• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanhasta Nokia symbianista saa kätevän navigaattorin ja MP3 soittimen, vaikka siinä ei olisi simkorttiakaan. Ostin keväällä C5-03 käytetyn puhelimen keväällä 30 eurolla. Jos hankkii siihen simkortin, voi vastaanottaa ja soittaa puheluja, kuten 10 kertaa kaalliimmilla vehkeillä.
Microsoft on ilmeisesti kesällä poistanut symbian karttojen päivityksen, joten nyt jos ostaa samanlaisen, pitää varmistaa, että kartat on puhelimessa päivitettynä.. Eihän tämä C-sarjan nokialainen mitenkään helppokäyttöinen ole, muutenhan meillä olisi vielä maailman suurin puhelinvalmistaja Suomessa. Kun sitkeästi vain menee karttoihin ja valitse "aja" , nin puhelin monta kertaa yrittää väittää, ettei olla verkossa, mutta lopulta suostuu neuvomaan tietä. Vain nopeuskamera varoitus vaatii simkortin. Puhelimen ULA-radiota en ole vielä kokeillut, mutta ensi kesänä sekin testataan moottoripyörän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pitää kännykkää ajotakin rintataskussa niinku mä, niin kannattaa laittaa luuri taskuun niinpäin että näyttö tulee itseäsi vasten. Eilen lähdin 80 vauhdissa ohi kuorma-autosta ja sen rengas pompautti tieltä jonkun kiven tai mutterin just sillai että se tömähti (aika kevyesti onneksi) mun rintaan. Kaffella huomasin kuusplussan lasin olevan tuhannenp***unpäreinä. :rant:

-jp-
 
Jos pitää kännykkää ajotakin rintataskussa niinku mä, niin kannattaa laittaa luuri taskuun niinpäin että näyttö tulee itseäsi vasten. Eilen lähdin 80 vauhdissa ohi kuorma-autosta ja sen rengas pompautti tieltä jonkun kiven tai mutterin just sillai että se tömähti (aika kevyesti onneksi) mun rintaan. Kaffella huomasin kuusplussan lasin olevan tuhannenp***unpäreinä. :rant:

-jp-

Tiedän tunteen.
Miula oli reisitaskussa iskunkestävä samsungi.
Kolusin tikkailla 10l pytty sylissä ja nojasin jalalla tikapuun reinaan, niin eikö ISKUNKESTÄVÄSTÄ samsungista ollut lasi rikki. Se ressukka oli jäänyt jalan ja tikapuun väliin. Ilmankos se särkyi, kun siihen ei tullut iskua vaan tasaista painoa tikapuuta vasten.
Jos puhelin olisi ollut näyttö jalkaan päin, niin lasi olisi ehjä.

Nää kestävät puhelimet mitään kestä:rant:
 
^ Näytön suojelemisen lisäksi tuo "selkäpuoli ulospäin" -asento säästää kännyn akkua paremman kuuluvuuden vuoksi (antennit ovat yleensä takana). Bonuksena saa vähän vähemmän säteilyä kroppaansa jos siitä on huolissaan.
 
IT (?)-aiheinen kikka, eli Android puhelimiin ajoa helpottava viritys: Google Now äänihaku ja tekstiviestien lukeminen ääneen. Nämä ohjelmistot on valittu yrityksen ja erehdyksen kautta, sillä moni softa mikä mainostaa tekevänsä näitä asioita ei vaan toimi. Lisäksi Tasker on huomattavan monikäyttöinen, jolla saa tehtyä myös muuta hauskaa kunhan sen oppii.

Tarvittava laite:
- Kypärä Bluetooth -headsetillä (itse käytän Interphone F4MC:tä)
- Android bluetooth -puhelin (itselläni on Sony Z2)

Tarvittavat softat:
- Tasker
- AutoVoice
- SVOX Finnish Satu Voice (maksullinen)
- Google Now

