Hayabusan keula pompottaa??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla samanlaisessa pyörässä oli ongelma että keula oli ihan liian kova vaikka säädöt asetti löysimmilleen, keulahuolto auttoi asiaan kun vikana oli edellisen huoltajan laittamat öljyt jota ili ihan liian paljon
Tätä epäilen minäkin, liikaa öljyä tai liian paksua, jos ei muutu paremmaksi löysimmilläkään säädöillä. Kun keula jää liian kovaksi, pompottaa ja on epämukava.
 
Ei auttanut keulan perus säätöihin laitto,ennen keulan säätelyä viime syksynä no broblem,rengas varmaan menny pilalle talvi säilössä tai jotain rikki putkista,pitää ajella jos ois vaikka painunu vähän soikeeks.
 
Ulkona on liki pakkasella vielä tiet ja talvikarheat. Onko mitään speksejä mitä keulan huollossa tehtiin? Ja kuka teki? Kaverin mummu vintillä pimeessä, vai joku osaava?
 
Ei auttanut keulan perus säätöihin laitto,ennen keulan säätelyä viime syksynä no broblem,rengas varmaan menny pilalle talvi säilössä tai jotain rikki putkista,pitää ajella jos ois vaikka painunu vähän soikeeks.

Sen jälkeen kun viimeksi toimi ei muuta tehty kuin säilytetty talven yli ja säätöjä muutettu ?
säilytykseesä mikään keulasta oikeen voi hajota ja renkaan piloille menokin olisi melkoista tuuri,
mikäs rengas edessä on, kuinka iso pompotus on?

itsellä ole ollut koskaan moista tuuria vaihtelvissa säiltys oloissa joskus viime vuosi tuhanella oli joku pirelli edessä mikä ei tykännyt koko talven katoksen hiekka lattialla jään sessa
olosta ja ekalla lenkillä ravisti mutta ei sen jälkeen,
nyky renkaista ei tietoa miten sietävät/palutuvat näytävät kestävän ainakin hyvin säiltystä +21c laatta lattilla
talven säilömistä
 
Ei auttanut keulan perus säätöihin laitto,ennen keulan säätelyä viime syksynä no broblem,rengas varmaan menny pilalle talvi säilössä tai jotain rikki putkista,pitää ajella jos ois vaikka painunu vähän soikeeks.

Kokeiles nyt kumminkin löysätä etuakseli ja mahdolliset lukkopultit. Sit yläkolmion pultit löysälle ja kiinni, alakolmion pultit löysälle ja kiinni. Pumppausta keulalle ja sit etuakselin pultti kiinni. Vikana lukkopultit kiinni.

Tolla saat kaikki romut keskitettyä, 5 minsan homma, kannattaa kokeilla.
 
Lisäyksenä vaan että ei sitten saa kiristää liikaa ylä- ja alakolmiota taikka putket vissiin voi ottaa kipeää?
 
Hyvää huomio, kannattaa ladata oman pyörän service manuaali mistä saa oikeat kiristysmomentit ja keulan osat momentilla kiinni, kuten muutkin kriittiset kierreliitokset missä on yhdistelmänä alumiinia ja terästä. Etukolmiot kiristetään helposti liian tiukalle koska pultit ei kiristyessään stoppaa kun seinään vaan tuntuu pehmeältä ja silloin kolmion panta antaa periksi tai/ja putki menee littuun. USD keulassa alkaa sisäteleskooppi jumittamaan ja keulasta katoaa herkkyys, tämäkin vaihtoehto kannattaa tarkistaa. Tuollaisessa pantakiristyksessä on aika mielettömät voimat kyseessä vaikka tuntuu ettei pultit ole edes kireällä.

Momenttiavain kuuluu jokaisen mopoilijan työkalupakkiin, vai kuinka?
 
tai sit putkissa paksu öljy joka lämpösellä just toimii ...... ny pakkasella pikkasen paksuna.......
joskus on aika pienet rajat myös määrän kanssa
 
yhessä vanhassa jammussa keula pompotti syy oli keulaputkiin kerääntyny ilmanpaine,ulospäin joustaessaan oli hörpänny ilmaa stefan ohi olipa aika tuhaus putkien yläkorkit avas.
 
