• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

F800S/ST

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSR600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi,

Mulla noin 1200 ajettuna, huollatin eka huollon täällä Oulussa. Aluksi tuli täältä hieman suurenpuolinen hinta-arvio. Soittelin sitten myös Jyväskylään, lupasivat 130€ (reilu tunti + osat). Ostin kuitenkin täältä, tosin öljynsuodatin jäi vielä vaihtamatta, kun ei hyllyssä ollutkaan, lupasivat vaihtaa uudet öljyt + suodattimen veloituksetta, kun saavat. Hintaa jäi 'vain' 86€, tosin siitä puuttuu vielä se suodatin, joten jäänee hiukan yli 100€ lukemiin.

Sama täällä tuon selän kanssa, vuosia vaivannut, mutta autolla ajo on oikeastaan pahempaa, kun motarointi. oon käyttänyt Rukan erillinen selkäsuoja/munuaisvyötä (aika tiukalla), ja se ainakin mulle auttaa. Ja ehdottomasti pukeutinen silleen ettei alaselkä jäähdy.
 
Vain tunnin koeajon verran kokemusta, mutta istui kuin hansikas ja mustarastas vaihtuu F800ST:hen (tuli tarve vaihtaa ketterämpään peliin, kun Euroopan reissut vähenevät pikapuoliin tulevan perheenlisäyksen vuoksi). Kesäkuun aikana tuon kuulemma saan, silloin lisäraporttia.
 
Egilille tunnustus rohkeasta vedosta.

Kohtahan me saadaan ihan oma B-meetinkikin aikaiseksi
wink.gif
 
crazy.gif


Jappi ja semaki, selkähuolia vai? Olisi kai oma keskustelunaihe jo tämä, mikä pyörätyyppi ja/tai varuste sopisii parhaiten ronkeliselälle. F800 ST mallissa lienee ajoasento hieman etukeno tai suora. Selkä lähtee yleensä huononemaan ristiselän tienoilta ensimmäiseksi, tulee välilevyriesaa, pullistumia tai nikamakulumaa. Itselläni on ollut välilevyn kuluma. Ajaisin mielelläni selkä suorana mutta en ole arvannut vaihtaa RS- mallin etunojaa, kun selkä ei ole vielä tähän asti juuri ajon takia huonontunut, pikemmin päin vastoin, kun pitää vähän ruotoaan venyttää. Käytän itsekin "suolivyötä" ja siitä on apua. Olisi mukava kuulla miten esim. F800ST soveltuu alaselän vaivasta kärsivälle, tai miten sitten kustomi? Tähän asti olen pähkäillyt, että kustomin ajoasento rasittaa enemmän alaselkää, kun paino ei jakaudu käsille, mutta vastaankin saa väittää.
 
ST malliin saa ainakin helposti Bar-Riserit (joko pelkästään ylemmäksi, tai sellaiset jotka nostaa ylemmäksi ja samalla tuo lähemmäksi)...

Mulla ei selkävaivoja, vielä ainakaan.
 
Moro!

Täällä on sateista ja kylmää keliä ollut jo pariviikkoa joten senkin puolesta mopotti ollu tallissa. Toden-näköisesti reväytin selkäni aivan toisenlaisen kulkuneuvon kanssa puuhatessa. Seuraava pitempi lenkki st:llä kertoo johtuuko pyörästä. Ajo-asento st:ssä on mielestäni hyvä,enkä ajossa ole huomannut selän väsymistä.Saattaapi olla pystympi kuin rs:ssä.

