• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oletteko minkälaisia puhelintelineitä asennelleet bladee? Hakusessa ois joku edullinen teline minkä saisi suht vaivattomasti paikalleen ja pois. Ebaysta noita Kiinan telineitä on tullut katseltua.
Pyörä on 10vm.
 
Kysymys -07 1000cc bladen flektistä; kun koneen pistää tulille niin flekti starttaa noin 10s päästä riippumatta lämpötilasta ja jatkaa huutamista kunnes mopon sammuttaa. Termari vaikuttais toimivan oikein.

Onko syytä olla huolissaan ja jos on, niin mistä lähden vikaa etsimään?

-tuomas
 
CBR1000RR vuosimallin 2014 vakio takarengas on 190/50. Kun kyseessä on ABS malli, niin voiko/kannattaako taakse harkita 190/55 rengasta?
Selvittelin tuota hetken ulkomaisilta foorumeilta, mutta löydettyäni paljon puolesta ja vastaan kommentteja en lopulta tullut sen viisaammaksi tuosta. Paitsi sen suhteen, että Hondan ABS ei tosiaan ole ihan kehityksen kärjestä.

En myöskään ole löytänyt suurta eroa Michelin Power RS tai Pirelli Rosso Corsa II renkaiden välillä. Ei taida mennä pahasti pieleen otti sitten kumman tahansa?
 
Yhden -55sen olen kokeillut omassa absittomassa -08 Bladessa ja ero ajossa -50seen aika pieni. Huggeriin -55nen jätti pienet jäljet sisäpuolelle. En osaa sanoa kuinka pienet pyörimisnopeuden muutokset aiheutta tuoole ABSille ongelmia, mutta en näkis syytä vaihtaa kumia ainakaan ajokäyyöksen perusteella. Pykälä-kaks lisää esijännitystä takajouseen vaikuttaa kans jo vähän ohjautuvuuteen, jos sitä haet. Samoten korotuspaloja löytyy kohtuu hintaan takalinkkuun.
 
Miksi renkaan koko vaikuttaa absiin? Eikö absi ota pyörimistiedon siitä pienestä kiekosta vanteelta? Ei kai renkaan kuluminenkaan keskeltä absia saa sekoamaan?
 
Minulla on ollut Zetorissa useampi 55 takarengas, koska pyörä on sillä selvästi ketterämpi kääntymään tiukkoihin mutkiin kuin 50 sarjalainen. Ei ole luistonesto tai ABS koskaan herjannut mitää. Ei se ulkomitta muutu juurikaan, mutta renkaan profiili kyllä.
 
Miksi renkaan koko vaikuttaa absiin? Eikö absi ota pyörimistiedon siitä pienestä kiekosta vanteelta? Ei kai renkaan kuluminenkaan keskeltä absia saa sekoamaan?

Jos rengaskokoa muutetaan toisessa päässä pyörää, niin sen jälkeen absin näkökulmasta renkaat pyörivät koko ajan eri nopeudella -> tietokoneen päätelmä on se, että jompikumpi sutii tai on lukittumassa, jolloin luistonesto voi puuttua peliin, tai abs joko menee vikatilaan tai esimerkiksi vähentää jarrupainetta vaikka pyörä ei olisikaan lukkiutumassa.

Perinteisten absien lisäksi vielä huonompi ajatus rengasprofiilin muuttaminen lienee näissä uusimmissa ”kaarre-abseissa”, jotka osaavat huomioida jarrutehon säädössä myös pyörän kallistuskulmaa, sivuttaiskiihtyvyyttä jne, jolloin koko fysiikkalaskennan perusteet menevät pieleen.
 
Jos rengaskokoa muutetaan toisessa päässä pyörää, niin sen jälkeen absin näkökulmasta renkaat pyörivät koko ajan eri nopeudella ...klips

Ja käsittääkseni Hondan systeemi ei ole niin fiksu että osaisi, ainakaan nettikeskustelujen perusteella aina huomata tämän ja kalibroida itsensä. Jo Bemarin S1000RR:n ensimmäisen sukupolven ABS osaa kalibroida itsensä automaattisesti eli tätä ongelmaa ei niissä pitäisi olla.
En tiedä onko tämä Hondassa oikea ongelma vai ei, mutta kunhan nyt sattui silmiin muilta foorumeilta. Kun luistonestoa ei ole ja renkaatkin kuluvat eriparisiksi niin luulisi että marginaalia olisi pieniä muutoksia varten. Ehkä?

