• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaatumatapit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tribu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tribu

New member
Elikäs onko teillä kokemuksia niistä ja mielipiteitä muutakun ei oo eikä tule ? itse kaadoin pyöräni hitaissa vauheissa meni koko oikea kylki ja moottorin pohja joten luulenpa että kun seuraavan kaupasta haen niin tapit laitan säästyypä ainakin moottori ehkä. mutta anyways kellään kokemuksia?
 
Ei ole mutta niistä on kyllä ollut jo keskustelua ja jotain myöskin jostain rungonmurtumista joita takuu ei ole korvannut johtuen juurikin kaatumatapeista.Näin ainakin muistelen.Eipä ole muuten tietoa kuin että itse ajatellut hiilikuitu suojia pahimpiin paikkoihin.
 
Meinasin kans hankkia joskus, mut en löytäny riittävän söpöjä siihen hätään... Sit jääny


Juttua löytyy lisäks tuolla

ja

täälä
 
Ite kans välillä miettinyt näin kaskottomana, olisko tarpeen varmuuden varalle.. Ite varmaan tekisin, mut ei oo saanu aikaseks..
nixweiss.gif
 
itse olen kyllä vannoutunut tappien käyttäjä. jopa kaskon kanssa ne on hyvät, koska monesti katulipat ovat lähes nollavauhdeista, tai ihan paikaltaan, ja silloin tappi suojaa hyvin vaurioilta, eikä tarvitse lähteä vakuutusyhtiön kanssa tinkaamaan ja menettää bonukset.  kun laskee bonusmenetyksen ja omavastuun vahinkotapauksessa, niin halvat tapit maksavat itsensä takaisin aika äkkiä. Itse ostin kaatumatapit 45eurolla alennusmyynnistä. Muutaman viikon päästä kaasin pyörän pihassa kyljelleen ja ei mitään vauriota, ilman tappeja olisi ollut syylärin pää lytyssä yms.

Pitkät tapit voivat kovavauhtisissa lipoissa radalla varsinkin napata kanttariin ja rikkoa jotain, tai pitää pyörän liian pystyssä, jolloin renkaat ottavat maahan ja pyörä ei liu-u kyljellään, vaan renkaat haukkaavat ja lähtee ottamaan volttia. tämän takia radalla ei kannata kovin pitkiä tappeja käyttää, mutta lyhyt on hyvä sielläkin. vaikka joku sanoo tapin rikkovan rungon, niin on aika sama rikkooko tappi sen, vai hioutuuko se maahan paskaksi. Kisakatteet tietty kestävät liukumista paremmin kuin orggikset. joten niidenkin varaan voi laskea.

Moottoria harvemmin tappi pystyy suojaamaan, koska generaattori on niin pitkällä, että se kyllä menee tapin kanssakin ainakin naarmulle. Tappi voi auttaa sen, että osa kitkasta menee tappiin ja moottorin koppa ei kulu puhki.

riippuu paljon rakenteesta, jos tappi on kiinni jollain minipultilla ja välityslevyllä, niin tuskin on muuta apua kuin, että näyttää että tappi on.
 
pystyssä en pysynyt ja fillari lunariin pienestä liukumisesta joten ehkä ne tapit jotain ainakin auttaa. Ainahan siihen voi laittaa raudat lisäksi suojaamaan sitä moottoria
062802moto_prv.gif
niin ja eihän ne raudat. kalliita tapit ole 40-100e joten ei pitäs olla kallis investointi bonareiden menetys kummiskin on siin 900€ kerta kaadossa mitä laskeskelin itselläni et jos säästää vaikka pahalta vaivalta menee peili + tapit esim niin halvemaks se tulee.......
 
Itsekin olen kaatumatappeja vakavasti harkinnut. Ja kun ne kerta niin hyvin saa siihen pyörään sulautumaankin, niin ei tulisi edes suurta ulkonäöllistä haittaa.  
wink.gif


Vaikka mullakin on kasko, niin silti tapit olisi ihan jees, aivan kuten jaket sanoi; "Tappi suojaa hyvin vaurioilta, eikä tarvitse lähteä vakuutusyhtiön kanssa tinkaamaan ja menettää bonukset.  Kun laskee bonusmenetyksen ja omavastuun vahinkotapauksessa, niin halvat tapit maksavat itsensä takaisin aika äkkiä."....
.... että silleesä..  
smile_org.gif
 
Vaikka mullakin on kasko, niin silti tapit olisi ihan jees, aivan kuten jaket sanoi; "Tappi suojaa hyvin vaurioilta, eikä tarvitse lähteä vakuutusyhtiön kanssa tinkaamaan ja menettää bonukset.  Kun laskee bonusmenetyksen ja omavastuun vahinkotapauksessa, niin halvat tapit maksavat itsensä takaisin aika äkkiä."....
.... että silleesä..  
smile_org.gif
Monesti sitä miettii että vakuutuksestahan sitä aina uutta muovia saa, ja näinhän asia onkin. Mutta kun heittää perus parkkislipat vaikka hienäkuun alussa, saattaa huoltoaikaa joutua odottelemaan kohtuullisen pitkään.

