• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Honda voblaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja virtamies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voisi myös olla yhteyksissä Trafiin. Heillä on pikkuisen enemmän natsoja jouduttaa asian hoitamista. Toki vaarana on pyörämallin joutuminen käyttökieltoon kunnes tehtaalta tulee asian korjaava recall. Pitäisin kyllä ihmeellisenä, jos eivät Hondan pääkonttorilla jo tietäisi ongelmasta. Kait noita pyöriä on jokunen myyty ympäri maailman.
 
Vittumaista joka tapauksessa, lievästi ilmaistuna🤯.

Mihinkä sitä enää voi luottaa jos ei edes Ho.. Ho... Ho... Hon... Ei vittu nyt pysty taaskaan sanomaan😂.

Leikki leikkinä ja aidosti vilpitön osanottoni asian johdosta.
 
Tämänkin topicin kun lukee läpi niin ei tarvitse ihmetellä miksi nykymaailmassa kaikki on niin vitun hankalaa ja kallista. :D
 
Tai sitten laukkujen takaisinveto. Hyvitetään ostohinta eikä uusia myydä ja manuaaliin kielto tarvikelaukkujen asentamista. Onko liian yksinkertaista?

Tässä tapauksessa ei liene kysymykseesä tarvikelaukut vaan Hondan alkuperäiset.
Hondassa on ensiasennus renkaat, mittarissa nyt noin 3700km ja takuu päällä.
Sivu- ja takalaukku jotka on Hondan orkkikset.
Asiaa voi katsoa siitäkin näkökulmasta miksi Honda myy pyöriinsä laukkuja jotka aiheuttavat epätoivottua ajokäytöstä.

Jos honda on valinnut aerodynaamisesti vääränlaisen - tai muusta syystä sopimattoman - laukun ja hyväksynyt sen asentamisen valmistamaansa pyörään näen asian niin että hondalla on vastuu asian korjaamisesta.
 
Jopas täällä revitellään takaisin kutsuilla ja jos millä…. ei kai vielä ole kirkossa kuulutettu, että kaikki ”laukulliset” NT1100:t voblaa, jos yhdessä kappaleessa on tällainen ongelma.
 
Jopas täällä revitellään takaisin kutsuilla ja jos millä…. ei kai vielä ole kirkossa kuulutettu, että kaikki ”laukulliset” NT1100:t voblaa, jos yhdessä kappaleessa on tällainen ongelma.

Ei ja ois kiva kuulla muiden samanlaisten pyörien omistajien kokemuksia. Jos se olisikin pyörästä kiinni eikä mallista.
 
Tämänkin topicin kun lukee läpi niin ei tarvitse ihmetellä miksi nykymaailmassa kaikki on niin vitun hankalaa ja kallista. :D

......ja tilanne pahenee kiihtyvällä vauhdilla:kääk:.

Kaksi asiaa kun asettuisi oikeille raiteille ja palvelemaan varsinaista tarkoitustaan, alkaisi
väistämättä hiljalleen hellittää.

1. Digitalisaation mahdollisuuksia aletaan käyttää paljon nykyistä laajemmin tehokkaina "työkaluina"
palvelujen tuottamisessa..... eikä palveluja ostavan:grin: ( ja niistä maksavanHOU-HOU-HOU :grin:),
väsyttämiseen tämän palvellessa itse itseään palveluntuottajan portaaleissa ja prosesseissa.

2. Konsulttien runnominen sellaiseen ruotuun, että heidän resurssinsa ja panoksensa
palvelee pääsääntöisesti asiakkaan tarpeita, eivätkä keskity enimmäkseen luomaan asiakkaalle
alati lisää, pääosin täysin turhia "välttämättömiä" tarpeita, joita konsultit sitten täyttävät asiantuntijastatuksen mukaisilla kustannuksilla.

Eli nuo kaksi yllä mainittua asiaa kun palautetaan "rengeiksi/työkaluiksi", mikä on noiden ainoa oikea ja
tarkoituksenmukainen funktio, niin alkaa paukut taas kohdentua asioiden ytimiin.
Kutsuvat asioiden hoitumista tuolla tavalla hauskasti tehokkuudeksi :grin:.

Nyt ne kaksi asiaa istuvat isäntinä talossa, silkkinen aamutakki päällä sikaria poltellen ja naureskellen
kun talon oikea isäntä kyntää peltoa ja maksaa siitä vielä itsensä kipeäksi :grin:.

Vaan meneppä kertomaan "taloon tunkevalle uudelle isännälle", mikä on hänen olemassaolonsa
tarkoitus ja oikeutus, niin tuota mielensä pahoittamisen määrää ei helpolla ylitetä :grin:.
 
