Nostetaan vanha aihe ylös, kun nyt tuli ihan kokemusta aiheesta. Ratakauden viimeinen päivä ja menin sitten ensimmäistä kertaa mopolla nurin
Lyhyesti, edessä ajava kaatui ja itse siitä säikähdin ja vedit etusen lukkoon ja nurin vaikka olisi ollut tilaa väistää vaikka yhdellä kädellä ajaen. Nopeusmittaria ei tullut katsottua siinä kaatuessa
joten ihan arvauksena, että 50km/h vauhtia ja mopo liukui asfaltilla ehkä reilut 10m. Mopossa kaatumatapit jotka selkeesti vähensi vauroita. Mopo pysy ajokuntoisena ja yhden setin lepäsin välissä ja sitten kävin vielä ajamassa pari settiä, mutta vasen käsi joka otti siipensä (peukalo venähtänyt?) ärtyi sen verran, että jätin ajot sen jälkeen siihen. Edessä kaatuneelta taisi mennä solisluu ja paranemisia hänelle
Kaadosta ei voi syyttää kuin itseään
ja maksaa kiltisti sen minkä sitten ikinä maksaakaan. Mutta se keskustelu alkaa vakuutusyhtiön kanssa huomenna. Onneksi mopo ajokunnossa, niin ehkä saa vielä nauttia ajeluista ja talven aikana sitten mopo kuntoon. Jos tällainen järjestely sitten onnistuu.
Mopon vauriot:
- Etukateessa halkeama ja naarmuilla
- Oikea etusivukate naarmuilla
- Takakate oikealta naarmuilla
- Takajarruvipu vääntynyt, mutta toimintakunnossa
- Moottorin poskessa alhaalla vähän naarmua
- Oikea kahva ja jarrukahva naarmuilla
- Oikea etuvilkku rikki
Tässä vielä pari kännykkäkuvaa pyörästä.
Koko pyörä
Moottori
Sivu
Takakate
Vaikka kuvista ei ihan hyvin kaikkia vaurioita näe, niin näkee sen kuinka paljon kaatumatappi on ottanut siipensä ja suojannut moottorin aluetta ja katteita. Kyllä voin suositella tappeja.
Tulipa itselleni selitys moneen kummalliseen onnettomuuten, kun joku kaatuu suoralla tiellä vaikka kukaan ei törmää. Riittää kunhan jotain äkillistä tapahtuu edessä vaikka melko vaaratontakin, niin lopputulos voi olla tällainen, jos typerät aivot antaa käskyn jarruttaa nyt-heti-äkkiä-nopeesti-ja-paljon. Onneksi tämä kaato radalla eikä tiellä.