1) Asenna tarvittavat softat Play storesta. Konfiguroi Satu-puhesyntetisaattori sen ohjeiden mukaan. Käynnistä AutoVoice, mutta siihen ei tarvitse konfiguroida mitään.
2) Luo Taskeriin ensin profiili, jonka puhelin suorittaa havaittuaan kypärän, eli: Profilesin alla on plussa, sieltä State, sitten Net ja BT Connected. Valitse joko kypäräpuhelimen osoite tai laitteen nimi. Kypäräpuhelimen pitää olla tietenkin BT-yhteydessä puhelimeen tässä vaiheessa.
3) Lisää luotuun profiiliin uusi Task (esim. Helmet connected nimellä). Lisää Taskiin uusiksi Action ja valitse Variablesin alta Variable Set. Syötä name-kenttään "%HELMETCONNECTED" (muista isot kirjaimet) ja to-kenttään "yes".
4) Taskerin listaan tulee profiili BT Connected, joka tekee sen että kypärän ollessa kytkettynä puhelimeen muuttuja "%HELMETCONNECTED" saa arvon "yes". Jos ei halua kuunnella tekstiviestejä silloin kun kypärä ei ole kiinni, tarvitaan ns. exit task joka laittaa muuttujan arvoon "no".
5) Paina pitkään sormella muuttujan asetus-taskia (esim. Helmet connected niminen, jos annoit sen). Valitse Add Exit Task. Lisää uusi taski kohdan 3 mukaan mutta to-kentän arvoksi tulee "no" ja taskin nimeksi vaikkapa "Helmet disconnected".
6) Luo uusi Tasker-profiili nimeltään "Read SMS", arvoilla Event, Phone, Received Text. Valitse type-kenttään arvo "SMS" ja muut voi jättää tyhjäksi. Lisää profiilille taski jolle annat nimeksi esim. "Read SMS aloud" ja lisää sille uusi Say -action Alert-kohdan alta. Syötä Text-kenttään esimerkiksi "%SMSRN lähetti viestin: %SMSRB". "Engine: Voice" -kohdan alta voit valita "SVOX Classic TTS". Ota Respect Audio Focus -ruksi pois. Lisää If-kohdan alle "%HELMETCONNECTED", vertailuehdoksi "Equals" ja Value-kohdaan "yes".
7) Luo vielä yksi profiili ja lisää siihen action optioilla Event, Plugin ja AutoVoice. Valitse "BT Pressed". Paina kynää oikealle yläkulmassa ja katso AutoVoicen mainokset. Paina back-napilla itsesi takaisin Taskeriin. Tekstin "No config necessary" pitäisi näkyä ja voit palata takaisin. Lisää actionille uusi taski jolle voit antaa nimeksi esimerkiksi "Voice Search". Lisää taskiin toiminnoksi System, Send Intent. Muut voi jättää oletusasetuksille, mutta Package-kohtaan tulee "com.google.android.googlequicksearchbox" ja Class-kohtaan "com.google.android.googlequicksearchbox.VoiceSearchActivity".
8) Konfiguroi Google Now:n asetukset alla olevien kuva-albumin kuvien mukaan.

Paina kypärästä Bluetooth-nappia (esim. Interphonessa "Phone" -valikko ja nappi alaspäin). Puhelimen pitäisi kysyä minkä ohjelman haluat avata. Valitse AutoVoice. (tätä temppua ei ilmeisesti tarvitse Samsungin puhelimissa, mistä saa ei-Google -äänentunnistuksen kytkettyä pois päältä). Googlen äänihaun pitäisi avautua ja sanot vaan mitä haluat (englanniksi, Google ei vielä suomea ymmärrä, esim. "call police"). Itse käytän tätä soittamiseen. Edit: Jos et saa soittamista toimimaan puhelin taskussa (näyttö pimeänä), niin asenna Secure Settings ja lisää Voice Search taskeihin ennen Send Intentiä Secure Settings -plugin ja valitse sen konfiguraatiosta Actionsin alta Wake Device ja Duration vaikka 5 sekuntia.

WhatsApp yms viestit jotka saapuvat notifikaatioina saanee toimimaan AutoNotification -pluginilla, joka tosin lienee maksullinen (samanlainen Say-taski kuin tekstiviesteillä mutta muuttuja jossa on notifikaation sisältö taitaa olla "%ANMESSAGE").

Lisäksi saapuvat tekstiviestit pitäisivät nyt kuulua kypärästä suomeksi puhuttuna.

Ohessa kuvia konfiguroinnin apuun: http://imgur.com/a/RWdsA
 
Luin koko ketjun paljon hyvää tietoa :) Näin vanhemalla iällä aloitteena ja vähän kilometriä takana alko hirvittää. Meinasin lähteä pitemälle reissulle miten henki kullan käy :p
 
Muutaman viikon ikäisestä Rukan takista hajosi reissussa sisemmän vetoketjun vedin.Ja tietysti vetoketju oli leukaan asti kiinni. Onneksi oli mukana muutaman kokoisia tavallisia paperiklemmareita juuri tätä tarkoitusta varten. Toimii!
 
Jos maalattu tai muuten vaan arka osa tarvitsee suojaa, niin kelmuelmu auttaa.
On melko pätevä pyöräyttää osa elmukelmuun ja laitaa se hyllyyn.
Jos on maalattu osa, niin kannattaa antaa sen ensin kuivaa kunnolla.