Ei ja ois kiva kuulla muiden samanlaisten pyörien omistajien kokemuksia. Jos se olisikin pyörästä kiinni eikä mallista.

Yksi vanha "totuus" on, että ihmisten laiskuuteen voi luottaa varsin paljon.

Toinen on se, että "puuperseisiä" motoristeja on tosiasiassa aika heleewetin paljon.

Jokusella pyörällä, jossa omistaja ei huomaa mitään mainittavaa, on tullut heitettyä lenkki
ja ei ole pitkälle päässyt kun on housupyykki ollut todella lähellä :p.
 
Kilsoja vasta reilu 3000 alla, tosin renkaat meni jo vähän kanteille tuossa Lapin reissussa kun pitkää matkaa ajoi.

Ei ne sitten ihan hirveästi ole kestäneet. Itse olen ajanut tänä vuonna 13tkm samalla Michelin Pilot Road 2 setillä ilmanpaineilla 2.5 & 2.6 ja alkaahan noi pikkuhiljaa olla pykälällä, mutta siltä vaikuttaa, että saattaa mennä 14tkm. Ja ajosta on ollut tällä kaudella 95% matka-ajoa.
 
Tässä tapauksessa ei liene kysymykseesä tarvikelaukut vaan Hondan alkuperäiset.
Asiaa voi katsoa siitäkin näkökulmasta miksi Honda myy pyöriinsä laukkuja jotka aiheuttavat epätoivottua ajokäytöstä.

Jos honda on valinnut aerodynaamisesti vääränlaisen - tai muusta syystä sopimattoman - laukun ja hyväksynyt sen asentamisen valmistamaansa pyörään näen asian niin että hondalla on vastuu asian korjaamisesta.

Tarkoitin tietysti alkuperäisten mallikohtaisten laukkujen takaisinvetoa. Ei kai yleismallisia tarvikelaukkuja voi vaatia takaisinvedettäväksi, jos eivät vain yhdessä pyörämallissa toimi. Mutta niiden käyttö kieltämällä juuri tässä pyörämallissa vapauttaisi tämän pyörän valmistajan vastuusta. Ehkä.
 
Tuossa aiemmin oli maininta, että NT:n kosketusnäyttöä pitäisi kyetä käyttämään ajon aikana. Kävin koeajamassa Africa Twinin ja minulle jäi käsitys, että sen käyttö on ajon aikana estetty. Molemmissa on sama kosketusnäyttö. Sitä toki voi ajon aikana käyttää vasemman kahvan nappuloilla, joita taitaa kahvassa olla tusinan verran. Jotenkin jäi vaikutelma, että nyt on tuotekehitys jäänyt Hondalla puolitiehen. Piti oikein pysähtyä tien laitaan kahvaa tutkimaan, kun ei edes vilkkua heti löytänyt. Honda; ei näin!

Jostain AT:n koeajokertomuksesta jäi mieleen, että olivat huomanneet woblausilmiön kädet irti ajaessa. Oli ilmeisesti yritetty säätää tuulilasia ja väpätys oli alkanut. Joku saattaa muistaa lukeneensa saman jutun, mutta en tähän hätään sitä löytänyt.

Sitten tähän liittymätön havainto AT:n koeajosta. Kuka haluaa AT:n automaatilla? Ei jatkoon.
 
Honda NT 1100 markkinoidaan seuraavasti: "Honda NT1100 matkapyörä tarjoaa kuljettajalleen nautittavaa etenemisen helppoutta. " ( suora lainaus maahantuojan myyntimateriaalista).

Matkapyörä, jossa merkkivarusteena saatavien laukkujen käyttäminen aiheuttaa voimakasta voblausta kädet irti ajaessa ei varmaankaan täytä myyntilupausta eikä edes yleistä käsitystä ison matkapyörän ajokäyttäytymisestä.
Matkapyörässä merkkiosana myytävien laukkujen kohdalla mahdollinen vika ei ole vain laukuissa, vaan myös pyörässä.

Yksinkertaisesti kyse on kuluttajansuojalain mukaisesta virheestä, jonka korjaaminen kuuluu 100%:sti myyjälle/maahantuojalle niin, että virheen korjaamisesta ei aiheudu mitään kustannuksia kuluttajalle.

Myyjä päättää korjataanko tuote/vaihdetaanko uuteen vai puretaanko kauppa.
Mikäli asia päätyisi kaupanpurkuun, on korvaus ajetuista kilometreistä hyvinkin matala kilometrimaksu, ei vähennyslasku uuden pyörän hinta vähennettynä käytetyn vastaavan nykyarvolla.

