Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli hommattua 96 bleidi, ja vaatisi takajarruihin uudet palat. Mitä palaa laitetaan orgaanista vaiko sintteriä? Ihan katuajoa ja käytän takajarrua paljon. Ja meneekös näissä männät satuloista sisään ihan puristamalla?, ettei tarvii pyöritellä tai muuta.
 
Kiitoksia. Pitänee käydä hakemassa sintteripalat. On jotenkin orpo olo kun takajarru ei meinaa tehä yhtään mitään.
 
palojen vaihdon jälkeen tuntuu paremmilta, mutta silti vielä hieman laiskalta. Joten pitänee katsoa onko nesteet missä kunnossa ja onko ilmaa välissä.
 
palojen vaihdon jälkeen tuntuu paremmilta, mutta silti vielä hieman laiskalta. Joten pitänee katsoa onko nesteet missä kunnossa ja onko ilmaa välissä.

Kyykyissä takajarru ei ole "pysäyttävä tekijä" koskaan. Lukkoon takapyörä menee reippaalla survaisulla, mutta siinä se.

Pysäyttämistehoa et ehjään takajarruun saa lisättyä merkittävästi millään keinoilla. Takajarru kun on vain pelkkä käsijarru kyykyssä.
 
Kyykyissä takajarru ei ole "pysäyttävä tekijä" koskaan. Lukkoon takapyörä menee reippaalla survaisulla, mutta siinä se.

Pysäyttämistehoa et ehjään takajarruun saa lisättyä merkittävästi millään keinoilla. Takajarru kun on vain pelkkä käsijarru kyykyssä.


Jaaaaa nyt tuli kyllä niin mielenkiintoinen kommentti että pitää ihan jäädä mietiskelemään:grin:
 
Kun jarrutetaan kunnolla niin ei se takajarru hirveästi auta hidastamisessa, mutta kaikkea muuta sillä pystyy tekemään (jos osaa).

leg-out-and-on-the-limit.jpg
 
Kun jarrutetaan kunnolla niin ei se takajarru hirveästi auta hidastamisessa, mutta kaikkea muuta sillä pystyy tekemään (jos osaa).

leg-out-and-on-the-limit.jpg


Perus pyörää ja kuskia vs motogp on kyllä ihan väärä vertailu kohde ja voit käydä ihan ite testaamassa jarruttaa pelkästään etujarulla ja vertaa kuinka paljon aiksemmin perä nousee ilmaan ja kuinka paljon pidemmäksi jarrumatka kasvaa
 
Perus pyörää ja kuskia vs motogp on kyllä ihan väärä vertailu kohde ja voit käydä ihan ite testaamassa jarruttaa pelkästään etujarulla ja vertaa kuinka paljon aiksemmin perä nousee ilmaan ja kuinka paljon pidemmäksi jarrumatka kasvaa

Eipä sitä takajarrua oikeasti tarvitse asfaltilla, sen käytöstä on melkeimpä enemmän haittaa kuin hyötyä. Kovassa jarrussa perä kevenee niin paljon että sillä saa vain takasen lukkoon, mikä tässä ei auta yhtään mitään.

Hiekalla sille on käyttöä.
 
Eipä sitä takajarrua oikeasti tarvitse asfaltilla, sen käytöstä on melkeimpä enemmän haittaa kuin hyötyä. Kovassa jarrussa perä kevenee niin paljon että sillä saa vain takasen lukkoon, mikä tässä ei auta yhtään mitään.

Hiekalla sille on käyttöä.



Noh en rupee väittelemään tyylejä on monenlaisia:D mutta muille lukijoille kannattaa testata erinlaisia tyylejä kattoa mitä sopii parhaiten itselleen ei ihan kaikkea kannata uskoa mitä netistä lukee ja toi mun teoria ei sitten toimi jos takajarru on mallia on/off
 
Noh en rupee väittelemään tyylejä on monenlaisia:D mutta muille lukijoille kannattaa testata erinlaisia tyylejä kattoa mitä sopii parhaiten itselleen ei ihan kaikkea kannata uskoa mitä netistä lukee ja toi mun teoria ei sitten toimi jos takajarru on mallia on/off

Takajarrun teho kyykkypyörässä on aika olematon, kuten osa jo totesi.