Radalla varsinkin homma korostuu, vauhdit kuitenkin sellaisia että pienestäkin pyllähdyksestä saa mopon helposti rikki. Katteet, moottorinposki sun muut aina vaarassa. Tappien kanssa huomattavasti suurempi todennäköisyys päästä ajamalla radalta pois.
 
Nostetaan vanha aihe ylös, kun nyt tuli ihan kokemusta aiheesta. Ratakauden viimeinen päivä ja menin sitten ensimmäistä kertaa mopolla nurin  
sad_orig.gif

Lyhyesti, edessä ajava kaatui ja itse siitä säikähdin ja vedit etusen lukkoon ja nurin vaikka olisi ollut tilaa väistää vaikka yhdellä kädellä ajaen. Nopeusmittaria ei tullut katsottua siinä kaatuessa  
wink.gif
joten ihan arvauksena, että 50km/h vauhtia ja mopo liukui asfaltilla ehkä reilut 10m. Mopossa kaatumatapit jotka selkeesti vähensi vauroita. Mopo pysy ajokuntoisena ja yhden setin lepäsin välissä ja sitten kävin vielä ajamassa pari settiä, mutta vasen käsi joka otti siipensä (peukalo venähtänyt?) ärtyi sen verran, että jätin ajot sen jälkeen siihen. Edessä kaatuneelta taisi mennä solisluu ja paranemisia hänelle  
thumbs-up.gif

Kaadosta ei voi syyttää kuin itseään  
withstupid.gif
ja maksaa kiltisti sen minkä sitten ikinä maksaakaan. Mutta se keskustelu alkaa vakuutusyhtiön kanssa huomenna. Onneksi mopo ajokunnossa, niin ehkä saa vielä nauttia ajeluista ja talven aikana sitten mopo kuntoon. Jos tällainen järjestely sitten onnistuu.

Mopon vauriot:
- Etukateessa halkeama ja naarmuilla
- Oikea etusivukate naarmuilla
- Takakate oikealta naarmuilla
- Takajarruvipu vääntynyt, mutta toimintakunnossa
- Moottorin poskessa alhaalla vähän naarmua
- Oikea kahva ja jarrukahva naarmuilla
- Oikea etuvilkku rikki

Tässä vielä pari kännykkäkuvaa pyörästä.
Koko pyörä
Moottori
Sivu
Takakate

Vaikka kuvista ei ihan hyvin kaikkia vaurioita näe, niin näkee sen kuinka paljon kaatumatappi on ottanut siipensä ja suojannut moottorin aluetta ja katteita. Kyllä voin suositella tappeja.

Tulipa itselleni selitys moneen kummalliseen onnettomuuten, kun joku kaatuu suoralla tiellä vaikka kukaan ei törmää. Riittää kunhan jotain äkillistä tapahtuu edessä vaikka melko vaaratontakin, niin lopputulos voi olla tällainen, jos typerät aivot antaa käskyn jarruttaa nyt-heti-äkkiä-nopeesti-ja-paljon. Onneksi tämä kaato radalla eikä tiellä.
 
Itelläkin vakaa aikomus olla kaatamati kulkupeliä..

Siltikin kun olen uusi kuski , niin hain kaupasta tatit ja pyörään pistin kiinni.

Aikasta huomaamattomat ovat.

Hintakaan ei ollut kova.

062802moto_prv.gif
 
Ostaisin heti, jos järkihintaan jostain saisi.

Uskomattomalta tuntuu ettei tällaiseen "aloittelijanpyörään" saa kotimaasta tappeja.
 
Jos ei löydy merkki/mallikohtasta , niin eikös sitä voi sopivan pituisen ja oikeankokoisella kierteellä varustetun rinnakkaismallin tapin laittaa ??

Mulle nyt löytyi mallikohtainen mutta ei se asennus ollut muuta kuin alkuperäinen moottorin kiinnityspultti pois ja sarjan mukana tullut pitempi pultti oikealla momentilla tilalle.

Tentaas noita tappeja myyviä liikkeitä josko opastaisivat sopivan "melkein oikean" mallin hakemisessa.

