• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati Diavel

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zetor1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys. Maanataina olisi tarkoituksena hakea ensinmäinen ducati pihaan ja diavel tietenkin :WAZAAP: Pari kysymystä olisi vaan pyörästä. Paljon ajaa tankillisella matka-ajossa ja tuo on off nappi tangon luona mitä sillä tehdään? :right:
 
Sellanen 250km menee jos nätisti malttaa.. :D
Tarkoitat sitä nappia mittariston alla tankin etureunassa? Sillä saa virrat päälle/pois jos on avain unohtunut. Pitää tosin vielä sitten syöttää se PIN koodi että käynnistyy.
 
Morjes. Nyt on diavelin kanssa 800km tullut ajeltua ja kyllä suupielet nousee ylös aina kun pyörän kyytiin lähtee :) Kyselisin onko porukalla ollut ongelmia tuo rattilukon kanssa? Eli tanko käännetään vasempaan päin ja näyttöön tulee teksti että odotetaan lukitusta jonka jälkeen punaista nappia painetaan alas päin mutta kuinka kaun? Saan aina virrat takaisin päälle tai toisen pitemmän tekstin ruutuun. Mitä siis teen väärin? :dunno:
 
Tervetuloa Italialaisen elektroniikan ihmeelliseen maailmaan :jippikaijee:. Jep, se tankolukko vaatii joskus muutaman yrityksen että menee lukkoon sen sijaan että laittaisi virrat päälle, ja sitä punaista kytkintä pitää painaa alaspäin varmaan viitisen sekuntia ennen lukitusta. Itse olen jo lopettanut tuon lukon käytön kun ei jaksa pelleillä.

Muita vikoja? Laatikko löytää välivapaan ehkä kerran viikossa, yleensä välissä 4-5, ja vapaan laittaminen päälle pysähtyneenä on aika jumpan takana eli kannattaa muistaa laittaa vapaalle kun mopo on vielä liikkeessä. Lisäksi ~2700-2900rpm välillä kuuluu hirveä surina pakarin saasteläpän servomoottorista - jotkut on tuota poiskin ottaneet mutta en jaksa, helpoin ratkaisu kun on pudottaa pykälä pienemmälle :grin:. Ja tankin alta kuuluu tietyillä kierroksilla surinaa, veikkaisin bensapumpuksi mutta tarkemmin en ole tutkinut. Ruuhkassa ryömimisnopeutta mopo ei suostu kulkemaan ollenkaan, välitykset eivät ole kohdallaan ja moottori ei jaksa oikein toimia alta ~3000rpm. Vilkut (varsinkin vasemmalle) ei mene päälle noin 1/5 kerroista kun niitä yrittää käyttää, ellei erityisesti katso että toimii. Ja niin edespäin...

Silti päivääkään en vaihtaisi pois, on se sen verran julma peli. Tänäkin aamuna aiheutin pahennusta Kehällä pujottelemalla pysähtyneiden kaistojen välissä slipari jylisten :rakastunut:

Jos pieniä vinkkejä haluat niin "tuulilasin" alta (on kumeilla kiinni, lähtee irti nykäisemällä) löytyy +12V virrat liittimineen, senkun kolvaa kiinni vaikka navin latauspiuhan. Penkin alta on vaikea löytää virtaa ellei hyväksikäytä sitä diagnostiikkaliitintä, mutta se antaa virtaa myös kun virrat pois päältä (itse varastin uudelle kilpivalolle virran vasemmasta takavalosta). Ohjaustanko ei ollut itselleni mieluinen joten vaihdoin sen crossipyörän leveään ja suoraan tankoon -> vieläkin agressiivisempi asento ja kädet eivät tule enää kipeäksi. Valitettavasti vaatii poraamista tankoon kun kaikissa kontrolleissa on kohdistustapit...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan nyt vielä "mun mopo on parempi kuin sun mopo" -tyylinen epätarkka kuva :grin:.