PS ajonaikana on nykyään estetty monet digitaaliset palvelut ohjelmallisesti, esim Waze ei ota monessa nykyaikaisessa automaattiautossa osoitetietoja vastaan, ellei vaihteisto ole park-asennossa. Edes N valinnassa ei onnistu.
Silti kyseiset autot kulkevat suoraan vaikka ei kumpaakin kättä pitäisi ratissa.
 
Löytyihän se uuden Africa Twinin koeajo, jossa woblauksesta mainittiin:

"... Pystyhkössä tuulilasissa on korkeussäätö. Jotta sitä ei säädettäisi vauhdissa, tarvitaan korkeussäätöön molemmat kädet. Jos kuitenkin irrottaa kädet ohjaustangosta ja säätää tuulilasia vauhdissa, tulee samalla esiin Hondan vaarallisin piirre: ohjaus alkaa noin 70 nopeudessa woblata voimakkaasti. Ilmiötä ei esiinny niin kauan, kun pitää molemmat kädet kiinni ohjaustangossa."

Linkki Moottori lehden artikkeliin:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-honda-crf1100l-africa-twin-dct/

Koeajopyöränä:

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Kuvassa näkyvät alumiiniset sivulaukut ja takalaukku, jotka vaikuttavat alkuperäisiltä lisävarusteilta. Tuskin maahantuoja sentään laittaa koeajopyörään tarvikelaukkuja.

Liekö tuossa AT:ssä sama runko ja ohjausgeometria, kuin NT:ssä? Valitettavasti en koeajanut NT:tä, koska se ei ns puhutellut minua. Satulassa hetken istuttuani ja pyörää katseltuani jäi vaikutelma, että nyt on vähän hätäisesti ja edullisesti tehty matkapyörä. Vaikutelma on toki täysin subjektiivinen, mutta useamman Hondan omistettuani oli vaikutelma selvä.
 
Runko ja moottori on sama. Vanteet, katteet ja laukkusarjat erilaiset.
Tosin jos joku tietää tarkasti erot niin saa korjata.

Tuon artikkelin myötä asia rupesi vituttamaan enemmän vielä, jos se on ollut heillä tiedossa koko ajan ja silti myydään ratkaisulla että pidät kädet tangossa koko ajan.
Matkapyörää kuitenkin hain. Pitää hakea se pois sieltä, ottaa laukku kerrallaan pois ja ajaa koeajoja.

Reklamaatio on tehty jo eilen kuitenkin.
 
Pitää hakea se pois sieltä, ottaa laukku kerrallaan pois ja ajaa koeajoja.

Luultavasti tilanne paranee paljon, kun ottaa takalaukun pois ja jos takalaukun teline on säädettävä, niin voihan myös kokeilla laittaa laukkua erilaiseen kulmaan. Ja jos tämä efekti esiintyy 80:n nopeudessa, niin onko se taajuus tälle ilmiölle vain siinä vai onko vielä silloinkin, jos vauhtia on esim. 100km/h?
 
Eli nyt on erehdytty ostamaan vahingossa mopo jonka kaikki ominaisuudet ei olekkaan sitä mitä olisi toivonut. Kenen vika ja kuka korvaa? Kiinnostaa kovasti kun kaikki omatkin mopot ovat olleet aina vain puolivalmisteita, mutta ei ole hoksannut että se onkin myyjän/valmistajan/yhteiskunnan vika.
 
mjoo, ketjun aloittajalle vaan jäitä hattuun. Kyllä se pyörä siitä ajettavaksi vielä tulee. Netin laumaäly ei tänä päivänä enää häävi ole :) ja näitä vinkkejä pitää suodattaa rankasti.
 
Runko ja moottori on sama. Vanteet, katteet ja laukkusarjat erilaiset.
Tosin jos joku tietää tarkasti erot niin saa korjata.

Tuon artikkelin myötä asia rupesi vituttamaan enemmän vielä, jos se on ollut heillä tiedossa koko ajan ja silti myydään ratkaisulla että pidät kädet tangossa koko ajan.
Matkapyörää kuitenkin hain. Pitää hakea se pois sieltä, ottaa laukku kerrallaan pois ja ajaa koeajoja.

Reklamaatio on tehty jo eilen kuitenkin.

Onhan tuo nyt aika lailla paskamainen tilanne, eikä se palstalaisten "kannustamisesta"
sen iloisemmaksi muutu.