062802moto_prv.gif
 
Jos ei löydy merkki/mallikohtasta , niin eikös sitä voi sopivan pituisen ja oikeankokoisella kierteellä varustetun rinnakkaismallin tapin laittaa ??
Kenties, mutta mitä tutkiskelin noita "oikeita" tappisarjoja joita ainakin briteistä jostain nettikaupasta törkeään hintaan löytyi (joo en tosiaankaan maksa samaa rahaa PUNTINA mitä täällä kotimaassakin muihin pyöriin maksaisi euroina + vielä törkeät toimituskulut), niin ei taida olla ihan plug'n'play pikku-sussuun. Tappien lisäksi oli erilaista kryptistä tukirautaa jne.

Ja tietoa ei tunnu löytyvän mistään, ei kai näihin kukaan tappeja sitten asenna? Halpa kikotin, jos kaatuu niin ostetaan uusi tai ajetaan rupisena?
 
Omani ostin muualta mutta oliskohan tuolla KLIKS apuja saatavilla henkilökunnalta...

Ainakin siinä on niiden "gryptisten" asennusosien selitykset.

062802moto_prv.gif
 
No ei nuo tapit niin kamalan vaikeat ole tehdä itsekään...
Pienellä sijoitus mietinnällä ja ajatuksella saa paljon aikaiseksi...
Tälläiset tuli tehtyä tuossa viime talvena omaan:
tapit001nd3.jpg


Mulla nyt sitten on liukupalat myös akseleiden päissä noiden tappien lisäksi... Ensi talven aikan tosin varmistan hiukan lisää ja katteiden ympärille tulee sitten ihan raudat.
Like this:
FreestyleCage.jpg
 
^Mikäs siinä, jos käytössä on sorvit, vehkeet ja peukalot molemmissa käsissä.

Meille kädettömille kaupunkilaisille noiden itse tekeminen on suurinpiirtein yhtä helppoa kuin tulenteko märkien puuklapien avulla.
 
Kaadosta ei voi syyttää kuin itseään  
withstupid.gif
ja maksaa kiltisti sen minkä sitten ikinä maksaakaan. Mutta se keskustelu alkaa vakuutusyhtiön kanssa huomenna.
Tähän kaatooni liittyen tarina vakuutusyhtiön (Tapiola) kanssa käydystä keskustelusta viime vuonna.

(MP-tuen tilaisuudessa selvitin, että heillä on sopimus Tapiolan kanssa jossa hitaanryhmän ajot lasketaan jatkokoulutukseen niille jotka on käynnyt MP-tuen EAK:n, jota minä en ollut käynnyt, kun oli ihan eka kerta MP-tuen päivillä)

Soitin vakuutusyhtiöön ja kyselin korvauksesta joka siis sattui tässä MP-tuen hitaassa ryhmässä. Ensin sain vastauksen, että korvataan normaalilla omavastuulla, kun ei ollut kilpa-ajoa ja olin ilmoittanut Tapiolaan etukäteen osallistumisestani ratapäiville, mutta virkailija sanoi vielä varmistavansa asian. Vielä samana päivänä tuli soitto virkailijalta ja ilmoitti, että korvaus on sittenkin korotetulla omavastuulla eli 50% vahingosta jää minun korvattavaksi. Tämä sen takia etten ollut käynnyt MP-tuen EAK:t jolloin en ollut tuon sopimuksen piirissä. Kerroin sitten virkailijalle, että heillähän on sopimus myös MotOrgin kanssa ja minä olen käynnyt heidän koulutusryhmässä joten eikö se ole sama asia. Virkailija kirjoitti asiat ylös ja lupasi taas palata asiaan. Seuraavaksi soittikin sitten toinen virkailija (motoristi itsekin) joka ilmeisesti tuota päätöstä oli tekemässä. Hän ilmoitti tarkastaneensa koulutusajoni MotOrgista ja selvittäneensä samalla mitä MotOrgin koulutusajo pitää sisällään. Sanoi sitten, että vaikka MotOrgin kolutusryhmä ei ole ihan sama kuin EAK, mutta sisältö on hyvä ja se kelpaa tässä tapauksessa. Eli päätös oli, että korvaus normaalilla omavastuulla.

Kaikinpuolin todella asiallista toimintaa Tapiolalta. Tuli todella hyvä mieli siitä, että asian hoitamiseen käytettiin järkeä eikä vaan luettu sokeena sopimuspapereita. Ja kannattaa itsekin pitää puoliaan, jos asialle on perusteita.
 
Back
Ylös