Kelmuelmu on hyvä ja ennen kaikkea halpa suoja:thumbup:
 
Tankkilaukun magneeteista kannattaa poistaa hiekanjyvät, jos laukku on ollut maassa. Huomasin harmikseni, että osa hiekanjyvistä tarttuu kivasti magneeteihin kiinni ja tekevät sitten viiruja maalipintaan.
 
Ja jos paljon käyttää tankkilaukkua, niin kannattaa laittaa kontaktimuovi tankiin, niin ei tule niin paljon naarmuja.
 
Liekö ollu vanha rekka kuski kun ryhmittyi ihan oikein mutta liikkeelle lähtiessä koukkasi ohituskaistan kautta Äijä kääntyi oikealle, no tuli testattua Bemarin jarruja. Luulisi henkilöauton kääntyvän normaalisti:blink:
 
Itse olen ajellut kuulokkeet korvissa ja ne kiinni android puhelimessa. Googlen maps applikaation navilla ja spotify taustalla. Toimii yllättävän hyvin puheohjeitten mukaan suunnistaminen ja osaa spotify vielä hiljentää äänenvoimakkuuden kun ohjeita tulee. Akunkestokin oli pitkä, ei kertaakaan Vilnaan ajettaessa loppunut kesken tällä yhdistelmällä vaikka välillä vähissä olikin.

Itse asiassa tämän kyseisen reissun jälkeen teinkin laturin puhelimelleni pyörään jonka resepti on seuraava:

Paikallisesta honkkarista haet muutamalla eurolla kahden metrin usb laturipiuhan sekä autolaturin mihin menee kyseinen USB piuha kiinni. Sitten hajotat laturin ja otat kuoret pois, ota myös mahdollinen ledi pois ja varmista että laturi toimii vielä tämänkin jälkeen. (LEDin poisto vain passiivisen virrankulutuksen vähentämiseksi, ei ole pakko jos ei taho.) Törkkäät USB piuhan kiinni laturiin ja tinaat akun napoihin menevän piuhanpätkän tupakansytyttimen liittimiin. Otat jappiputken pätkän tai vastaavan jonka halkaisija on sellainen mihin tämä laitos menee naftisti sisään, pituus vähän yli molemmista päistä. Jeesusteipillä toinen pää umpeen ja lakkaa tai hartsia täyteen. Lopputuloksena vesitiivis kännykänlaturi täytteen kuivuttua. Itse laturi akun lähelle jonnekkin jemmaan ja laturipiuhan sitten pujottelet haluamaasi paikkaan, itse pujotin katteitten alla mittariston taakse ja pieneen nippuun josta sen voi sitten vetää esim tankkilaukulle. Kannattaa myös harkita sulakkeen lisäämistä tai plussapiuhan kierrättämistä jonkun jo olemassa olevan sulakkeen kautta.

Vähän huono kuva mutta ainoa tähän hätään: http://imgur.com/a/dOSxP
 
Ainakin helposti assua raapivalla melko pitkäakselivälisellä cruiserilla taittuu paremmin mutkaan kun horottaa polvea ja samalla vie painoa lantiolla mutkan sisäkurviin päin. Pyörä on pystymmässä, mutta taipuu silti. Pelkkä kunnon painonvaihto lantiollakin tekee ihmeitä. Ehkä em. mainittukin, en lukenut koko threadia.
 
Ainakin helposti assua raapivalla melko pitkäakselivälisellä cruiserilla taittuu paremmin mutkaan kun horottaa polvea ja samalla vie painoa lantiolla mutkan sisäkurviin päin. Pyörä on pystymmässä, mutta taipuu silti. Pelkkä kunnon painonvaihto lantiollakin tekee ihmeitä. Ehkä em. mainittukin, en lukenut koko threadia.

Siirrää lantion sijasta päätä. Pää painaa enempi kuin perse ja vie samalla yläkropankin mukanaan, joten vaikutus on isompi. Toki voi olla, että siirrät myös päätäsi vaikka puhuit vain lantiosta.

Toinen, ehkä aloittelijalle helpompi tapa oikeansuuntaiseen painonsiirtoon on ajatella, että työntää käsillä pyörän pystyyn samalla kun jää itse kallelleen sinne mutkaan.
 
Siirrää lantion sijasta päätä. Pää painaa enempi kuin perse ja vie samalla yläkropankin mukanaan, joten vaikutus on isompi. Toki voi olla, että siirrät myös päätäsi vaikka puhuit vain lantiosta.