Muutoksia:
* Remuksen slipari killerillä (ebay.de)
* Suora ja leveä crossitanko (Biltema, oon käyttänyt samaa ennenkin ja tiesin sopivaksi)
* Tällä hetkellä kolmannet peilit :tyhmäminä:, nyt tangonpäistä ylöspäin kun nuo kuvassa olevat raapi tankkia (Eurobiker muistaakseni)
* Punaiset CNC-jyrsityt rungon reikien paikat (ebay.de)
* Ducati-tarrat takavanteen sisäpinnalla (ebay.com)
* Kilpi siirretty penkin alle (uusi teline ebay.de) ja vanha teline poistettu joten rengas näkyy kunnolla

Peilit siirtyvät vielä joku päivä takaisin alaspäin, pitää vain löytää peilit jotka toimivat (nuo kuvassa olevat kiinapeilit olivat hirveät, niistä ei nähnyt mitään) ja jotka mahtuvat tuonne ilman että raapivat taas tankkia. Nuo kiinat on Rizoma-kopiot eli ne alkuperäiset toimisivat pikkusäädöillä mutta kun ne maksaa reilusti yli 200 rahaa :kääk:
 

Liitetiedostot

  • IMG_0824.jpg
    IMG_0824.jpg
    86,5 KB · Katselut: 152
Jatketaas yksinpuhelua :grin:. Äsken töistä lähtiessä Diavel ei suostunut laittamaan virtoja päälle eli Italialainen elektroniikka näytti taas parhaat puolensa :itkupilli:. No, kännykät metrin-parin päähän, mopon avain *penkin päälle* ja taas toimii (se antenni on siinä penkin alla).

Niin joo, uutena muutaman sadan kilometrin jälkeen valoissa ajotietokone päätti bootata itsensä. Ei vaikuttanut matkantekoon eikä moottorikaan sammunut, mutta kilometrinäytöt menivät sekaisin ja jouduin käymään huollossa resetoimassa ajotietokoneen. Tuo on tapahtunut vain kerran joten en jaksa murehtia asiaa.

Toisaalta, väliäkö noilla kun kääntää kahvaa vaan lujempaa :orgmp:
 
Komiaa on.
Tässä omaa kehveliä. Ei kyllä nikottele alle 3000rpm tuon putkiston kanssa. Muita modauksia on hiilaritankinkuori, -flyscreen, -takapenkinsuojus, -lyhdynympärys. Sitten on DP jarru- ja kytkinnestesäiliön kannet ja noi frameplugit.

Tähän mennessä takuuseen vaihdettu etujarrulevyt ja -palat.
Lisäksi kone käy kylmänä mittari mukaan (n. +50C) kun ulkolämpötila +10C. Oli huollossa R.M. Heinolla koko talven ja lopputuloksena että lämpö näkyy mittarissa virheellisen alhaisena koska moottorin lämpöanturi pääsee jäähtymään ilmavirran vaikutuksesta. Tässä uudessa mallissa anturin paikkaa on muutettu sylinterin kannesta vesiletkuun. Samaa "vikaa" uusissa Monstereissa.

Mutta kiva onpi ajella
2015-05-10-751-1.jpg
 
Käyn aina tasaisesti ajamassa tätä koeajopäivillä, olisko nyt jo kolme kertaa takana :)- kai tässä joku väsytystaktiikka on menossa.

Olisko tosiaan tuossa Gen2 pyörässä parantunut tuo pikkukierroksilla surruttelu vaikka kyllä mielestäni uudempikin peli kierroksista tykkää. Uudemman penkki on kyllä mukavampi ja pienen pienet tunaukset sinne tänne sopii omaan mykiöön kivasti :thumbup: Kun järkevät 10min säädöllä sivulaukut ja rumat kiinnityraudat irti-ratkaisun vielä tähän löydän niin alkaa olla pakka kasassa, tarve laukuille nykyään pieni mutta olemassa. Muutenhan tämä ei vaadi kun juuri noita pieniä säätöjä sinne tänne mitä tässäkin on kuvissa näkynyt. Itse muuten ihme kyllä tykkään tuosta originaalista kilven-paikasta :kääk:

