Kiwasakin kalahdus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MadMan

New member
Jepjep.

Käytiin tuossa joku aika sitten Kemoralla viihtymässä. Olin saanu hommattua nahkapuvun vanhojen Lindstrandsin toppahousujen tilalle ja se oli ekaa kertaa päällä. Mikään ei siis ollut enää estämässä meikäläisen tuulennopeudella kiitämistä ja ehdottomasti universumin parhaita kierrosaikoja. Ajelin pari settiä ja haeskelin tuntumaa ja kolmannella setillä alkoi sitten ajo kulkemaan. Noin setin puolessa välissä, mutkasta avatessa, kawasaki poksahti kerran ja alkoi käydä kolmella. Nilkutin varikolle ja yritin diagnosoida vikaa. Kone kävi sen verran nätisti ja kilinöittä, että elättelin toivoa tulpan pimenemisestä tms. Nelospytyn pakoputkesta valuva öljy kertoi kyllä muuta... Avasin äsken kannen ja tarkastin vauriot. Ohessa hiukan kuvia, valottanevat tilannetta.

Nelospytyn kansi:
IMG_5828%20Nelospytyn%20kansi.JPG


Nelospytyn mäntä:
IMG_5832%20Nelospytyn%20mäntä.JPG


Molemmat sylinterivikaiset:
IMG_5825%20Remonttipaja.JPG


Muutama kuva lisää osoitteessa http://www.philipsdigital.com/madman/Kawasaki/]
 
Pahannäköistä jälkeä... Ei muutakun riipimään uutta osaa että saat kawan uudelleen tulille!
 
melkeen vois uskoa että nakutuksesta johtunu noi muiden(kin) sylinterien jäljet tuos kannes? minusta ainakin kovasti muistuttaa noi jäljet sitä.
kuvat varmaankin vääristää mutta tulpatkin (tai ainakin 2 niistä) näyttää TODELLA vaaleilta...
oliko seoksista mitään tietoa? eli oliko vakio mopo vaiko putkistoa yms vaihdeltu ilman säätöjä?
ihan näin niinku mielenkiinnosta taustoja kaivelen
smile_org.gif
 
Jees; kunnon nakutuksen jälkeen voi männät näyttää siltä kuin olisi rotat jyrsineet männänlaen reunoista palasia. Oli yksi Deutzin mäntä joskus töhkiksenä, aika rujon näköinen oli kun oli ilmajäähdytteistä moottoria vedetty ylikuumana kierroksille...
 
Mitä siellä on irronnut kun tuossa toisessakin pytyssä on vaurioita???
Nelospytyn männän reunasta on irronnu palanen, josta osa löytyi ilmanputsarista. Oisko kävässy kolmospytyssä kääntymässä, siltä noi jäljet mun mielestä näyttää. Muut sylinterit on ihan ok.

Mä en tiedä ton Kawan säädöistä juuri mitään. Ite vaihoin Motoparkkia varten siihen vakioputken. Aikasemmin oli kiinni pirun avara ja äänekäs slipari. Ajattelin, että se menee korkeintaan turhan rikkaalle, minkä ei luulis haittaavan.

Lisäksi tossa on ilmeisesti kireemmät nokat ja isommat venttiilit, mikäli myyjän puheisiin voi yhtään luottaa. Pitää vielä mittailla ja kattella, jos jostain saa tietoa originaaleista.

Mistähän kannattaisi ruveta metsästämään edullisia osia? Voipi olla, että halvemmaksi tulee ostaa kokonainen vaihtokone jostain eBaysta tms. mutta jotenkin sääli kun tostakin on vielä 3/4 ehjänä
biggrin.gif
 
Niin juu. Kakkopytyssäkin oli yksi tollanen iskujälki ja ykkösessä enää yksi tosi pieni. Jotenkin tuntuis, että nakutuksesta tulis vähä pehmeempireunasia "sulaneita" jälkiä. Noi on ihan mekaanisen työstön näkösiä... Paitsi toi yks sulanu nööli kolmospytyn kannessa... se on outo. Näkyy -> tossa kuvassa <-

Onko nakutus niin kovaa, että se voi taittaa venttiililautasen? Ei kai, koska venttiilithän pitäis olla kiinni siinä vaiheessa ku nakutus ilmenee, eli vähä ennen yläkuolokohtaa?
 
Muuta en voi sanoa kuin että on miehekäs talli !
Mutta jos et saa noita Gassii ja Kawaa enää tulille ajoissa, niin onhan siellä nurkassa talveksi näköjään punainen paholainen valmiina
biggrin.gif
 
Muuta en voi sanoa kuin että on miehekäs talli !
Mutta jos et saa noita Gassii ja Kawaa enää tulille ajoissa, niin onhan siellä nurkassa talveksi näköjään punainen paholainen valmiina
biggrin.gif
Talli on joo "miehekäs". Itseasiassa se on taloyhtiön pyöräkellari, onneks on mukavat naapurit! Tosta kuvastakin jo varmaan näkee, varsinkin edellisellä tiedolla höystettynä, että kimppatallille tai halvalle vuokratallille ois meikäläisellä kysyntää
biggrin.gif


Taka-alalla kuvassa on vielä talvipäivien pelastus, eli kakspuolikas enskakotari, että ei mulla nyt vielä varsinaisesti hätää ole noitten lelujen kanssa. Voi vaan olla, että kawasakin remontista tulee ihan liian kallis pyörän hintaan nähden
sad_orig.gif
Mahtuiskohan 9R:n moottori tohon runkoon?
biggrin.gif
 
http://purkuosat.net/

Tuolla näyttäisi olevan ainakin '99 6R:n moottori.
Joo, näemmä on. Onhan noita muutama saksan eBayssakin. Suunnilleen samaan hintaan, mut vähemmän ajettuja. Ja ysiärrän mosiakin ois.