Vielä vähän suolaa haavoihin: Honda ABS +8-10kg, S1000RR +2-3kg :D
 
Kaveri ajo kilpaa ABS Firebladella ilman ongelmia. Ratakumien profiili kuitenkin selkeästi erilainen kuin vakiorenkaan, eli 190/55 on vain hyvä muutos. En ymmärrä miksi sporttimopo on pilattu tehtaalla laittamalla siihen tommonen huonosti kääntyvä takanen.
 
Kaveri ajo kilpaa ABS Firebladella ilman ongelmia. Ratakumien profiili kuitenkin selkeästi erilainen kuin vakiorenkaan, eli 190/55 on vain hyvä muutos. En ymmärrä miksi sporttimopo on pilattu tehtaalla laittamalla siihen tommonen huonosti kääntyvä takanen.

Honda-sanille on sellaista tietoa, jota harvalla on.

Näin se on nähtävä.
 
Honda-sanille on sellaista tietoa, jota harvalla on.

Näin se on nähtävä.

Se sama tieto on ollu myös suzuki-sanilla, kawasaki-sanilla ja yamaha-sanilla. Siitä tommonen 50 profiilinen takanen on jännä, että sen saa ajettua laidasta laitaan mopoa juurikaan kallistamatta.
 
Jos rengaskokoa muutetaan toisessa päässä pyörää, niin sen jälkeen absin näkökulmasta renkaat pyörivät koko ajan eri nopeudella -> tietokoneen päätelmä on se, että jompikumpi sutii tai on lukittumassa, jolloin luistonesto voi puuttua peliin, tai abs joko menee vikatilaan tai esimerkiksi vähentää jarrupainetta vaikka pyörä ei olisikaan lukkiutumassa.

Perinteisten absien lisäksi vielä huonompi ajatus rengasprofiilin muuttaminen lienee näissä uusimmissa ”kaarre-abseissa”, jotka osaavat huomioida jarrutehon säädössä myös pyörän kallistuskulmaa, sivuttaiskiihtyvyyttä jne, jolloin koko fysiikkalaskennan perusteet menevät pieleen.

kun pyörää kallistetaan, muuttuu etu- ja takarenkaan pyörimissuhde ymmärtääkseni, koska edessä 70 takana 50. Prätkän pyöräthän "pienenevät" kallistettaessa, etunen ilmeisesti enemmän kuin takanen. Sekoaako absi/luistonesto...
 
kun pyörää kallistetaan, muuttuu etu- ja takarenkaan pyörimissuhde ymmärtääkseni, koska edessä 70 takana 50. Prätkän pyöräthän "pienenevät" kallistettaessa, etunen ilmeisesti enemmän kuin takanen. Sekoaako absi/luistonesto...

Kun molemmat renkaat ovat valmistajan määrittämää kokoa, silloin pyörimisnopeuksien muutokset noudattavat tiettyä ennalta tiedettyä suhdetta, ja siitäkin tiedosta pystytään laskemaan / olettamaan asioita. Se on sitten järjestelmän älykkyydestä tai älyn puutteesta kiinni, miten paljon poikkeamat haittaavat vai haittaavatko. Kuten tuossa timjoo sanoi, järjestelmä voi olla myös niin älykäs, että se kalibroi itse itsensä jos havaitsee poikkeaman.
 
Minulla on nyt kyllä epäilykseni. :grin: pyörä kyljellään mutkan jälkeisessä kaseikossa ja mitarissa vilkkuu "Wait, calibrating brakes..."
 
Minulla on nyt kyllä epäilykseni. :grin: pyörä kyljellään mutkan jälkeisessä kaseikossa ja mitarissa vilkkuu "Wait, calibrating brakes..."

Ihan ymmärrettävä epäilys. Mutta jos asiaa oikeasti ajattelee, niin ei vaadi nykymittapuulla kummoista keinoälyä todeta, että ”nyt pyörä etenee tasanopeudella x kymmentä metriä kallistuskulman ollessa 0 astetta, ja renkailla on jatkuvasti tämänsuuruinen nopeusero -> määritellään nämä luistamattoman pyörän ”oletusarvoiksi””.
 
Padgett's myy Englannissa uutta/ajamatonta aiemman kopan SP Bladea RCV:n värityksellä. Sopii kyllä hienosti :rakastunut:

37745263_1783034348460608_8402907221733670912_o.jpg
 
Esitteiden luvut ovat kiertoilmaisu sille, että täysin uusiksi suunnitellun pyörän paino lisääntyy 15 kg ja teho säilyy samana.
 
Back
Ylös