Kunhan tahdon taas katteet pyörästä pois niin tämä lienee top-3 listalla mukana :jpstyle:
 
Gen2 Diavelissa toimii moottori pikkukierroksilla paremmin (kokeillut myös Gen1:stä) mutta eipä se Gen2 silti tykkää sellaisesta 10km/h ryöminnästä. Penkeissä on hurja ero ja se on syy miksi itse valitsin Gen2 version - se Gen1 penkki on ihan surkea ja "syö" kuskin kun taas Gen2 penkillä ajelee vaikka koko päivän.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkäänhän tuota iloa riitti :no: aamulla töihin ajaessa lämmintä siinä 8-10 niin moottorin lämpötila pyöri sielä 115-100 välillä. Onko vastaavasta porukalla tietoa mikä on ollut vikana?
 
Ilmeisesti sulla on Gen1 Diavel? On ihan ominaisuus. Amerikoissa on tuosta voimassa oleva service bulletin:
dvl_tstat.JPG

Termostaatin vaihto auttaa, toinen vaihtoehto että lämmität pyörän paikallaan kunnolla ennen liikkeellelähtöä.
Tuossa termarissa kun on pienet ohivirtauskanavat niin pääsee jäähtymään ajoviiman vaikutuksesta -> sen takia pitää lämpöjä korkealla.

Viepä vaikka Tampereelle R.M. Heinolle, on tuttu asia siellä.
 
Ilmeisesti sulla on Gen1 Diavel? On ihan ominaisuus. Amerikoissa on tuosta voimassa oleva service bulletin:
katso liitettä 7006

Termostaatin vaihto auttaa, toinen vaihtoehto että lämmität pyörän paikallaan kunnolla ennen liikkeellelähtöä.
Tuossa termarissa kun on pienet ohivirtauskanavat niin pääsee jäähtymään ajoviiman vaikutuksesta -> sen takia pitää lämpöjä korkealla.

Viepä vaikka Tampereelle R.M. Heinolle, on tuttu asia siellä.
En tiedä onko tuo gen1 :dunno: mutta tänään töistä ajaessa pois nousi tuonne hi asti. Vein pyörän lekasteeliin tuusniemellä ja olin pyörän myyneeseen henkilöön yhteydessä niin menee ilmeisesti takuuseen vielä. Ovat aikoinaan väärää jäähdytysnestettä laittaneet ducatin tehtaalla pyörään ja näitä termostaatteja on vaihdettu useampiin pyöriin.
 
Ovat aikoinaan väärää jäähdytysnestettä laittaneet ducatin tehtaalla pyörään ja näitä termostaatteja on vaihdettu useampiin pyöriin.
Sen verran korjausta / täsmennystä tuohon, että sinänsä se Shellin jäähdytinneste ei ole väärää, vaan huonolaatuista. Siinä on mm. surkeat korroosionesto-ominaisuudet. Tehdas on julkaissut asiasta 13.6.2013 takaisinkutsukampanjan Diaveleihin, jossa vaihdetaan Agip:n Permanent Spezial -neste, mitä Ducati nykyään käyttää kaikissa malleissaan (siis nestejäähdytteisissä). Tuo kampanja oli voimassa 31.12.2014 asti, tosin saattaa mennä vieläkin takuuseen, vaikka aikaraja on ylittynytkin. Kun kurkkaa paisuntasäiliöön, niin jos neste on vihreän sinistä, se on Shelliläistä. Jos nesteen väri on pinkki, niin se on Agip. Jos siellä on Shellin neste, niin se tarkoittaa sitä, että Diavelisi ei ole käynyt huollossa 13.6.2013 jälkeen, siellä asia olisi pitänyt tietenkin tarkistaa.