Tekniikan Maailma on tehnyt tästä testin josta voit käydä itsekin toteamassa kuvien kera lopputuloksen:

https://tekniikanmaailma.fi/ii-opettele-jarruttamaan-oikein/

Lainaus jutusta "KAKSI oikeanpuoleisinta pyörää näyttävät pysähtyneen yhtä nopeasti, ja näin lähes onkin. Molempia jarruja käyttäneen jarrutusmatka oli 28 m, vain etujarrua käyttäneen 29,5 m ja pelkkää takajarrua käyttäneen kuljettajan peräti 72 m."
 
Takajarrun teho kyykkypyörässä on aika olematon, kuten osa jo totesi.

Tekniikan Maailma on tehnyt tästä testin josta voit käydä itsekin toteamassa kuvien kera lopputuloksen:

https://tekniikanmaailma.fi/ii-opettele-jarruttamaan-oikein/

Lainaus jutusta "KAKSI oikeanpuoleisinta pyörää näyttävät pysähtyneen yhtä nopeasti, ja näin lähes onkin. Molempia jarruja käyttäneen jarrutusmatka oli 28 m, vain etujarrua käyttäneen 29,5 m ja pelkkää takajarrua käyttäneen kuljettajan peräti 72 m."


Jos nyt asiasta oot niin varma niin voidaan mennä vaikka shellille eka juttelemaan asiasta ja sitten tekemään muutamat testit
 
1. mulle on ihan sama jos otatte vaikka takajarrun pois
2. Etujarrulla nousee peräilmaa
3. Takajarrulla perän taas saa alas
4. 2 rengasta jarruttaa paremmin kuin yksi
5. Niikun aikasemmin jo sanoin muille lukioille että älkää ottako kaikkea tosissaan mitä täälä kirjotetaan vaan testatkaa eri tyylejä
6. Syy miks lähdin edes avautumaan on se että netissä jaetaan helvetisti väärää tietoa
7. Asia on mun puolelta loppuun käsitelty
 
6. Syy miks lähdin edes avautumaan on se että netissä jaetaan helvetisti väärää tietoa

Jos kaikki muut ovat oikeassa, niin kyllä jonkun täytyy yrittää huolehtia väärän tiedon jakamisesta :häähää:

Noh en rupee väittelemään tyylejä on monenlaisia:D mutta muille lukijoille kannattaa testata erinlaisia tyylejä kattoa mitä sopii parhaiten itselleen ei ihan kaikkea kannata uskoa mitä netistä lukee ja toi mun teoria ei sitten toimi jos takajarru on mallia on/off

Asfaltilla "hätä"-jurruissa takajarru heti täysillä pohjaan (voi vaikka löysätä välillä, jos ei halua pilata rengasta) ja etujarrulle tehoa hieman rauhallisemmin jottei absit rötää tai rengas lukkiudu.

"Toimimaton" takajarru on siksi hyvä, että se ilmoittelee lukkiutuessaan perän kevenemisestä. Tässä vaiheessa voi jo hieman himmailla etujarrun kanssa. Siinä vaiheessa, kun etujarrulla on kunnolla voimaa, niin takarengas menee lukkoon jo niin pienellä jarrupolkimen hipaisulla, ettei sen vaikutusta huomaisi lainkaan pelkkää takajarrua käyttäessä.

Olikohan se oikea testattu jarruvoima erikseen etujarrulla ja takajarrulla 90/10. Molemmilla yhdenaikaisesti luokkaa 99/1
 
Pyörän oikeaoppinen hallinta riippuu olosuhteista miten, missä ja millä ajetaan. Kannattaa opetella ajaan supermotoa, se opettaa hienosti moottoripyörän hallintaa ihan yleisesti. Tekee paremman kuskin kenestä vaan, oli sitten custom/matkahomo tai räärää-kuski kysessä.

Motot kyllä opettaa sitä perus kyykkykuskia käyttämään helposti enemmän ja tarkemmin takajarrua. Aivan vastaavasti kuten vaikkapa ralli opettaa tavan autokuskia jarruttamaan vasemmalla jalalla kunnolla...
 
Juuri niin. Ei laivassa tai lossissakaan käytetä ohjaamiseen vain keulapotkuria, vaan myös peräsintä. Takajarrulla saa myös äärimmäisen näppärästi tehtyä vauhdissa, ahtaassa tilassa u-käännöksen. Jos ette tiedä miten se tapahtuu, katsokaa peilistä seuraavan kerran kun mp-kyttä tulee vastaan.
 
Back
Ylös