GSX1400 turbo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kesä tulee kovaa vauhtia ja tässäkin tallissa oli aika kääntää räikän kiertosuunta, jotta pelit saadaan ennen juhannusta kasaan. Pientä haastetta tuotti nokkien ajoitus kun imunokaksi tuli R-koneistamon hioma nokka ja pakonokaksi valikoitui vakio imunokka. Tällöin pakonokalle ei ollut ajoitusmerkkiä ja imunokankin ajoitus tuli tehdä mittaamalla optimoidun toiminnan varmistamiseksi.

Aikasemmin olin aina kasannut koneet merkkeihin, joten nyt oli aika hieman lueskella kirjallisuutta ja kysellä vanhemmilta rasvanäpeiltä neuvoa. Kun teoria oli ainakin etäisesti hallussa tuli aika mitata nokan asentoa paininkupista. Suitsukissa paininkuppi on hyvin pieni verrattuna esimerkilsi Aprilian RSV paininkuppeihin. Tästä johtuen nokka peittää hyvin tehokkaasti kupin, eikä heittokello sujahda ihan itsestään paininkupille.

Heittokelloa asentaessani herätin sisäisen mäkgyverini ja ruuvasin heittokellon kärjen irti ja korvasin sen pitkällä 3mm pultilla, josta pään pyöräytin teräväksi. Tällä high tech työkalulla jonka valmistus vaati poikkeuksellisen innovaation, sain nokat ajoitettua kohdalleen.

Hiotun imunokan maksiminosto on 7,8/150 jolloin se on ykk:ssa auki 2,0mm
Vakio imunokan maksiminosto on 7,2/125 jolloin se on pakonakkana ykk:ssa auki 1,5mm

Jos kaikki meni kohdalleen, niin näillä asetuksilla pitäisi kaasun virrata esteettä ja tavarat koneen sisällä mahtua pyörimään osumatta toisiinsa.
 

Liitetiedostot

  • 48679BB8-E8A8-416F-98D4-FF52097B9A88.jpg
    48679BB8-E8A8-416F-98D4-FF52097B9A88.jpg
    20,8 KB · Katselut: 147
  • 20BA2696-F1B4-4BEF-BCC3-A266942B044D.jpg
    20BA2696-F1B4-4BEF-BCC3-A266942B044D.jpg
    19,6 KB · Katselut: 148
Nyt on kaamee vauhti päällä. Tällä menolla vehkeestä saadaan savut ennen joulua. Tänään moottori hyppäs runkoon. Kohta pääsee jo kokeilemaan mitä tapahtuu kun painaa starttinappia.

Moottoria runkoon asetellessa havaitsin, että Japanilainen insinööri ei ainakaan painon säästöön ole keskittynyt tätä malmimöykkyä suunnitellessa. Teho/litra/paino-suhde on jotain yhtä tehokasta kuin -90 luvun ameriikan vehkeissä. Onneksi luotettavuus lienee kuitenkin kohdallaan ja tekohengittämällä näistäkin saa siedettäviä ajaa.
 

Liitetiedostot

  • 53387863-2CE0-41BC-9933-FCBA73688CB6.jpg
    53387863-2CE0-41BC-9933-FCBA73688CB6.jpg
    20,8 KB · Katselut: 167
Eilen oli suuri päivä kun Suzuki räjähti käymään pitkän hiljaiselon jälkeen. Kärräsin sen saman tien Vittaniemelle ja nyt ollaan sitten jännän äärellä kun odotellaan, että pysyykö se kasassa ja paljonko se yskäsee voimaa. Ehkä ensikuussa tämä loputon jännitys hellittää.
 
Eilen oli suuri päivä kun Suzuki räjähti käymään pitkän hiljaiselon jälkeen. Kärräsin sen saman tien Vittaniemelle ja nyt ollaan sitten jännän äärellä kun odotellaan, että pysyykö se kasassa ja paljonko se yskäsee voimaa. Ehkä ensikuussa tämä loputon jännitys hellittää.

Tottakai se pysyy kasassa.
 