Saattaahan olla, että tuo lämpöongelma johtuu nesteestäkin, mutta todennäköisesti syyllinen on termostaatti eikä niinkään neste. Kuten tuossa aikaisemmin mainittiinkin, niin näissä uusissa termostaateissa on isommat ohivirtauskanavat, jolloin se reagoi nopeammin nesteen lämpötilamuutokseen. Tuo 2013 vuosimallien Diaveleja koskeva service bulletin koskee myös euroopan malleja. Tyypillinen termostaattiongelma Diaveleissa on sellainen, että ensin lämmöt nousevat hyvin korkealle ja romahtavat sen jälkeen alas, kun termostaatti vihdoin aukeaa. Kun lämmöt nousevat alkuunsa ylös ja silloin sammuttaa moottorin, niin hetken päästä käynnistyksen jälkeen lämmöt toimivat taas normaalisti. Jos Diavelissasi on jo pitkään ollut Shellin neste ja sillä on ajettu paljon, niin sitten on mahdollista, että se on aiheuttanut tukkeutumia tms., minkä vuoksi neste ei pääse kiertämään kunnolla. Tämä on ollut pääsääntöisesti 1200 Multistradojen vaiva, koska niillä tyypillisesti ajetaan enemmän ja ovat tulleet tuotantoon vuotta aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran korjausta / täsmennystä tuohon, että sinänsä se Shellin jäähdytinneste ei ole väärää, vaan huonolaatuista. Siinä on mm. surkeat korroosionesto-ominaisuudet. Tehdas on julkaissut asiasta 13.6.2013 takaisinkutsukampanjan Diaveleihin, jossa vaihdetaan Agip:n Permanent Spezial -neste, mitä Ducati nykyään käyttää kaikissa malleissaan (siis nestejäähdytteisissä). Tuo kampanja oli voimassa 31.12.2014 asti, tosin saattaa mennä vieläkin takuuseen, vaikka aikaraja on ylittynytkin. Kun kurkkaa paisuntasäiliöön, niin jos neste on vihreän sinistä, se on Shelliläistä. Jos nesteen väri on pinkki, niin se on Agip. Jos siellä on Shellin neste, niin se tarkoittaa sitä, että Diavelisi ei ole käynyt huollossa 13.6.2013 jälkeen, siellä asia olisi pitänyt tietenkin tarkistaa.

Saattaahan olla, että tuo lämpöongelma johtuu nesteestäkin, mutta todennäköisesti syyllinen on termostaatti eikä niinkään neste. Kuten tuossa aikaisemmin mainittiinkin, niin näissä uusissa termostaateissa on isommat ohivirtauskanavat, jolloin se reagoi nopeammin nesteen lämpötilamuutokseen. Tuo 2013 vuosimallien Diaveleja koskeva service bulletin koskee myös euroopan malleja. Tyypillinen termostaattiongelma Diaveleissa on sellainen, että ensin lämmöt nousevat hyvin korkealle ja romahtavat sen jälkeen alas, kun termostaatti vihdoin aukeaa. Kun lämmöt nousevat alkuunsa ylös ja silloin sammuttaa moottorin, niin hetken päästä käynnistyksen jälkeen lämmöt toimivat taas normaalisti. Jos Diavelissasi on jo pitkään ollut Shellin neste ja sillä on ajettu paljon, niin sitten on mahdollista, että se on aiheuttanut tukkeutumia tms., minkä vuoksi neste ei pääse kiertämään kunnolla. Tämä on ollut pääsääntöisesti 1200 Multistradojen vaiva, koska niillä tyypillisesti ajetaan enemmän ja ovat tulleet tuotantoon vuotta aikaisemmin.

Huollosta soittelivat että oli punertavat nesteet sisällä eli oikeet aineet. Joo pyörä siis teki aikaisemmin silleen että nosti lämmöt johonkin n.100 asteesseen ja sitten pudotti ne 70-60, mutta nyt alkoi tekemään sitä että lämmöt nousi aina tuonne 120 ja laskivat 100 kun pysähtyi ja odotti vähän aikaa. Tästä kun jatkoi matkaa niin nousivat taas sinne 120 eli termari ei varmaankaan aukea enää missään vaiheessa.
 
Back
Ylös