Jos pyörä on muuten toiveiden mukainen, eikä "virallinen taho" saa painostettua tuohon
tyydyttävää ratkaisua, ei peli ole välttämättä täysin menetetty sen kanssa.

Todennäköistä on, että ongelman ydin on pääosin juuri takalaukussa.

Noh... sehän on kyllä todella kätevä "kaljakassi" ja palvelee monilla muillakin hyödyllisillä
tavoilla ns. arki/nurkkapyörityksessä sellaisenaan ilman sivulaukkuja.

Pari juttua takalaukuista omasta kokemuksesta.

Lähtökohtaisesti nuo "sojottavat homolootat" ovat sysirumia ja pilaavat totaalisesti
pyörän visuaalisen ilmeen.
Niin paljoa ei saa "kauneutta katsojan silmään", että sinällään edes tyylikkäin (ja kallein) loota
olisi siedettävän näköinen.
Todennäköisesti ainoa pahemman näköinen asia tuossa olisi pyörän perään
keikkumaan ruuvattu "rekkamiehen hymy".

Nohh.... takalaukun aiheuttamat aerodynaamiset ongelmat voblaamisineen yleensä
poistuvat kyytiläisen ollessa mukana. Eli tuolloin problem solved.
Ongelma tapaa myös poistua yksinkin ajettaessa, jos takapenkille tällää
laukun ja kuskin välille tavaraa.
Eli oikein kunnolla yksin reissatessa ongelmaa ei liioin juurikaan esiinny.

Jos ajelee yksin ja haluaa kuitenkin käyttää jotain takanyssäkkää, takapenkille laitettavat
"Tailbagit" eivät aiheuta minkäänlaista vispausta vaikka kuinka vetelisi menemään.

Jos pyörän toivottu "genre" on pitkälti "matkapyörä", niin ei se käytännössä miksikään
ladut täyttäväksi norsuksi muutu pelkillä sivulaukuilla.
Omassa Valkyriessa oli alkuperäiset, kovat, ihan mellevän kokoiset sivulaukut,
eikä sillä jäänyt mahtumatta mistään tai mihinkään mikä oli tarpeen.
Eipä tule nyt toisaalta mieleen ihan äkkiseltään pyörää jossa sivulaukut aiheuttaisivat
"läheskään":p laillisilla nopeuksilla mitään lieveilmiöitä ajossa.
Kinkykin meni Saksan baanalla pitkälti kolmatta sataa kuin juna Givin V35:t kyljissä ja
Bags Connectionin Tailbag takapenkintapaisen päällä.

SOVELTAA VARUSTUSTA TARPEEN JA TILANTEEN MUKAAN :thumbup:.

Onhan se aina raskasta "ruuvata pää uuteen asentoon" kun jollain ajatuksella on ensin
laittanut hommat tulille. Jos uusi laite muutoin maistuu oikealta,
ei sitä välttämättä kannata heti hävittää pienien vastoinkäymisten takia.
 
Sen verran vielä yleisemmällä tasolla takalaukuista.

GSX 1400:ssa takalaukkulla ajaminen ilman takapenkillä olevaa "täytettä" on ihan perseestä.

Sama tilanne 1250 Bantulla.

Vaikka noissa olisi ihan "tehtaan"... eli Givin :D sarjat, ei toimi takalaukku.
Sivulaukuilla ei mitään ongelmaa.
Ei liioin takapenkille laitetulla tailbagilla.

Että näin.
 
Tuossa voi vielä renkaatkin tehdä osansa laukkusoppaan. Olen jonkun verran tänä kesänä ajellut kilpailevan valmistajan isolla matkaenskalla matkaa ja jotkut laukut siinäkin oli. Alkukesän lenkillä oli aika katuisat pallot alla enkä huomannut mitään epävakautta missään tilanteessa.
Nyt syssymmällä lainasin samaa peliä toisen kerran ja alla oli karkeamman pään seikkailurenkaat ja nytpä se osasi vatkata. Ei pahasti mutta siinä 100-120 alueella kun sopiva tuulenpuuska sattui tai vähän härnäsi ohjauksesta niin kiihtyvä vatkuutus alkoi.
Sama pyörä, samat laukut, suurinpiirtein saman verran tavaraa.
Ilman laukkuja se ei ravistellut karkeillakaan kumeilla.
Eli painoa ja tuulipintaa taakse, keula kevenee ja vakauttava voima pienenee. Menee rajan yli tai ei. Sitten muutetaan jotain, vaikkapa vetelämpi rengastus ja huppista, herätetaajuus löytyi.
Iskarit, löysä laakeri jossain, tms voi yhtä lailla tehdä osansa.
 
Back
Ylös