Ainoa pieni miinus tulee matalamman (-3cm) satulan aiheuttamasta jyrkemmästä polvikulmasta entiseen mopottiin verrattuna.Toivotaan ,että tuo esteri laittas jo hanat kiinni.
biggrin.gif
 
Moi,

Mun mielestä 800ST:n ajoasento ristiselän vaivoista kärsiville on aika mukava siksi että tarvittaessa voit istua suolivyö tiukalla hyvinkin ryhdikkäänä (kulkuset turvallisesti takin kulmaan ja penkin kulmaan puristettuna) tai tarvittaessa takapuoli penkin perillä ja käsivarret aavistuksen koukussa voi alaselkää venyttää mukavasti aika etukenossa. Eli tarkoitan sitä että ajoasento on 'väljä' ja asentoa voi hyvin ajaessa vaihdella, mikä seikka ainakin mulle on hyvä ja antaa lisäkilometrejä venyttelytaukojen välille.

Itse asiassa mulle tulee tuosta pystymmästä ajoasennosta mieleen duunissa käyttämäni satulatuolin tarjoama istuma-asento, joka on todettu hyvinkin selkäystävälliseksi.

Tokihan nuo asennot riippuu ajajan mitoista, ite olen 180cm (kylläkin armeijassa aikoinaan pioneeri ;)
 
Koeajettu kuukausi sitten ja ostamatta jäi. Bemu joko sopii tai sitten ei. Paras kun en tähän laita mitä huomasin, mutta koeajot maailmalla kertovat samat asiat.Parasta oli twinin tai kuten sitä nykyään sanotaan rivi koneen äänet.
 
Koeajettu kuukausi sitten ja ostamatta jäi. Bemu joko sopii tai sitten ei. Paras kun en tähän laita mitä huomasin, mutta koeajot maailmalla kertovat samat asiat.Parasta oli twinin tai kuten sitä nykyään sanotaan rivi koneen äänet.
No valota nyt edes pikkaisen noita +/- -tuntemuksia, ettei tarvitse jännityksessä elää!
smile_org.gif


Itselläni ei "talidomiditwini" ole hankintalistalla, mutta Köpin kanssa henkien vääntöä asian tiimoilta...
 
"Pidempi raportti kohta kunhan jaksan kirjoittaa".
No niin, mistäs mä aloittaisin.

Mulla siis F800ST sis. mm. ajotietokonetta, Akraa yms. ja ekat tuhat kilsaa takana. Ajeltu vauhdikasta mutkapätkää muutaman Busan, R1:sen yms. seurassa, eikä jalkoihin sillä jää.

Muutamia tuntemuksia ranskalaisin viivoin:

-Akran äänet hieman mureammat ja kireämmät kuin vakion...
-ei kuitenkaan liian kovat, sillai mukavasti pärisevät
-db-killerin poisto kokeilu vielä edessä (jeps, lapsettaa).  

-uskomattoman kevyesti ja helposti taittuu mutkiin, edes mutkan kirraaminen ei aiheuta mitään jännäkakkaa, senkun vain tiukempaa linjaa ja hyvä tulee.
-ohjausiskarikin näytti olevan vakiona...
-pitää ajolinjan huolimatta epätasaisuuksista, vakiosäädöt passasi mulle oikein hyvin, takajousituksessa helpot säädöt.
-pitkät (140mm) joustot kummassakin päässä
-moottorijarrutuksen voimakkuus yllättävän suuri, mutta sitä oppi käyttämään hyväkseen ja nyt se tuntuu hyvältä ominaisuudelta...
-ruisku toimii pehmeästi, ei mitään on-off tyyppistä mitä mulla on ollut aiemmin (kun höllää kaasun ja taas kääntää kahvaa, ei mitään kenguruloikkaa yms)
-värinät ei ainakaan mua haitannut, ei puutunut sormet jne
-kevyet ja pehmeän tehokkaat helposti annosteltavat jarrut, onhan niissä Brembon ABSit (niin ja teräspunokset)...
-vaihteet oli todella sutjakkaat, näitä pelkäsin eniten...
-veto maukasta alhaalta, todella maukasta n. 3.500 ylöspäin
-tykkää kierroksista, ottaa halukkaasti jengaa, eikä pane pahakseen
-alle 2.000 rpm ei kannata "vedättää", tai no, ainakaan sisäänajossa...
-kaksi päällä ajokin tuli testattua herttaisen Nea-tytön avulla, tilat oli niin mukavat, että Nea marmatti äidilleen, mikset säkin ostanut tollasta kunnon moottoripyörää (äidillä uusi R1)...