Sitten tuolla ois vielä -97 malliin sylinteriryhmä ja männät hintaan 160€ ja täydellinen kansi hintaan 230€. Kävisköhän noi päittäin? Mistä hitosta tommosta vertailutietoa voi ruveta metsästämään? Toi ois vielä ihan siedettävä hinta rempasta. Tosin ei oo mitään tietoa missä se männän keskeltä oleva pala on. Varmaan kampiakselin laakerin vieressä odottamassa seuraavaa käynnistystä...
 
maailman 8. ihme, jos alakerta ei oo ottanut turpiinsa... Laakerit on meinaan hippasen kovilla tollasessa mällissä

nm: kokemusta on...
 
maailman 8. ihme, jos alakerta ei oo ottanut turpiinsa... Laakerit on meinaan hippasen kovilla tollasessa mällissä

nm: kokemusta on...
No joo... tottahan tuo on. Venttiililautanen on kuitenki painunu seetistä läpi ja kanteen sisään... eli on siinä kyllä voimaa ollu. Toisaalta voimaa on myös itse moottorin käydessä, mut on kyllä hyvin mahdollista, että alakertakin on soirona... kele. Mä kyllä ajoin sen puoli kierrosta varikolle ja kone kävi ilman suurempia kilinöitä ja kolinoita. Lähti vielä sammutuksen jälkeen käyntiinkin kun yritin erikseen vielä kuunnella kolinoita. Mut eipä sitä orastavaa laakerivikaa kuule. Mut jumiin se kone ei menny, sinänsä alakerta vois olla kunnossakin...

<a href="http://cgi.ebay.de/ZX-6-R-00-Motor-ZX6-R-engine-ZX-6R-ZX6R-TOP_W0QQitemZ230153903843QQihZ013QQcategoryZ88481Q

QrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem" target="_blank">-> Tossa <-</a> ois yks uudemman mallin kone, joka myyjän mukaan ainakin sopis tohonkin vehkeeseen. Hinta vaan on vähän paha ja postikuluineen varmaan kipuaa lähelle tai yli tonnin...

Jos ysiärrän kone sopis, niin <a href="http://cgi.ebay.de/Motor-Kawasaki-zx9r-Bj-99_W0QQitemZ300136588190QQihZ020QQcategoryZ88481QQssPageNameZWDVWQQ

rdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting" target="_blank">-> tossa <-</a> ois vähä edullisemman olonen paketti... ei siihen kyllä varmaan kaasarit ainakaan sovi suoraan. Eikä varmaan putketkaan.

Hitsin vitsi.
 
Brittien eBayssa ois yks edullinen kone, mut sitä ei ilmeisesti postiteta ollenkaan... kukahan viittis hakee sen mulle?
biggrin.gif
Ois aika passelin hintanen, alle neljäsataa euroa.

<a href="http://cgi.ebay.co.uk/kawasaki-zx6r-engine-runs-spot-on-20-000-miles-1999_W0QQitemZ160144603659QQihZ006QQcategor
yZ10464QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">-> tuossa <-</a>
 
Onpa edullisia koneita, saapi näköjään koko mosan täkäläisen kannen hinnalla..
 
Kuinkas jos tilaa Jenkeistä vaihtokoneen? Taalan kurssi vs Euro halventaa hintaa 35% tällä hetkellä. Luulisin että myös koneita on tarjolla isolla markkinalla melkoisesti.

Tietty, rahti+ mahdolliset tullit vievät osansa.
 
No milläs nyt sit vedät alastarossa?
eek.gif
Sun mopolla tietysti
biggrin.gif


EAK-koulutukset hoitunee jollain lainamopoilla tai sitten radanvarresta touhua seuraillen. Omat ajot jäänee vähiin.

Tossa vähän funtsailin tota kilahdusta vielä. Tietävämmät vois kommentoida omia ajatuksiaan. Toi reikä männän keskellä näyttää vähän siltä, että se ei ole tullut mekaanisen iskun seurauksena. Eihän siihen oikein mikään voi iskeäkään, tulpan kohdalla. Lisäksi reunat on viistot niin päin, että mahdollisesti irronnut pala ois lähteny männästä ylöspäin.

Voisko olla, että vehje on seoksesta tai liian matalasta oktaanista johtuen detonoinut, mistä tuloksena reikä mäntään. Sitten kun pytyssä puristukset laskee, ei venttiilijouset enää jaksakaan vetää venttiileitä nippuun tarpeeksi nopeesti yksinään, puristusten puuttuessa. Eli toi venttiilirikko oiskin seuraus, ei syy.

Mutta miksi mäntään palaa reikä? Luulin, että seokset menis automaattisesti liian rikkaalle kun putken vaihtaa tukkoisempaan. Mopo ei kyllä toiminut mitenkään hyvin tolla tukkosella putkella, mutta oletin että ollaan turvallisella puolella. Kommentteja kiitos.
 
Back
Ylös