• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Älä laske paineita ainakaan heti aamusta. Päivän pari ensimmäistä settiä ajellaan koulutuksessa niin rauhallisesti, että rengas ei lämpene katuajoa enemmän. Tästä syystä paineiden lasku vain saa mopon luikertelemaan. Päivän edetessä voi sitten kysäistä vaikka kouluttajalta vinkkiä, että onko syytä koskea rengaspaineisiin vai ei.

Terveisin
Koulutusvastaava

OK, kiitoksia paljon. Nyt on asia selvä.

Periaatteessa paine nousee lämpötilan nousun kanssa ja laskee renkaan viiletessä. Ahvenisto on pelkkää syheröä ja paikoin aika karkealla asfaltilla vieläpä. Jos on lämmin päivä niin ainakin itse ottaisin paineita alas. Riippuu toki hieman siitäkin millä paineilla kadulla ajat. Hieman löysempi rengas kun antaa myös pitoa ihan erilailla kuin kivikova kumi, kun renkaan kitkapinnasta isompi pinta-ala koskettaa samanaikaisesti radan pintaa. Kunhan muistat sitten palauttaa paineet kun siirryt takaisin kadulle.

Sen oikean paineen kertoo ns. Targetpaine eli se lämpötila mikä renkaissasi on välittömästi tultuasi radalta varikolle. Se on ainut mikä näyttää todellisuudessa sen mitä renkaasi sisällä tapahtuu ajotapasi ja vallitsevat olosuhteet huomioiden. Pääosin takarenkaasi lämpenee kiihdytettäessä voimakkaasti avauksista ja mutkassa ollessasi lintallaan. Etunen taas lämpenee hieman mutkissa mutta erityisesti voimakkaissa jarrutuksissa. Jos jarrutukset ovat pehmeitä ja avitat niitä takajarrulla, eturengas saattaa jäähtyä hyvinkin setin aikana.

Yleensä hitaan ryhmä ja AT2 ei vauhdiltaan huikeasti poikkea reippaasta mutkapätkäilystä, joten tuskin ne pahasti raiskaantuvat vaikka ajelisit ihan sellaisenaan. Enemmän kyse on turvallisuudestasi mutkapidon suhteen.

Taas hyviä neuvoja, kiitoksia paljon. Katotaan tilannetta parin ekan setin jälkeen niin kuin Nitrous jo vastasikin.

Mulla oli keskiviikkona Alastaron helteessä pilot power 3:ssa kylmäpaine 2.3 bar ja tän näköseksi se menee mulla

Vähän samalta näyttää mulla, mutta noiden urien kohdalla selkeästi enemmän kumi "kohollaan". Eli liian kovat paineet edelleen. No, lähden tänään mittariostoksille ja sitten käyn tuon alustan vielä läpi ja tarkastan ns. vakiosäätöihin, niin eiköhän se siitä. :;):

Vähän samalta näyttää mulla, mutta noiden urien kohdalla selkeästi enemmän kumi "kohollaan". Eli liian kovat paineet edelleen. No, lähden tänään mittariostoksille ja sitten käyn tuon alustan vielä läpi ja tarkastan ns. vakiosäätöihin, niin eiköhän se siitä. :;):

Mulla kotilossa tommoinen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/451333/MICHELIN-Rengaspainemittari). Aika tarkka kun kalibroin sen yhden rengasliikkeen mittarin kanssa. On muuten tarpeellinen kotilossakin. Nimimerkillä kerran Saksan läpi melkein tyhjällä takarenkaalla (löytyi sitten renkaasta ruuvi).

Ok, no sitte on noilla paineilla jotakuinkin tontilla. Kolmea pidän katutouringissa. Tossa muuten näkyy tollanen isompi pallero aika säännöllisesti, mistäköhän moinen.

Sitte kun kanttaat renkaan reunan yli, suurin osa niistä lentää radan varteen. Häipyvät askarruttamasta :;):

Disclaimer: Älkööt kukaan kantatko syvemmälle kuin taidot ja vauhti sallivat.

Sadekelillä ei varmaankaan ole merkitystä rengaspaineilla mun tapauksessa.

Kyllä sillä on nimenomaan sateella hemmetin suuri merkitys.
Jos ajelee kolmen barin paineilla, niin se kitkapinta tiehen voi olla lähes puolet pienempi kuin samoilla renkailla kakkosen paineilla.

Toisekseen sellainen kivikova kiekko ei tahdo millään lähteä lämpenemään, vaan se lipsuu ja lipsuu.

Tämä olisi hyvä muistaa niiden heppujen jotka ajaa tourinkirenkailla maantietä sateella.

Kyllä sillä on nimenomaan sateella hemmetin suuri merkitys.
Jos ajelee kolmen barin paineilla, niin se kitkapinta tiehen voi olla lähes puolet pienempi kuin samoilla renkailla kakkosen paineilla.