Nyt olisi Esson paariin hämmästeltävää. Kuten monesti aikaisemminkin niin tämäkään ei sujunut ihan ilman ongelmia. Ensimmäisellä yrityksellä puolen tunnin säätämisen jälkeen pyörä alkoi käydä vähän huonosti ja leuka rinnassa hain vehkeet kotiin askarreltavaksi. Tarkastin nokkien ajotuksen ja pyörimisnopeustunnistimien synkronoinnin, sekä säädin nokka-akselin ilmaraon kohdalleen. Kun tämäkään ei vielä auttanut, niin lopulta löysin tankin sisältä haljenneen pa-letkun eli letkun, joka on pumpun ja tankin läpiviennin välissä. Sitten alkoikin vehkeet käydä siten kuin olin ajatellutkin ja Sami pääsi jatkamaan säätelyä.

Suljentun alueen tehoksi muotoutui oheisten käppyröiden mukaiset lukemat. Vanha lappu oli rengashevosia ja uusi on konehevosia. Konvertoin exceliin molemmat rengashevosiksi ja laitoin vertailuksi käyrät tarjolle.

Katsoin, että uudella kokoonpanolla ahdin herää muutaman sata kierrosta aikaisemmin ja barin paine saavutetaan tuhat kierrosta aikaisemmin kuin ennen. Kivasti tietenkin tuli tymäkät ukkoset tähän kotikulmille, joten kadulle ei ole vielä kerennyt testaamaan, mutta joutessa onkin hyvä speksailla käyriä.

Vittaniemi mainitsi, että imulämmöt tahtoivat kohota tällaisella lämpimällä kelillä ja siihen ongelmaan tarttuikin mukaan jo välijäähdytintä keulille. Katsotaan missä vaiheessa sellaisen ehtii askarrella.

E: dynokäyrä on poikittain, mutta en osaa kääntää. Voisiko joku hieman avittaa niin sellaisen tarkastelu on helpompaa.
 

Liitetiedostot

  • Dyno_2019.jpg
    Dyno_2019.jpg
    90,7 KB · Katselut: 186
  • uusi vs vanha.jpg
    uusi vs vanha.jpg
    61,1 KB · Katselut: 240
Nyt olisi Esson paariin hämmästeltävää. Kuten monesti aikaisemminkin niin tämäkään ei sujunut ihan ilman ongelmia. Ensimmäisellä yrityksellä puolen tunnin säätämisen jälkeen pyörä alkoi käydä vähän huonosti ja leuka rinnassa hain vehkeet kotiin askarreltavaksi. Tarkastin nokkien ajotuksen ja pyörimisnopeustunnistimien synkronoinnin, sekä säädin nokka-akselin ilmaraon kohdalleen. Kun tämäkään ei vielä auttanut, niin lopulta löysin tankin sisältä haljenneen pa-letkun eli letkun, joka on pumpun ja tankin läpiviennin välissä. Sitten alkoikin vehkeet käydä siten kuin olin ajatellutkin ja Sami pääsi jatkamaan säätelyä.

Suljentun alueen tehoksi muotoutui oheisten käppyröiden mukaiset lukemat. Vanha lappu oli rengashevosia ja uusi on konehevosia. Konvertoin exceliin molemmat rengashevosiksi ja laitoin vertailuksi käyrät tarjolle.

Katsoin, että uudella kokoonpanolla ahdin herää muutaman sata kierrosta aikaisemmin ja barin paine saavutetaan tuhat kierrosta aikaisemmin kuin ennen. Kivasti tietenkin tuli tymäkät ukkoset tähän kotikulmille, joten kadulle ei ole vielä kerennyt testaamaan, mutta joutessa onkin hyvä speksailla käyriä.

Vittaniemi mainitsi, että imulämmöt tahtoivat kohota tällaisella lämpimällä kelillä ja siihen ongelmaan tarttuikin mukaan jo välijäähdytintä keulille. Katsotaan missä vaiheessa sellaisen ehtii askarrella.

E: dynokäyrä on poikittain, mutta en osaa kääntää. Voisiko joku hieman avittaa niin sellaisen tarkastelu on helpompaa.

