Niitä ketjurasvareita, joita olen muutamassa pyörässä nähnyt, ei Kinkyyn nähdäkseni saa mitenkään tekemättä kiinnitykseen jotain muutoksia ja juuri näitä muutoksia en osaa itse askarrella. Niinpä ajattelin, että jos olisi joku malli, joka kävisi Kinkyyn sellaisenaan ilman erkoisrakennelmia.
Kyllä minä ketjuille öljyä laitan (en ehkä tarpeeksi usein), mutta se on hyvin hankalaa, kun ei ole keskiseisontatukea. Toki sen nostimen, jolla saa takapyörän ilmaan, voisi hankkia, mutta sitä ei voi reissussa pitää mukana. Ja se systeemi, että nostaa takapyörän ilmaan kallistamalla pyörää sivuseisontatuen varassa, toimii vain apumiehen kanssa ja olen reissussa useimmiten yksin.
Nyt HALOO!... ja ihan hyvässä hengessä ilman widduilua.
Miksi tehdä "tiedettä" asiasta, joka on hyvin käytännön juttu ja äärimmäisen yksinkertainen ratkaista & hoitaa ???
Tuolla tuli jossain aiemmassa kommentissa ilmi tuo rasvaustiheys.... joka toki riippuu hieman
olosuhteista ja käytettävästä rasvastakin. Sadekelillä tietty kannattaa rasvailla hieman tiuhempaakin,
mutta ei "kertasössimisestä" mitään katastrofia kehkeydy siltikään.
Tallissa on tietty helppo homma käyttää takapukkia, mutta tien päällä löytyy aina ja joka paikasta
(monella huoltiksellakin) hieman viettävä asvaltti/betonikäikäle.
Ajaa pyörän sen "yläpäähän", lailttaa sivujalalle, vetää pyörää hiljakseen taaksepäin..... ja suihkuttaa
sitä rasvaa ketjuun.
Eihän ole kovin monimutkaista.... vaikeasta puhumattakaan ?

.
Monet sitten pesee ketjujaan melkein useammin kuin hampaitaan

, mutta eipä tuo välttämättä
ketjun keskimääräistä käyttöikää ainakaan lisää katukäytössä.... ja toisaalta.... mopo voi olla puunattu vimpan
päälle vaikka ketju ei ole..... ja mopo näyttää silti ihan hyvältä.
Kahdet edelliset ketjut/rattaat olen ajanut..... uskokaa vaan..... ilman ensimmäistäkään ketjupyykkiä
50 tkm luokkaan ihan vaan säännöllisellä ja riittävällä rasvaamisella. Olisi niillä pitempäänkin ajanut, mutta
ei ne enää tuossa kohtaa parane matkan myötä

.
Moisesta roisiudesta huolimatta on riittänyt porukkaa toteamaan.... siisti peli

.
Onhan näissä mopohommissa monia asioita, jotka jokaisen kuuluu tehdä juuri oman mielen ja tarpeen
mukaan..... mutta kiusallisen usein ei saa mitään kovin järkevää vastausta siihen.... että miksi juuri noin?
Mopon ketjuista ja rattaista puhuttaessa mennään aika lailla sillä, että kunhan rasvataan.... riittävästi....
se kestää ja kukkuu 50 tkm + ja tuon ohi saa jokainen tumputtaa niiden kanssa ihan niin paljon ja¨omalla tyylillään kuin haluaa. Tekniseltä kannalta ja kilometrien kestolle ei muulle juuri ole tarvetta kuin
riittävälle rasvaamiselle ja suht oikealle kireydelle.... ja ylikiristyksen välttämiselle.
.....ja nythän mennään katuajolla päällystetyillä laduilla. Offihommat on toinen juttu.
Moni on muuta mieltä.... ja heillä on siihen täysi oikeus. Se "oikea tapa" kun riippuu aina siitä, mitkä asiat
laittaa tärkeimmiksi ja missä järjestyksessä

. "Toimivuus on totuus". Tuosta kun lähdetään
kovin kampeamaan suuntaan tai toiseen..... löytää itsensä aika äkkiä "tumputtamassa"

.
Haittaako se? Ei kai... ellei lähde siitä, että ellet sinäkin tumputa... ja samalla tavalla, olet
tyhmä ja niin.... niin väärässä

.