Toisekseen sellainen kivikova kiekko ei tahdo millään lähteä lämpenemään, vaan se lipsuu ja lipsuu.

Tämä olisi hyvä muistaa niiden heppujen jotka ajaa tourinkirenkailla maantietä sateella.

Joo, en näköjään ajatellu ihan loppuun saakka. No katotaan mitkä on kelit sitten Ahvenistolla ja sen mukaan sitten ne paineet. Ehkä täytyy ottaa kotilosta mukaan tuo Misukan mittari. Onkos muuten ahveniston lähellä bensis jossa vois sitten laittaa katupaineet?

Joo, en näköjään ajatellu ihan loppuun saakka. No katotaan mitkä on kelit sitten Ahvenistolla ja sen mukaan sitten ne paineet. Ehkä täytyy ottaa kotilosta mukaan tuo Misukan mittari. Onkos muuten ahveniston lähellä bensis jossa vois sitten laittaa katupaineet?

Lainaat joltakin kompuraa/pumppua, siellä radallakin saattaa kyllä talon puolesta olla ilmapiste.

Miulla tiistaina ja keskiviikkona Alastaron helteissä paineet kylmänä 2.5 ja alla PP2CT.
Kulunu aina näin radalla, oon kokenut ihan normaaliksi ja paineet sopiviksi.
PP3 on toki uudistettu versio tästä, mutta en haluu hyvää vaihtaa uuteen malliin 🙂
Edit: niin, keskihitaassa ryhmässä.

20140709_211343_HDR.jpg

Reilu viikko sitten oli ahvenistolla varikkopilttuun päässä rengasmittari ja paineilmaletku, en tiedä onko aina

Biltemasta saa 10€ 12V kompuran mittarilla. Ei välttämättä näytä absoluuttisen oikein ja on hidas kuin mikä, mutta toimii ja mittarikin on käyttökelpoinen kunhan on tarkistanut sen toisella mittarilla että joko näyttää oikein tai tietää onko esim 0.2bar heittoa ylös tai alas...

Jos ei ole asentanut pyörään 12V-pistokepaikkaa niin viereisestä hyllystä saa pistokkeen hauenleuilla jonka saa pyörän akkuun kiinni hetkessä (jos akku ei ole tuhannen piilossa).

Siinä 1.50 tienoilla ajat pyöri, pienin aika näytti olevan kännykkä-gps tarkkuudella vähän alle 1.47, ja siis toi Alastaro kysees.

Sama täällä, parhaiksi ajoiksi jäi 1:50, optimi 1:48,66 Alastarolla tällä viikolla.
Motoparkissa kesäkuussa 1:57 ja sielläkin oli ihan hyvä keli, vaikkei ihan yhtä helteistä.

Biltemasta saa 10€ 12V kompuran mittarilla. Ei välttämättä näytä absoluuttisen oikein ja on hidas kuin mikä, mutta toimii ja mittarikin on käyttökelpoinen kunhan on tarkistanut sen toisella mittarilla että joko näyttää oikein tai tietää onko esim 0.2bar heittoa ylös tai alas...

Jos ei ole asentanut pyörään 12V-pistokepaikkaa niin viereisestä hyllystä saa pistokkeen hauenleuilla jonka saa pyörän akkuun kiinni hetkessä (jos akku ei ole tuhannen piilossa).

Joo, tämäkin on yksi vaihtoehto. Toisaalta olen miettinyt sitä mikä olisi järkevin vaihtoehto tien päällä jos rengas puhkeaa. Paikkaussarja riittänee mutta pelkällä kompuralla ei pärjää. Kaikki työkaluja ei kuitenkaan viitsi raahata mukana (kun on tarkoitus ajaa mopolla Ahvenistolle). Sori että meni hieman OT:n puolelle.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

Näin ilmeisesti jos kerran useat sankarit valittaa renkaiden kestävän jotain 3000km..
Itse en ole ikinä millään renkaalla ajanut alle 10tkm, oli alla mikä tahansa pyörä.
Tänään lähti juuri vaihtoon talvella 2013 alle vaihdetut Pirellin Diablo Stradat joilla ajoin 28.500km, vielä olisi pari tuhatta päästelly mutta ajo-ominaisuudet alkoi olemaan jo varsin heikot. Ajot 40% moottoriteitä, 30% kaupunkiajoa ja loput 30% vuoristomutkapätkää jota täällä on kaikkialla.
Täällä Espanjassa toki tiet on sileämmät eikä talvi kuluta pintoja, mutta se ei ole koko salaisuus.. rengaspaineet tarkistan joka kuukausi eikä renkaita revitetä kylminä (tämä pätee sekä renkaisiin että moottoriin). En vaan yksinkertaisesti ymmärrä tyyppejä jotka saa katuajossa renkaan kankaille parisa tuhannessa.. mutta kukin tyylillään :cruising:

Back