-ajotietokoneessa hyvin toimintoja (mm. lap-timer), hauska oli katella välillä jopa alle 2:n litran hetkellisiä kulutuksia...
-vilkkutsydeemi oli mulle ensin outo, mutta äkkiä sen opin, automaattipalautus on kätevä (10s taikka 200m)
-aamuisin ja iltaisin vakiona olevat kahvalämppärit olleet kivat
-onko kellään neuvoja, mikä ketjurasva sopii tuohon hihnaan?
wink.gif


-matala pleksi oli mulle mukavampi valinta, tää on puhtaasti makuasia!!
-ainakin se tumma matala pleksi näyttää paremmalta

Huonoa:
-sivujalan "pohja" on turhan pieni, uppoo varmaan helposti maahan
-takakuraläppä on hirveen pitkä, sen ajattelin mielummin katkaista kuin poistaa

Yhteenveto:
Ei kulje kolmee sataa niinku Busa, mutta pitkälle kolmatta sataa kuitenkin...

Ei tällä rataennätystä Apparalle tehdä, mutta kiusannee montaa etenkin mutkissa...

Ei maailman nopein varttimaililla, mutta kortin menettää tälläkin alle neljässä sekunnissa...

Ei mikään mannertenvälinen matkaaja, mutta pienen reissun verran saa laukkuihin mahtumaan...

Erittäin monikäyttöinen ja helppo pyörä. Ennen kaikkea hauskin, mitä mulla on ollut.

Niin, ja onhan se BMW  
wink.gif
Joops eipä tuohon Köpin listaan paljoa tarvi lisätä.Kävin pitemmän lenkin (yli800km) Selkä kunnossa mikä on hyvä asia.

Jos niitä miinuksia hakee niin ei siinä ole niitä.Mitä nyt sivulaukkujen sisäkassit höö vähä niikuin joulupukin pussi.

Tuon matalamman satulan vaihdan normaaliin jos ei ole ylikallis.
Huomasin kaksi seikkaa jotka paranee satulanvaihdolla,polvikulma ja kypärämelu.

Bensapihi,kevyt ajaa,,,,,,,jne
inlove.gif
 
Jos niitä miinuksia hakee niin ei siinä ole niitä.Mitä nyt sivulaukkujen sisäkassit höö vähä niikuin joulupukin pussi.
Musta nuo sivulaukut on ihan ylivedot. Tosi näppärä pakata lumput sisäkasseihin ja rullata ilmat pihalle, sitten vain tiputtaa kanteen ja painaa kamat tiiviiksi paketiksi. Hotelliin ym. mentäessä ei tarvitse kuin ottaa nuo kevyet kassit kantoon - menee molemmat vaikka samassa kädessä potan kanssa. Lisäksi sisäkassit ovat käytännössäkin vesitiiviit.
 
Samaa mieltä kuin ek@, huomasin pussukat tosi käteviksi, samoin kuin tuon haitarimallisen sivulaukunkin...toimii fiksummin kuin osasin odottaa.
 
Jos niitä miinuksia hakee niin ei siinä ole niitä.Mitä nyt sivulaukkujen sisäkassit höö vähä niikuin joulupukin pussi.
Musta nuo sivulaukut on ihan ylivedot. Tosi näppärä pakata lumput sisäkasseihin ja rullata ilmat pihalle, sitten vain tiputtaa kanteen ja painaa kamat tiiviiksi paketiksi. Hotelliin ym. mentäessä ei tarvitse kuin ottaa nuo kevyet kassit kantoon - menee molemmat vaikka samassa kädessä potan kanssa. Lisäksi sisäkassit ovat käytännössäkin vesitiiviit.
Miten sieltä pussista saa ne ilmat pois.
withstupid.gif

Käytin niitä eka kertaa eilen ja jos pyörittää suusta päin pohjaa ilma
ei pääse pois.
omg.gif
 
Pistä lumput pussiin, nepparit kiinni, taita ylimenevä pussin osa sivuun ja käännä se pussi sen ylimenevän osan päälle ja paina lyttyyn ja ilmat pois. Sitten rullaat sen suuosan piukaksi siihen juureen pitämällä koko ajan kasassa ja laitat kantoremmin lenksut kiinni.
 
