieman eri luokkaa :)

Back