Sen jälkeen kun viimeksi toimi ei muuta tehty kuin säilytetty talven yli ja säätöjä muutettu ?
säilytykseesä mikään keulasta oikeen voi hajota ja renkaan piloille menokin olisi melkoista tuuri,
mikäs rengas edessä on, kuinka iso pompotus on?

itsellä ole ollut koskaan moista tuuria vaihtelvissa säiltys oloissa joskus viime vuosi tuhanella oli joku pirelli edessä mikä ei tykännyt koko talven katoksen hiekka lattialla jään sessa
olosta ja ekalla lenkillä ravisti mutta ei sen jälkeen,
nyky renkaista ei tietoa miten sietävät/palutuvat näytävät kestävän ainakin hyvin säiltystä +21c laatta lattilla
talven säilömistä
Täydellinen keulahuolto on suoritettu ihan liikkeessä jonka jälkeen ajettu n.3000km samalla pyörää madallettiin n.2.5cm keulasta ja perästä.Kesällä tosiaan toimi ok sit syksyllä availin kaikki säädöt liki löysimpään asentoon koska 60kg vaimoni alkoi sillä ajelemaan ja mielestäni säädöt olivat hänelle liian tiukat.
Talvisäilytys suoritettiin asuin huoneistossa jossa siis myös lattiat on lämpöset.
Renkaina ihan ok kuntoiset shinkot,merkkinä varmaan ei kovinkaan hyvät kun micheliniä aina tottunut käyttämään.
Tiestö on kyllä karheeta mutta kun kokeilee ajaa samaa tietä zetorilla niin eipä pompottele.
 
Koita painaa keulaa voimakkaasti, joustaako sisään riittävän herkästi ja ulosjouston pitäisi olla nopea mutta keulan pitäisi pysähtyä ensimmäisen ylösheilahduksen jälkeen eikä jäädä heilumaan ylös alas. Eli vähän tähän malliin:

Tarkista myös että jarrulevyjen niitit eivät ole jumissa, levyä sivusuunnassa heiluttamalla voimakkaasti sen pitäisi päästä vähän elämään.
 
Miten keulan madallus on hoidettu? Jos esijännitysholkkia/jousta lyhentämällä, niin äkkiä vois tulla mieleen että öljypinta pitää laskea vastaavasti, muuten ilmajousi jäykistää keulan.
 
Täydellinen keulahuolto on suoritettu ihan liikkeessä jonka jälkeen ajettu n.3000km samalla pyörää madallettiin n.2.5cm keulasta ja perästä.Kesällä tosiaan toimi ok sit syksyllä availin kaikki säädöt liki löysimpään asentoon koska 60kg vaimoni alkoi sillä ajelemaan ja mielestäni säädöt olivat hänelle liian tiukat.
Talvisäilytys suoritettiin asuin huoneistossa jossa siis myös lattiat on lämpöset.
Renkaina ihan ok kuntoiset shinkot,merkkinä varmaan ei kovinkaan hyvät kun micheliniä aina tottunut käyttämään.
Tiestö on kyllä karheeta mutta kun kokeilee ajaa samaa tietä zetorilla niin eipä pompottele.

Madaleetu niin voisi olla kyse siitä että nyt kun keula on
löysemällä putket painuu enemän sisään ja öljyä on siihen nähden liikaa,
(ilmaahan sinne ei pääse lisää tai jos pääsee niin öljyä tulee ulos samaa kautta)
onko kokeiltu niillä säädöillä/kuskilla millä ei pompotaunut?

toinen juttu liityen säätöön ja madalukseen
riipuen miten madalus on tehty
säätö ei välttämättä enään vaikuta/toimi samalla tavalla,
sovitettinko(shimatiinko) keula siloisen kuskin painolle,
mutettinko jousi vaikota vai onko jäkkyys sama?
 