Mukavasti lisää, mitäs muutoksi on käppyröiden välissä tullut?

alkoikos ahdin ahdistamaan kun vääntö näytää tuolta
 
Aikaisemmasta dynosta on tehty seuraava:

-kansi
-hiottu imunokka ja vakio imunokka pakonokaksi
-jäykät venttiilijouset
-isot suuttimet
-vahvistettu 2/6 kytkentäratas

Eiköhän tuon väännön hiipuminen tarkoita vaan, että kansi menee tukkoon, eikä virtaa enempää, mikäli sitä tarkoitit.
 
Sieltähän on tullut ihan kivasti parannusta! Mutta arvaanko oikein, että ahtoakin oli enemmän tässä jälkimmäisessä dynokäppyrässä? Väännön kasvu vaikuttaa sen verran reippaalta kautta linjan, ettei sen uskoisi tapahtuvan ihan pelkällä kannen ja nokkien hipistelyllä...
 
Teho piti ottaa samoilla ahto spekseillä, mutta ahtonkäyrästä tarkastellessa näyttäisi että 0,1 baria voi olla tässä jälkimmäisessä enemmän.
 
Olen kuullut sanottavan, että äänekkäät putket pelastavat elämiä. No rajansa kaikella lienee oikea ilmaisu tässä kohtaa. Katsuri halusi hieman maltillisempaa pörinää, joten asensin vuosisadan rumimman torven. Torvella agressiivisesti ärjyvä peto muuttui pihinää äänteleväksi kissanpennuksi. Rumilus tuotti kuitenkin halutun lopputuloksen ja kun paperiasiat oli hoidettu sai torvi väistyä.

Tähän asti vaimentimen virkaa oli täyttänyt 30 senttiä pitkä putken pätkä. Mökä ei ahtimen jälkeen ole aivan kaamea, joten päätin askarrella putken sisälle pienen vaimentimen. Hain motonetistä reikäputkea ja kietaisin sen ympärille vaimenninvillaa. Vaimennus on maltillinen, mutta riittävä. Ehkä nyt naapuritkin alkavat taas moikkaamaan... =)
 

Liitetiedostot

  • vanha putki vs tötterö.jpg
    vanha putki vs tötterö.jpg
    94,6 KB · Katselut: 189
  • pitkä tötterö.jpg
    pitkä tötterö.jpg
    98,8 KB · Katselut: 204
  • vaimennin osa.jpg
    vaimennin osa.jpg
    99 KB · Katselut: 190
  • optimoitu virtaus.jpg
    optimoitu virtaus.jpg
    93,1 KB · Katselut: 192
Nyt on tämäkin rakennelma koeponnistettu malmin street drags päivillä. Paikaltaan kiihtymisen kokemus omalla kohdallani rajoittuu muutaman vuoden takaiseen sadekelin kiihdyttelyyn, jonka suoritin orgin kesäpäivillä. Silloin kello pysähtyi aikaan 11.22s ja loppunopeutta taisi olla 222 km/h. Sittemmin suskia on hieman vielä nyplätty ja nyt odotukset loppunopeuden suhteen oli asettettu taivaisiin. Kelikin oli kuiva, joten aikaakin uskallettiin katsoa kellosta kalenterin sijaan.

Tänä kesänä olen ehtinyt rullata suskin mittariin reilusti yli 30 kilometriä, eli ajotuntuma ja valmistautuminen oli huipussaan tätä suurta koetusta ajatellen. Intoa tihkuen ujuttauduin jopa perjantaina nahka-asusteeseeni ja kävin tankkausreissulla kokeilemassa yhden paikaltaan lähdön läheisellä vetosuoralla, jonka asfaltti oli mielestäni riittävän pomppuinen simuloimaan malmin kenttää. Tämä yhden vedon kokeilu osoitti, että raivokas kiihdytys kakkosvaihteella pyrki sinkoamaan kuljettajan ajokin selästä silmän räpäyksessä kohti stratosfääriä.