Toinen, ehkä aloittelijalle helpompi tapa oikeansuuntaiseen painonsiirtoon on ajatella, että työntää käsillä pyörän pystyyn samalla kun jää itse kallelleen sinne mutkaan.

Toki, päätä sisäkurvan suuntaan stongan päätä kohti. Vaikea näitä on kunnolla sanoiksi pukea. Meikäläisellä tosin auttaa jo valtavan suolisäkin siirto puolelta toiselle, siinä jää lanttu painossa kakkoseksi heti lähtöviivoilla eikä työntöjen ja vetojenkaan tarvii olla niin justiinsa :p
 
Siirrää lantion sijasta päätä. Pää painaa enempi kuin perse ja vie samalla yläkropankin mukanaan, joten vaikutus on isompi. Toki voi olla, että siirrät myös päätäsi vaikka puhuit vain lantiosta.

Toinen, ehkä aloittelijalle helpompi tapa oikeansuuntaiseen painonsiirtoon on ajatella, että työntää käsillä pyörän pystyyn samalla kun jää itse kallelleen sinne mutkaan.

Yks neuvo on että katsoo sisäkurvin puoleisen kahvan yli eteenpäin. Siinä jonkun verran paino siirtyy väkisin. Ainakin jos on crossitanko.
 
Ja vinkki/muistutuksena nyt vaan laitan tän, että sitten kun uusillakin kuskeilla pysyy mopo hanskassa, niin vastaantulevien mopottien kohdalla kättä pystyyn ...tulee parempi mieli kaikille
062802moto_prv.gif

Tämä on kyllä äärimmäisen hieno neuvo, pidetään lippu korkeella ja hymy korvissa, sen pitäis olla helppoo kun kerran prätkällä ajellaan, eiks je.
 
Ehkä mainittu ehkä ei, mutta monella on työkalupussi mukana niiiin itse olen sieltä ottanut isoimman lenkkiavaimen jalan alle jos pehmeälle pitäny jättää. Tarvii ylimääräisiä lätkiä kuljettaa.
 
Vilkun käyttö on aika tärkeä asia, kokeneemmillakin jää välillä risteyksen jälkeen päälle ja se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä..

Uuden pyörän kanssa se jää helpoiten tai sitten joutuu muuten keskittymään enemmän pyörän hallintaan kuin liikennesääntöihin. Kylmä pyörä tai se, että et ole vielä tottunut siihen moottoripyörään, millä ajat on AINA se syy, miksi vilkku jää päälle. Tavallaan et voi luottaa moottoripyörään allasi ennen kuin tunnet sen. Yksi suurimmista syistä on KYLMÄ KONE. Itse lämmitän konetta vartin ennen kuin lähden ajamaan ja teen sitä muutenkin, vaikka en lähtisi liikkeelle.

Tämä ei ole moottoripyörtiedettä, vaan öljytiedettä:
Öljy jähmettyy pitkän kylmän ajanjakson aikana. Se tarkoittaa sitä, että öljy ei ole läheskään yhtä juoksevaa kuin se on silloin, kun se pääsee lämpenemään tasaisin väliajoin. Toisin sanoen öljyn rakenne muuttuu lämmetessä.

Tästä syystä keväällä moottorissa oleva öljy kannattaa lämmittää tasaisin väliajoin, jolloin rakenne muuttuu pysyvästi juoksevaksi käytön aikana. Lämpötila vaikuttaa toki öljyyn "jähmettävästi", mutta öljyn molekyylirakenne on muuttunut siten, että siitä tulee juoksevampaa/voitelevampaa nopeammin. Se ei ole silmin nähtävä ero, se on kuitenkin tuntuva ero koneen nopeammassa lämpenemisessä (myös pakkasella! tai kylmässä). Saman voit tehdä syksyllä, jos otat uuden koneen tai pitkään seisseen koneen (ihan mikä tahansa) käyttöön. Öljyn lämpötilamittari on helmi tässä asiassa (Huom! ÖLJYN ei koneen), mutta harvoin sellaisia näkee. Lienee vaikea toteuttaa.

Kun tuon tekee pyörä toimii kuin manuaalissa neuvottuna. Kylmällä koneella ja jähmeillä öljyillä saa antaa pahimmassa tapauksessa kaasua, niin että pyörä nykäisee tai keulii jonkin verran. Edes kytkin/kaasukomboilu ei auta tässä asiassa. Näin vältät sammumisen liikennevaloissa, jos pyöräsi ei ole viallinen. Sama pätee muuten pitkään seisseeseen autoon...
 
Back
Ylös