Koita painaa keulaa voimakkaasti, joustaako sisään riittävän herkästi ja ulosjouston pitäisi olla nopea mutta keulan pitäisi pysähtyä ensimmäisen ylösheilahduksen jälkeen eikä jäädä heilumaan ylös alas. Eli vähän tähän malliin:

Tarkista myös että jarrulevyjen niitit eivät ole jumissa, levyä sivusuunnassa heiluttamalla voimakkaasti sen pitäisi päästä vähän elämään.
Keula toimii kuin videossa on jämäkkä sisään mennessä ja tulee reippaasti ylös eikä jää yhtään ponppimaan,jarrulevyjen niitit herkistelty viime kesänä palojen ja satuloitten huollon yhteydessä.
Helvata kun ei tullut sillosia säätöjä laitettua ylös ennen kun aloin löysäilee nyt on perus asetuksissa.
Veikkaan kyllä eturengasta syylliseksi tähän vaivaan.
 
Tarkista nyt vielä (jos et jo ole käynyt läpi... huolella) jarrut.

Suikan etujarrut on usein omanlaisiaan mysteerejä randomisti tarjoava keksintö.

Eikä tarvitse olla kyseessä mikään yksittäinen, kaiken selittävä juttu, vaan
useammasta sinällään olemattomasta jutusta kehkeytyvä "persekeula".

Ei tarvitse olla kuin talven aikana (eri mahdollisista syistä) levyihin "palaneet jarrupalojen kuvat".
Samaan nippuun hieman jumittavat niitit.
Sitten ollaankin äkkiä sillä tiellä, että ajossa paikat alkaa sen verran lämpenemään ettei se
muutoin herätä huomiota, mutta "nylpyttää" kuitenkin havaittavasti.

"Halpiskumi" kun talvehtii alle kolmen kilon paineilla, missä tahansa oloissa, "kolohan" siihen helposti jää.
Eikä sellainen muistijälki ihan äkkiä siitä katoa.
Taas tässäkin..... ei tarvitse olla ainoa selittävä tekijä ongelmassa.

Jousituksessa voi toki olla paljonkin puskista ilmenneitä juttuja, mutta toisaalta.....
jos kaiki "pyörivä tavara" + niiden linjaukset ja puntitus on tontillaan,
ei pitäisi pahasti pompottaa vaikka ei olis jousitusta ollenkaan :;):.
 
Etupään tärinä ei aina johdu etupäästä.... mun edellises gen1 oli ongelmana ,vauhdin noustessa 200 lähelle, kova tärinä . Vika korjaantui huomattavasti vetopakan kumien vaihdolla ja loput tärinät lähti kun vaihdoin jarrulevyt. Kummastuttaa edelleen nuo jarrulevyt... olen niitä mittaillut ja mitään heittoa ei löydy suoruudessa eikä paksuuksissa...
No tää tarina ei liity mitenkään pompottamiseen....
 
Joskus olen ajanut sellaisella pätkällä jonka etupää pompotti ja vika olikin takarenkaassa. Sitä ei vanha enää muista oliko painotuksessa vai kudoksissa vika.. Eli ei kannata keskittää vianhakua pelkästään etufillariin.
 
Etupään tärinä ei aina johdu etupäästä.... mun edellises gen1 oli ongelmana ,vauhdin noustessa 200 lähelle, kova tärinä . Vika korjaantui huomattavasti vetopakan kumien vaihdolla ja loput tärinät lähti kun vaihdoin jarrulevyt. Kummastuttaa edelleen nuo jarrulevyt... olen niitä mittaillut ja mitään heittoa ei löydy suoruudessa eikä paksuuksissa...
No tää tarina ei liity mitenkään pompottamiseen....

Takapään tärinöissä on semoinen että ne kun tuntuu
etu päässä asti niin lähes poikeuksetta koko pyörä tärisee
ja sitä jo tuolla kyseltiinkin että tuntuuko semmoista,
(ilmeisesti ei ainakaan sittä ei ole kerrotu)

Tuohon mainittun levyjen kummastellun
tarkista levyistä liikkuko levy ja keskiö pyörimis suunassa toisiinsa nähden
jos liikkuu niin niitinreikiä/niitejä on kulunut soikeaksi ja vaikka levyn/niitit pyörii mukamas
hyvin herksti niitien varassa niin aina muutama jumittaa hetkittäin,
tämmöinen tuli kerran vasttan reissun päällä

.
 
Back
Ylös