Lauantai aamuna olin nähnyt koko edellisen yön vetounia ja olin siis henkisesti saavuttanut valmistautumisen korkeimman tason. Kun oli ensimmäisen varttivedon aika, oli adrenaliina veressä vähintään riittävästi ja sydän takoi siihen malliin, että onneksi oli nakapuku päällä jotta tuo läpättävä elin pysyi kehoni sisäpuolella.

Ensimmäiseen vetoon pyrin annostelemaan oikean tupin kohdalla olevasta rullasta adrenaliinia vain sen verran, että pysyisin tolpillani. Tämä onnistuikin kohtuullisesti, mutta loppunopeutta keräsin vain vaatimattomat 226km/h kun kello pysähtyii ensimmäisellä vedolla hieman alle 11 lukemaan. Päivän aikana tunnustelin muiden kuskien nopeuksia/aikoja ja asetin tavoitteeksi, että 230 tulee mennä loppunopeutta rikki ja pikkasen yli kympin aika tulee saavuttaa. Tällaisia lukemia nimittäin ajoi yksi vetomies vapari kilokyykyllä, jolla ei ollut aijempaa paikaltaan kiihtymiskokemusta. Enhän siis voinut ottaa kuokkaan ainakaan loppunopeuksissa kymille rakennetulta vaparipyörältä.

Kello juoksi lopulta aikaan 10.38s loppunopeuden ollessa 235 km/h. Tämä oli tyydyttävä suoritus ottaen huomioon, että ajoin sen katurenkaalla, enkä tehnyt mitään muutoksia rengaspainetta lukuunottamatta. Seuraavalle kerralle jäi tietysti hieman parannettavaa ja ajatus onkin vetää remmeillä kepit kasaan, laittaa renkaaksi sinko ja lingota vanhojen miesten matkakasa vartilla alle kymppiin.
 

Liitetiedostot

  • malmi wheelie.jpg
    malmi wheelie.jpg
    84,9 KB · Katselut: 166
  • malmi full throttle.jpg
    malmi full throttle.jpg
    58,1 KB · Katselut: 189
  • H2 vs 1400.jpg
    H2 vs 1400.jpg
    99,9 KB · Katselut: 149
  • aikakortti.jpg
    aikakortti.jpg
    18,2 KB · Katselut: 143
:thumbup:
Sillain nätisti rakennettu ettei virit näy päällepäin ensivilkaisulla lainkaan. Näyttää kokolailla hyvin pidetyltä orggikselta.
Pari kuvaakin tuli räpsittyä tosta sun laitoksesta, muttei tuo lataus taas skulaa.

Hauskaa oli!
 
Nyt on tullut taas se aika vuodesta kun tämä ratsu oli aika herättää talviunilta. En aikaisemmin ole tuosta mopoilusta innostunut pitkät aluhousut jalassa, eikä tämäkään vuosi tuonut poikkeusta totuttuun. Säämies sanoi, että tälläviikolla alkaa kesä, joten maanantaina vedin sinkkikireenä hollolaan hakemaan mopottimia talvisäilöstä. Hollolassa keli olikin mitä parhain kun vettä tuli kaatamalla ja lämpöä oli melkeen 8 astetta. Harkitsin jo, että josko jättäs pelit kuitenkin vielä uinumaan, mutta päädyin kuitenkin riuhtomaan ne kärryyn.

FHRA pääsi myös kiemurtelemaan viikolla somekanaviini sillä seurauksella, että naksuttelin lauantain Malmin katuvetomiespäiville ilmoittautumisen. Viime kesänähän olin jo intoa uhkuen menossa viimeisille vetopäiville uuden renkaan ja etuiskareiden liinan kanssa, mutta sitten Pekka panikin sadetta peliin.

Tänä vuonna resepti onkin siis jokseenkin sama, mutta korotin vielä hieman panoksia ja askartelin äsken paikalleen napsun verran lyhyemmät takapumput. Tämä luonnollisesti kulminoitui siihen että pakosputki otti ketjulinjaan hieman kiinni ja pääsin hitsuutushommiin. Nyt kuitenkin kun vehkeet on riuhdottu ihan tonttiin, niin pyörä alkaa jo näyttää kiihtyvältä. Kakun kuunaa luonnollisesti lautasen kokoiset peilit, jotka joka ajokertaa varten vahaan zainolla ilmanvastuksen minimoimiseksi.