Itse tein vaikeamman kautta, eli rullasin ensin "tavaraosaa" suuaukkoa kohti (ilmat pois) ja sitten rullasin suuaukkoa kiinni samalla kun avasin "tavaraosaa"...eli rolling out, rolling in.
 
No niin...

10 päivää ja 923km meni ennen äffän ensimmäistä vikaa
veryangry.gif


Meinasin jäädä mopottimellani Kemiöön, mutta onneksi sentään selvisin kotiin asti.
Yrittäessämme lähteä Kemiöstä Bemu ei enää suostunnutkaan starttaamaan vaan ajonesto (EWS) oli päällä.
Noh, ensimmäisenä tuli mieleen, että akun kenkä hetkeksi irti, josko sillä saisi systeemit resetoitua.
Soitin kuitenkin BMW-palveluun varmistuakseni, että sen uskaltaa tehdä turvallisesti ja vastaus oli nimenomaan tuo resetointi, jos pystyn sen vain itse tekemään.
No eihän se olisi mitään ongelmia tuottanut.
Mutta kuin pisteeksi I:n päälle eihän mulla ollut työkalusarjaa ja tarvittavaa torx-avainta mukana akkukotelon "kannen" avaamiseksi. Se taas johtui siitä kun vaihdoimme matalan penkin normaaliin aiemmin viikolla ja tietysti unohtui se työkalupussi sinne vanhan penkin alle
withstupid.gif


Noh, paikalliselta Essolta löytyi kuitenkin tarvittava torx-meisseli...kiitos sinne.
Akun kenkä (-) irti min. 2 minuutiksi, takaisin kiinni ja testaus...jipii...ei EWS varoituksia ja Bemu nätisti käyntiin.
Sammutin mopon ja ruuvasin kaikki takaisin paikoilleen, todetakseni sen jälkeen saman vian yrittäessäni uudelleen käynnistystä.
No ei muutakuin sama ruljanssi uusiksi (tosin vain parin minuutin homma).
Kokeilin moneen kertaan virrat päälle ja pois ja muutaman starttauksen ja tällä kertaa kaikki tuntui toimivan ok.
Jätin varoiksi virrat päälle siksi aikaa kun kiertelin kannen ruuvit kiinni ja heitin penkin paikkaan.
Kone käymään ja nokka kohti kotia.

Kotona vasta uskalsin sammuttaa moottorin ja ajattelin sen jälkeen kokeilla vielä uudelleen...
mad.gif

Taas sama juttu...näppärä ajonesto estää käynnistyksen...

Manuskan mukaan vika viittaa vialliseen virta-avaimeen tai sitten vain yksinkertaisesti avaimen ja pyörän elektroniikan väliseen tiedonkulkukatkokseen.

Selvittäkööt huollossa sitten mistä kiikastaa...sikäli, että pyörän sinne asti saan vielä.

Täytyy sanoa, että luotettavuuden puolelta menee kyllä vahvasti propsit japsipyörille tällä hetkellä
wink.gif

Ei ainakaan itsellä ole ollut koskaan mitään vikoja ja varsinkaan elektroniikkavikoja.

Hyvä ja hauska pyörä kuitenkin kaikin puolin, joten en heitä vielä kirvestä kaivoon
biggrin.gif


Mutta siinä teille kokemuksia
ghostface.gif
 
Back
Ylös