Huomenna katsotaan mihin kello pystähtyy. Tavoite on 9.72.:WAZAAP:
 

Liitetiedostot

  • Suitsa 1.jpg
    Suitsa 1.jpg
    95,9 KB · Katselut: 137
  • suitsa 2.jpg
    suitsa 2.jpg
    97,4 KB · Katselut: 135
  • Suitsa 3.jpg
    Suitsa 3.jpg
    96,6 KB · Katselut: 150
  • suitsa 4 jpg.jpg
    suitsa 4 jpg.jpg
    100,7 KB · Katselut: 147
Viimeksi muokattu:
Nyt on aika päästää teidät kaikki kolme seuraajaa jännityksestä ja kertoa päivän tulokset. Valitettavasti tavoite ei aivan täyttynyt ja päivän nopein veto pysäytti kellon aikaan 9.89s, loppunopeuden ollessa 235,8 km/h.

Kivaa riitti koko päiväksi ja yleisö sai katseltavaa, kun faijasohva liikkui stripillä käyttäen vain toista pyörää.

Ajatuksen siemen tosin on kylvetty, jotta kuinkahan mahtaisi vaikuttaa, jos tuon aavikkovälityksen vaihtaisi hieman tiuhempaan. Nythän maaliin tullaan 4 vaihteella punarajalla, mutta kovat jätkät kuulema nakuttaa koko kaavion läpi.

Alla olevasta linkistä voi katsella ajoja. Mun esiintymistä näkyy ainakanin kohdilla 2.00, 2.46, 3.29, 5.45 ja 5.52. Katselin videolta, että tolla vois varmaan päästä kovaa jos olis yhtään ajomiehenvikaa kuskissa.

https://livestream.com/accounts/905...L2BCX1l0pU0ZeY2Tk996GfOR_XE5-GdhlRLglrPV0E-iM
 

Liitetiedostot

  • Kiihdyttelyä_Malmi21 (3 of 3).jpg
    Kiihdyttelyä_Malmi21 (3 of 3).jpg
    87 KB · Katselut: 110
  • Kiihdyttelyä_Malmi21_2 (1 of 1).jpg
    Kiihdyttelyä_Malmi21_2 (1 of 1).jpg
    94,6 KB · Katselut: 108
Viimeksi muokattu:
Kova!

Viime kesältä jäi tosiaan mieleen, etten huomannut sitä mutkaa sun putkessa ja ihmettelin, että JOS TOLLA faijamopolla menee noin kovaa niin pakkohan munkin on muoviluodilla lähemmäs kymppiä päästä.

Onnittelut ysistä! :jippikaijee:
 
Matka kohti ysipuolikasta jatkuu. Tänään oli vuorossa ns baaaam,pats baaaaam. Tällänen shifterihän hyppää paikalleen hetkessä ja haybusan ohjaimeen saa suoraan konfiguroida vaihdossa tapahtuvat sytkän ja bensankatkaisun millisekunnit. Alkaa selkeät hyödyt näkyä tästä hieman erilaisesta ohjauksen toteutuksesta.
 

Liitetiedostot

  • shifteri.jpg
    shifteri.jpg
    84,4 KB · Katselut: 103
Tänään oli Malmilla ameriikanrautakiihdytyspäivät. Tavoite oli asetetty tällä kertaa vielä pykälän korkeammalle kuin viimeksi ja vimmatusti tavoittelin 9,5 sek aikaa. Taaskin joutui karvaasti pettymään, mutta hirmu kivaa oli ja vehkeet laukkas. Sain napsuteltua ecueditorista launch controllinkin päälle, joten nyt pelit kuulostaakin jo kiivailta viivalla.

Pitäsköhän seuraavaa kertaa varten ruuvata laukut kiinni…
 

Liitetiedostot

  • AA78BA0C-1309-4CAB-94FD-B2F0B5FFFCDF.jpg
    AA78BA0C-1309-4CAB-94FD-B2F0B5FFFCDF.jpg
    19,6 KB · Katselut: 101
Back
Ylös